WLAN ??? ??

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 09/2004 asti » WLAN ??? ?? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Perjantaina, 13. elokuuta, 2004 - klo 22.35:   
Onkohan mahdollista että joku PCMCIA wlan korteista toimisi amigassa ???

On nimittäin aika ongelma tuo piuhan veto!

 

fragment
Perjantaina, 13. elokuuta, 2004 - klo 23.45:   
ei ajureita

 

Boogie/GE
Lauantaina, 14. elokuuta, 2004 - klo 1.00:   
Ibe U: Jos sinulla on jo verkkokortti PCMCIA, niin miltä tällainen - WGA54G - tuntuisi ?!
LinkSYS langaton ja helposti siirrettävä lisäys Ethernetille. Tietenkin tarvitaan myös w-router.

 

Ibe U
Lauantaina, 14. elokuuta, 2004 - klo 10.37:   
juu onhan noita eli tuollainen ei oo ongelma.

Uteliaisuutta enemmänkin, ajattelin vain että sehän on ajurille "sama" miten data siirtyy jos kortti vain toimii eli ts tämä ne2000 standardi???

W-router on jo ja siinä 3 konetta kaikki muut kuin amiga olisihan siinä 4 kpl rj45 mut ei haluaisi vedellä piuhoja.

Noita tukiasemia saa 50 -70 € d-link, easytel

 

Joanna
Lauantaina, 14. elokuuta, 2004 - klo 11.39:   
ibe: valitettavasti Wlaneissa ei ole mitään simppeliä NE2000 kloonia.. eikä sellaista voi tehdä koska langaton netti vaatii enemmän koneohjausta kuin simppleli 10-mbit ethernetti.

Käytännön syitä tähän on mm se että langattomien nettien vaatimukset ovat erilaisia eri valtioissa, eli raudassa on oltava paljon enemmän säädettävyyttä ja parametreja joita on voitava muuttaa sen mukaan mihin verkkoon se kytketään.

Esim PC:ssä tuollaiset asiat piilotetaan laiteajureihin + säätöihin, mutta suoraa raudan kanssa pelatessa saa olla tarkkane ettei riko radiolainsäädäntöä.

Jos löydät jonkin tietyn Wlankortin Linux-ajurit niin niitä voi katsoa josko niistä ymmärtäisi sen verran että saisi portattua. Valitettavasti Linux/unix ajurien rakenne poikkeaa paljon siitä mitä Amigassa joten semmoisten porttaaminen on hemmetin iso homma.

 

miksuh
Maanantaina, 16. elokuuta, 2004 - klo 14.38:   
Amigaonella ja OS4:lle on tekeillä WLAN ajuri, postasin siihen liittyvän uutisen tännekin jokin aika sitten.

Classic Amigaklle ei ole yhtään WLAN ajuria.

 

Ibe U
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 8.46:   
mitenkäs se amigan pcmcia:n 16 bittisyys?? onko olemassa 16bit wlan kortteja?

Onko tuo edes teoriassa mahdollista?

 

Joanna
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 9.00:   
misuh: tekeillä sana ainakin minusta edellyttäisi että jotain tapahtuu.. Tai että edes olisi osaava tiimi sitoutunut projektiin. Minusta ainakin tuo ilmoitus kuulosti niin tyypilliseltä Amiga-projektilta jossa yksi ihminen innostuu (usein vielä joku joka ei ymmärrä asiaa) ja julkaisee suurisuuntaisen suunnitelmansa.

Ibe_U_ hyvä kysymyus.. EI tietoa... Tuollaisia asioita ei yleensä PC puolella tarvita joten niitä ei ihan vähällä löydy ohjeista/datalehdistä.

 

Jope
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 10.16:   
On on. Itsellänikin on 16-bittisiä Lucentin Wavelan-kortteja 3kpl.

Nykyäänhän suurin osa "PCMCIA"-korteista alkaa olemaan Cardbus-spesifikaation mukaisia. :-(

 

miksuh
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 18.05:   
Joanna: Ööh? Jos et ole sattunut huomaamaan, niin suurinosa Amigan parhaista ohjelmista on yhden tai kahden miehen projekteja. Eli se jos ajuria on tekmässä yksi vaikka vain yksi tyyppi ei vielä välttämättä tarkota yhtään mitään negatiivista.

Millä perusteella sä siis teet heti tommosia johtopäätöksiä ? Eikös suurinosa MOS:nkin ohjelmista jne ole yhden miehen projekteja ?

Tolla asenteella ei ikinä olis saatu mitään softaa Amigalle.

 

miksuh
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 18.15:   
Sitäpaitsi se heppu sentään on alottanu tekemään jotain, se kuinka valmis ja hyvä se ajuri tulee olemaan jää nähtäväksi. Mutta heppu ainakin yrittää eikä vaan arvostele muiden vaivannäköä.

 

miksuh
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 18.25:   
Siis onhan se tottakai aina mahdollista ettei tosta OS4 WLAN ajuri-projektista tule mitään lopulta.

Mutta vastahan se oli 29.7 kun toi heppu ylipäätänsä kerto alottaneensa ton projektin.
Eihän siitä nyt ole vielä edes kolmea viikkoa.

Eli eiköhän nyt ole aika rankasti liian aikasta alkaa epäilemään jotain negatiivista ? Vajaa kolme viikkoa on niin lyhyt aika ettei ny vielä pitäs alkaa miettimään että kun ei ajuria ole julkastu, niin ei siitä kai mitään tule.

Sitäpaitsi nyt on kesä, varmaan silläkin hepulla on ollut kesällä muutakin tekemistä kuin istua koneen eessä.

 

Piru
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 19.10:   
@miksuh
Eiköhän se ole vähän aikaista rummuttaa tuota n+1 foorumilla kuin se olisi jo virallista gospelia? Itse ainakin odoittaisin että olisi ensin jotain toimivaa betaa, varsinkin jos kaverilla ei ole aikaisempaa kokemusta aiheesta. Suuri osa näistä projekteista on jonkun aloittelevan ohjelmoijan ensimmäisiä projekteja, joitka he ehkä pahaa aavistamatta julkaisevat foorumilla. Seuraavaksi sekalainen innokas seurue on promotoinut tämän harraste-projektin joksikin mitä se ei ole, ja kaverilla tulee uskomattomat paineet, ja hän ehkä uskon puutteessa saattaa jopa jättää koko projektin kesken.

Toki poikkeuksiakin on, mutta suosittelen kuitenkin projektin saattamista toimivaksi kiinteän porukan kanssa, ehkä jopa hieman salaa, ja rummuttamaan sitä maailmalla kun jotain toimivaa on oikeasti olemassa.

SANA2-ajurin tekeminen ei ole mitään triviaalia puuhaa (JoannaK tietää tämän, koska trossi ja joanna ohjelmoivat erään Amigan Zorro-verkkokortin SANA2-ajurin).

Yleinen vinkki: Kannattaa miettiä jokunen minuutti mitä haluaa sanoa, ja tehdä yksi ja ytimikäs postaus. Säästyy moderaattoreiden hermoja.

 

miksuh
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 19.26:   
Eli jos kertoo mitä on tekeillä OS4:n puolella, niin se on sitten gospelin rummuttamista. Jos taas ei kijota, niin sitten jotkut ottaa asenteen ettei mitään kehitystä tapahdu ylipäätänsäkään. :P

Kuka sen määrittelee mihin liittyviä uutisia tänne saa postata ja mitä ei, varsinkion jos alkuperänen juttu on jo julkisella keskustelusiovulla ?

Kyllä esim mä tietty voin jättää postaamatta tänne niitä tiedonmurusia mitä sattuu kohdalle, mutta sitten on ihan turha tuklla sanomaan ettei OS4 puolella taopahdu mitään kehitystä.

 

miksuh
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 19.32:   
Sitäpaitsi minä en ole missään n+1 foorumilla tota "rummuttanut", tasan tänne olen postannut :P
Ilmeiosesti ei olis pitäny :P

 

miksuh
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 19.47:   
Sitäpaitsi tämä oli sen mun alkuperäsen kommentin pääasia liittyen täöhän threadiin:

"Classic Amigalle ei ole yhtään WLAN ajuria. "

Se koko OS4 Wlan-juttu oli pelkkä sivuhuomautus, eikä mitään ihme gospel-rummutusta :P

 

Piru
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 20.34:   
@miksuh
"Eli jos kertoo mitä on tekeillä OS4:n puolella, niin se on sitten gospelin rummuttamista"

Tuo kommenttini oli ihan yleisesti pätevä, eikä siis mitenkään ollut OS4-only. Tämähän ei ole OS4-threadi muutenkaan. Joko on tultu siihen pisteeseen että tämäkin erikseen sanoa?

"Kuka sen määrittelee mihin liittyviä uutisia tänne saa postata ja mitä ei, varsinkion jos alkuperänen juttu on jo julkisella keskustelusiovulla ?"

En yrittänyt kieltää sinulta mitään. Käsittääkseni perustelin kantani aika perusteellisesti.

"Sitäpaitsi minä en ole missään n+1 foorumilla tota "rummuttanut", tasan tänne olen postannut"

En edelleenkään väittänyt että sinä henk.koht. olisit sitä eri paikkoihin postannut. Edelleen tämä oli ihan yleisesti harrasteprojekteista jotka tulkitaan joksikin muuksi (katso mm. JoannaK:n edellinen kommentti). Ajattelin että minulla olisi ns. palleja sanoa asiasta jotain kun olen harrastepohjalla ajureita ja muutakin softaa tehnyt.

Jos sinulla on vielä aiheesta jotain sanottavaa, kirjoita minulle suoraan.

 

Joanna
Keskiviikkona, 18. elokuuta, 2004 - klo 1.02:   
Miksuh: voisitko edes joskus hetkeksi pysähtyä miettimään mitä sanot ja kirjoitat. Tuollainen määrä kirjoituksia osoittaa jälleen kerran sen että et edes yritä ajatella selkeästi puhumattakaan että vaivautuisit miettimään miten sanottavasi muotoileisit.

Siis.. Tässä nimenomaisessa Wlan-ajuri tapauksessa voin ihmistä tuntematta sanoa vain oman (kohtuullisen kokemuksen omaavana ehkä kuitenkin keskimääräistä arvausta paremmin osuvan) mielipiteeni. Jos arvioini projektista ei ole sinun mieleisesi, niin .. No, en voi mitään. En rehellisesti sanoen etsi sinun kannatustani näkemyksilleni ja olen jo oppinut sen ettet sinä kuuntele minua edes silloin kun olen todistettavasti oikeassa.

Puhuttaessa yleisemmin näistä ns yhden miehen projekteista.. Se riippuu paljon mikä mies (tai nainen) siihen ryhtyy. Jos vaikkapa Trossi sanoisi tuollaisen tekevänsä niin pitäisin likimain itsestäänselvyytenä että se tulee testattavaksi hyvin pian. Mutta kun joku keskimääräinen Amigahörhö jotain huhuilee netissä niin ... No, niitä tulee ja menee, tosin viimeiset 10 vuotta määrä on ollut laskussa.

Eli lyhyesti: Se tyyppi saa tehdä sen ajuriaan aivan vapaasti. Jos se saa sen aikaan joskus, niin tunnustan kunnioittavani tyypin osaamista kohtuullisen korkealle. Eritoten respektiä tulee jos hän tekee siitä kunnolla Amigamaisen ajurin eikä mitään Linux-ajuri-kludgea. Minä kunnioitan osaavia ihmisiä todella korkealle, valitettavasti vain nykytilanteessa semmoiset mitat täyttäviä on Amigan lähistöllä hiton vähän jäljellä.

Miksuh: Yksi tärkeä ero välillämme on se että minä (kuten monet muutkin täällä) olin mukana kuvioissa jo silloin kun Amiga oli Nousussa.. Olen nähnyt ne ajat kun Amigan ympärillä pulppusi osaamista, suuria Guruja ja uusia innovaatioita. Yritän koettaa muistaa ettei kaikilla muilla ole samaa vertailupohjaa ja aikajännettä..

[Edit: Yksi virke poistettu. Keskustelu pysyköön asialinjalla, tarpeettomia henkilökohtaisuuksia ei edelleenkään foorumiin kaivata - ja tämä koskee tasapuolisesti kaikkia kirjoittajia, mikä muillekin tiedoksi ja vinkiksi. --Moderaattori]

 

Matti Kuuva
Keskiviikkona, 18. elokuuta, 2004 - klo 14.19:   
Ollaanko täällä edelleen näin omahyväisiä. En paljon ole menettänyt kun kerran kuukaudessa enää käyn vilkaisemassa; aikaa olen säästänyt.

Toisaalta, voihan se olla ettei mitään näytä tapahtuvan ja se vie turhautumiseen ja voimia riittää tuollaisen jauhamiseen.

PS. Puhumattakaan tästä minun jauhamisestani :) olenpa turhautunut...

 

Joanna
Keskiviikkona, 18. elokuuta, 2004 - klo 22.36:   
Matti: Sitähän se on.. Mutta uskoisin että monikin täällä kirjoitteleva on yrittänyt tosissaan auttaa näitä firmoja vuosien varrella. Jossain vaiheessa iskee turhautumat.

Moderaattori: Anteeksi. Koetan muistaa. Ja, se rivi tosiaan on tarpeeton.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: