Amiga Explorer

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 09/2004 » Amiga Explorer « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jonsson
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 15.19:   
Tiedän, että Amigan ja PC:n liittämisestä on monen monta threadia jo, mutta en onnistunut löytämään kunnollista vastausta ongelmaani tältä foorumilta enkä muualta netistä.

Yritän siis linkittää Amigan PC:hen nollakaapelin avulla.

Käytössäni on:
- Windows XP
- Emolevystä löytyy COMportti (COM1)
- Amiga Forever 6 ja sen mukana tullut Amiga Explorer

- Amiga 500 lisämuistilla ja Kickstart 1.3
- Nollakaapeli jossa on 9-pinniset naarasliittimet (toiseen päähän minulla on adapteri, joka muuttaa 25-pinniseksi, jotta sen saa Amigaan kiinni)
- Workbench 1.3.3

Painan PC:ni työpöydällä olevaa Amiga Explorer kuvaketta oikealla napilla ja menen Setuppiin.
Ilmestyy ruutu jossa lukee "Please make sure that Amiga Explorer preferences are set to (ja sitten siinä on baud ratet ja buffer sizet sun muut...) Pitäisikö näitä säätää Amigalla jotenkin? Jos pitää niin miten?
Painan vain "OK" ja jatkan asentamista ohjeiden mukaan. Asentaminen näyttää etenevän hyvin AmigaShellin avulla kunnes Amigalla pitää kirjoittaa "RAM:Setup". AmigaShelliin ilmestyy teksti "Unable to load RAM:Setup: file is not an object module"
PC:ni ruudulla näkyy, että tiedostot eivät näytä siirtyvän Amigalle ja sitten näyttöni ruudulle tulee Error ilmoitus:
"Error writing to COM port. Please make sure that Amiga 2.1 or higher is running on the Amiga, that both sides are configured properly, that the Amiga is connected to port COM1 on this machine and that the null-modem serial cable is wired correctly."

Onko nollakaapelissani jotain vikaa? Onko se vääränlainen? Haittaako adapteri asentamista? Teenkö jotain muuta asentamisessa väärin?

 

ramirez
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 15.44:   
amigalla WB->Prefs->Serial:
Baud rate 19200 (hidasta on :() Buffer size vaikka ihan maksimille. read ja write bits 8. stop bits 1. parity none. ja handshaking rts/cts.

itselläni pelittää ainakin, kaapeli on joku halpis ja toisessa päässä on juuri tuollainen db9->db25 adapteri.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 22.10:   
Huomio lisäksi, että jos virhe-ilmoituksessa lukee "Please make sure that Amiga 2.1 or higher is running on the Amiga" niin homma ei tule onnistumaan KS 1.3 + WB 1.3.3 yhdistelmällä vaan tarvitset 2.0x/2.1 versiot noista (ROM-piiristä sekä WB levykkeistä)

 

Jonsson
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 22.25:   
Sain Yhteyden toimimaan kiitos ramirezin neuvojen ja sain myös Amiga Explorerin asennettua Amigalle ja kopioin sen disketille.

Yritän siirtää ADF-tiedostoa tämän keskustelun ohjeiden mukaisesti: http://saku.bbs.fi/discus/messages/3/3774.html? (katso c64:n neuvot)
Kuitenkin kesken ADF-tiedoston siirron (noin puolessa välissä) Amigan ruudulle ilmestyy tällainen virheilmoitus:
"Software error - task held
Finish ALL disk activity
Select CANCEL to reset/debug"

PC:n ruudulle taas ilmestyy tällainen virheilmoitus: "Error reading from COMport"

Tiedoston siirto ei siis onnistu ja diskettikin vaurioituu jollakin tavalla ettei sitä enää voi lukea ollenkaan. Olen kokeillut tätä jo useamman kerran eri ADF-tiedostoillakin ja aina tulee sama virhe. Olen myös yrittänyt irroittaa hiiren ja näppäimistön koneesta etteivät ne häiritsisi COMporttia mutta tämäkään ei auta.

Mistä tämä johtuu? Voiko minulla olla jotain asetuksissa vialla? Voiko tämä johtua Amigan muistin puutoksesta?

 

Jonsson
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 22.31:   
Niin ja formatointikaan PC:n kautta ei toimi. Väittää, että pitäisi olla Amiga OS 2.0 tai uudempi.
Disketit joihin olen yrittänyt siirtää ADF-tiedostoja olen formatoinut Workbenchin avulla.

 

ramirez
Torstaina, 2. syyskuuta, 2004 - klo 1.15:   
haeppas pc:lle sellanen ohjelma kuin adf opus ja tarkista sillä että ne adf:ät avautuu ilman virheilmoitusta. mulla ainakin kun kirjottaa jotain kökköja imageja niin tekee just tuolleen.

Niin ne kaikki toiminnot ei ole käytössä ks 1.3:lla mutta kyllä tuo kirjoitus ja luku onnistuu ihan hyvin ainakin :)

 

Jonsson
Torstaina, 2. syyskuuta, 2004 - klo 20.52:   
Kokeilin imagea ADF Opuksella ja se näytti avautuvan ilman ongelmia mikäli tosta ohjelmasta mitään ymmärrän. Ei ainakaan mitään virheilmoituksia tullut ja pääsin katsomaan imagen infoja.

ADF-tiedostojen siirto Amigan disketeille ei vain näytä onnistuvan.

Kun yritän siirtää ADF-tiedostoa RAMdiskille, muisti loppuu kesken. Kun olen avannut Amiga Explorerin Amigalla, niin muistia jää noin 800kb jäljelle. ADF-tiedostothan ovat 880kb, joten muistin loppuminen varmaan johtuu tästä.

En tiedä mitä voin enää tehdä...

 

fragment
Torstaina, 2. syyskuuta, 2004 - klo 21.28:   
http://homepage.uibk.ac.at/homepage/c725/c72578/amiga/

Tuolla siirtelin varsin onnistuneesti PCltä A500lle sillon kun en vielä verkotettua Amigaa omistanut.

 

Rebb
Torstaina, 2. syyskuuta, 2004 - klo 23.07:   
Koitapa vielä säätää baudratea pienemmäksi. 19200 ei toimi minullakaan, 9600:lla data "lentää" onnistuneesti.

 

hegos
Lauantaina, 4. syyskuuta, 2004 - klo 14.10:   
Onko Amiga Explorerilla mahdollista siirtää disketille samalla tavalla kuin workbenchin duplicate-toiminnolla? Elikkä laittaa osina RAM:iin ja siitä korpulle, sitten taas seuraavat osat RAM:iin ja ne taas korpulle jne. Suoraan disketille kopiointi ei toimi ja RAM:issa ei riitä muisti.

 

jani v
Lauantaina, 4. syyskuuta, 2004 - klo 23.02:   
mistähän johtuu kun koko yhteyttä ei tuu ollenkaan
amigasta oon koittanut
Type SER to RAM:Setup
komennon jälkeen tulee aina "cant open SER
object not found

asetuksia sun muita juttuja on vaihdettu ja ohjeitakin katottu

 

Piru
Sunnuntaina, 5. syyskuuta, 2004 - klo 1.25:   
jani v:

SER: ei SER

 

nimetön
Sunnuntaina, 19. joulukuuta, 2004 - klo 0.30:   
Tästä voisi olla jotain apua...
http://koti.mbnet.fi/cheil/amiga/tiedons.html

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: