Kovalevy A1200:seen

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 03/2005 asti » Kovalevy A1200:seen « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Micke
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 14.37:   
Nyt piisaa hölmöjä kyssäreitä:

Olen yrittänyt laittaa kovalevya perus A1200:seen sisään.

Olen kokeillut usealla kovalevyllä:

IBM:n 344mb:n 2.5 tuumainen H2344-A4

Levyllä oli WB3.1 asennettu, mutta ongelma oli, että kone ei läheskään aina buutannut kovalevylta. Onnistui yleensä 3-4 kertaa resetoimalla. Nyt jostain syystä ei enää.

Buuttasin WB 3.1:n install levyllä ja osioin kovalevyn uudestaan tarkoituksena asentaa WB uusiksi. Kun yritän ajaa install ohjelmaa WB valittaa että install levy on kirjoitussuiojattu. Jos kirjoitussuojauksen poistaa niin levy on kuulemma täynnä. Yrittääkö mokoma asentaa WB:n install levykkeelle kovalevyn sijasta? Harmittaa, koska muistan saman ongelman tulleen aikaisemmin eteen, mutta en muista miten sain asian ratkaistua.

Olen yrittänyt asentaa myös useita erilaisia 3.5:n tuuman kovalevyjä. Ongelmaksi on tullut vastaan se, että HDinstall ei onnistu osioimaan levyjä. Levyt ovat olleet 800mb-3Gt kokoisia. Olen yrittänyt kaikilla mahdollisilla jumpperiasetuksilla (MA/SL/CS) ja sekä ottamalla virtaa kovalevylle levyaseman pistokkeesta, että ulkoisesta virtalähteestä suoraan. (Muistin, että 3.5:n tuuman kovoilla oli joskus virtaongelmia.

Virheilmoitus osioinnin epäonnistumisestra oli vain "ei onnistu, sorry". Ei mitään virhekoodeja tai selityksiä.

Eli kyssärit:

1. Miten WB piti asentaa ja mistä johtuu se kirjoitussuojailmoitus.

2. Mistä johtunee, että Ibarin kovalevy ei läheskään aina buuttaa?

3. Mikä voisi olla ongelma 3.5:n tuuman levyjen osioinnissa, tai löytymättömyydessä?

 

Thematic
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 15.01:   
Tuosta käyttiksen asentamisesta, levykkeellä pitäisi olla asennusohjelma kuvakkeen kera, jossa oletustyökaluna Installer. install on ihan eri asia, sillä asennetaan (tai poistetaan) 3.5" levykkeelle käynnistyslohko. Ilman sitä ei mitään startup-sequence:a haeta, vaan kone pyytää levykettä edelleen.

 

Micke
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 15.12:   
Install3.1 levykkeen install-hakemiston English kuvaketta olen painanut.

 

Micke
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 15.16:   
Nyt lähti pyörimään. Kun valitsin intermediate user option niin ohjelma antoi valita mihin polkuun WB asennetaan. Oletuksena oli jostain syystä Install3.1: eli ko. levyke????

 

miksuh
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 15.17:   
"Levyllä oli WB3.1 asennettu, mutta ongelma oli, että kone ei läheskään aina buutannut kovalevylta. Onnistui yleensä 3-4 kertaa resetoimalla. Nyt jostain syystä ei enää."

Toi kuulostaa hiukka siltä, että kovalevy on ehkä sen verta hidas käynnistymäänb, että se ei ehdi mukaan bootissa. A1200 odottaa vain tietyn aikaa kovalevyä, ja jos se ei siinä ajassa ehdi alkaa pyöriä riittävästi jne, niin sitten se levy ei näy koneelle ja boottia yritetään sitten korpulta. Joidenkin vanhojen kovalevyjen kanssa on juuri toi ongelma, ne on liian hitaita käynistymään.

"1. Miten WB piti asentaa ja mistä johtuu se kirjoitussuojailmoitus. "

Sen asnennuksen pitäs kyllä menneä ihan heittämällä, eikä Install korpulle pitäs tarvita kirjottaa mitään..

AmigaOS:n asennus pitäisi tosiaan sujua ihan heittämällä, kunhan levy on ensin partitioitu hdtoolboxilla ja formatoitu sen jälkeen (pelkkä partitiointi ei tietenkään riitä). Formatoinnin jälkeen asennuksen voi tehdä Install korpun avulla tai kopioimalla korppujen sisällön kovalevylle käsin oikeisiin hakemistoihin.

"2. Mistä johtunee, että Ibarin kovalevy ei läheskään aina buuttaa? "

Tämä todennäkösesti liittyy tuohon mitä sanoin ihan aluksi.

"3. Mikä voisi olla ongelma 3.5:n tuuman levyjen osioinnissa, tai löytymättömyydessä? "

Hmm ainakin tämä iskee silmään:

"Ongelmaksi on tullut vastaan se, että HDinstall ei onnistu osioimaan levyjä. "

HDInstall? Partitiointi tehdään yleensä HDToolbox nimisellä ohjelmalla, joka löytyy install korpulta.

 

Ville
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 16.20:   
Yleensä installoinneissa kannattaa valita expert-optio jos haluaa varmistaa että asennus sujuu niinkuin haluaa. Toinen juttu että katkaise kiintolevyn IDE-kaapelin punainen johto-osa niin levyn tunnistus paranee (itse koitettu ja toimivaksi todettu). Levyn aktiivisuus-valo voi muistaakseni lakata palamasta mut mitäpä siitä :)

 

miksuh
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 16.37:   
Hmm ? Mihin toi ide-kaaplin raateleminen perustuu ? Ainakaan itse en ole leikellyt omia piuhoja ja hyvin on toiminut.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 20.16:   
Miksi haluaisit katkaista IDE:n reset signaalin?

 

Ville
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 21.32:   
Tuon neuvon luin joskus CU Amiga lehdestä ja se toimi mulla 350mb Maxtor levyn kanssa.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 21.38:   
Tuostahan on se ongelma, että kun painat resettia niin kovalevy ei resetoidu. Ei tuo silti kyllä nopeudu yhtään se kovalevyn käynnistyminen, in fact, ilman resetti signaalia, kovalevyn rekisterit voivat helposti olla undefined tilassa jolloin sieltä ei välttämättä saa mitään järjellistä sisään eikä ulos.

Olisi todella kiva tietää mikä logiikka tuossa mahtaa olla takana.

 

JPQ
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 21.59:   
Ville: kyllä joku siitä valosta haluaa ehkä nauttia mutta jokainen
tietysti tekee niinkuin hyväksi näkee.

 

Ville
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2005 - klo 23.54:   
Jani: Kyllä mulla toimi ihan moitteetta levy, eikä muistaakseni ledikään lakannu vilkkumasta :)

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 5. tammikuuta, 2005 - klo 0.26:   
Ville: Ei toki sillä se LED on nastassa 39 nimellä "Activity".

 

Thematic
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 14.09:   
Jani: Itse katkaisin ykkösen, kun oli Seagaten joku 1 GB levy A1200:ssa, koska ennen sitä se sammui aina resetissä hetkeksi, mikä tietysti kuluttaa levyä turhaan. Varmaan vakiovirtalähde ei halunnut venyä moiseen suoritukseen.

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.01:   
Thematic: tuo on ihan järkeenkäypää, mutta levyn tunnistukseen sillä ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta koska kyse on tosiaankin vain reset-signaalista.

Ehkä kyse voi olla joidenkin vanhojen levyjen liiallisesta hitaudesta resetissä eivätkä ne vastaa koneen yrityksiin lukea IDE-rekistereitä tarpeeksia aikaisin, mutta sittenkin näkisin tuosta olevan apua vain uudelleen käynnistyksissä, (joka ei oikeasti resetoisi kovalevyä) mutta ei ensimmäisessä cold-resetissä.

 

Thematic
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.26:   
Jani: Olet oikeassa, monilla kiintolevyltä käynnistäminen vaati virran kytkemisen jälkeen uudelleenkäynnistyksen. Tuo Seagate oli kuitenkin 1995 vuosimallia suurin piirtein, esim. Maxtorilla oli 90-luvulla pitkään (mallisto) vanhaa tekniikkaa, kasvavissa levyissä.

Kai tämä oli melkein aiheessakin.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: