Amiga ei käynnisty A590:n kanssa

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 09/2005 » Amiga ei käynnisty A590:n kanssa « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Tero S.
Torstaina, 25. elokuuta, 2005 - klo 19.47:   
Mikähän neuvoksi? Hankin A590 kovalevyohjaimen, jossa on ST506 -kovalevy. Käytän adapteripiuhan kautta pc:n virtalähdettä, josta pinnitys on moneen kertaan service manualin ja mittarin kanssa tarkistettu. Kun kovalevyohjain on kiinni viissatasessani, ei kuvaa tule ollenkaan ja kaiuttimista kuuluu vain pörinää. Kokeilin ohjainta myös ilman virtoja, mutta tuloksena oli joko em. käytös tai musta ruutu. Dippikytkimet ovat defaulttiasennossa. Edellisen omistajan mukaan tuo ST506 kovo ei toimi, mutta hän demonstroi scsi -levyn kanssa, että itse ohjain pelaa. Ainakin vielä tuo viissatanen herää henkiin ilman kovoa, joten mitään peruuttamatonta ei toivottavasti vielä ole sattunut. Kuinka herkkä tuo ohjain on sen suhteen, kuinka se on laajennusportissa? Olisiko vain syytä odottaa scsi-levyä, kun sellainen on minulle tulossa? Kickstart on 1.3. Omatekoisen virtalähteeni plugin pinnijärjestys vastaa A590 service manualin plugin pinnijärjestystä ja toisaalta sopii samaisessa manuaalissa esitetyn kytkentäkaavion pinnijärjestykseen eli 5V 12V
G G
on plugissa edestä katsoen. Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen.

 

jPV
Perjantaina, 26. elokuuta, 2005 - klo 1.17:   
Kuten myyjä kertoi, ohjain oikuttelee jonkin verran. Joskus kävi niin, että kone ei herännyt henkiin ohjaimen kanssa, mutta kun vähän rassasi ohjainta eri asentoon, niin se alkoikin toimia. Sen AT-kovalevyn kanssa koneen pitäisi buutata, mutta itse levyä en saanut toimimaan.

T. Myyjä :)

 

Tero S.
Perjantaina, 26. elokuuta, 2005 - klo 7.51:   
jPV: Tuo kertomasi oikuttelu oli kyllä muistissa. :)Itselläni on kuitenkin suurehko epäillys, että olen kytkenyt jännitteet sittenkin väärin päin, ainakin siinä tapauksessa, että kovalevyjen virtaliittimien pinnijärjestys ei ole aikojen saatossa muuttunut. Mikäli pinnijärjestys kovalevyssä on sama mikä nykyisinkin, niin silloin nuo pinnit menee juuri väärin päin. :(

Kun kokeilit itse tuota, eikä se herännyt henkiin, niin pitikö kone kummaa ääntä eikä näyttöön tullut mitään vai tökkäsikö välkyttelyssä mustaan ruutuun ja oli muuten hiljaa? Sinulla ei ilmeisesti tainnut olla sitä yleismittaria, jotta voisit katsoa jännitteet omasta virtalähteestäsi?

 

jPV
Perjantaina, 26. elokuuta, 2005 - klo 21.36:   
Ääntä en huomannut, mutta en ole varma oliko volyymiä juurikaan tai yleensäkään tietokoneen äänet valittuina äänilähteeksi. Näyttöön ei tullut mitään... eikä yleensäkään mitään reaktiota koko koneessa. Kerran se toimi jotenkin puolittain ja tuli virheilmoitusta levyä käytettäessä. Mykkänä ollessa sitä sai rassata useampaan kertaan ennen kuin sen sai toimimaan. Ilmeisesti aika herkkä oikeasta kohdasta/asennosta. Kuulostaisi kyllä samalta vialta sullakin, mutta jos on epäilys, että pinnit on väärin kytkettyjä.... Saan kyllä haettua yleismittarinkin, mutta jää kuitenkin ensi viikkoon.

 

Flux
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 6.42:   
Kiintolevyn virtatöpselin pinnijärjestys ei ole koskaan muuttunut, johan siitä saisi savuja pihalle itse kukin. Piuhojen värikoodit sen sijaan elävät. Commodoren vehkeissä tuskin on punainen 5V ja keltainen 12V, kuten nykyään PC:ssa on.

Kerran PC-poweri on käytössä, vaikea on mitata siitä sähköt päällä jännitteiden paikat. Sitten laittaa molemmat töpselit vierekkäin ja katsoa missä kohtaa 12V on 590-kiintolevyliittimessä. Ja sitten ohmipuolella tutkia A590-syöttöliitin.

 

Tero S.
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 17.02:   
Kiitokset neuvoista ja kärsivällisyydestä! Pitäisi ilmeisesti enemmän luottaa omiin taitoihinsa. Vastaus olikin silmieni edessä. Kytkentäkaaviossa 12V menee suoraan tuulettimelle. Se ja Fluxin kuva varmistivat asian. Katsotaan, saanko rassailtua systeemin henkiin. 500MB kovo ja tuliterä lattakaapeli odottavat paikoilleenlaittoa. :)

 

Tero S.
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 19.18:   
All right! Virtaliittimen juotoksen korjaamisen jälkeen A590 pelaa kuin unelma! Kiitokset vielä kerran kaikille neuvoista!

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: