Amiga 500 kiintolevyn asennus/käyttö...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 06/2005 asti » Amiga 500 kiintolevyn asennus/käyttö « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Fox78
Sunnuntaina, 10. huhtikuuta, 2005 - klo 19.58:   
Sain hommattua kiintolevyn ja scsi-kehikon amiga 500:een...nyt tarvis hieman apuja et ajattelin jos sais ton workbench 1.3 asennettua sinne...onko siinä järkee ja kuinka sen sinne saa asennettua?Ja mitä muuta hyötyä vois olla tuolla kiintolevyllä?Ois 250Meganen ja 1giganen levy, kumpi parempi, kestääkö
amiga 500 muuntaja?

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 10. huhtikuuta, 2005 - klo 21.22:   
Aina on järkeä. Mikäli sinulla on Kickstart 1.3 niin se osaa bootata kovalevyltä kunhan olet ensin Workbenchin sinne asentanut.

Käytännössä:

Boottaa normaalisti Workbench 1.3 levykkeeltä. Kun on kone bootannut pystyyn, mene Tools/ hakemistoon ja ota siellä olevasta HDToolBox ohjelmasta "Info" (eli klikkaa kerran ja ota Workbenchin valikosta Icon/Info) ja tarkista että siellä on DEVICE kohdassa oikea ajuri. Käynnistä HDToolBox ohjelma. Ko. ohjelma scannaa läpi SCSI-väylän ja "löytää" kovalevyn. Näkyy tod.näk. Unknown levynä, mutta kunhan levyn koko on oikein niin ei hätää. Sitten klikkaat ko. levyä ja valitset "Partition drive" ja käyt tekemässä ko. ikkunassa sinne yhden tai useamman partition. Valitse ensimmäinen luomasi partitio aktiiviseksi laittamalla ok-merkki sopivaan kohtaan. Yleensäkin Systeemi-partitio kannattaa olla erikseen, n. 15-20MB riittää aivan vallan mainiosti sille. Osioi loput vaikka miten haluat. Valitse "Save changes" ja ohjelma kysyy oletko varma, vastaa OK. Sinun ehkä pitää käynnistää kone uudelleen tämän jälkeen Workbench levykkeeltä jolleivat luomasi partitiot tule näkyviin NDOS-iconeina työpöydälle. Kun ne näkyvät, klikkaa kerran ja valitse Icon/Format Disk ja formatoi partitiot. Tämän jälkeen Workbenchin asennus tapahtuu käytännössä vanhempien Workbenchien osalta niin, että yksinkertaisesti kopioit Workbench-levykkeen sisällön kovalevylle. Tämän jälkeen koneen pitäisi kyetä boottaamaan itsensä pystyyn kovalevyltä kun et laita virtoja päälle laittaessasi levykettä asemaan.

Kovalevyn koosta: 250MB riittää ihan hyvin vaikka ja mihin, mutta ei isommastakaan haittaa ole. Muista kuitenkin, että noin vanha Workbench ei osaa käsitellä suurempia kuin 2GB partioita ja maksimissaan 4GB kokoista kovalevyä.

Jos tuo kovalevy-ohjain on sellainen jossa ei ole omaa virtalähdettä niin silloin se on suunniteltu ottamaan virtansa Amigalta itseltään, eli virtalähte kyllä riittää ellei sinulla ole paljon lisälaitteita jo ennestään kiinni.

Ah, jos nuo hakemistojen ja/tai valintojen nimet hiukan heittävät niin se johtuu siitä, että kirjoitin tämän ulkomuistista. Ei ole aikoihin tullut tehtyä ko. operaatioita joten muistikuvat voivat olla hatarat :)

 

JPQ
Sunnuntaina, 10. huhtikuuta, 2005 - klo 21.44:   
Fox78: vaikka hyötysoftia ja joitakin kovalevyltä toimivia
pelejäkin.(esimerkkejä en osaa sanoa) ja sitten itse luomiaisi
dokumentteja.(viittaa nyt muuhunkin kuin tekstiin).

 

Ville
Maanantaina, 11. huhtikuuta, 2005 - klo 0.51:   
Tässähän tulee ihan ikävä posahtanutta A2000:ni ja sen 120 mt:n kovalevyä (ja 6 mt:n ram-muistia) ...niisk! :). Oli ensimmäinen amiga jonka kautta tutustuin kovalevyjen käyttöön sun muuhun amigalla. PC:n fdisk ei oikeen lämmitä.

En ole varma mutta en muista että WB 1.3:ssa on HDToolBoxia, itse käytin HDInstToolia, joka hoiti homman lähes samoin.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 11. huhtikuuta, 2005 - klo 12.18:   
Ville: voit olla muuten oikeassa että HDToolBox tuli vasta 2.x:n mukana. Taitaa olla niin, että usein noiden kiintolevy-ohjaimien kanssa pitää käyttää sitä niiden mukana tullutta ohjelmaa joka löytynee levykkeeltä.

 

jPV
Maanantaina, 11. huhtikuuta, 2005 - klo 12.41:   
Kyllä esim Commodoren A590:n asennusdisketillä tulee HDToolBox, joka toimii 1.3:lla, mutta ei taida olla itse käyttislevyillä. Itse en tosin saanut tuolla asennuslevyllä formatoitua osioita a500:lla, vaan piti hoitaa asia a1200:lla.
http://www.l8r.net/install/hard_drive_cont/A590Setup.dms

a500:n muuntajan kestävyydestä.. riippuu mikä ohjain sulla on nyt käytössä. A590 esim vaatii oman muuntajansa.

Ainahan isompi levy on parempi, mikäli sille ei ole muuta käyttöä ja se toimii :)
Itselläni tuossa A590:ssä ei näytä 2 gigaset levyt toimivan.. nyt siinä on joku 80 megainen. En tiedä kuinka isot pitäisi toimia.. tekis mieli saada vähän isompi. Kovalevyohjaimen rom-versiotkin vaikuttavat..

 

Tero S.
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 13.25:   
Jani: Ihan tyhmä kysymys tuosta Workbenchin kopioimiesta kovolle. Tarviiko siihen jonkun filumanagerin vai tehdäänkö se ihan Shellin/CLI:n kautta? Itselläni tarvisi WB1.3 saada siirrettyä kovolle.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 13.35:   
Tero: kumpikin tapa käy. Kunhan kopioit koko levykkeiden (WB, Extras ja Fonts) sisällön sille partitiolle niin homma toimii. Itseasiassa vain WB-levyke on tarpeellinen, mutta samalla kannattaa kopioida nuo muutkin.

 

Tero S.
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 13.38:   
Meneekö ihan: copy from df0: to dh0: /all? Anteeksi tietämättömyyteni.

 

zipper
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 16.07:   
copy from df0: to dh0: all quiet
niin menee nopeammin.
copy from df0: to dh0: all quiet clone, niin säilyy päiväykset alkuperäisinä, voi helpottaa versiovertailua.

 

mkl
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 18.35:   
Onko WB1.3:sesta erilaisia diskettiä ollut aikoinaan Commodorelta jaossa? Minun vanhan A500:sen mukana tullut on sellainen, että "all"-optio ei kopioi rekursiivisesti. Toimiiko muilla OS1.3:ssa?

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 19.58:   
Itse 1.3:stahan on parikin versiota. Voi olla, että ensimmäisessä on ollut bugi tuossa komennossa. En itse muista koska aloitin suoraan 2.04:lla A500:ssa joskin oli mulla 1.3 KS:kin pelejä varten.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: