Opettakaa mut koodaamaan C:tä Amigall...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Viestit 2005 » Opettakaa mut koodaamaan C:tä Amigalla. « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jope
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 16.09:   
Noniin. Alkoi kyrsimään tuo ann.lu:ssa tapahtunut "tee se ite"-käsky niin paljon, että pitää tosiaankin nyt tehdä asialle jotain..

Pitkään on pitänyt opiskella C kunnolla ja Amigakoodaus kunnolla.

Mistä aloitan? Mitä kaikkea tulee haalia ympärille?

Millä kääntäjällä saan fiksusti Amiga-natiiveja softia? Mahdollisimman pitkään yrittäisin vältellä ixemul-kräppiä, haluan Amiga-natiivia kamaa, eikä mitään wräpättyä unix-kalaa. (niin pitkälle, kuin se on mahdollista.)

Toimiiko SAS/C? Mulla on siitä about viimeisin versio ihan retail-pakkauksessa. Onko joku nykyaikaisempi parempi?

Mistä saan tarvittavat infot Amigan library interfaceista? Riittääkö Amiga Developer CD? Onko siellä tarpeeksi kattavia esimerkkikoodeja?

Onko jossain jotain hyvää saittia, mistä löytyy esimerkkejä aloittelevalle Amiga-kooderille?

Sorry, en jaksanut alkaa kaivelemaan vanhoja viestejä, varmasti tuli tuplat nyt, tietty kelpaa linkit tuonne menneisyyteenkin, jos ette jaksa kirjoitella kaikkea uudestaan.

 

Piru
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 17.00:   
SAS/C ja Developer CD 2.1 on erittäin hyvät pohjat Amigapuolelle. SAS/C on edelleen erittäin laadukas 0x0 kääntäjä, ja sopii erinomaisesti amigakoodin tekemiseen. SAS/C:n C++ on vähän niin ja näin, mutta C:stähän tässä on kyse.

Jos ohjelmointi ja/tai C on ihan uutta ja outoa, on syytä sijoittaa johonkin laadukkaaseen alan kirjallisuuteen (joku muu saa ehdottaa, itse en tälläisiin opuksiin koskaan ole tutustunut).

 

Miikka
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 17.08:   
Jope:

Developer CD 2.1 sisältää myös kirjallisuusviitteitä :)

Voi olla vähän hankala löytää niitä suosituksia., käytettynä jostain ehkä tai jonkin varaston tai hyllyn perältä.

DevCDv2.1 löytyy tietenkin lähimmältä amiga-jälleenmyyjältä ... ;)


Tässä nyt yksi idea:

Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie

The ANSI C Programming Language

Mulla on 2nd edition, uudempi parempi tietysti.


Heitin joskus kyselyn aw-nettiin.

Voit yrittää kaivaa sieltä sitä jollain hakusanalla C programming ja mlehto (minun nimilyhenne siellä) tms.

Siinä oli ihan hyviä viitteitä.

 

allu
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 18.26:   
Tämä kiinnostaa myös minua, vaikka koodaustaidoissa ei olekaan valittamista(aina toki kehittyy). Lähinnä olen jäänyt kaipaamaan saittia, jossa olisi asiat aivan sieltä perusasioista lähtien. Juttujen taitotaso saisi sitten nousta vaikka pilviin mun puolesta, ainahan voi lopettaa lukemisen. Enkä nyt tarkoita tavallisia c/ansi saitteja vaan tosiaankin Amigalle suunnattuja, joissa tehdään esimerkit "in the Amiga way".

Heti ensimmäinen mieleen tuleva mielenkiintoinen asia olisi, kuinka c:llä tehdään oikeaoppisesti kirjasto? Tai kuinka tehdään device tai handleri? Kirjastoja toki olen tehnyt asmilla ja tiedän mitä sellainen sisältää. Asmin ja c:n sekotuksella tietenkin onnistuu mutta onko mahdollista tehdä vain c:llä?

btw. omistan kyllä developer cd:n(2.1??), mutta ei jaksa laittaa sitä asemaan suhiseen kun romppuihin sekoo muutenkin. antakaa anteeks ;)

 

ajk
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 18.52:   
Laita suhisemaan yön ajaksi niin se on sitten aamulla kovalevyllä luettavissa ;-)

 

Piru
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 19.25:   
@allu

Toki library onnistuu 100% C:llä, tässä pari esimerkkiä:

dev/c/CLib-SDI.lha
dev/c/CLib37x.lha

 

Jupp3
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 20.02:   
>Enkä nyt tarkoita tavallisia c/ansi saitteja vaan tosiaankin Amigalle suunnattuja, joissa tehdään esimerkit "in the Amiga way".

"Perusasiat" (silmukat, vertailut, laskutoimitukset) ovat kaikilla alustoilla (ainakin periaatteessa) samat. Eli ei kannata sekoittaa itseään ainakaan heti aluksi "Amigan hienouksilla"

Ikkunoiden avaus & käsittely, muistin varaaminen ja vapauttaminen lienee niitä asioita "amiga-puolelta" jotka kannattanee opetella ensiksi, KUNHAN perusasiat ovat hallussa.

 

Jope
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 21.18:   
Joo, kyllä mä siis C:tä "osaan", lähinnä monimutkaisemmat projektit on sitten ongelmana, eli kaiken maailman makefileet ja headerit yms..

Ja kaikkein suurimpana on, että tällä hetkellä ei ole autodocceja mistä katsoa Amigan apeja eikä esimerkkikoodia että kuinka vaik sais intuition-ikkunan auki.. :-)

Pitääpä hommata tuo dev cd, eiköhän siitä ala ura urkenemaan. Tää kielen syvällisempi hallinta on oikeasti jo pidempään ollut vaan soveliasta projektia vailla, nyt voisin kokeilla jotain pientä näpertää ja ultimaattisena tavoitteena tuo PuTTY:n porttaamisen yrittäminen.

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 21.19:   
Jupp3: miksei kannata ansic tyyliin varata muistia jos kumpi tyyppi
vain kelpaa? onko siihen syy koska itse yritän koodistäni tehdä mahd.
portattavaa.

 

Miikka
Keskiviikkona, 23. helmikuuta, 2005 - klo 22.01:   
allu:>>Tämä kiinnostaa myös minua, vaikka koodaustaidoissa ei olekaan valittamista(aina toki kehittyy). Lähinnä olen jäänyt kaipaamaan saittia, jossa olisi asiat aivan sieltä perusasioista lähtien. Juttujen taitotaso saisi sitten nousta vaikka pilviin mun puolesta, ainahan voi lopettaa lukemisen. Enkä nyt tarkoita tavallisia c/ansi saitteja vaan tosiaankin Amigalle suunnattuja, joissa tehdään esimerkit "in the Amiga way".

Joku on sanonut, että helppoa aloittelijoille suunnattuja manuaaleja amigan ohjelmoimiselle ei ole. Olen samaa mieltä ...

Itse kaipailisin esimerkkejä ajureista, datatypeistä ja sen sellaisista.

Vaikka on niitä tuolla dev cd v2.1:llä. Mutta helppoja... :)

 

Miikka
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 0.30:   
Ohops ...Väitin:

Mulla on 2nd edition, uudempi parempi tietysti

Tarkoitus oli lukea, että uudempi olisi parempi tietysti.

Aikamoinen kämmi ...

 

JPQ
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 2.18:   
Nyt mutuilua.
Muistelen että vanhoissa sakuissa olisi ollut c kurssi juurikin amigan
koodaukseen vai pettääkö muisti. Jos muistan oikein pitääkin
ittellekkin jutut kaivaa esille.
Jope: mikäs putty on?

 

Joanna
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 2.20:   
Muistaakseni Amigan kirjastojen teko ei ole mitenkään mahdotonta hitekkiä.. Olihan niissä muutama juttu joiden kanssa sai olla tarkkan, koskien lähinnä useamman ohjelman samanaikaista käyttön (Reentranttius ja muistinkäsittely tulee mieleen) muttei mitään semmoista mitä ei olisi saanut aikaan ... Mutta tarkemmat detaljit olen kyllä jo unohtanut toistakymmenen vuoden asiasta erossa olon aikana.

Käytännössä kai suurin osa Amigaspesifisestä koodaus- tiedosta ja taidosta on kadonnut niiden ohjelmoijien mukana jotka aikoinaan niitä osasivat tehdä. Enkä ole lainkaan varma että kaikilla enää edes olisi tallessa niitä yli 10 vuotta vanhoja juttujaan joista voisi ottaa mallia.

Käsittääkseni Amigan RKM:ien ohjella ja Dev:Cd:tten materiaalilla pitäisi homman toimia.

 

rrebel
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 9.23:   
Putty, ssh-clientti

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

ja

http://s2putty.sourceforge.net/

 

Jope
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 11.40:   
Heh, toi SASsin boksi olikin isompi kuin muistinkaan.

Nyt pläräilen manuskaa ja opettelen vähän tuon vehkeen saloja, asentelin kääntäjän ja tuoreimmat patchit eilen. (6.58)

Saas nähä kuinka äijän käy. Olishan se C:n taitaminen mukava lisä CV:hen ja ehkä pääsisi täältä sysmäilyhelvetistä etenemään johonkin luovempiin atk-hommiin...

 

deeq/RNO
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 11.48:   
Joo, putty ois kyllä enemmän kuin tarpeen. Nyt joutuu ajelemaan pc:tä ihan sen takia että saa käyteltyä irssiä.

 

Jap
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 13.10:   
Aloittelijan kannattaa hankkia kunnollinen kehitysympäristö, niin voi keskittyä heti ohjelmointiin. SAS/C:n kehitysympäristö (IDE) on karsean näköinen (=vanhentunut), mutta silläkin tulee toimeen. StormC:ssä on nykyaikainen IDE ja jos ei halua maksaa kääntäjästä, niin GoldED on hyvä vaihtoehto. GoldEDin mukana tulee ilmaisia C/C++ kääntäjiä, jotka ovat asennuksen jälkeen heti toimintavalmiita.

 

Joanna
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 13.49:   
jap: IDE:n tarpeellisuus on niin paljon makuysymys etten viitsi edes siitä aloittaa. Se toimii pienissä projekteissa nähdäkseni, mutta C:n kanssa makefileitten oppiminen kannattaa alusta saakka.

Tunnustan että en tiedä kehitystä vuosien ajalta, mutta muistelen ettei 68k Gcc ollut mitenkään hääppöinen koodin teossa ja että se ei olisi ollut kaikkiin käyttöihin oikein hyvä. Mutta voi olla että asia on korjaantunut tänä aikana.

 

Matti Kuuva
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 14.13:   
SAS-koodin porttaus StormC:lle on ainakin minun kohdallani osoittautunut ylivoimaiseksi. Kuitenkin DevCD:n esimerkit on SAS:lle.

 

Tohtori AivoTurmio
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 14.35:   
Jos löydät, niin etsi käsiisi viimeinen CU Amiga tai Amiga Format lehti. Jommassa kummassa näistä oli muistini mukaan Amigalla C-ohjelmointia opas, joka tosin muistaakseni jäi kesken kun lehti loppui ennenkuin juttusarjassa kerettiin loppuun pääsemään.

Siinä sarjassa on nimenomaan näitä kuinka avataan ikkunat ja kuinka käytetään Gadgeteja jne. tällaista Amiga spesifistä juttua.

Se taisi niissä viimeisissä numeroissa päästä jopa 3D juttuihinkin asti.

Viimeinen numero nimenomaan siksi, että siinä Jokaisen numeron mukana seuranneella Cd:llä on aina mukana ne edellisten numeroiden esimerkki koodit ja jo pelkästään niistäkin pääsee aika hyvin jyvälle ja viimeisessähän tottakai on enemmän aiempien numeroiden esimerkkejä kuin aiemmissa numeroissa.

 

Matti Kuuva
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 15.29:   
Olisko laitonta, jos joku voisi auttaa allekirjoittaneelle kopiot noista esimerkeistä.

 

Jap
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 15.46:   
Joanna: IDEn tarkoitushan on nopeuttaa ja helpottaa koodausta tarjoamalla valmiiksi toimiva ympäristö (editori, kääntäjä, linkkeri ja debuggeri) ja automatisoimalla hommia niin, että esim. naputellun koodin saa käännettyä ja ajoon nappia painamalla.

Kääntäjän ja linkkerin parametreihin ja makefileihin ehtii minusta tutustua myöhemminkin, mutta kukin tavallaan.

Gcc:ssä on puutteita, mutta ne korjaantunevat gcc:n AOS4.0-versioon. En tiedä miten hyvä Vbcc on, mutta sehän tulee myös AOS4.0:lle ja on siksi tutustumisen arvoinen.

Ettei tule väärää käsitystä SAS/C:stä, niin se on oikeasti hyvä C-kääntäjä, mutta vanha eikä sitä enää kehitetä.

 

Joanna
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 16.14:   
Jap: Tiedän mihin IDEllä pyritään.. (tulee tunne että pidetään ihan tyhmänä)

Päätellen siitä että kysymys on esitty tällä alueella ei alkuperäisellä ksyyjällä ollut aikomusta alkaa tekemään Vain OS4:llä toimivaa koodia joten uskoisin ettei jostain Gcc-OS4-ehkä-joskus ole paljon apua.

Se on totta ettei SAS:ia kehitetä, mutta ei kehitetä sitä käyttistäkään jolla se toimii ja jolle se koodia tekee joten vahinko ei ole merkittävän suuri.

 

Jap
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 16.43:   
Joanna: Sori :) Yritin vaan perustella sitä, miksi IDE sopisi aloittelevalle koodaajalle.

Rivien välistä voi lukea, että jos valitsee gcc:n tai vbcc:n, niin siirtyminen 3.x:stä 4.0:aan aiheuttaa vähemmän muutoksia 3.x:lle kirjoitettuun koodiin. Pakko ei ole siirtyä 4.0:aan tai tehdä ohjelmia vain sille, mutta tuollainen parempi-yhteensopivuus-polku on olemassa.

 

Jope
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 17.05:   
68k-koodia minä ajattelin tehdä, en edes omista enää mitään Neo-Amigaa..

Saa sitten joku muu porttailla mahdolliset hengentuotteeni MOS- ja OS4-natiiveiksi kökötyksiksi, mikäli niistä mitään hyötyä kellekään irtoaa.

 

Miikka
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 17.34:   
Tässä on jotakin linkkiä C-oppaisiin, jotka mainitsin aiemmin.

link

Jos haluaa olla ystävällinen ja tehdä porttaamisen helpoksi joko itselleen tai toisille, vbcc lienee hyvä vaihtoehto.

 

Joanna
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 18.09:   
Jap: Ensimmäiset kaksi IDE:llä varustettua systeemiä joita itse käytin (ja tein ihan toimivia ohjelmiakin) olivat Apple II (UCSD-P system) ja CP/m Compis (PolyPascal.. joka myöhemmin Msdos-aikana tunnettiin laajemmin nimellä TurboPascal).

Viimeisin ostamani on PC:lle BlizBasic .. :)


Jope: eiköhän se porttautuminen aikanaan järjesty kunhan idea ja koodi on sen arvoinen... Kunhan se ei ole mitään kovin rauta-hakkaavaa koodia.

 

Tohtori AivoTurmio
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 19.48:   
ilmeisesti koskien amiga Format ja Cu Amiga esimmejä.

Matti Kuuva >>> "Olisko laitonta, jos joku voisi auttaa allekirjoittaneelle kopiot noista esimerkeistä."

jos onkin, niin tuskin kukaan enää tässä vaiheessa sen jutun lailliasia oikeuksia valvoo ja eiköhän kyse ole sen verran yleishyödyllisestä asiasta ja kyse niin pienestä rikkomuksesta, että se on tällaisessa tapauksessa sallittavissa.

Tarkkailkaamme kuitenkin lain henkeä tässäkin asiassa, eikä niinkään pilkkuja.

minä voin ne kopiot sinulle siitä laittaa, mutta taitaa mennä lähemmä kaksi viikkoa ennenkuin pääsen ne laittamaan. Laita sähköpostiini sähköpostisi niin laitan ne sinne.

jos en parissa päivässä vastaa, niin silloin en syystä tai toisesta ole saanut sähköpostiasi, joten lähetä uudelleen.

Muutkin kopiosta kiinnostuneet pistäkää sähköpostiini sähköpostiosoitteenne.

 

JPQ
Torstaina, 24. helmikuuta, 2005 - klo 21.58:   
Ne oli joskus minusta netissäkin en vaan ikäväkseni muista hakusanoja
ja ilmeisen laillisesti mullakin lienee paketti jossain tosin taisi
olla vain tilaajia ajateltu paketissa. tosin paketti jos on ties millä
cdeellä tai ainakin classic amigalla jota juuri nyt en käytä.(Pegasos2
käytössä...) jos tuo classic amiga olisi käytössä hakisin samantien
LHA paketit kovikseltani koska en muista edes paketin nimeä.:)

 

Miikka
Perjantaina, 25. helmikuuta, 2005 - klo 11.56:   
Toivottavasti nämä ovat hyödyllisiä alkuperäiselle kysyjälle tai jollekkin. Kaivoin ne aminetista tänään. Myös itselleni. En ole itse tutustunut sisältöön vielä.

Pistäkää nyt kokeneemmat kanssa jotain linkkejä :) Ettei jää pelkästään tumpulan varaan :)


En jaksa lyhennellä, linkit kokonaisina. Näiden lisäksi kyllä SDK CD on paikallaan.


Manuaaleja esimerkkeineen

http://main.aminet.net/dev/c/ACM.lha

http://main.aminet.net/dev/c/CManual.lzh
http://main.aminet.net/dev/c/CManual2.lzh
http://main.aminet.net/dev/c/CManual3.lzh
http://main.aminet.net/dev/c/CManual4.lzh
http://main.aminet.net/dev/c/CManual5.lzh


Sorsaa

http://main.aminet.net/dev/c/AMCSourcesV1.lha
http://main.aminet.net/dev/c/AMCSourcesV2.lha


Multitasking ohjelmointia amigalla

http://main.aminet.net/dev/c/HelloWorld.lha


Resource tracking lib, ainakin readmen perusteella hyvä juttu...

http://main.aminet.net/dev/c/RsrcTrackLib.lha


Hakemiston sisältö rutiinia

http://main.aminet.net/dev/c/GimmeDir.lha


Tehokkaan kuuloista

http://main.aminet.net/dev/c/AsyncIFF.lha
http://main.aminet.net/dev/c/AsyncIO.lha


AsyncIO:sta on uudemmat SDK CD v2.1:llä ja myös OS4 SDK:ssa.

 

JPQ
Perjantaina, 25. helmikuuta, 2005 - klo 11.59:   
Miikka: C manual on vain ikäväkseni minusta 1.3 koodailua.:(

 

Miikka
Perjantaina, 25. helmikuuta, 2005 - klo 13.26:   
kakka ... vähän turhan retroa

 

JPQ
Perjantaina, 25. helmikuuta, 2005 - klo 14.11:   
Miikka: no niin on tosin osa pätee (minusta oli jotain Viewporteista,
Audiosta yms.) mutta 2.04 tyylin ikkunoiden ja ruutujen availu tyyli
on kivempi lisäksi Gadtools voittaa sen vanhan gui tekeleen ja sallii
muutkin kuin PAL tilat.
PS. ajan tasalla oleva amy koodaus materiaali on harvinaista.:(:(:(
Tosin täytyy yrittää vanhoja sakuja haalia ja katsoa niistä
kun niissä oli minusta C kurssi joka kattoi juurikin 2.04:laa eikä
1.3:sta.

 

itix
Keskiviikkona, 2. maaliskuuta, 2005 - klo 19.04:   
@Miikka: "AsyncIO:sta on uudemmat SDK CD v2.1:llä ja myös OS4 SDK:ssa."

AsyncIO ei ole mukana kummassakaan SDK:ssa, mutta tuo Aminetin AsyncIO riittää kyllä ihan hyvin. OS4-versiota toki tarvitsee sitten interface-määritykset mutta ne löytyvät os4depotista.

@Jap: "Rivien välistä voi lukea, että jos valitsee gcc:n tai vbcc:n, niin siirtyminen 3.x:stä 4.0:aan aiheuttaa vähemmän muutoksia 3.x:lle kirjoitettuun koodiin."

Ei oikeastaan. Olen portannut ison läjän koodia SAS/C:ltä GCC:lle eikä siinä oikeastaan tule suurempia ongelmia. Eniten päänvaivaa aiheuttaa 68k-koodaajien olettamus lineaarisesta pinosta kuin kääntäjäkohtaiset laajennukset... Joka tapauksessa muutoksia täytyy aina tehdä.

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. maaliskuuta, 2005 - klo 21.31:   
itix: mitens GCCeellä ilmoitetaan että joku tavara halutaan chippiin ?
PS: hisoft c++ tyylin tiedän ja commodoren esimerkeistä ehkä saa kaivettua SAS/C tyylin.:)

 

Miikka
Keskiviikkona, 2. maaliskuuta, 2005 - klo 21.40:   
itix:

Jaah ... olen nähtävästi sitten kopioinut sen itse sinne joukkoon.. :)

Hetkinen ... onkos sulla 4.0 SDK ... onkos sulla A1 myös ... ;)

Se oli sitten väärä oletus, tuo porttaaminen.

Onko muuten MOS Blenderistä mitään uutisia ??

 

Miikka
Keskiviikkona, 2. maaliskuuta, 2005 - klo 21.42:   
Tuossa on pari linkkiä halukkaille.

http://www.cplusplus.com/

http://www.cprogramming.com/

 

Jupp3
Keskiviikkona, 2. maaliskuuta, 2005 - klo 23.15:   
>mitens GCCeellä ilmoitetaan että joku tavara halutaan chippiin ?

Eikös sen saa valittua laittamalla käyttöjärjestelmän muistinvarauksen argumentiksi tietyn flagin (MEMF_CHIP tms.)

Tuossa muuten yksi syy, miksi aiemmin kannatti käyttää käyttöjärjestelmän muistinvarausta. Nykyään ei ole suuremmalti merkitystä, missä data on (eikä "uusissa koneissa" edes ole varsinaista CHIP-muistia)

 

Miikka
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 0.39:   
On nyt tossa tuollainenkin ....


http://developer.acggbg.org/amigadev/

 

JPQ
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 9.35:   
Jupp3: ööh jos haluan suoraan enkä varata muistia tavaraa varten noin
onnistuuko kun minusta tämä muistin ja testien varassa
#pragma chip
#pragma fast
jutuilla saattoi hisoft c++ määritellä kumpaan menee testit aikoinaan
cviittaisi että jonkin tälläinen toimii ja sas/c taas oli kait
struktuureilel ainakin __CHIP määrre vai miten tämä meni en muista
tarkkaan.
Miikka: pitää sun linkkejäsikin vilkaista.:)

 

itix
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 13.18:   
JPQ: "mitens GCCeellä ilmoitetaan että joku tavara halutaan chippiin ?"

Ei tietääkseni mitenkään. Helpoin tapa on käyttää AllocMem() kutsua jolla varaa palan chip-muistia ja kopioi CopyMem()illä sen sinne.

 

itix
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 13.28:   
Mikka: "Hetkinen ... onkos sulla 4.0 SDK ... onkos sulla A1 myös ... ;)"

Noh... ei mulla AmigaOnea ole mutta sain SDK:n "lainaksi" :)

 

Miikka
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 15.53:   
itix:

Ei mitään tietoa MOS portatusta blenderistä ?

 

itix
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 16.38:   
Yomgui käy niin harvoin IRC:ssä etten tosiaan tiedä. Näyttäisi olevan edelleen kesken mutta yritän kysyä joltain ranskikselta jahka näen (googlaus tuotti viittauksia ranskalaiseen amigaimpact-foorumiin).

 

Miikka
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 16.53:   
No, se on aika hurja projekti kyllä. Yksi niistä linux softista, joita tosiaan pidän ilman varauksia.

Infoa, jos saat kaverin kiinni :)

 

itix
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 19.13:   
Jooh, kuulemma yomgui tällä hetkellä viimeistelee python-porttausta MOS:lle jota Blender myös tarvitsee. Pikkuhiljaa etenee :)

 

Miikka
Torstaina, 3. maaliskuuta, 2005 - klo 20.22:   
Siinä on aika kasa dependencyjä. Luultavasti se kääntyy aika kivutta, jos ne täyttyvät.

Hyvä kuitenkin :)

 

Mikko Koivunalho
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 18.40:   
Jos vielä haet hyvää C-kielen kirjaa, voin suositella sinulle itse hyväksi kokemaani kirjaa jota olen lukenut kymmenen vuotta ja vieläkin käytän, kun täytyy tarkistaa jotain seemäistä. Kirja on OtaDATA ry:n julkaisema C-ohjelmointikieli (vihreä kovakantinen, kannessa Pyhä Yrjö lahtaa kaksipäistä lohikäärmettä). Kirjoittajat: Jukka Korpela ja Timo Larmela. Se on siis opas C-kieleen, ei Amigaan. Mutta jos meinaat ohjelmoida Amigaa hiukankaan syvältä, täytyy hallita osoittimet ja structit. Ja juuri niiden opettamisessa tämä kirja on onnistunut.

En tiedä myydäänkö tai painetaanko tätä enää mutta käytettynäkin hyvä kauppa.

C-kieli on vaikea kieli. Vältelköön ken voi. C-kielellä pystyy myös tekemään hyviä ohjelmia ja kykenee hallitsemaan kaikkea, mitä ohjelma tekee.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: