Vain huonoa tuuriako?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 09/2005 asti » Vain huonoa tuuriako? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

jake
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 14.31:   
Ostin Amiga 500:n. Laitoin virrat päälle ja koneeseen syttyi vihreä virtavalo ja monitoriin tuli work bench -aloitusruutu. Laitoin pelidisketin asemaan. Aseman punainen merkkivalo syttyi ja asema alkoi lukea diskettiä. Hetken päästä ruutuun tuli kuitenkin takaisin work bench -kuvake. Kysyin aiemmin toiselta keskustelupalstalta neuvoa, missa voisi olla vika, ja syyksi epäiltiin viallista levykeasemaa.

Ostin toisen Amiga 500:n. Kone on päällepäin erittäin siisti eikä sitä ole sinettien mukaan avattukaan koskaan. Heti virrat päälle laitettuani huomasin, että amigasta lähti (ja lähtee koko ajan kun se on päällä) voimakas elektroniikan haju. Savua ei kuitenkaan tullut tms. Vihreä virtavalo syttyi ja laitoin pelin levykeasemaan. Levykeaseman valo syttyi ja peli latautui. Pelasin peliä muutaman minuutin ja sammutin virrat virtalähteestä. Laitoin virrat takaisin päälle, koneen virtavalo syttyi ja laitoin toisen pelin levykeasemaan. Aseman valo syttyi ja asema alkoi lukea peliä, mutta...nyt peli ei enää toiminutkaan! Vikatilanne on aivan sama kuin aiemmin kuvaamassani amigassa eli sen sijaan, että peli latautuisi ruudulle, niin ruutuun palaa vain work bench -kuvake.

Onko mulla vain huono tuuri vai teenkö jotain väärin? (Tuntuisi, että ei tässä voi mitään väärinkään tehdä, kun muuta osaamista ei tarvita kuin disketin laittaminen asemaan ja sainhan ensimmäisellä yrittämällä tuon jälkimmäisen ostamani koneen toimimaankin.)

 

zipper
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 15.13:   
Ja olikohan disketin kirjoitussuoja päällä...
Jos kesken levytoimenpiteen poistaa sen asemasta tai katkaisee virrat, syntyy helposti entisiä diskettejä - todistettavasti (en minä kuitenkaan mutta poika:-/)

 

jake
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 15.22:   
Useita pelejä kokeilin tuon ensimmäisen ja onnistuneen pelikerran jälkeen. Mikään peli ei enää toimi :\

 

KimmoK
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 15.54:   
Viimeinen dinosaurus pitänee avata, pölyttää ja puhdistaa (+painella komponentin kunnolla kiinni) ennen käyttöönottoa?

Restaurointibusiness pystyyn. :-)

Itse olen huomannut sen että vanhat levykkeet hajoaa sikanopeasti. Kiekon pintamateriaali on niin haurastunut että se kuluu pois hetkessä tms.

Joskus on ollut niinkin että joltain muksulta minun käsiini päätynyt korppu sisältää hiekkaa ja se onkin ensikerran toiminnasta huolimatta tuhoisa itselleen ja levyasemalle.

Monasti on niinkin että levyaseman kirjoitussuoja on rikki ja boottilohkovirus tappaa jokaisen levyn jonka sisään työnnät, aivan sama kuinka levykkeen suoja on asetettu. (esim. siskonpojan amigassa kävi noin, ja jonkin muunkin konetta tuolta osin olen korjannut)

 

jake
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 16.03:   
Sain ostettua netin kautta (jopa->) uusia amigan pelejä, joten itse disketeissä tuskin on vikaa. Testasin useita eri diskettejä.

Laitoin mailia myös amigan myyjälle, joka kertoi, että "mitään vikaa en itse huomannut, pidin konetta käynnissä parisen tuntia parikin eri kertaa (ja kokeilin kuvan, äänen, käyttiksen ja pari peliä)."

Myyjä antoi amigan mukana pelin, joka sitten toimi koneen uudessa kodissakin testattaessa sen ensimmäisen käynnistyskerran verran. Sen jälkeen ei ole toiminut yksikään peli.

 

jansa
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 17.07:   
Oletko kokeillut muita diskettejä kuin pelidisuja, esimerkiksi Workbench-disua? Puhdistusdisuakin voisi asemaan kokeilla.

 

C64
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 17.10:   
Oli omassa 500:ssa samanlainen vika joskus 10v si --> Korppuasema !!! vaihtoon www.ge.vip.fi

 

jake
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 17.18:   
Mulla ei ole kuin pelidiskettejä ja kick start -disketti + pari jotain muuta ("fonts" ja "extra"). Kaikkia on kokeiltu useamman kerran.

Ensimmäisellä käynnistyskerralla peli siis toimi onnistuneesti. Amigoista mulla ei ole aiempaa kokemusta. Peliä vaihtaessani yritin löytää jonkun exit tms. toiminnon pelistä / ohjekirjasesta, mutta kun en löytänyt, niin ensin kokeilin laittaa toisen pelin asemaan (edellisen pelin ollessa siis vielä latautuneena koneen muistissa). Kun mitään ei tapahtunut (=levykeasema ei lukenut peliä), niin otin pelin pois asemasta ja katkaisin virrat. Ei kait tuo toimintani voi olla mitenkään konetta sekoittanut?

Laitettuani virrat uudelleen päälle, yksikään disketti ei enää ole toiminut.

 

jake
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 10.18:   
Onko Amiga 500:n sisäisiä korppuasemia olemassa useampaa eri versiota vai onko niitä vain yhtä mallia, mitä pitäisi etsiä.

Email -osoite ge@vip.fi ei näytä toimivan.

 

Joanna
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 11.42:   
Tuo sähköpostiosoite on vanha (muutama kk sitten muuttunut, samalla kun www-sivutkin)... Tällä jossain on ketju jossa uusi sähköpostiosoite on mainittu.

Uudet GE:n kotisivut on osoitteessa
http://www.gentle-eye.fi/index.html

 

jake
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 16.53:   
Paistaa se päivä risukasaankin. Kävin elämäni ensimmäisen kerran kierrätyskeskuksessa ja sielläpä olikin yksi toimiva amiga. Tein vaativan leikkausoperaation eli vaihdoin vain korppuaseman tähän siistimpään yksilöön ja nyt taas kone pelittää. Vika siis selvisi. Kolmas kerta toden sanoi. Sellaista rouskutusta tuo "uusi" korppuasemakin kyllä pitää, että noita ilmeisesti olisi syytä hankkia useampi varalle.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: