Telewell adsl

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 03/2005 » Telewell adsl « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jani
Maanantaina, 24. tammikuuta, 2005 - klo 20.52:   
Mitenkähän saisi aseteltua ip osoitte genesikseen.
Käytössä telewell tw-ea 500 ja siinä kaksi konetta.
Kahta ip-osoitettahan ei voi käyttää kahdella koneella yhtäaikaa.
Neuvoja voi lähettää suoraan osoitteeseen.

 

Thematic
Maanantaina, 24. tammikuuta, 2005 - klo 21.58:   
DHCP:lläkö ne osoitteet jaetaan?

 

Ibe U
Tiistaina, 25. tammikuuta, 2005 - klo 12.59:   
TW Ea-500:ssa taitaa olla vakiona nat päällä DHCP:n osoitealueessa ei ole 253 osoitetta.

Eli siellä on varmasti useampia osoitteita DHCP:stä ulkona.

Voit myös katsoa asetukset 192.168.1.254 osoitteesta webbiselaimella.

muistaakseni käyttäjätunnus on admin ja salasana password

 

Henkka
Tiistaina, 25. tammikuuta, 2005 - klo 14.42:   
Juu yleensä dhcp:llä, mutta sieltä alueelta voi tosiaan vapaasti valita jonkun ip:n ja asettaa staattisesti genesikseen. Näin mulla on omassa Telewell 701b ja Genesis yhdistelmässä ja pelaa ihan hyvin.

 

Jani
Perjantaina, 28. tammikuuta, 2005 - klo 14.35:   
Täytyy katsoa nyt viikonloppuna mitä saa aikaiseksi tämän tiimoilta, joten ilmoittelen kun kerkeän rupesiko toimimaan.

 

Tohtori AivoTurmio
Torstaina, 3. helmikuuta, 2005 - klo 19.49:   
Minulla on kanssa ollut tuon jutun kanssa ongelmaa. Selittäisittekö hieman selvemmin. Miltä alueelta voi vapaasti valita ip:n?

Ja tarvitseeko Telewellin asetuksiin jotenkin koskea?

Entä miten Dns palvelimen saa toimintaan, sillä olen Genesiksen mukaan kyllä yhteyden saanut aikaiseksi, mutta dns palvelin ei ole toiminut, eikä ole suostunut edes suoralla ip:llä mitään tekemään, kokeiltuna on nettiselaimeen laitettuna suora ip-osoite soneralle ja lsiäksi Dynamitea on tullut yritettyä pelata, joka siis toimii ip pohjaisesti, muttei ole suostunut virkaansa toimittamaan.

 

Ibe U
Perjantaina, 4. helmikuuta, 2005 - klo 9.26:   
OK Oletetaan että tw on 500 - 716 mallia.

Laitteessa on oletuksena NAT ja DHCP päällä. Genesiksen kanssa DHCP EI toimi.

NAT = Network address tranlation, eli teoriassa TW muuttaa sisäverkon ip:t 192.168.0.1 -192.168.0.254 se siis reitittää sisäverkkoon oman ip avaruuden, jolloin on mahdollista määritellä sisäverkkoon kiinteä ip vaikka "oikea" ip tulisikin DHCP:ltä.

Eli 192.168.0.254 on telewellin conffaus osoite selaimella, käyttäjä tunnus on admin ja salasana password.

Sieltä käyt katsomassa DHCP pool ja valitset amigalle osoitteen joka on ulkona siitä!!!! osoite siis väliltä 192.168.0."1" - 253 eli vain viimeinen numero muuttuu. TW ei muistaakseni pistä DHCP:lle koko avaruutta (1-254)eli siis osa on pois ja mahdollista käyttää kiinteänä.

Voit myös muokata DHCP poolia ja muuttaa sen esim 192.168.0.2-128, jolloin 129 -253 voidaan valita amigalle kiinteäksi.

YKSIN KERTAISINTA OLISI kokeilla toimiiko esim 192.168.0.2 kiinteänä tai 192.168.0.253

DNS:äksi voit pistää GW/telewell:in osoitteen 192.168.0.254

 

Thematic
Perjantaina, 4. helmikuuta, 2005 - klo 17.59:   
> Genesiksen kanssa DHCP EI toimi.

Mm, kyllä se hieman säätöä vaatii, mutta toimii kuitenkin pulttaamalla hieman lisää softaa mukaan. Tai sen Genesiksen alta löytyvän AmiTCP:n kanssa, mikä riittää. GUI:sta ei ole apua.

 

Jani
Sunnuntaina, 6. helmikuuta, 2005 - klo 19.32:   
Nyt on ainakin kummallekin koneelle omat ip osoitteet. Aweb:llä olen kokeillut ja muutama sivu aukeaa tosi hitaasti. Sampo sivut aukeni, mutta tuli muutaman vuoden verran vanha sivu auki. Ibrowse lmoittaa Host lookup failed, no DNS entry found. Tarvitaan vielä hienosäätöä jonkin verran.

 

Jani
Tiistaina, 8. helmikuuta, 2005 - klo 19.39:   
Yritin tässä laittaa AmiTCP:tä mutta taitaa tuo kielipuoli heittää sen verran, että ei nyt oikein ymmärrä sitä mitä pitäisi tehdä. On siinä jotain semmoista mikä on erityisen tärkeää jotta rupeaisi toimimaan.

 

Tohtori AivoTurmio
Sunnuntaina, 13. maaliskuuta, 2005 - klo 19.30:   
Ibe U:
Nyt tarvittaisiin vielä tarkempaa ohjeistusta.

Eslitän nyt mitä olen tehnyt ilman toivottua tulosta.

Eli Ensiksikin ADSL:ni on Telewell ADSL TW-EA701.
Tämän asetuksia olen muutellut RS232 kaapelin ja Telewellin itsensä suositteleman ohjelman avulla.

Olen tehnyt Telewelliin ilmeisestikin Bios päivityksen, myöskin telewellin ohjeistuksen mukaisesti. Nyt on ohjelmistona joku 1.48 muistaakseni.

Normaalisti Sonerana käytän "MPoA (RFC1483) Bridged" Ja VPI ja VCI on asetuksina 33 ja 0, mikä siis Soneralla pitääkin olla.
Encapsulation: llc
Protokolla: ANSI

Nyt kun olen yrittänyt Amigaani saada myöskin kiinteänettiseksi, niin olen Bridged asetuksen sijaan käyttänyt "MPoA (RFC1483) Routing" asetusta. Tämä on ymmärtääkseni välttämätöntä Genesistä käytettäessä, en kuitenkaan väitä omaavani sellaista tietoa tässä asiassa, että vannoisin välttämättä oikein ymmärtäneeni.

Tällöin asetuksia on hitusen enemmän rukattavana.

Nuo yllämainitut asetukset olen pitänyt samana Routing versiossakin, mutta seuraavia olen laitellut:

Ensiksikin NATin päälle. Tämän NATin päälle saamiseksi oli tuo Telewellin BIOS päivityskin tarpeen, koska se NAT ominaisuus oli vasta 1.44 versiossa ja käytössä taisi olla 1.38.

Asiakas Default GW IP: 192.168.7.1
LAN aliverkon peite: ff.ff.ff.00
Pylpyrä kohdassa "Haetaan WAN IP osoite DHCP palvelimelta" Tuolla kyseisellä kohdalla ei taida sinänsä mitään konkreettisempaa merkitystä edes olla tässä tapauksessa.
Encapsulation: llcBridged

Tämän lisäksi "DHCP and DNS Setting Page" sivulta seuraavat:

Osoite Alue Alku: 192.168.7.100 ja loppu: 7.200 (Tämä oli telewellin vakioasetus, kuten arvelitkin ettei koko IP avaruus ole käytössä vakiona)
Aliverkko: 192.168.7.0
Aliverkon peite: 255.255.255.0
Optiot kohdasta:
(Rasti) Yhdyskäytävän IP: 192.168.7.1
(Rasti) DNS (Nimipalvelin IP): 192.168.7.1
(Rasti) Toimialue: Workgroup
(Rasti) kytketään DNS Relay päälle
DNS eli nimipalvelimen IP -osoite: 10.16.10.16 (Soneran DNS palvelin)

Nämä ovat siis Telewellin vakiosäädöksiä, muistaakseni ainoastaan tuo "DNS eli nimipalvelimen IP -osoite" kohta oli sellainen johon piti itse tuo 10.16.10.16 laittaa.

www.easytel.fi/tuotteet/tw_ea700/tw_ea701_ohjekirja.pdf

Tämän ohjekirjan sivusta 32 eteenpäin on niitä ohejistuksia joita kyätin noissa asetuksissa, joten voit ne itsekin tarkistaa. Käytän itse ohjelmistoa englannin kielellä, mutta koska RS232 johto ei juuri tämän kirjoittamishetkellä ole kiinni, niin otin nuo kohdat tuosta ohejistuksen suomenkielisestä versiosta, joten sanat voivat jossain määrin heittää, mutta asetukset ovat kuitenkin samat.

Nyt sitten amiga puoleen.

Eli olen käynnistänyt Genesiksen asetukset ja täällä olen kokeillut seuraavia:

Välilehti Resolv:
Domain name servers:
192.168.7.1
192.168.7.254
192.168.7.255
192.168.0.254
192.168.0.255
10.16.10.16
10.16.11.16

Mutta nuo eivät ainakaan ole homma toimintaan laittaneet.

Domain nameen en ole hirveästi puuttunut, koska se ei ymmärtääkseni ole kovin tärkeää (voin olla taas väärässä)
dsl.inet.fi
dns.inet.fi

Host name: amiga.dsl.inet.fi (tälläkään ei ymmärtääkseni ole väliä)

Interfaces lehdestä olen valinnut tämän pppni ja mennyt Editiin ja siellä kokeillut seuraavaa:
IP Address:
192.168.7.2
199
201
253
osoite avaruus oli siis 150 - 200 telewellin asetuksissa.
Gateway 192.168.7.1
Netmask: 255.255.255.0

Tähän asti olen saanut sen aikaiseksi, että kun käynnistän TCP/IP ohjelman, niin se ilmoittaa ilman virheilmoituksia, että "ppp is now online"

kun kuitenkin avaan selaimen ja yritän päästä jonnekin valittaa se tyyliin "No DNS found" (En muista tarkkaa sanamuotoa. En ole muistanut kokoeilla suoraa ip:tä silloin kun Routing on ollut telewellissä, mutta bridged asetusten aikana kun kokeilin laittaa suoran IP:n, niin valitti "Network Error"ia. (Taaskaan ei tarkka virheilmoitus).

Joten osaisiko joku, esim sinä IbeU auttaa tässä, tai olisiko jollakulla sonera ADSL ja käytössä Ennenkaikkea Telewell ADSL tai mikä hyvänsä muu, ja voisi kertoa tarkat asetuksensa niin telewellissä kuin Genesiksessäkin, eli mitkä IP:t on Gatewayssa jne. mikä on koneen ip:nä jne. ja mitkä on DNS serverit jne.

Vaikken toimintaan vielä saanutkaan, pääsin asiassa silti taas eteenpäin ohjeidesi avulla IbeU, joten kiitokset siitä.

 

Ibe U
Maanantaina, 14. maaliskuuta, 2005 - klo 9.12:   
Telewel yleensä käyttää itseään dns serverinä eli 192.168.7.1 Jos tuo on telewellin sisäverkon ip?

Voit myös kokeilla vaikka tätä 192.168.18.18 tai 128.214.46.64

Tuo on aika vanha telewell eikä minulla ole siitä mitään kovin kirkkaita muistikuvia.

Jos osta uudemman telewellin niin siihen vain virta päälle, amigaan sen ip gw:ksi ja dns kohtaan ja amigaa ip DHCP poolin ulkopuolelta

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: