Montako keskeystä on classic amigassa...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 12/2004 asti » Montako keskeystä on classic amigassa... « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

JPQ
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 3.21:   
Montakos keskeytystä Classic Amigassa on?
oliko näin MC68000 tarjoaa rautatasolla seitsemän eri keskeytys tasoa
vai miten oli joten kaikkea tähän liittyvää voinette kertoa. Liikun
puoliksi PC kaverini asialla tässä.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 12.45:   
Näyttäisi olevan /IPL0-/IPL2, eli 3 bittiä keskeytykseen suoraan prosessorissa. En muista ulkoa montako näistä on ihan oikeasti käytössä Amigassa.

 

allu
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 12.55:   
jos nyt oikein muistan, niin kaksi keskeytystä
on vedetty a500:sen kortinreunaliittimelle
"omia" virityksiä varten. eli, kuudelle linjalle
löytyis amigassa sisäistä käyttöä.

 

allu
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 13.10:   
jaa, pientä korjausta. pitäis aina tarkistaa
ennen kuin avaa leipäläpensä ja laukoo mutu
juttujaan. tällästä kertoo hardware manual:


priority 1
1 Software interrupt SOFTINT
2 Disk block complete DSKBLK
3 transmitter buffer empty TBE

priority 2
4 external INT2 & CIAA PORTS

priority 3
5 graphics coprocessor COPER
6 vertical blank interval VERTB
7 blitter finished BLIT

priority 4
8 audio channel 2 AUD2
9 audio channel 0 AUD0
10 audio channel 3 AUD3
11 audio channel 1 AUD1

priority 5
12 receiver buffer full RBF
13 disk sync pattern found DSKSYNC

priority 6
14 external INT6 & CIAB EXTER
15 special (master enabie) INTEN

priority 7 -- non-maskable interrupt NMI

Figure 7-4: Interrupt Priorities

 

itix
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 13.43:   
Seitsemän eri keskeytysprioriteettia/tasoa, mutta samaan keskeytykseen on voitu ympätä useampi keskeytys.

 

allu
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 14.24:   
juu, sillainhan tossa seisoo....

 

JPQ
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 14.46:   
Mistäs johtuu että PCeellä on ongelmia keskeystysten kanssa mutta
silti amigassa ei ole? joku järkevä syy tähän kaikkeen lienee.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 15.06:   
Siitä, että PC laitteissa on hyvin primitiivinen kesketys-mekaniikka ja koko Plug'n'Play on jälkikäteen olemassa olevan systeemin päälle lätkäisty järjestelmä kun taas Amigalla tuo ominaisuus on alunperin rakennettu sisään alkuperäiseen arkitehtuuriin.

 

JPQ
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 15.22:   
Jani: PnPeen tiesin olevan jälkikäteen tehtyä purkkaa.

 

JPQ
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 17.01:   
Emojen IDEhän ei käytä DMAta entäs miten on keskeysten laita ? ja
miten emojen SCSIen kanssa on ?
SCSI=joku niistä alalajeista en tiedä mikä on niistä oikein.:)

 

KimmoK
Maanantaina, 25. lokakuuta, 2004 - klo 17.09:   
@JPQ

Olen ollut siinä "uskossa" että ainakin A4000 IDE käyttäisi DMA:ta... tai ainakin että dataa haetaan kertaklöntseinä HDD cachesta, eikä tipotellen bytekerrallaan kuten vm93 x86 koneissa.

Amigan laiteongelmattomuuteen on mielestäni kaksi syytä:
1) parempi suunnittelu
2) vähemmän "halpoja" lisälaitevalmistajia

 

mkl
Lauantaina, 30. lokakuuta, 2004 - klo 10.19:   
600/1200 ja 4000:ssa käytetään keskeytystä, sillä muuten levytoimintojen valmistumisen tarkistaminen täytyisi tehdä pollaamalla, eli kyselemällä jatkuvasti IDE-levyltä, että onko valmista.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: