Uskotko Amigan comebackiin?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2001 » Viestit 09/2001 asti » Uskotko Amigan comebackiin? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Terho Henriksson
Perjantaina, 9. maaliskuuta, 2001 - klo 15.14:   
Amigan uudet omistajat ovat hehkuttaneet varsin itsevarmasti, että uusi Amiga tulee menestymään markkinoilla. Uskotko, että näin voi käydä, jos lähdetään oletuksesta että uusia tuotteita saadaan markkinoille jossain muodossa. Selviääkö Amiga Inc. markkinoiden muuttuneesta tilanteesta? Löytyykö merkkiin mielestäsi enää samanlaista kiinnostusta kuin Amigan huippuaikoina?

 

Juha-Pekka Kuusela
Perjantaina, 9. maaliskuuta, 2001 - klo 19.25:   
Ihmiset tarvitsevat valinnan vapautta enemmän kuin nykyään.

Amigat ovat jostain unix ja mac käyttäjien välistä.(unix-maisesti tehokas komento tulkki yhdistettynä mac maiseen helppon grafiisen käyttöliittymään ja taas unixistä se että ohjelmien ei tarvitse olla kermavaahto kuorutettuja kuten esim. windowssisssa)
ja vastaus kysymykseen NO TOTTAKAI JOS EN USKOISI
OLISIN AIKASITTEN VAIHTANUT LUUTAVASTI KONETTA.

 

Tripper
Perjantaina, 9. maaliskuuta, 2001 - klo 20.10:   
Vaikee sanoo, kun parempi sit nähdä mitä tuleman pitää. Seuraillaan nyt tilannetta ;)
Enempi sit uskon näitten vaihtoehtoistenkin classicamylaajennuksiin ja käyttiksiin yms.. pegasus, mediator/sharkppc, morphos, aros, BoXeR (!!) jne.. Siirtyminen uuteen Amiga incin luomaan malliin vaatii itselleni ainakin myös että pääsee käyttämään classic amigan sovelluksia.

 

jPV
Lauantaina, 10. maaliskuuta, 2001 - klo 11.12:   
Joo, välillä tuntuu, että Amiga Inc:llä on vähän liian isoja suunnitelmia, mutta toivottavasti toteutuvat ainakin osittain.
Itse kyllä odotan enemmän jotain G3/4 turboa/konetta, jolla voisi ajaa MorphOS:ia. Toivottavasti Amiga Inc ei toteuta uhkauksiaan MorphOS:n ja muiden vastaavien pakottamisesta oman linjansa mukaiseksi väkisin. Mikäli niin tapahtuu, niin Amiga Inc:in toiminta on jo pahempaa kuin M$:n konsanaan ja siinä vaiheessa aloitan julkisen boikottini koko Amiga Inc:iä vastaan ;) Sitten jos Amigan suunnitelmat floppaavat ja se olisi saanut tuhottua muutkin vaihtoehdot Amigan nykyaikaistamiseksi :/
MorphOS on kyllä parasta mitä Amigalle on tapahtunut vuosikausiin, joten toivottavasti nuo "kauhukuvat" eivät toteudu :) Esim Mediator+SharkPPC+MorphOS voisi olla aika nami, kun vielä samalla koneella säilyy täysin yhteensopivuus vanhojen softien kanssa...

 

Jontsa
Lauantaina, 10. maaliskuuta, 2001 - klo 13.38:   
Suunta on nyt hyvä Amigalla. Itse uskon että kyllä Amigan tulevaisuus kääntyy parempaan päin.
Ajat ovat kyllä hankalat, mutta kyllä se siitä kun vähän potkii.

Olen samaa mieltä jPV:n kanssa että toivottavasti Amiga Inc. ei nyt rupea rähinöimään MorphOssin ja AROSin kanssa. Tuskin he nyt rupeavat MorphOssia muuttamaan. Kuluu vain aikaa ja rahaa.

Itse en tule vaihtamaan Amigaani enään mihinkään muuhun koneeseen. Mikään muu kone ei pysty samaan kuin Amy.

 

Mika Hanhijärvi
Maanantaina, 12. maaliskuuta, 2001 - klo 13.31:   
Joo siis kyllä muakin kiinnostaa nuo PCI-laajennukset ja
MorphOS kaikki eniten. kuten jPV sanoi, niin MorphOS on kyllä
parasta mitä on Amigalle tapahtunut aikoihin. PPC-native AmigaOS:aa on
odotettu kuin kuuta taivaalta.Samaten PCI-laajemnuksien ilmestyminen
vihdoinkin antaa varmasti vielä vuosia puhtia classic-amigalle.
Toisaalta voi kyllä vähän miettiä, tuleeko noi hieman liian myöhään...
Pelkkä AmigaOS:n kääntäminen PPC:lle ei välttämättä riitä enää.
Ei sillä, jollei Amigaa olisi tuskin jaksaisin tietokoneista ola
kiinnostunut harrastuksena.

Mitä taas tulee noihin Amigan suunnitelmiin, niin kyllä mä olen aika
optimistinen. Nykyinen Amiga on kuitenkin saanut jo nyt paljon enemmän
aikaiseksi kuin edelliset omistajat. ja vaikka monet tuntuvatkin
vieroksuvan tuota rautariippumattomuutta, niin siihen suuntaan koko
atk-ala on pikkuhiljaa menossa, joten ei se huono idea ole, ei
ollenkaan. Jos Amiga saisi jo ensi syksyksi oman systeeminsä
valmiiksi, niin sillä kieltämättä olisi aika kiva etu muihin nähden
vaikka pieni firma onkin.Ja softakehittäjät varmasti pitää
rautariippumattomuudesta, eli kunhan systeemi on hyvin suunniteltu,
niin eiköhän sille softaakin ala tulla.

 

Kimmo Kannala
Torstaina, 15. maaliskuuta, 2001 - klo 16.28:   
Kyllä Amiga Inc:n porukka on saanut aika paljon gutaa aikaiseksi jo tähän mennessä.
Onhan meillä OS3.9 ja AmigaOne1200/4000 tuloillaan, AmigaDE:stä ja PDA laitteista puhumattakaan.

Kyllä Amiga -maailma on nykyään taas aika pirteän oloinen paikka harrastella, meinaa optimismisuus taas saada valtaa. Ollaan kuitenkin vain varovaisenn positiivisia, ettei taas tule kakkaa silmille.

Jaa-a onkohan Sony Amigan kännykkä/PDA kaveri/partneri?
Uusimman PDA:n resoluutio on ainakin sopivalla alueella... ei se kuitenkaan Nokia ole, eihän ...
(joku NMP:n hemmo vois vaikka hieman vuotaa sisäisessä postissa allekirjoittaleelle että mitä he suunnittelevat epoc:n päällä ajavansa tulevaisuudessa... tiedä vaikka vastapalveluksena saisivat jokusen pätevän softanvääntäjän...) ;-)

btw.
Onko kukaan menossa Cebit messuille?

 

Kimmo Kannala
Torstaina, 15. maaliskuuta, 2001 - klo 16.57:   
Hmmmmmm..... http://www.amigang.com/
Let's hold our horses...

 

Kimmo Kannala
Torstaina, 15. maaliskuuta, 2001 - klo 17.26:   
No nyt kun puheripuli kerran iski niin jatketaanpas...
AmigaDE on mielestäni todella hyvä keino saada softaa platformille. Vaikka tänäkin päivänä voidaan vielä suoria HW osoituksia käyttämällä saavuttaa nopeamman tuloksen, tilanne muuttuu kuitenkin kaiken aikaa siihen suuntaan että rautariippumattomuus tulee välttämättömäksi, eikä sen vaatiman abstraktion viemä tehon kulutus ole kohta enään ihmisaistein havaittavissa.
Nykyisin tietotekniikan kehitystä hidastavat erityisesti käyttisriippuvuus, HW riippuvuus ja riippuvuus taaksepäin yhteensopivuudesta, kun moiset riippuvuudet saadaan poistettua on HW ja SW kehityksellä uudenlaiset mahdollisuudet kehittyä.
Esimerkiksi crusoen WLIW yksiköstä saataisiin paljon enemmän tehoja irti, jos ei välissä ole code morphing toimintoa x86 käyttikselle ja -sovelluksille. Esimerkiksi kokonaan uudenlaisten CPU arkkitehtuurien kehittäminen tulee vähemmän riskialttiiksi, kun ei ole pelkoa siitä että sille ei saisi sovelluksia. Tai ajatelkaapas vaikka erään nimeltämainitsemattoman suomalaisen kännykkäfirman mahdollisuuksia julkistaa kännyköitä nopemmin siksi että sovelluksia ei tarvitse enään koodata, kääntää tai testata uudestaan uusille kännykkämalleille, laatu paranee, katteet paranee, MAAILMA paranee...
Lääh...

 

Jarmo Piippo
Lauantaina, 17. maaliskuuta, 2001 - klo 0.17:   
Eräässä CU Amigan numerossa joskus sanottiin hyvin: "Ne, jotka aikoinaan vaihtoivat Amigansa PC:hen (tai ostivat alunperin PC:n), ovat jo monta kertaa sen jälkeen vaihtaneet konetta. Siinäs näet, sitä tapahtuu! Toistaiseksi se uusikin kone johon on vaihdettu, on ollut PC, mutta mikään ei estä sen olemasta jokin muukin jos ostaja vain kokee sen parempana vaihtoehtona." (tjsp. :)

Nykytilanteeseen tuo varmaankin pätee ihan yhtä hyvin, muutoshan on tavalla tai toisella pakkokin vähitellen tulla, kun siirrytään 16/32-bittisistä systeemeistä uudempiin (toivottavasti), jolloin kaikki menee vaihtoon. Ja siihen saumaan sopisi tosiaan aika täsmähyvin myös uusi hardware-riippumaton käyttöjärjestelmä/alusta. Eli jep, uskon Amigan comeback-mahdollisuuteen. :)

 

Matti N
Maanantaina, 19. maaliskuuta, 2001 - klo 10.24:   
Kirjallisuussääntöjen mukaan kappaleen otsikkoon ei saa suoraan vastata, mutta vastaanpa silti: "En usko".

Amiga oli erinomainen idea aikoinaan, mutta sitten kävi, kuten kävi, eikä sitä saa enää tekemättömäksi. Tässä tarkoitan konetta rautana ja käyttöjärjestelmänä. Perus-Amiga (jos sellaista enää onkaan) on jo pahasti vanhentunut. Vanhaa virttä mukaellen PC-puolella saa samalla rahalla paljon enemmän. Itse en edes ole harkinnut A1200:ni tornittamista ja kalliiden lisähöysteiden laittamista.

Amigalle ei enää kukaan tee mitään, ellei muutamia höyrypäitä lasketa. PC-Windowsille saa vaikka mitä hauskaa softaa. Kone-emulointia ei lasketa. Vai kuka asentaa työpisteeseen Amigoita, joihin laitetaan sitten Mac- tai Windows-emulaattori, jotta pääsee pyörittämään kunnon ohjelmistoja (Photoshop jne)? Ja sitten tietysti maailman tärkein asia, eli pelit... ;)

Eri asia taas voi olla jokin virtuaali-Amiga (laitteistoriippumaton), jota ei oikeastaan olekaan, vaan se on joku Windows XP:n jatke. Ehkäpä Amiga tulee takaisin jonain muuna kuin lelutietokoneena?

 

Kimmo Kannala
Maanantaina, 19. maaliskuuta, 2001 - klo 14.07:   
hohhoijjaa Matti, enpä voi olla samaa mieltä, ohessa mun mietteet samoista asioista...

>Amiga oli erinomainen idea aikoinaan,
On edelleen erinomainen IDEA.

>mutta sitten kävi, kuten kävi, eikä
>sitä saa enää tekemättömäksi. Tässä tarkoitan konetta rautana ja
>käyttöjärjestelmänä.
Ööö. No jos kone on kerran tehty, niin ei sitä tosiaankaan saa tekemättömäksi. (vaikka anti-Amigistit sitä haluaisivat) ;)

>Perus-Amiga (jos sellaista enää onkaan) on jo pahasti vanhentunut.
Kukaan ei käyttäne enään paljasta Amigaa korppuasemalla ja televisiolla. Aivan samat sanat voi siis sanoa peeseestä, perus peesee on jo pahasti vanhentunut.

>Vanhaa virttä mukaellen PC-puolella saa samalla rahalla
>paljon enemmän.
Edelleen vanhaa virttä: mutta ei saa Amigaa, eikä edes vastaavia ominaisuuksia.

>Itse en edes ole harkinnut A1200:ni tornittamista ja
>kalliiden lisähöysteiden laittamista.
Itse olen harkinnut kahden A1200:n ostamista ja tornittamista ja vastaavasti ihka uuden Duron 800 romun myymistä.

>Amigalle ei enää kukaan tee mitään, ellei muutamia höyrypäitä lasketa.
Ihmisillä on mielenkiintoisia harrasteita, Amigaakin hullunpia (esimerkiksi peesee). ;)
((yksi esimerkki: mp3 soittimeksi A600 on paras rakentelupohja))

>PC-Windowsille saa vaikka mitä hauskaa softaa.
Amigalle saa vaikka mitä hauskaa softaa, enemmän kuin on varaa ostaa. PC-Windows ei minulle kykene tarjoamaan mitään hauskaa...
(nojoo, pelasin jonkin aikaa NFS5:sta, mutta kun porche karkasi seinään wintoosan swappioperaation seurauksena, palasin takaisin todellisuuteen)

>Kone-emulointia ei lasketa.
Off-topic: miksi ei? Ei se ainakaan haitta ole jos joku halutessaan voi ajaa Mac sovelluksia Amigassa.

>Vai kuka asentaa työpisteeseen Amigoita, joihin laitetaan sitten Mac- tai
>Windows-emulaattori, jotta pääsee pyörittämään kunnon ohjelmistoja
>(Photoshop jne)?
Niin, kyllähän Amigassa on järkevintä käyttää Amigan sovelluksia.
Mutta voimmeko edes puhua Amigan takaisin tulemisesta työpaikalle kun se ei siellä ole ollutkaan. Tai onhan se ollut videopajoissa ja on edelleen.

(PS: viime vuosina olisin työssäni Nokialla pystynyt hyödyntämään Amigoita mm. testauksessa, mutta koska virallista tukea ei käytännössä ole ollut, eikä A4000:a saatavana, homma ei ole onnistunut. Amiga SW/HW platformina ei estä työkäyttöä vaan sen saatavuus & tuki.
HUOM! AREXX on ylivertainen testauksen automatisointiin...)

>Ja sitten tietysti maailman tärkein asia, eli pelit... ;)
Mitäs niistä?
Myös pelejä tulee Amigalle niin paljon että ei ainakaan kolmikymppinen perheenisä/äiti kerkiä vapaa-ajoillaan ikinä kaikkia läpi pelaamaan (en ainakaan minä).

Classikko Amigasta jupisemisen päätteeksi: ei kai sen takaisin tulemiseen uskomisesta tässä ollutkaan kyse?
(mutta en yllättyisi jos se vielä seuraavat viisi vuotta porskuttaisi saaden lisää softaa ja rautaa)

>Eri asia taas voi olla jokin virtuaali-Amiga (laitteistoriippumaton), jota ei
>oikeastaan olekaan, vaan se on joku Windows XP:n jatke.
NO HUH HUH! Et ole tainut pahemmin Amiga Inc:n tiedotteita seurata.

>Ehkäpä Amiga tulee takaisin jonain muuna kuin lelutietokoneena?

17 vuotta tietotekniikan parissa peuhanneena minulle on muodostunut Amigasta ihan toisenlainen käsitys. (windows)PC on enemmän lelukone, sitä saa päivittäin hoivata jotta sillä saa mitään tehdyksi. Amiga toimii vuodesta toiseen nopeasti, ongelmitta ja luotettavasti. Eihän Amigalla toki samoja laskentatehoja saa aikaiseksi kuin esimerkiksi x86:lla, mutta ei se kuitenkaan Amigasta käyttökelvotonta tee.
(x86 on hyvä renki & Microsoft on huono isäntä -> x86 laatikko Amigan serverinä olisi minulle optimi ratkaisu)

Jos tuleviin AmigaDE järjestelmiin saadaan vanhan amigan joustavuus, vasteherkkyys, luotettavuus, konfiguroitavuus yms., silloin minä ainakin moisen hankin, enkä *askan vertaa välitä siitä onko se comeback vaiko ei. (minulle se ei itse asiassa ole comeback, koska ei se Amiga mihinkään ollut lähtenytkään...)

Joku joskus sanoi että Amiga on elämyskone, samoin minäkin sen koen.

 

V Niinkuin Vihainen amigisti
Maanantaina, 19. maaliskuuta, 2001 - klo 16.46:   
Että jotkut PC kiihkoilijat ovat tyhmiä,suurin
osa puuceen hyvistä softista on lähtöisin esinäkin
macistä kuten photoshop.(jos karsin nämä pois puuceelle ei jää mitään softia millä olisi mitään käytännön arvoa) Enkä näe mitään sellaista
syytä mihin amiga ei riittäisi ja jos ei riitä
asennetaanpa Linux/NetBSD + Apple emulaattori
(haavena olisi taas joskus laittaa apple emu toimimaan).Ei taida en puuceen käyttäjät seurata
aikaansa jotka luulee ettei amigalle saa softia.
minulle PC kuollut kone koska sille ei saa
hyvää käyttistä mielle saisi graffa / musa
softia.(linux on kohtuullinen mutta kun softat uupuu)
sitten saadaan loputkin softat.Elämyskone määritelmä taitaa pitää hyvin paikkansa ja se on
samalla tavalla työkalu kuten esim. apple/sgi.
unohditte muuten NASAn amigat.PC on itse asiassa
kykenemätön ajamaan hyötysoftia.Toivotaan tässä
pikaista kuolemaa PC koneille.Scalakin mollaattin
vanhanaikaiseksi tietokone lehdessä melkein väitettiin että olisi peräisin dos ajalta oikeasti amigasta peräisin.Eikä ole tehty multimediaa varten vaan videotekstitystä.
(eli aivan väärässä testissä mukana)

 

Kimmo Kannala
Maanantaina, 19. maaliskuuta, 2001 - klo 18.32:   
>Scalakin mollaattin vanhanaikaiseksi tietokone lehdessä melkein väitettiin että olisi peräisin dos ajalta oikeasti amigasta peräisin.
Heh, joo. Eihän siitä ole kuin about 3 vuotta aikaa kun SCALA MM100 kruunattiin maailman parhaaksi multimediaohjelmaksi PC magazinessä (tai jossain vastaavassa).
Se miksi sitä luullaan DOS sovellukseksi lienee se että siitä on ollut kait versio joka käynnistetään dosista, mutta joka todellisuudessa pyörii Haynien räätälöimän reaaliaikakäyttiksen päällä tms. hayniehän sanoi tuolloin että puuseella ei ole ainuttakaan MM kykeneväistä käyttistä.

>Eikä ole tehty multimediaa varten vaan videotekstitystä.
Nyt en muista kumpi oli ensin, muna vai kana, mutta ainakin se minun mielestä on edelleen paras multimediasofta mitä olen kokeillut. Mac:n ja PC:n softat tuppaavat tahmailemaan ja jumimaan ((Meillä oli töissä multimediapääte aulassa, aina kun ohimennen sitä testailin se oli 9 kertaa kymmenestä joko rikki, jumissa tai keskellä näyttöä komeili windows:n varoitusboxi. Nykyisin se pääte on poistettu sieltä, hyvä niin.)).

En tiedä viläkö ruotsalaiset "rautatehtaat/-sulatot" käyttävät SCALA infochannelia. 90 luvulla luin nimittäin DatorMagazinestä jutun kuinka svensonit oli säästäneet 800.000 kruunua vuodessa SCALA infochannelin avulla. Kyllä moinen nykyisinkin pesisi monet intraneteissä pyörivät tiedonjakomenetelmät/-yritelmät.

Toivottavasti SCALA tulee AmigaDE:lle.

 

sami
Tiistaina, 20. maaliskuuta, 2001 - klo 11.22:   
Joo, AREXX olisi tosi kova sana softatestauksessa, mutta kun ei, niin ei

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 20. maaliskuuta, 2001 - klo 12.45:   
Matti: Siinä mielessä on kieltämättä vähän huolestuttanut tuo saman nimen käyttö uudenkin koneen yhteydessä, että monikin saattaa luulla että tässä ollaan yrittämässä vanhentuneita 68k-laitteita tuputtaa takaisin markkinoille. Toisaalta huomattava osa nykyisten koneiden käyttäjistä tuskin muistaa tai on edes kuullut Amigasta, joten ehkäpä se on useimmille tavallaan uusi nimi markkinoilla. Saas nähdä.

Joka tapauksessa tulevaisuuden koneisiin joudutaan lähtemään "puhtaalta pöydältä" käyttisten ja softan suhteen, kun myös perinteiset PC-prossuvalmistajat siirtyvät 64-bittisiin suorittimiin (Intelin Itanium ja AMD:n Sledgehammer, vai mitä nuo lienevät nykynimiltään). Heh, kuulemani mukaan jopa Windows me:ssä on yhä joitakin 16-bittisiäkin osia, ei puhettakaan että sen voisi softineen kääntää 64-bittiseksi. :) Elikkä tulevaisuuden koneet tulevat tekemään nyky-PC:lle saman, minkä nyky-PC teki Amigalle. Tosin jos Windows-95/98/me-käyttäjät yhä jatkavat kiinni pitämistään vaatimuksesta, että kaikkien ikivanhojen ohjelmien/pelien on aina toimittava uusissakin koneissa, voi olla hankalaa kenekään saada 64-bittisiä koneita ja parempia käyttöjärjestelmiä menestymään. (Tarkemmin ajatellen siis juuri Wintel-käyttäjäthän ne ovat jotka sitkeästi haluavat vanhassa roikkua! ;-)

Mutta joo, kävipä uuden Amigan tai koko tietotekniikan kanssa miten hyvänsä, tulen omalta osaltani jatkamaan myös Classic-koneideni käyttöä ikuisesti, kuten lukijakyselyn mukaan moni muukin. (Miksipä sitä rakkaasta harrastuksesta luopuisikaan.)

 

Puhis
Tiistaina, 20. maaliskuuta, 2001 - klo 14.26:   
Eräät ne vaan jaksavat höyrytä CP-koneiden paremmuudesta; tulee aivan mieleen 90-luvun alkupuolisko...
Ehkäpä Matti N ei tee Amigallaan mitään, koska ei ole sitä viitsinyt päivitellä. Mutta kukahan sitä nykyään tekee 486SX:llä mitään? Kysynpähän vain. Matti Ännän tyyliset kommentit on vain parasta jättää aivan omaan arvoonsa.

Amigan comebäkkiin on uskottava; nyt on Amiga Inc. saanut aikaan jo niin paljon. Ja vaikka kaikki menisikin jälleen pyllylleen, niin mitäs siitä? Amigalla tekee yhä aina vain enemmän, kun sitä oppii vuosien varrella yhä paremmin käyttämään. CP-koneen hankinta ei ole koskaan edes käynyt mielessä.

 

Kimmo Kannala
Tiistaina, 20. maaliskuuta, 2001 - klo 15.26:   
On todella helppoa muodostaa itselleen vääristynyt käsitys todellisuudesta. Jo muutaman kuukauden totaalinen Amigatta oleminen saattaa muuttaa tilannetta siten että Amigan ominaisuudet alkaa unohtua (esimerkiksi tottuu siihen että valikot jää näytölle roikkuun, ikkunat pomppii miten sattuu, sovellukset käynnistyy hitaasti mainosteksteineen, joka hiiren klikkauksen jälkeen on viiden minuutin tuijotustauko tyyliin kauniit&rohkeat, siihen että koneen käynistyksen aikana kerkiää hakea kupin kahvia & lukea päivän lehden ja siihen että scandisk on tavallinen osa boottausta...). Silloin on "terveellistä" päästä näkemään jonkin sellaisen kaverin Amiga touhuja joka tosissaan käyttää Amigaansa. Viime sunnuntaina kävin bongaamassa yhden kaverin tykönä A1200:sta jonka perässä oli Epsonin SCSI väyläinen skanneri, VOE VÄLJET, se oli nopea! Nopeampi kuin yksikään skannerilla varustettu kone työpaikalla tai kavereilla.
Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että minulla on ollut kavereita, jotka antavat piristeitä Amiga harrastukseen (yksi puuhailee sulautettujen laitteiden kovo+softahommia A1200:lla, toinen kikkailee PPC:llä, kolmas tunaa WB:tä ja joku muu 3D mallinnusta, molekyylimallinnusta, kuvankäsittelyä, jne,jne,jne...).

Itse käytän Amigaa (a4k) noin 3-10 tuntia viikossa ja windows PC:tä (PII400 laptop, Duron800, P200MMX jne...) 40-50 tuntia viikossa, Amigan osuutta pitää saada lisättyä, ehdottomasti...

 

Harri Töyrylä
Tiistaina, 20. maaliskuuta, 2001 - klo 17.53:   
Mitähän viisasta nyt sanois?
Ihan ensiksi mulla on P233/W95/NT, Sparc/Solaris8, Amiga/OS3,9/Linux/Mac/Dos(W95) ja ( MCU51 ja C128D ).

Vahvalla kokemuksellani sanoisin ,että Amigan käyttis on joustavin käyttis mitä olen käyttänyt, mutta sehän on vain mun mielipide.

Ja sitten vastaus kysymykseen "Uskotko Amigan comebackiin?" se vähän riippuu mistä roikkuu, mutta kaikki on mahdollista kunhan se on HW riippumaton, henkilökohtaisesti se on mulle sama millä platform:illa se pyörii kunhan siinä on Amigan joustavuus.

 

Mikko Kuusto
Sunnuntaina, 25. maaliskuuta, 2001 - klo 12.53:   
Kimmo Kannala:
"(PS: viime vuosina olisin työssäni Nokialla pystynyt hyödyntämään Amigoita mm. testauksessa, mutta koska virallista tukea ei käytännössä ole ollut, eikä A4000:a saatavana, homma ei >ole onnistunut. Amiga SW/HW platformina ei estä työkäyttöä vaan sen saatavuus & tuki. HUOM! AREXX on ylivertainen testauksen automatisointiin...)"

Näin aavistuksen off-topic, millä paikkakunnalla lienet hommissa? Voisin kyetä jelppimään tuossa. Ei tässä yhteydessä enempiä, mutta jos kiinnostaa, mailiosoitteeni löytyy mainitun firman addressbookista...

 

Petri Kainulainen
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 13.25:   
Tämä osoittautuikin mielenkiintoiseksi threadiksi. Perustelut eivät kuitenkaan täysin vakuuttaneet minua, vaan tuntuivat olevan ns. tunneperäisiä. Tämä koski molempien osapuolinen argumenttejä.

Voisin heittää muutaman kysymyksen ja olisin kiitollinen, mikäli niihin saisi vastauksia.

1. Millä perustelette Amigan paremmuuden PC:stä toimistokäytössä?
2. Miten Amiga kykenisi nousemaan suuren yleisön vaihtoehdoksi PC:n rinnalle?
3. Onko Amigan tarkoitus ollakaan vaihtoehto suurelle yleisölle tai yrityksille?

 

Mika Hanhijärvi
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 23.16:   
1. No tuota ei oikein nyky Amigoilla voi perustella, koska sitä
paremmuutta toimisto käytössä ei ole, yksinkertaisesti koska Amigalle
ei ole riittävästi tarjolla uutta toimistosoftaa.

2. Nykyisen Amiga Inc:n suunnitelmat ovat mun mielestäni juuri se
oikea tapa lähestyä tuota tavoitetta. Eli siirtämällä Amiga käyttämään
standardiosia custom-raudan sijasta ja siis tuomalla Amigan hardware
samalle tasolle PC:n kanssa.Käyttis puolella taas tuomalla
hardware-riippuumattomuuden, joka varmasti muodossa kuin toisessa
voisi olla kuin taivaan lahja softakehittäjille, sekä myös
loppukäyttäjillle. Eli ideanahan on, että samat ohjelmat pyörisi esim
linuxissa, windowsissa, PDA:ssa, kännyssä jne ilman että ohjelma
pitäisi erikseen portata niille.Lisäksi Amigan tulisi saada
neuvoteltua suuria kulutus ja kotielektroniikka yrityksia taakseen.
PDA, settopbox jne markkinat voivat ola Amigalle oikeinkin hyvä
rahanlähde jonka turvin sitten desktop puolta voi kehittää.

3. No lähinnä mä ymmärtäisi nykyisen Amigan loppukäyttäjä kohderyhmänä
kotikäyttäjät, en niinkään pidä yrityksiä sellaisena. Amigallahan on
tuo digital living-ajatus jonka keskuksena desktop Amiga toimisi ns
home-serverinä. Toki yksi tärkeä kohderyhmä on nimenomaan
softakehittäjät ja sitä kautta toki sitten myös yritykset.
Tietysti se on vielä vasta tulossa, mutta jos ajatellaan, että AmigaDE
toimisisi windowsin, linuxin ja AmigaOS:n kanssa, pyörisi
PDA-laitteissa ja settopboxeissa jne, niin kyllä Amigalla saattaa olla
suhteellisen kivat markkinat, tosin desktop-markkinat tuskin tulevat
olemaan yhtä suuret kuin PDA + settop jne markkinat.Desktop-amiga on
suunnattu ennenkaikkea nykyisille ja entisille Amigisteille, Amigasta
ja yleensä vaihtoehtosysteemeistä kiinnostuneille, home serverin
tarvitsijoille ja softakehittäjille. AmigaOS johon AmigaDE on
sulautettuna, olisi ihanteellinen kehtitysympäristö AmigaDE:lle.

 

Kannala Kimmo
Perjantaina, 20. huhtikuuta, 2001 - klo 16.40:   
1. Millä perustelette Amigan paremmuuden PC:stä toimistokäytössä?
Öhmm. Kyllä sovellusten / M$Office yhteensopivuuden puute estää tällä hetkellä Amigan perinteisen toimistokäytön. Joihinkin erityiskohteisiin (esim yksityissektorilla) nykyistäkin Amigaa voisi varmasti hyödyntää.
Tällä hetkellä Microsoftin käyttisten viat/puutteet ovat suuri kasvava rahareikä kaikilla vähänkään isommilla yrityksillä. Olisi kaikkien edun mukaista jos käyttäjä voisi valita sovellustensa alle parhaan kohdealueelle sopivan käyttiksen.
Amigistina toivoisi että AmigaDE voisi olla tällainen sovellusympäristö.

2. Miten Amiga kykenisi nousemaan suuren yleisön vaihtoehdoksi PC:n rinnalle?
Tarkoitat normaaleita PC markkinoita. Tuohon vaaditaa paljon laadukkaita sovelluksia ja houkuttelevia ominaisuuksia, yleensäkin kaikkea sellaista jota ei voi parissa vuodessa saavuttaa. Jos AmigaDE lyö itsensä läpi, ja jos StarOffice & puolenkymmentä muuta Office -pakettia portataan sille, ja uusimpia pelejä alkaisi saamaan sille jne...
(Jos lehmillä olisi siivet, voisimme amputoida sorkat. uusi viidakon sanonta)

3. Onko Amigan tarkoitus ollakaan vaihtoehto suurelle yleisölle tai yrityksille?
Suurelle yleisölle ensin kämmenkoneissa, web padeissa, set-top-boxeissa, puhelimissa ja sitten joskus vasta kotitietokoneiden kylkiäisinä, ehkä joskus omina kotitietokoneinaan...
Yrityksille rahasampona samoilla markkinoilla, mutta työkaluna ei ainakaan lähitulevaisuudessa, mutta jos kohdan 2 asiat toteutuvat, niin...
(lehmillä ei enään olisi suu&sorkatautia)

Oltiin täällä kaverin kanssa hieman ihmeissään kun yx työkaveri buuttasi läppärissään Linuxin ja sanoi että sillä hän toimistohommelit hoitelee. Ottaen huomioon että office paketteja on open source:na saatavana, ei ole ollenkaan mahdotonta etteikö jonain päivänä olisi windowssitonta toimistokoneen vaihtoehtoja jopa usempia.
(joo, joo, onhan se Macintoshikin yhden lainen vaihtoehto...)

Ja loppuun lista siitä mihin Amiga on tähän mennessä kelvannut:
http://user.tninet.se/~gkp984b/famous.html

 

Petri Kainulainen
Perjantaina, 20. huhtikuuta, 2001 - klo 17.38:   
Mielenkiintoisia vastauksia molemmat, perehdyn tuohon listaan varmasti myöhemmin tänään.

 

Jupp3
Tiistaina, 3. heinäkuuta, 2001 - klo 12.25:   
Mikäs Comeback se on, kun kone on täällä edelleen? ;-)

Itselläni on Fusionille Photoshop 4, ja hyvin toimii, mutta miksi sitä käyttäisi, jos on Amigalle Photogenics, joka on paaaljon parempi?

 

mikko virtanen
Torstaina, 5. heinäkuuta, 2001 - klo 18.05:   
no joo.. on se kiva kun on joku helvetin taskulaskin mitä kutsua amigaksi. käyttiksenä voi olla että saa pientä markkinarakoa sieltä täältä ja pysyy hengissä mutta suurempaa comebackia epäilen.

 

Tuomas Hokka
Torstaina, 5. heinäkuuta, 2001 - klo 20.43:   
Eipä tiedä tuleeko koko ns. "comebackiä" ollenkaan kun AmigaOne:n ja OS4.0:n julkaisua senkuin siirretään koko ajan eteenpäin. Tämän myötä kaikki muutkin aikataulut venyvät loputtomiin. (Toivottavasti heiltä ei lopu sentään rahat kesken. Koputetaan sille puuta.) Vastahan Amigalta sanottiin näiden olevan aikataulussaan ja heti sen perään aikataulua taas siirrettiin. (Toisaalta tämähän nyt on ollut selvää kun isoillakin firmoilla aikataulut venyvät aina pitkälle eikä tietokonealalla uutta luomusta tehdä sentään yhdessä yössä.) Ihmettelen että miksi OS4.0:aan tungetaan niin paljon uusia ominaisuuksia että aikataulut venyvät. Eikö olisi ollut parempi saada nyt heti jotain markkinoille. Monet laitevalmistajatkin tuntuvat odottavan tätä 4.0:aa.

Sitten niille jotka hehkuttavat vanhoja koneita ja niille myytäviä laajennuksia että kuinkahan kauan vielä nämä ikivanhat emolevyt jaksavat pysyä hengissä. Jos Amigan laiteympäristönä ja käyttiksenä halutaan pysyvän hengissä niin kyllä kokonaan uusia laitteita tarvitaan. Kukaan vain ei näytä oikein saavan sellaisia markkinoille saakka.

 

mika Hanhijärvi
Perjantaina, 6. heinäkuuta, 2001 - klo 3.22:   
No siis nimenomaan, tietotekniikan alueella ei taida olla oikeen
mahdollista välttää aikataulujen lipsumisia, eli ei se Amiga mikään
poikkeus ole, ja hommat on parempi tehdä kerralla kunnolla
vaikka siihen menisikin enempi aikaa. Sitäpaitsi tuossa viimeisessä
aikataulukorjauksessa on kyse vaih yhdestä vaivaisesta kuukaudesta,
mitä se on verrattuna viimeisiin vuosiin ? kuukausi sinne tai tänne ei
vielä hirveästi vaikuta. Joten ihan turha tässä vaiheessa paniikkia
tuosta ottaa. mitä tuolla AmigaOne listalla jne on kuullut, niin myös
kesälomat pukkaa tuossa päälle, Amigallakin lomaillaan :) ja varmasti
tuo AmigaOS:n tuominen mukan kuvaan muutti suunnitelmia sen verran,
että aikataulut venyivät.

Mitä taas tulee tohon "taskulaskin jota voi sanoa Amigakaksi" Niin
kyllä musta tuo PDA-laitteiden huomioiminen on aik hyvä idea. Varmasti
lähivuosina PDA markkinat tulee kasvamaan melkoisesti, kännykkä
valmistajatkin pyrkii tekemään puhelimistaan ainavaan enemmän ja
enemmän pienen tietokoneen tapaisia, eli kyllä musta PDA:t on
aikamoinen markkinarako, joka Amigan kannattaa hyödyntää, microsoft ei
kuitenkaan ole vielä PDA puolella saanut semmosta ylivoimaa kuin
desktop puolella, eli pienelläkin firmalla on vielä mahdollisuuksia.
Ja PDA puolen tuloilla Amigan on sitten hyvä rahottaa
desktop-kehitystä.musta tuo on hyvä idea.Ja toteutuessaan AmigaOne on
kyllä teholtaan vähän enemmän kun taskulaskin
:)

 

Mika Hanhijärvi
Perjantaina, 6. heinäkuuta, 2001 - klo 3.24:   
Hirvitys tulipas ruman näkönen tuosta vikasta postauksesta :)

 

waimo
Perjantaina, 6. heinäkuuta, 2001 - klo 14.35:   
Jos AmigaONE ja iFusion toimivat keskenään kunnolla eli kaikki uudet prossut ja näytönohjaimet toimii, niin Amigan kannattaisi markkinoida konetta tyyliin kaks yhen hinnalla!

Noi iMacit maksaakin mansikoita. Ja se MacOS on ihan helevetin huono, mutta noi mainostoimistot tykkää maceista kun ne on niin "helppokäyttöisiä" ja ei tarvi painaa kun yhtä hiirenkorvaa :-)

Toivotaan nyt että se A1 EI maksaisi 20 000mk niin kuin noi macit. Amigalla on ainakin se etu että siihen voi tunkea ide-levyjä ja graffakortteja(no ainakin matrox ja voodoo) kun taas macille joutuu ostamaan erikseen mac-versiot korteista(tai ainakin luulen niin koska geforce3:sta on macversio).

Jos Amiga pystyy toimittamaan OS4.0:n ja Amigaone valmistuu ajallaan, niin kyllä comebackistä voi jo puhua...

 

Tommi Nieminen
Lauantaina, 7. heinäkuuta, 2001 - klo 0.33:   
Noista PDAsta sen verran että jos Amiga haluaa menestyä niillä markkinoilla, on tuotteen oltava todella hyvä, sillä ainakaan omaa Palmia en helpolla vaihtais muuhun, sen verran hyvä se on. PalmOSille saa jo yli 10000 eri softaa, en ihmettele ollenkaan että niillä on about 80% markkinoista.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: