A500 lisämuistin patteri

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2006 » Viestit 12/2006 asti » A500 lisämuistin patteri « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

tl
Tiistaina, 15. elokuuta, 2006 - klo 21.16:   
mites, on
kannattaako tuo patteri poistaa lisämuistista?
jos olen oikein ymmärtänyt, lisämuisti toimii ihan hyvin ilman patteriakin?

 

itix
Tiistaina, 15. elokuuta, 2006 - klo 22.04:   
Se paristo on ainoastaan kellon takia.

 

tl
Keskiviikkona, 16. elokuuta, 2006 - klo 0.54:   
kiitoksia tästä tiedosta

 

Dammu
Torstaina, 14. syyskuuta, 2006 - klo 12.04:   
Löysin muuten noita lisämuistiin sopivia (ladattavia)pattereita paikallisesta elektroniikan erikoisliikkeestä hintaan 5,90 euroa.

Eli vielä on mahdollista saada toimimaankin, tyhjentyneet/vuotaneet kannattaa toki poistaa jottei vuoda lisämuistille ja pilaa sitä.

 

satunnainen kävijä
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 21.29:   
Miten alkuperäisen pariston saa irti, omassa lisämuistissa on kuumaliiman palanen ja näyttää että pariston päiden kontaktiliuskat ovat jumittuneet kiinni patterin päihin ja haluaisivat varmaan ennemmin irrota juotoksistaan piirilevyltä ennenkuin patterista? Patteri on alkanut hapettua toisesta päästään mutta ei liene vuotanut vielä pahemmin.

 

satunnainen kävijä
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 21.35:   
Never mind, kitkutin patteria irti ja kontaktiliuskat katkesivat piirilevystä irti. Pääasia ettei Amigan sisällä ole enää vuotavaa paristoa tuhoamassa itse konetta :)

 

Dammu
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 1.54:   
Ne kontaktiliuskat ovat kiinteä osa sitä akkupatteria ja se on kolvilla irroitettava, muuten voi käydä juuri noin (itsekkin irroittanut 10v sitten yhden väkivalloin).

Kaikkiaan kuudesta minulla olleesta/olevasta A500:n lisämuistista vain yhdessä on akkupatteri ehjä, kaikissa muissa vuotanut. Hyvä saavutus tuo yli 10v NiCad akkupatterille jonka elinikä olisi ennemminkin noin 3-5 vuotta (parhaassakin tapauksessa), mutta uskoisin että tuo ollut koneessa jota on käytetty säännöllisesti.

 

satunnainen kävijä
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 6.59:   
Ei tämä enää vuosiin ole ollut säännöllisessä käytössä, viimeksi olen käynnistänytkin tämän yli vuosi sitten. Pitää kokeilla joku päivä taas vieläkö pelaa.
Tämmöinen akkupatteri tässä on (toivottavasti kuvan liittäminen onnistuu):
/image{Akkupatteri paikallaan}
/image{Akkupatteri irroitettuna}

 

satunnainen kävijä
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 7.05:   
Ei tainnutkaan toimia tämä ohje:
http://saku.bbs.fi/discus/board-formatting.html#images
Tuossapa sitten kuvalinkkejä:
http://i2.photobucket.com/albums/y18/dcast/Computers/Amiga_misc/Amiga_battery1.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y18/dcast/Computers/Amiga_misc/Amiga_battery2.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y18/dcast/Computers/Amiga_misc/Amiga_battery3.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y18/dcast/Computers/Amiga_misc/Amiga_battery4.jpg

 

rx7
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 8.51:   
Pitäis omistakin koneista noita pattereita irrotella. Mitä, jos tota kolvilla lämmittelee, niin onko kuinka suurena vaarana, että koko akku pamahtaa päälle?

 

Tero S.
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 11.45:   
Itsellä tuli laitettua A1200:n lisämuistiin akun tilalle litiumparisto. Asensin Aminetissa olleen hackin ohjeiden mukaan paristotelineen ja laitoin diodin plusnavan ja piirilevyn väliin estääkseni latauksen. Tietysti paristoa joutuu silloin tällöin vaihtamaan mutta eipähän tarvitse pelätä tuota vuotamista.

 

Dammu
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 15.01:   
Kyllä minusta silti tuo NiCad-akkupatteri on ihan varteenotettava vaihtoehto, sen pitäisi toimia turvallisesti pari-kolme vuotta. Ja noista kaikista mitkä mulla on vuotaneet, niin yksi on vuotanut selvästi lisämuistille ja pinta syöpynyt, mutta sekin toimii, eli ei yhtään rikkoutumista. Tuuriako vain?

Jossakin britti-amigakaupassa moinen maksoi noin 20 euroa, täällä paikallisessa elektr.liikkeessä 5,9 euroa ja voisi saada jostakin nettielektr.kaupasta puolet halvemmallakin, en ole tarkemmin etsinyt.

Kyllä noi saa aika näppärästi irti, ja jos pelkää että se lentää silmille, niin aina voi leikata sivuleikkureilla akkupatterin nätisti irti ja sitten kolvilla ottaa loput.

Ja noista hackeista, suoraan NiCad ja lithiumpatterit ei ole vaihtokelpoisia, ne sitten lentää silmille, eli parempi tietää mitä tekee.

 

Satunnainen kävijä
Lauantaina, 28. lokakuuta, 2006 - klo 8.47:   
[quote]
mites, on
kannattaako tuo patteri poistaa lisämuistista?
jos olen oikein ymmärtänyt, lisämuisti toimii ihan hyvin ilman patteriakin?
[/quote]

Käynnistin eilen Amigani eka kerran sen jälkeen kun olin poistanut lisämuistin akun. Lisämuisti toimii muistina täydelleen mutta käynnistyksessä Amiga ilmoitti suunnilleen että "Battery backed up real time clock not found" eli reaaliaikakello ei tietenkään toimi. Kone käynnistyi käyttöjärjestelmälevykkeen viimeisen päivitys/tallennushetken aikaan, mulla marraskuuhun 1995.

 

Dammu
Lauantaina, 28. lokakuuta, 2006 - klo 13.46:   
@Satunnainen kävijä

Toiminta on juurin odotetun kaltaista.
A500:t mulla näyttää vuotta 1978 :D

 

mkl
Lauantaina, 28. lokakuuta, 2006 - klo 20.21:   
Itse poistin toistaiseksi lisämuistilevyltä akkuun päin virtaa syöttävän piirin (ja akun) ja laitoin kellopiirille tulemaan ulkoisesta patterista 4.5 volttia. Litiumpatteri meni aika äkkiä tyhjäksi aikaisemmin (ja latauspiiri oli toki poistettu.)

 

zipper
Lauantaina, 28. lokakuuta, 2006 - klo 23.09:   
Eikä ole kärtsännyt? Kellopiiri tarvitsee vain hieman yli 2 V toimiakseen.

 

mkl
Sunnuntaina, 29. lokakuuta, 2006 - klo 10.43:   
Toistaiseksi on näyttänyt toimivan.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: