A600HD roskalavalta

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 03/2005 » A600HD roskalavalta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

jusa
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 17.21:   
Hei kaikille!

Olen palannut Amigistiksi 12 vuoden jälkeen uudelleen eli löysin tässä paikallisen kierrätyskeskuksen romukasasta "uudenkarhean" A600HD:n. Työntekijät lykkäsivät jostain kätköistään vielä diskettiboxin sekä joystickejä ja naureskelivat, kun jollekin vielä kelpaa. Liikennevaloissa autossa avasin disuboxin ja sieltä paljastui WB 2.05 ja 3.1 täydelliset levykesarjat - hallelujaa!

Olin kovin skeptinen laitteen toimivuudesta ja kytkin kotona ristiriitaisin tuntein tutunoloisen valkoisen virtalähteen seinään ja mukana tulleen komposiitti->scart kaapelin telkkuun. En innostuksessani huomannut laittaa diskettiä sisään ja Workbenchin tärähdettyä lievän raksunan saattelemana ruutuun ymmärsin miksi laitteen nimi oli A600HD!

Taputtelin itseäni selkään loistavasta löydöstä ja säntäsin nettiin tutkimaan mitä tämä laite loppujen lopuksi on syönyt. Avasin koneen heti samana iltana ja kyllä! Sisässä oli 3.1 ROM-piiri.

Aloin miettimään koneelle jonkunlaista käyttötarkoitusta ja vanhan tekniikan ystävänä ajattelin "käyttöentisöidä" Amigan. Jotain piti keksiä äkkiä vaimolle, kun kyseli jo, että ei kai tänne enää tule lisää romuja...

Eli nyt tarvitsisin kaikkea tietoa mitä koneen mukana on tullut aikanaan, ohjekirjat ym. Lisälevarin otin kaapista, kun tarkkana miehenä olin senkin säästänyt aikanaan, kun A500 kärähti -92. Hiiri myöskin oli kaapissa, joskin hyvin kellastunut... Näyttö myös puuttuu, eli millä näytö(i)llä konetta on aikanaan kaupattu? Verkkokortin hankin läheisestä mikrokorjaamosta, jossa sopivia? 3com kortteja oli edullisesti saatavilla. Lisämuistipalikka olisi vielä sopiva hankinta laitteeseen, onko erikokoisia ja tyyppisiä? Onko näitä saanut aikanaan erikokoisilla kovalevyilllä vai pelkästään yhdellä koolla?

Kiitos, että jaksoit lukea ja kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan!

 

JPQ
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 17.32:   
No tämä ei ole tietoa mutta että sairaita jossain heittää toimiva tietokone roskiin.:) ja kerrohan missä päin ollaan noin sairaita ?

 

jusa
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 17.58:   
Siis tämähän tapahtui Turussa. Sen verran pitää puolustaa näitä kierrätyskeskuksen työntekijöitä, että hehän eivät ole mitään tietokone asiantuntijoita vaan moni on työllistettynä ko. paikoissa. Luulivat Amigaakin pelikonsoliksi ja se oli kaiketi ollut hyllyssä aikansa eikä kellekään kelvannut, joten samaan paikkaan kuin kuin 286 mikrotkin... Nämä maallikot vaan tuntuvat pitävän ikivanhoja PC-koneita arvossaan, ilmeisesti, kun näyttävät "oikeilta" koneilta ja kippaavat helposti kaikki oudotlinnut jätteeseen (esim. Applet ym.) Tekee pahaa ajatellakin kuinka paljon maassamme on mennyt roskiin juuri Amigoitakin, kun kukaan ei niitä enää nykymaailmassa tunne?

 

Tohtori AivoTurmio
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 19.05:   
Ei millään tarkemmalla tiedolla, mutta arvauksella.

A600 ja A1200:han myytiin kohtuu rinnakkain. Kovalevy kapasiteetin veikkaisin olevan jossain 40 - 260 Mb:n tienoilla. Jos oikein tuuri on käynyt, niin voisi olla jopa 540 Mb kovalevy, mutta luulen ettei sellaisella kapsiteetilla ole A600HD:ta enää myyty.

Ja aiempi omistajahan on voinut laittaa siihen minkakokoisen IDE aseman tahansa sitten jälkikäteen. Kapasiteetin saat suurella todennäköisyydellä selville ihan aukaisemalla eri partitioiden ikkunat ja katsomalla mitä niissä lukee. Yleisesti ottaen kun kovalevyt otetaan täyteen kapasiteettiinsa käyttöön.

Monitorina on varmaankin toiminut se perinteinen onko se Commodore1028 vai mikä sen moniton nimi lie, jos sellainen mukana on tullut. Ei ne oikeastaan millään muulla monitorilla noita tainneet myydä, jos ei sitten jollain MultiSyncillä.

Tämän enempää en tuohon osaa kommentoida, ja nämäkin saattoit mennä päin seiniä.

 

C64
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 19.55:   
Itellä on A600 HD kans siinä on 40mt toshiban levy jos oikein muistan

 

C64
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 20.01:   
löytyy muuten ylimääräinen Philipsin monitori CM11342 ja siinä o Composite ja amiga RGB liitännät :)

 

itix
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 20.45:   
A600HD:ssa taisi pienimmillään olla 20MB kiintolevy. Mulla oli malli jossa oli ruhtinaalliset 30MB tilaa sekä pakollinen partitionpakkausohjelmisto XHF (tjsp?). 8 megaa käyttikselle ja 22 megaa ohjelmille :)

Noita A600-koneita ei myyty yleensä monitorin kanssa kun siinä oli TV-modulaattori sisäänrakennettuna mutta 1084S on luonteva pari.

Hyvä löytö btw. Mulla on vain rakkaita muistoja omasta A600:stani :)

 

JPQ
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 20.57:   
itix: ei tuo pakkaus softa ole lainkaan tarpeen riippuu mitä teet.:)
jusa: tiedän mitä kierrätys keskuksissa on töissä täällä sentään
koneet saa lojuja tosi pitkään ja Amigakin (täällä 500 tai 500+ taisi
olla eka) otettiin ihan omaan käyttöön. Commodore200:sen basicillakin
taisivat olla leikkineet kun kattelin joskus.:)

 

fragment
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 21.43:   
jusa: Kiva löytö :) Tuosta Ekotoriltako sen löysit?

 

jusa
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 22.11:   
Kiitoksia kaikille muistelijoille ja jos joltain tosiaan löytyy jotain manuaaleja yms. esitteitä kierimästä nurkista niin mielelläni lunastaisin pois kuleksimasta.

Monitorin hankinta on tosiaan edessä seuraavaksi, sillä sain harvinaisen tylyn tuomion A: n kytkemisestä olohuoneen telkkuun...

JPQ: Mukavaa kuulla, että jossain on kiekkäri, jossa arvostetaan vanhoja helmiä! Tosiasia vaan on, että 97% ihmisistä pitää Amigaa romuna tai eivät tiedä mikä se on. Olen itse pelastanut myös pari MSX: ää, Saloran, Amstradin ja sekalaista vanhaa kamaa "sulatosta", jotka kaikki ovat olleet omistajilleen vanhaa romua, jolla ei tee mitään. Olen ko. vehkeitä korjaillut ja ehostanut omaksi ilokseni ja kyllä niitä aina kaverit ihailee! (tai sitten ovat vaan vieraskoreita =))

fragment: Ekotorilta juurikin.

C64: Se monnari kiinostais, jos ei ole kauhean kellastunut? Laita mailia, jos haluut.

heinzguderian (at) koti . luukku . com

 

JPQ
Perjantaina, 4. maaliskuuta, 2005 - klo 0.29:   
Jusa: ei ne täälläkään oikeasti tiedä (lienen viimeinen tässä
kunnassa joka tietää) mutta kaikki ei ole silti minusta äkkiä pois
roskiin meno kulttuuria.

 

Ville
Perjantaina, 4. maaliskuuta, 2005 - klo 10.03:   
Perskuleesti onnea löydöstä, mun A600 kärähti joskus kun kikkailin kiintolevyn kanssa :(, ilmeisesti oikosulku....

 

deizi
Perjantaina, 4. maaliskuuta, 2005 - klo 21.00:   
kyllä ne täälä Keraval tietää (jo!) mitä meikä hakee
paikalliselta kierrätyksestä... ;D vakiasiakas.. :D

 

The Real J.
Tiistaina, 8. maaliskuuta, 2005 - klo 13.37:   
Scandoubler/Flickerfixerin kanssa tuon kanssa voisi käyttää myös normaalia VGA-monttua. Itselläni on tällä hetkellä esmes käytössä systeemi jossa kolme näyttöoutputia (Amigan oma scandoubler/flickerfixer-kombon kautta, Amigan graffakortti ja Linux-PC:n näyttö) on kytketty monitorijakajan kautta yhteen 19" SVGA-monttuun ja pelaa hyvin. Amigan omaa näyttöä tosin ei juuri tule käytettyä, mutta olen esmes Gem'X:ää kokeillut sen kanssa (menee kyllä 19" montussa aika klomppiseksi).

Niin, ja hyllyn pohjalta löytyy vanha Amigan videomonitori. Aikanaan kun vaihdoin VGA-monitoriin se jäi tarpeettomaksi ja pistin sen sinne pois jaloista pyörimästä. Toimivuudesta en mene takuuseen, mutta ainakin se toimi vielä ennen vaihtoa. Tosin se on nököttänyt jo useita vuosia kaapin pohjalla...

J.

 

Jani
Keskiviikkona, 9. maaliskuuta, 2005 - klo 15.53:   
deizi. Mitä kaikkea olet löytänyt sieltä?

 

deizi
Maanantaina, 14. maaliskuuta, 2005 - klo 21.03:   
viimeks ku kävin ni oli ATARI 520ST ilman minkäänlaisia johtoi yms ... hinta: 1eur... :D ...paras oli se ku löysin The Final Cartridge IIIsen sielt.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 15. maaliskuuta, 2005 - klo 11.07:   
Eurolla?! .Mulle se heti :)

 

Jani
Lauantaina, 19. maaliskuuta, 2005 - klo 17.16:   
Pitäisiköhän käydä katsastamassa mitä muuta sieltä löytyy.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: