Jos amiga käyttäjäksi rupiaisi......

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 12/2004 » Jos amiga käyttäjäksi rupiaisi... « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jarkko
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 10.33:   
Elikkä jos tahtosin oikeesti jonkinlaisen kuvan siitä että miten asiat tehdään amigan tavalla, niin millainen kone riittäs?

Pitäs onnistuu ainaki netti surffaus ja pienen muotoinen kuvan käsittely.

Mulla on A500, mutta sillä ei kyllä voi kun pelata , ainakaan miun mielestä. (No kyllähän sille on mulla tekstinkäsittely ohjelma...)

Oli tuolla toisaalla maininta siitä että on vaikee saada uusia amiga käyttäjiä, tästä sellasen vois saada... :)

 

Fabio
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 10.58:   
Kaks vaihtoehtoo olis joko amigaone tai A4000 tornissa ja cyberstormppc turbolla tai 1200 tornissa blizzardppc:llä. Muita ei kannata varmaan edes kannata harkita. Mutta hinta onkin sitten aika korkea. Käyttöjärjestelmäksi joko AOS 3.9/4.0 tai Linux. Tietenkin myös pegasos olis varmaan sopiva morphos:lla tai linuxilla.

 

miksuh
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 11.08:   
Joo A500:lla ei kyllä tosiaankaan oikein voi kuin pelata, ainakaan laajentamattomalla A500:lla. Siinä on ihan liian vähän muistia ja prossutehoa oikein mihinkään muuhun.

Kyllä mä tosin 1994 surffailin netissä A500:lla, jossa oli 3MB muistia, KS2.04, SCSI-ohjain ja 40MB kovalevy :) Mut joo suht tuskastahan se oli näin kun jälkikäteen ajattelee, ja ainut webbiselainkin sillon oli Mosaic :) Vaatimustaso on sen jälkeen hiukka noussut :)

Melkeempä suosittelisin saman tien Amigaone tai Pegasos koneita, koska niissä tehoa on oikein kivasti ja niihin sopii nykyaikaset halvcat laajennuskortit, niin... Linuxinkin ajaminen onnistuu, eli koneita voi käyttää myös mainstream käyttöön Amigan ohjelmien ajon lisäksi.

Hyötykäyttöön sopivan Classic Amigann rakentaminen alusta asti tulee suht kalliiksi (kokemusta on) Käytettynä saattaa toki saada suht täydellisen konepaketin kohtuullisella hinnalla.

Classic Amigan akasaminen alusta asti ei oikein enää kannata. Hintaa tulee paljon ja nopeimmatkin Classic Amigan turbot on varsin hitaita nykyään (AmigaOS:n keveys toki autta hurjasti)

Esim tämmösellä Classic Amigalla kuitenkin jo surffailee netissä ihan ilokseen ja tekee paljon muutakin (tämä siis mun nykynen Classic Amiga)

Amiga1200T
- Infinitiv torni
- CPU 68060 (Blizzard 1260 turbo)
- 64MB Ram
- Kickstart 3.1, AmigaOS 3.9
- Mediator PCI-väyläkortti
- Voodoo 3 3000 PCI
- 10Mbit PCI-verkkokortti Combo
- Soundblaster 128 PCI
- Hercules SmartTV PCI-töllökortti
- IBM 10GB IDE kovalevy
- LG 52x24x52x CDRW
- Nokia 447Za 17" CRT
- Canon BJC-210

Clkassic Amigaan käytännössä kannattaa hommata näytönohjain ja nopea turbo että käyttö on mukavaa. Käytännössä toi taas tarkottaa tornittamista ja esim mediator PCI-väyläkortin hankkimista mihin sopii tavalliset PCI-kortit.

 

miksuh
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 11.30:   
A500:lla webbiselailun mahdollisti toki osaltaan se, että 1994 webbi oli vielä suht alkutekijöissään ja sivut oli huomattavasti alkeellisempia kuin nykyään, kuviakin käytettiin sivuilla paljon säästeliäämmin. Yksi syyt oki oli se, että kun laajakaistayhteyksistä koton ei vielä tiedetty mitään, vaan porukka mateli modeemien avulla. Itsellänikin oli Telewell:n 14.4kbps V32bis modemi A500:ssa.

Nykyään modeemilla webbisurffailu olis täyttä tuskaa on kone sitten mikä hyvänsä..

Kyllä sillä A500:lla silti irkkasi, surffaili netissä, luki sähköpostia ja nyyssejä, käytti telnettiä jne :)

Purkeissa tosin tuli siihen aikaan pyörittyä myös, ei vain netissä.

 

JPQ
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 11.37:   
Fabio: kyllä minusta A3000 on myös vaihtoehto.

 

KimmoK
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 12.14:   
@Jarkko

Missäs päin luuraat/oleilet?

Jos klassikkokoneista saisit joitain kopaista niin siitä saisit kuvan niistä ja jos tuntuu ettei se ole sijoituksen fäärti niin voit koettaa päästä testaamaan AOS4 konetta (tai MOSsikonetta).

 

Fabio
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 15.12:   
Tottahan toki mutta 500, 500+, 600 ja varauksella 2000 ei tai olla enää edes harkitsemisen väärtti

 

Jon
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 15.27:   
Jarkko: turvallisin vaihtoehto lienee joku Amiga Foreverin (PC?) tapainen laillinen emulaatioratkaisu, mutta Tosi Amigisti ostaa AmigaOnen tai Pegasoksen.

 

allu
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 15.52:   
Tosi tosi Amigisti käyttää Amiga 500-4000, AmigaOneisti ostaa AmigaOnen ja Pegasoisti Pegasoksen. Emulatoristi ostaa sitten vaikka ton Amiga Foreverin.

 

Jon
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 16.28:   
allu: tosi tosi Amigistilla tietysti on jo kaikki "retrokamat" :)

 

Seppo
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 17.44:   
Jon: Tosi tosi tosi Amigisti ei _ikinä_ käytä Amigan yhteydessä sanaa 'retrokama', se jättää tuommoiset törkeydet emulatoristeille... :)

 

Ville
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 18.38:   
Ja tositosi amigistit on yleensä aika köyhiä...kaikkien näiden hardware-päivitysten jälkeen ;)

No, laatu maksaa... :D

 

Jarkko
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 21.13:   
En aikonut kuitenkaan hankkia uutta konetta koska siihen ei budjetti veny. Mielluummin tuollanen 1200: sta tai 4000: sta ajanmittaan rakennettu vaikka se tuleekin hintavax ehkä. Tulee samalla tuo hardware puoli tutuksi. Ja sitten se että classic amigahan sen pitää olla, vai kuinka.

Oon katellu tuolta noita "releitä" myynti osastolta, mutta siellä aina* lukee että teeppä tarjous, hiukan vaikeeta kun ei tiedä hinnoista mitään... (*joo. poikkeus vahvistaa säännön)


Nimenomaan kiinnostaa tuo AmigaOS koska linuxi tuskin on kovinkaan erilainen amigassa tähän PuuCeehen verrattuna.

En niinku haaveillukkaan päästä A500: lla nettiin... :) Mutta nettiin on päästävä, ja adsl: llä tietty.

KimmoK: Tässähän mie itärajan tuntumassa, eli Joensuun kupeessa. En tunne/tiedä ketään amigistiä täällä päin. Ois tosi mukava jos pääsis silleen etes vähän testaa. En kuitenkaan kovin pitkälle lähtis mielellään sen takia että saan testata tietokonetta... :)

Jon: Tuo emulaattori ois halvin ja helpoin konsti. mutta siinä jää rauta puoli kokonaan kokematta.

Mitähän mahtaa tuollanen A1200 tai A4000 maksaa nykyään? ja saako sellasta peruskonetta enää mistään mitä ei ois hirvittävästi rakennettu?

 

itix
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 21.49:   
Jos alkuperäinen hardware kiinnostaa niin sitten Pegasos tai AmigaOne kannattaa unohtaa. Ne ovat ainoastaan tavallista PC-rautaa eri prosessorilla.

A1200 on ehkä helpoin löytää ja laajennetusta A1200:sta (BPPC + BVision + torni) kannattaa maksaa ehkä 300-400 euroa. Toimivista PPC-korteista alkaa olla pula samalla ja aika moni A1/Peg-omistaja haluaa pitää vanhan koneensa.

Joku A1200 + BPPC voisi olla kohtuullinen alkuun. PPC:llä jää myös optio OS4:n kokeilemiseen jos intoa riittää (MOS ei AGA:lla edes toimi). Sen sijaan 68k:lle ei juuri enää kunnon softaa tule, melkein kaikilla developereilla on jo A1 tai Peg.

 

JPQ
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 22.05:   
Ville: tosin jos rauta maksaakin niin softat on halpoja pchen nähden monesti.

 

Boogie
Tiistaina, 14. joulukuuta, 2004 - klo 23.21:   
Ja rautapuolta ei TODELLAKAAN osteta samalla tahdilla kuin windows:lle. Jos A4000:nen maksoi vuonna 1995 kansankonetta nopeamman P90:n verran, niin kyllä jaksaa omistaja vieläkin kehuskella miten hänen koneensa oli kokoonpanona tosi kallis ja katos vaan, hemmo käyttää sitä samaa emoa ja vuonna 97 ostettua näyttistä vieläkin.
Toinen Amigisti teki eri päätöksen ja osti kansankoneluokan nopean ja halvan 486-paketin. Päivitti -96 emon pentiumiksi ja uusi näyttö-, sekä äänikortin uusiin tosi halpoihin kansanmalleihin. Mutta -98 tulikin jo uuden koneen hankinta vastaan ja mitäs noilla vanhoilla pazkoilla, koko paketti uusiksi vaan,... tätä sitten on jatkunut tähän päivään. Kaikki pirun halpoja, kansanmallikoneita ja -kortteja - Sori Pete
:)
Joten puhumisen tasolla vaan Amiga-stuffit on tosi kalliita. Ainakin kaikkien wdos:sia käyttävien tuttujeni hankinnat ovat varmasti yhteenlaskettuina tähtitieteellisiä verratuna omaan 1993 A1200HD - 2004 A1200PT,BPPC,BV,TFT. Aivan kresiä verrata. Ja tämä vehje toimii IT-ummikon silmissä ihan kuin nykykansanmallin pc, ainoa kummis, että moniajoesittelyni takia joutunee tehohankintakierteeseen. Ihmettelee vaan, että mikä tässä mun hommassa lirii; pelit skulaa mahtavasti, mutta en saa näitä ohjelmia tässä mitenkään silleen toimiin. Mitähän tää kone nyt tekee... janejane...

 

Jarkko
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 10.22:   
Joo tiedän tasan tarkkaan tään PC: n kustannukset. Laskeskelin tuossa päivänä yhtenä ku löysin vanhoja kuitteja että 10 vuoden aikana oon sijottanu noin 30000MK tähän harrastukseen(laskettu viimex tehdyn päivityksen jälkeen). ja kaikkee ei oo etes ostettu uutena.
Elikkäs kyllä tää "halpa" pc tulee maksaa ihan reilusti... Ja aikanaan alottelin 286-8Mhz koneella... Tuohon ku asenti vielä win3.1: sen nii johan kyykkäs koko masiina. Onnex wordperfect toimi dossissa... (johon näkyy olevan ohjekirja vieläki tallessa.) :)

Tosin täytyy tuosta 30000MK :sta vähentää vanhojen osien myynti. koska suurin osa osista on ollu ihan toimivia ku ne on poistettu käytöstä, ja lähes kaikki on tullu myytyy pois. Vaan on tässä "pari" pc: tä vielä talossa joten on niissä kiinni vielä rahaa...

teho tuplaantuu noin niinku vuosittain tai vähän nopiammin.

Taitaa olla nää amigaa myyvät liikkeet vähissä. Onko muita ku tuo Gentle Eye? (sattuuko oleen boogien oma kauppa?)
Tässä oli miun mielestä Joensuussaki liike vielä joku aika sitten vaan kerkes kait hävitä ennekku innostuin koko amiga asiasta.

Sen verran kattelin tuossa että nuo A1 ja pegasos koneet on todellakin powerPC: llä varustettuja PC koneita. Tai ainakaan mie en huomannu mitään eroo kun kattelin niitä emoja. ja samat kortit tuntuu toimivan kun pc: ssäki.

 

JPQ
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 10.41:   
Jarkko: sattuu olemaan Boogien oma kauppa. Ja mihin sitä montaa
kauppaa tarvitaan.:) (jos joku hoitaa hommansa hyvin) Lisäksi en
todellakaan voi suositella amigan emulointia nopeissakin pceissä mitä
emulaatiota olen katsonut tuntuma on aika surkea.

 

Jon
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 11.15:   
Seppo: olihan siinä lainausmerkittimet :) Kyllä minua todellakin huolestuttaa se, että milloin turbokortti päästää savut pihalle, tai milloin vanha Seagate irtisanoutuu kovalevyn tehtävistään :) Uskollinen työhevonen ei ole enää kovin vetreä, vaikka kyllä ainakin itse A1200-emot ovat melko sitkeitä.

Vaihdan kyllä nopeampaan heti kun rahatilanne sallii. Ei paljon naurata kun kääntelee reilun tunnin jotain projektia GCC:llä :)

Pistetään vielä yksi keltainen pallero kaupan päälle, ehkä se jotakin ärsyttää :)

 

Jarkko
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 11.39:   
mutta eikös nuo kovot ja romputtimet oo ihan normaali ide liitäntäisiä? eli siis samat mitä pc: ssäki?
Ja onko tuo 1200 emo samalla lailla marketti osista kasattu kun A500 emo? paitsi tietty nuo erikoipiirit mitä ei saa mistään uutena. Meinaan vaan että saa tietyissä rajoissa korjattua jos vaan osaa...

 

JPQ
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 11.41:   
Jarkko: A1200 on pintaliitos osista tehty kuten jollen sekoile myös
A4000 ja A600.:(

 

Joanna
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 11.43:   
Markettiosista? ... Öhm?

Siis käytännössä kaikki Amigan piirit ovat/olivat Commodoren itse suunnittelemia ja joko omaa valmistusta (kuten CIA:t) tai erillisiltä piiripajoilta tilattuja (kuten Agnus, paula jne..) niitä ei tasan tarkkaan ole ollut minkään muun valmistajan koneissa koskaan.

Eli.. osia saa purkamalla rikkimenneitä koneita..

 

Joanna
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 11.46:   
jpq: osaavalle ihmiselle pintaliitos-osien vaihto ei ole ylitsepääsemätön ongelma.. aikaa se ottaa ja hermoja mutta tuonaikaiset piirit menee käsin vaihtamalla. Tosin on se senverran ärsyttävää puuhaa etten minä ainakaan siihen ihan huonon syyn vuoksi viitsisi alkaa.

Uudemmista piirityypeistä sitten mm BGA:t (kuten PPC prossuissa on) ovat semmoisia että niitä ei enää vaihda ulman kalliita vermeitä.

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 12.06:   
Jarkko: "mutta eikös nuo kovot ja romputtimet oo ihan normaali ide liitäntäisiä? eli siis samat mitä pc: ssäki?"

Kyllä. A1200:n emola tosin on 2.5" IDE-liitin, johon käy samat kovalevyt kuin läppäreihin. Siihen on kuitenkin helppo hankkia ja asentaa pieni adapteri, jonka avulla voi kytkeä 3.5" kovalevyn, romputtimen, CDRW aseman jne. Kerrallaan voi olla kaksi ide-laitetta kytkettynä (esim kovalevy+cdrw) On toki olemassa adaptereita joilla saa neljä ide-laitetta kiinni, mutta niitä ei saa normaali pc-påuljuista kuten noita edellämainittuja.

"Ja onko tuo 1200 emo samalla lailla marketti osista kasattu kun A500 emo?"

Kuten Joanna sanoi, niin Classic Amigoiden emolevyt perustu aikalailla täysin Commodoren suunnittelemiin kompomnentteihin. Noh toki emoilla olevat vastukset ja konkat on kutakuinkin vakiokamaa :)

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 12.11:   
Joanna: Heh, tarvittas ainaki "hiukka" tarkemmat silmät kun mulla :) Mä en kyllä uskaltas alkaa juotteleen noita irti vaikka olis tarpeeksi pienikärkinen kolvikin :) Veikkaan, että emo olis entinen jos tommosta alkasin tekeen..

Yks syy just miks mulle on ollu noi elektroniikan jne kurssit vähä hankalia on se, et silmät ei oikee riitä niiden tavallistenkaan ripellyskomponenttien säätämiseen labroissa.. Vastusten värikoodienki lukeminen tekee tiukkaa välillä :P

Eli rautapuolelle musta ei kyl olis..

 

Fabio
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 12.25:   
Sanotaanko vielä, että Amiga on rauta ja os yhdessä eli periaatteessa näissä uuusissa ei ole muuta amigaa kuin nimi, vaikka os onkin suoraan alenevassa polvessa sama niin se ei yksin riitä vaan myös rauta täytyisi olla jatkettu siitä mihin commore jäi, eli custom piirit päivitettynä ja niiin päin pois.
Tämä vain minun mielipiteeni.

 

Jon
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 12.47:   
Fabio, päivitettynä kyllä kelpaisivat minullekin, mutta ainakaan minun käyttöön ei vanhat AGAt ja Paulat enää riitä.

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 12.48:   
Fabio: No mä olen tossa kyllä sikäli aika eri mieltä, että edes esim mun Classic Amigalla ei ole oikeastaan mitään tekemistä sen alkuperäsen A1200:n kanssa enää :)

Kun A1200T on siirretty torniin, siihen on lisätty PCI-väyläkortti ja erikoispiirit on käytännössä täysin korvattu PC:stä tutuilla PCI korteilla, niin kone ei tosiaankaan ole se sama vanha mitä se oli ennen :)

Emolevyllä olevaa prossua ei ole käytetty vuosiin, koska koneessa on turbokortti. Emolevyllä olevia erikoispiirejä ei ole vuosiin käytetty kuin joskus hyvin harvoin vanhojen AGA pelien pelaamiseen jne.

Eli oikeastaan A1200 emolevy on enää vain jonkunlainen "väyläkortti" kaikille muille laajennuksille :) Toki emolevyllä on kickstart rom piirit, sekä ide ja korppuohjain. Muuten kaikki emolevyn ominaisuudet on korvattu uudemmilla, joilla ei oikeastaan ole mitään tekemistäAmigan aknssa :) Emolevyn kovalevyohjaimen ja korppuohjaimenkin voisi korvata jos haluaisi :)

Eli jos rauta muka on niin tärkeä, niin eikö toi mun kone sitten muka ole enää Amiga ? :)

Kyllä mulle ainakin se AmigaOS on se mikä on se mikä merkkaa, ei se rauta. Minä ainakin olen vain ilonen päästässeni joskus käyttämään AmigaOnea vanhan ksäiin pikkuhiljaa hajoavan raudan sijasta.

 

Fabio
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 13.16:   
Niin tarkennetaan, että en sanonut mitään laajennetuista amigoista. Siis vain siltä osin laajennettu kun commodore sen mahdollisti eli ei pci väylää vaan korkeintaan zorro kortteja ja commodoren omat turbot jos sellaisia on edes olemassa.

Kyllä paula kelpais jos se pystyis cd tasoiseen ääneen aga tietenkin kehitettynä vastaamaan kyvyiltään erillisiä näytönohjaimia eli 1600x1200x32 100Hz uutena custom piirinä 3d kiihdytin piiri jolloin esim doom3 lentää nopeudella 500fps täysillä detaljeilla eli chip muistia 1024 mt fast 1 Tt

cpu:na G10 ppc 100 GHz tai 68090 100 GHz. Zorro 10 100 Gt/s ja muuta mukavaa.

 

Fabio
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 13.41:   
Mikä on oikeastaan käyttöjärjestelmä onko se ohjelmisto jolla ohjataan rautaa vai jotain muuta. Siis kuuluuko esim www selain käyttäjärjestelmään vai kuuluuko siihen ainoastaan tcp/ip pino joka mahdollistaa netin käytön ja selaimen käytön. Onko ms office osa käyttöjärjestelmää vai pelkkä ohjelmisto joka toimii missä tahansa ympäristössä jossa windows toimii. AmigaOS ohjelmisto joka on tarkoitettu käyttämään amiga rautaa vai ohjelmisto joka voi toimia millä tahansa raudalla. Joissakin pc:ssä on tarra jossa lukee designed for microsoft windows 98, eikö se kaiken logiikan mukaan pitäisi olla toisinpäin eli ensin on rauta sitten on sille suunniteltu käyttöjärjestelmä, eikä että ensin on käyttöjärjestelmä ja sitten sille suunniteltu rauta.

Olihan ensin ibm pc sitten vasta sille tehtiin windows, missä vaiheessa se kääntyi toisinpäin.
Siten luultavasti oli ensin amiga 1000 ja sen jälkeen vasta amigaos sitä hyödyntämään. Joten voisi sanoa, että rauta ja käyttöjärjestelmä on aika tiukasti sidottuja toisiinsa ja jos käyttöjärjestelmä siirtyy kokonaan toiselle raudalle toimimaan niin se ei ole enää sama asia. Siis jos amigaos toimii millä raudalla tahansa niin se on menettänyt ainutlaatuisuutensa eikä enää tunnu samalta.

Ei sillä kyllä mullekin amigaone kelpais tai pegasos, molempi parempi.

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 14.02:   
"Siis kuuluuko esim www selain
käyttäjärjestelmään vai kuuluuko siihen ainoastaan tcp/ip pino joka mahdollistaa netin käytön ja selaimen käytön. Onko ms office osa käyttöjärjestelmää vai pelkkä ohjelmisto joka toimii missä tahansa ympäristössä jossa windows toimii."

Millään noilla luetelluilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä itse käyttöjärjestelmän kanssa. Ne on vain käyttöjärjestelmään täydentäviä sovelluksia, jotka tarjoaa jotain tiettyjä palveluita tai joilla voi tehdä jotain dokumentteja (kuten toi office)

"eikö se kaiken logiikan mukaan pitäisi olla toisinpäin eli ensin on rauta sitten on sille suunniteltu käyttöjärjestelmä, eikä että ensin on käyttöjärjestelmä ja sitten sille suunniteltu rauta."

Tottakai käyttistä vasta luotaessa sillon monesti on jo jonkinlainen rauta ennen käyttistä. Tosin näin ei välttämättä ole oikeassa elämässä, vaan rautaa ja käyttistä kehitetään rinnakkain, jollon ensimmäiset versiot käyttiksestä oikeasti pyöriikin raudan prototyypillä, eikä lopullisella raudalla. Näin oli myös Amigan kohdalla (Muista lorraine) Itseasiassa käyttis voi ola olemassa jo kauan ennen kuin kohde rauta on olemassa.

Kun käyttis on jo olemassa, en ymmärrä mikä estäisi sen porttaamisen uudelle raudalle ?

Kyllä tietokoneiden historia on täynnä esimerkkejä, joissa olemassa oleva käyttöjärjestelmä on portattu uudelle raudalle vanhan käydessä vanhanaikaiseksi. Esimerkiksi Apple. Apple on tehnyt täsmälleen saman liikkeen kuin Amiga nyt. Myös ensimmäiset MAC koneet oli m68k pohjasia, nykyset on PPC pohjasia. Apple porttasi MacOS:n PPC koodiksi pikkuhiljaa. myös MAcOS:ssa on m68k emulaatio vanhojen ohjelmien ajoon, ja myös M;acOS:sta oli aluksi osa m68k ja osa PPC koodia.

"Joten voisi sanoa, että rauta ja käyttöjärjestelmä on aika tiukasti sidottuja toisiinsa ja jos käyttöjärjestelmä siirtyy kokonaan toiselle raudalle toimimaan niin se ei ole enää sama asia."

Häh ? Millä ihmeen perusteella ? Miksi ihmeessä käyttiksen pitäs olla tiukasti sidottu tiettyyn rautaan ? Miten sä sitten selität esim Linuxin ajamisen hyvin monenlaisella alustalla ? Väitätkö, että linux ei ole Linux kuin vain jollain tietyllä laitteisto alustalla, mutta jollain toisella se ei olekaan ?

Mun mielestäni rautariippuvuus on käyttiksen vahvuus, koska sillon se on helppo siirtää uudelle alustalle joko vanhan käydessä vanhanaikaseksi tai sillon kun vain halutaan parantaa käyttäjien mahdollisuuksia valita itse käyttämänsä rauta.

"Siis jos amigaos toimii millä raudalla tahansa niin se on menettänyt ainutlaatuisuutensa eikä enää tunnu samalta. "

Öh ? Mä en tosiaan nyt ihan ymmärrä tota sun päättely ketjua :)

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 14.07:   
huops piti tietty sanoa :)

Mun mielestäni RAUTARIIPPUMATTOMUUS on käyttiksen vahvuus

 

JPQ
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 14.07:   
Joanna: tiedän ettei osaavalle ja jos on välineet mutta lopulta
harvalla on (kuinka monella harrastajalla kysyn vain kun ei kaikkilla
huoltomiehilläkään tietääkseni ole) ja saatikka intoa.
PS. paljon pystyy jos tietää mitä tekee.

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 14.20:   
Jos AmigaOS olis alunalkaen suunniteltu rautariippumattomaksi, meillä todennäkösesti ei olis ollu tommosta 10v taukoa Amigan kehityksessä.
Tiukka rautariippuvuus tarkottaa juuri sitä, että esim rautaa valmistavan yrityksen mennessä nurin käy huonosti kun käyttistä ei olekaan helppo siirtää toimimaan uudella korvaavalla alustalla.

Tiukka rautariippuvuus käytännössä yleensäkin estää kehityksen pitkällä aikavälillä ja just sen takia siitä on ollu pakko päästä irti OS4:n ja MOS:n kohdalla.

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 14.48:   
Mä voin kyllä sanoa ihan rehellisesti, että mä en loppujenlopuksi välitä siitä raudasta siellä alla. AmigaOne on mulle oikea vaihtoehto siksi, kun sillä toimii OS4. Olisin ihan valmis ajamaan OS4:a Pegasoksellakin, jos se sillä pyöris. Hyperionin heput on sanonu, että OS4:n porttaaminen Pegasokselle kestäs vain jokusen päivän jos sitäkään. Kyse on lähinnä politikoinnista tuossa.

Mä en niinkään näe oikeana ratkasuna OS4:n emuloimista MOS:ssa tai toisin päin, vaan molempien käyttisten toimimista molemmilla raudoila.

 

Fabio
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 15.10:   
Linux on ollut alusta asti nimenomaan ohjelmisto mutta amiga on ollut sen lisäksi rauta jolla ohjelmia ajaa

 

itix
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 15.14:   
"Jos AmigaOS olis alunalkaen suunniteltu rautariippumattomaksi, meillä todennäkösesti ei olis ollu tommosta 10v taukoa Amigan kehityksessä."

Ei se toimi. Amiga hardware käyttää planar-grafiikkaa eivätkä vanhat ohjelmat ikinä pystyisi ymmärtämään jotain ARGB formaattia (sekin vielä kaikilla variaatioilla). Sitäpaitsi silloin kun Amiga oli kuolonunessa muut tahot kehittivät käyttöjärjestelmää. TD64, CGX, MUI, ClassAct jne.

Toisaalta jos AmigaOS olisi alunperin tehty rautariippumattomaksi niin silloin se olisi kannattanut tehdä alusta asti oikein. Muistinsuojaus ja muut tilpehöörit ja estää ExecBasen tonkimisen. Vaan eihän se olisi pyörinyt siedettävästi A500:lla, A1000:lla kuin A2000:llakaan.

 

miksuh
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 15.21:   
itix: "Ei se toimi. Amiga hardware käyttää planar-grafiikkaa eivätkä vanhat ohjelmat ikinä pystyisi ymmärtämään jotain ARGB formaattia "

Niin nyt. Mutta jos alunalkaen olis oltu niin älykkäitä että olis tehty joku RTG systeemi. Sillon se ei ehkä tuntunu tarpeelliselta, mutta jälkikäteen ajateltuna se ja muut vastaavat olis voinu auttaa paljon.

Fabio: Toi on kyllä jo pilkun viilausta. Mutta kysytääs nyt sitte, mites se MAC ? Mäkkiki oli aluksi tietty rauta ja MacOS. Nyt MacOS pyörii uudemmalla raudalla ja koneet on yhä mäkkejä ja käyttö tuntuma on yhä kuin mäkissä.

 

itix
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 15.56:   
miksuh: No kannattaa muistaa että Amiga tehtiin alunperin pelikonsoliksi ja kunnon käyttöjärjestelmä tuli vasta kun suunnitelmat muuttuivat. Audio.device muuten edustaa RTA:n esiastetta vaan eipä sitä kukaan käyttänyt kun suoraan hardista iskemällä päästiin helpommin samaan lopputulokseen.

"Nyt MacOS pyörii uudemmalla raudalla ja koneet on yhä mäkkejä ja käyttö tuntuma on yhä kuin mäkissä."

Niin muuten on. Resettinappula vinkuu yhtä usein kuin ennenkin ;)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. joulukuuta, 2004 - klo 17.24:   
@Fabio

"Sanotaanko vielä, että Amiga on rauta ja os yhdessä eli periaatteessa näissä uuusissa ei ole muuta amigaa kuin nimi, "

Puoliksi totta.
Amigan rauta esim. mahdollisti sulavan moniajon vaivaisella 7Mhz prossulla.
Yllättäen moniajo ei pahasti kärsi vaikka siitä apuraudasta on 90 luvulla luovuttu, päin vastoin kone on tullut entistäkin mukevammaksi, mahdollisuuksia on tullut lisää.
Kun käyttää A4000 konetta PC:n apuprosessoreilla, paljoa (jos mitään) ei jää puuttumaan.

Eli mielestäni tuo AOS ansaitsee hieman enemmän respektiä.
((Olen muuten melkoisen vakuuttunut että muistisuojattuna AOS ei olisi noussut savuttamaansa asemaan 80 luvun lopulla (se olisi ollut törkesäti liian kallis ja hitaampi).))

"Mikä on oikeastaan käyttöjärjestelmä onko se ohjelmisto jolla ohjataan rautaa vai jotain muuta. ..."

Mitä yksinkertaisenpi käyttis niin sen parempi, KUNHAN se vain on MODULAARINEN.

archy sanoi muinoin että AmigaOS on KUMIA, se venyy.

Sellainen on toivottavasti AOS myös tulevaisuudessa.

"Siis jos amigaos toimii millä raudalla tahansa niin se on menettänyt ainutlaatuisuutensa eikä enää tunnu samalta."

Mielestäni se on just OS:stä kiinni miltä SE tuntuu. Tokihan p*ska rauta haittaa ja hidastaa, mutta ei nuita uusia Amigamaisuuksien rautoja voi paskaksi tai hitaaksi haukkua kun AOS/MOS starttaa ja tykittää vuoden 2000 mallisessa raudassa (joka nykymittapuun mukaan pitäisi olla ehtaa p*skaa).


itix sanoi:
"No kannattaa muistaa että Amiga tehtiin alunperin pelikonsoliksi ja kunnon käyttöjärjestelmä tuli vasta kun suunnitelmat muuttuivat."

Niinpä. Ilman AOS käyttistä se olisi jäänyt pelikonsoliksi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: