Puhukaa Amigoista ihmisille!

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2006 » Viestit 12/2006 asti » Puhukaa Amigoista ihmisille! « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Dammu
Sunnuntaina, 22. lokakuuta, 2006 - klo 23.47:   
Lähinnä tässä ajatuksena ei ole pakkokäännyttäminen vaan vanhan Amiga-raudan pelastus, niin monet ei arvakkaan kuinka suuressa arvossa me Amigistit pidämme rakasta rautaamme. Menevät mokomat vertaamaan 15v vanhaan pc-rautaan joka on täysin arvotonta.

Kerronpa pienen pelastustarinan tähän, joka alkoi siitä kun kesällä näin serkkutyttöä ja kerroin sille rakastavani yhä palavasti Amigaa, ja muisteltiin miten yli 10v sitten pelailtiin yhdessäkin mun ensimmäisellä Amigalla.

Sepä kertoikin että sillä on talon häkkivarastossa "Amigan näppäimistö" ja pari monitoria yms. tavaraa, ne lojuneet siellä kymmenisen vuotta ja nyt se oli tarkoituksella jättänyt ovenkin auki, että jos joku veisi pois, muussa tapauksessa ite veisi kaatopaikalle.

Siinä vaiheessa mulla alkoi kellot soida että ei nyt sentään kaatopaikalle.. ja pikaisen täsmäkyselyn perusteella selvisi että se "Amigan näppäimistö" oli A500. No sain sitten ne mitä sieltä halusin, ei ollut kukaan niitä aarteita avoimesta varastosta vienyt.

Nyt sitten tänä viikonloppuna sain nuo tavarat monen mutkan ja kuukauden päästä, ja se A500 oli toki kellastunut ja pölyinen, ulkoisesti ehjä kumminkin, vaikka oli käsitelty romuna kymmenen vuotta.

Mutta sitten kun katsoin ja kokeilin tarkemmin, huomasin että siinä on vielä ruuvien päällä ne takuutarrat ehjänä :D ja se vielä toimi täysin kun pikaisesti testasin, eli ehjä takuutarrallinen A500 oli menossa kaatopaikalla, onneksi satuin väliin. Ainoa puute on että kone on aika kellastunut, vaikka onkin loppupään A500:sia. Lisäksi vielä ehjä ja ulkoisesti nätissä kunnossa oleva philips CM8833-II artist series monitori ja muuta oheissälää. Mukana oli myös intellin 20 MHz 386 pc kaiketi jostain 80-luvulta.

Mitä tästä opimme? Puhukaa hyvät Amigistit siitä mistä pidätte, välillä voi käydä hyväkin tuuri. Suurin osa ihmisistä kyllä ajattelee että olette vain sekopäisiä nörttejä :P Minua ei moinen haittaa, varsinkin jos välillä käy näin hyvä tuuri.

 

macce2
Maanantaina, 23. lokakuuta, 2006 - klo 0.39:   
@Dammu

Puhut asiaa.

 

jansa
Maanantaina, 23. lokakuuta, 2006 - klo 8.44:   
Juu, on tullut ittekin pelastettua useampia Amigoita varmalta tuholta. Parhaimman löydön tein oman taloyhtiön roskiksesta, kun olin roskia viemässä. Loistokuntoinen A500, monitoreineen, boxattuine peleineen yms vermeineen. Siellä se oli laatikossa roskapussien seassa :( Ihan sattumaa, että satuin juuri oikean roskalaatikon avaamaan eikä kone ollut vielä peittynyt pussien alle.

 

JPQ
Maanantaina, 23. lokakuuta, 2006 - klo 11.26:   
Sairaita ihmiset ja vanhallakin pceellä on arvoa olen nähnyt käyttöä
johon riittää 286 tai hitaampikin.

 

jPV
Maanantaina, 23. lokakuuta, 2006 - klo 12.23:   
Juu, se on sääli miten paljon toisille arvokasta tavaraa menee romuksi. Kannattaa käydä kiertelemässä kierrätyskeskuksia yms. Itse olen pelastanut romutukselta mm. A1200/b1230IV/SCSI-kit/64M/kovalevy (oli isossa romukasassa ulkona ja alkanut vähän jo ruostuun, mutta toimii yhä), A2000, A600 jne. A500:sia näkyy vähän väliä, mutta mihinpä niitä ottaa vaikka säälittääkin :). Commodoren ja Philipsin videomonitoreja näyttää menevän romuksi jatkuvasti myös... ja kuulemma vuosituhannen vaihteessa videopajat pukkasivat romuksi paljon A3000-koneita.

Ja ei tuo pelkästään Amigoihin rajoitu.. paljon menee purkuun täysin toimivia tulostimia, PC:eitä (jopa jotain alle 2GHz koneita), kytkimiä ja muita verkkolaitteita, laitteita joista loppunu akku/patterit jne...

 

Dammu
Maanantaina, 23. lokakuuta, 2006 - klo 13.09:   
Ja toisaalta myös kyse on monasti asenteista kiinni. Kyllä vanhemmatkin pelit vielä saa mukaansa, jopa nuorison. Vanhasta roskikseen heitetystä Amigasta voisi olla paljon iloa vaikka lapsiperheelle jolla ei ole varaa ostaa sitä kaikkein uusinta pelikonsolia.

Nyt viikonloppuna sisko ja siskonpoika 11v oli kylässä ja pelattiin la/su aika ahkerasti. Sisko pelasi A1200:lla varmaan 6h putkeen logigalia ja mä pelasin siskonpojan kanssa A500:lla samaan aikaan vanhoa klassikoita; bubble bobblea, north & southia, new zealand storya, benefactoria, giana sistersiä ja monia monia muita loistavia pelejä.

Ja mikä ihmeellisintä, kyllä tällä 11v sällillä riitti mielenkiinto Amigaan vaikka on tottunut näyttävempiä pelejä pelaamaan. Yhden asian huomasin kylläkin, pelejä piti olla paljon :D Onko muka nykypelit niin mammarihelppoja, kun ongelmaksi tuli monasti se, että siskonpoika kyllästyi heti jos ei selvittänyt jotain kohtaa läpi viimeistään tokalla kerralla. Yhtä peliä pelattiin siis yleensä noin 10-30 min.

Kaikki ei toki nuorillekaan mene, soittelin sidejä pc:llä ja siskonpoika kuunteli vähän aikaa ihmetellen ja sen jälkeen kysyi "onko tuo musiikkia?" :D

 

Ville
Maanantaina, 23. lokakuuta, 2006 - klo 22.44:   
Ei saa Amigoita heittää roskiin yhyy...

 

Sami Ylönen
Keskiviikkona, 25. lokakuuta, 2006 - klo 19.18:   
Kyllä maailmassa hulluja riittää.

Jokainen lukija saa ihan itse päättää viittaanko niihin jotka heittää koneita roskiin vai niihin jotka kaivaa ne sieltä talteen ;)

 

Jupp3
Keskiviikkona, 25. lokakuuta, 2006 - klo 20.02:   
>Jokainen lukija saa ihan itse päättää viittaanko niihin jotka heittää koneita roskiin vai niihin jotka kaivaa ne sieltä talteen ;)

No monessa tapauksessa poisheitetyn raudan saisi myytyä esim. huuto.netissä ihan kivaan nihtaan. Saa päättää onko ne ostajat hulluja :)

 

jonttu
Maanantaina, 6. marraskuuta, 2006 - klo 20.13:   
Otin amigan taas esille noin 8vuoden jälkeen ja täytyy kyllä myöntää että kova amiga kuume iski taas jälleen :D Lollis.

keltaisenporssin eräs tyyppi joppaa pelejä ja laitoin tilauksen matkaan jotta pääsisin tykittämään hunteria ja rick dangerous kakosta jälleen (pelit hukkasin jo kauan aikaa)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: