Amigalla nettiin

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 09/2004 asti » Amigalla nettiin « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

sami
Maanantaina, 5. heinäkuuta, 2004 - klo 14.33:   
Minulla on Amiga 1200 ja siinä AmigaOS 3.5 asennettuna. PCMCIA verkkokorttina on 3comin 3C589D-COMBO, jonka olen kytkenyt Telewellin TW-EA400 ADSL-modeemiin. Näillä eväillä olisi tarkoitus päästä nettiin. Olen imuttanut Aminetistä 3c589 ajurit ja käyttänyt paketissa olevaa asennusohjelmaa. AmigaOS 3.5:n mukana tulee Miami ja AWeb3SE, riittävätkö nämä nettiin pääsemiseen? MiamiInit:iä olen yrittänyt käyttää, mutta en ole sillä saanut mitään aikaiseksi. Voisiko joku ystävällisesti kertoa mitä minun pitää tuohon syöttää?

 

miksuh
Maanantaina, 5. heinäkuuta, 2004 - klo 19.02:   
En ole nyt kotona, vaan kirjaston koneella käymässä nopeesti eli joku muu saa selittää enempi. Mutta..

Kyllä noi riittää ihan ok. Oletko yrittänyt ajaa MimaiInit:n ? Tuo on siis työkalu, joka käy haistelemassa tarvittavat tiedot DHCP-palvelimelta ja antaa sitten tallettaa asetukset levylle. Miami osaa sitten importata sen fileen.

Jos toi ei toimi jostain syystä, niin sun pitää käsin asetella IP-osote, gateway, nimipalvelin, subnet maski jne miamiin. Yleensä noi nykyään haetaan DHCP palvelimelta, eli esim IP-osote pitää laittaa Dynamic-tilaan.

Niin ja jos sun palveluntarjoaja käyttää PPPoE:ta niin sitten ainoa vaihtoehto on MiamiDX, tavallinen Miami ei sillon riitä.

 

sami
Maanantaina, 5. heinäkuuta, 2004 - klo 19.56:   
Öh, mistä sen tietää käyttääkö palveluntarjoaja PPPoe:ta? Liittymä on Soneran laajakaista.

Tossa kohdassa missä MiamiInit käskee valita laitteen jota käyttää yhteyden muodostamiseen, pitäisikö siinä näkyä tuo 3comin verkkokortti? Minulla ei näy. Valitsen tässä kohtaa otherin ja MiamiInit kysyy taas laitteen nimeä, syötän 3c589.device tuohon ja unit kohdassa on 0. Painan continue ja ohjelma yrittää ottaa yhteyttä, kohta MiamiInit ilmoittaa että paikallista Ip osoitetta ei pysty määrittää automaattisesti ja käskee syöttää sen manuaalisesti. Mistä tiedän mitä tuohon pitää laittaa?

 

fragment
Maanantaina, 5. heinäkuuta, 2004 - klo 22.21:   
miami initistä en muista mutta itse miamissa seuraavasti "interface"n alla:

interface type: SANA-II ethernet
driver: networks/3c589.device
unit: 0

ip type: dhcp
netmask type: dhcp
gateway type: dhcp

"sana-II parameters" napin takaa paina "query device"

sitten vielä "tcp/ip"n alle hostname dynamic ja use dhcp.

Näiden pitäisi riittää, sitten vain tallenna asetukset.

Toinen juttu.. oletko varma että että laite tunnistaa kortin. 1200ssa on kuuluisa pcmcia resetbugi jonka takia kortti pitäisi työntää koneeseen vasta kun kone on käynnissä. Tämän voi korjata joko patchaamalla emoa tai sitten ohjelmallisesti, joka on parempi vaihtoehto. Hae siis aminetistä cardpatch ja cardreset paketit ja asenna ne.

Hyvä tapa testata tunnistuuko kortti on ajaa workbench/tools/prepcard jolla oikeasti alustetaan muistikortti, mutta tämä näyttää pcmcia väylään liitetyn laitteen nimen.

 

sami
Maanantaina, 5. heinäkuuta, 2004 - klo 23.08:   
Fragment: prepcardilla kun yrittää tunnistaa korttia, niin kone kertoo seuraavaa: Card information appears to be CORRUPT! Johtuuko tämä siitä että laite ei ole muistikortti, vai onko kortti hajalla kenties?
Device, Format, Geometry ja Battery kohdissa lukee N/A. Product kohdassa lukee ilmeisesti mitä pitääkin, eli kortin tiedot.

Miamiin syötin tiedot kertomallasi tavalla, mutta aina kun olen painanut SANA-2 parameters ikkunassa Query deviceä ja painan OK:ta, kone tilttaa ja tulee punainen teksti Software failure.

 

fragment
Maanantaina, 5. heinäkuuta, 2004 - klo 23.29:   
"Card information appears to be CORRUPT!" on normaalia juurikin siksi että kyseessä ei ole muistikortti. Tuohon en valitettavasti osaa sanoa mitään miksi kone tilttaa. Itselläni sama verkkokortti (tosin vain rj45) eikä mitään ongelmia..

 

sami
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 1.11:   
Jaahas ei se näköjään menekkään ihan joka kerta tilttiin kun OK:ta painan, mutta en mä siltikään saa yhteyttä toimimaan. Edes tuossa ADSL-boxissa ei valot vilku, ei missään vaiheessa. Kaapelissa ei pitäisi olla vikaa, koska sama kaapeli toimii pc:ssä hyvin.

 

fragment
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 1.14:   
laitoitko cardpatchin ja cardresetin? onko verkkokortti testattu jollain muulla koneella?

 

sami
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 1.45:   
Purin nuo kaksi tiedostoa C: kansioon ja laitoin tuonne startup-sequenceen seuraavat rivit: C:CardPatch ja C:CardReset. Menikö oikein? En ole kovinkaan ansioitunut startup-sequencen muokkaaja, joten en ihmettele vaikka ei olisi mennytkään.

Verkkokorttia ei ole testattu, koska ei ole millä testata, paitsi toinenkin A1200.

 

deeq/RNO
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 9.36:   
Omassa kokoonpanossa PCMCIA-kortin "hännässä" olevat valot syttyy jos cardpatch ja cardreset onnistuivat. Jos nuo puuttuivat startup-sequencesta, jäivät valot myös syttymättä.

 

Frn
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 10.55:   
OS3.5:n mukana tulevassa Miamin GUI:ssa oli bugi. Kannattaa hakea uusi GUI-moduli Nordic Globalilta. Ei liity varmaan korttiongelmiin, mutta tällä välttynee tietyiltä jatko-ongelmilta.

 

sami
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 12.50:   
Voisko toi sovitinkaapeli olla vääränlainen, se on otettu toisesta 3Comin PCMCIA kortista. Sopii kyllä hyvin paikalleen. Voiko noissa olla eroja?

 

Thoriel
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 13.59:   
Nordic Globalin linkit olivat kyllä jotenkin rikki jo silloin kun itse tuuskasin vielä OS3.5:n kanssa. Kyse lienee tästä, joka löytyy myös Aminetistä:

Miami 3.2b ClassAct module (OS 3.5 very strongly recommended), last updated Nov 4th,1999.

Muutakin Miami 3.2b -sälää löytyy.

 

Frn
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 14.27:   
Sami: Vaikea kuvitella, että olisivat erilaiset, joskin onhan se mahdollista. Onko siinä mitään ledejä ja mitä ne sanovat? Takuuvarma tapa resetoida kortti on pistää se kiinni vasta, kun koneessa on jo virta päällä. Ja kyllä, ne ovat siihen suunniteltuja.

Thoriel: Sama paketti. Hyvä huomio, ettei Nordic Globalin linkit ole ajan tasalla. Voi myös valita jonkin muun gui-managerin, jos haluaa.

 

miksuh
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 14.45:   
Taas tämmönen pikanen käynti Otaniemessä kuten eilenkin...

Sami: Kysy siltä palveluntarjoajalta :) Ja eiköhän ainakin jossain liittymän palvelukuvauksessa ole mainittu käytetäänkö PPPoE:ta vai ei.

Ihan sivuhuomautuksena, itselläni kun oli Soneran nettiyhteys HOAS:lla asuessani, niin sillon yhteys käytti PPPoE:ta. Eli sillon miamiDX oli tosiaan ainoa vaihtoehto. Mutta se olikin HoasNet yhteys, eikä ADSL eli en osaa sanoa vaatiiko Soneran ADSL nettiyhteydet PPPoE:n.

Mutta tosiaan toi sun ongelma kuulostaa enempi ongelmalta verkkokortissa tjsp.

 

sami
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 14.51:   
Löysin suomalaisen verkkokaupan missä myydään noita kaapeleita erikseen. Ilmeisesti niissä on sitten eroja, koska tuon mukaan kaikki kaapelit eivät sovi kaikkiin malleihin.

Frn: Kaapelista löytyy 2 vihreää lediä: 10 ja 100 merkinnällä olevat. Kumpikaan ei sano mitään, vaikka kuinka vekslaan korttia ja kaapeleita. Tuo kaapeli on otettu 3Comin 3CCFEM556B -kortista, tuo kortti ei toimi Amigassa ollenkaan, edes tuo prepcard ei tunnista vehjettä ollenkaan.

 

miksuh
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 14.52:   
Jos Miami menee nurin Query Device-nappia klikatessa, niin sillon ajurissa ja/tai kortissa on jotain vikaa luulisin. Voihan se vika toki tietty olla miamissakin (epäilen kyllä).

Mulla ei ole kokemusta noista 3com korteista, vain cnet.devicellä toimivista NE2k yhteensopivista korteista...

 

Frn
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 15.14:   
sami: Jos tuo kaapeli on 10/100-kortista lainattu, niin saattaa sitten kyllä eroja olla. Ajattelin, että kaapeli olisi jostain rinnakkaismallista. En osaa kyllä tuohon varmaksi sanoa mitään. CNet.devicen mukana taisi tulla jokin työkalu kortin tietojen nuuskimiseen, toimisikohan se tuon kortin kanssa? Muistaakseni se toimi jotenkin luotettavammin kuin PrepCard.

 

Ibe U
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 15.34:   
Juu noissa kaapeleissa on eroja, taitavat rahastaa niillä, uusi kaapeli maksaa paljon...

 

sami
Tiistaina, 6. heinäkuuta, 2004 - klo 22.24:   
No, tilasin uuden kaapelin. Kallis oli, joten toivottavasti auttaa.

 

virgo
Torstaina, 8. heinäkuuta, 2004 - klo 21.26:   
kannattaa myös tarkistaa PCMCIA portti
itse olen onnistunut taittamaan niitä piikkejä
useankin kerran vaikka olen varovasti yrittänyt
kortteja siihen asennella

mm. yksi wippeti kortti meni sököksi kyseisen
ongelman takia ei suostunut millään menemään paikalleen
taittamatta niitä piikkejä ?!?

nykyään siinä istuu kulma adapteri jossa
verkkokortti joka tuskin koskaan
irtoaa siitä kun kerran toimii

homatavaa on myös vaikka PrepCard ilmoittaa
löytäneensä verkkokortin se ei välttämättä
tarkoita että se siltikään toimisi

itselläni on kyseinen ongelma
joka tosin korjaantuu avaamalla PrepCard
useamman kerran huomattava parannus entiseen
kone päälle .. ei toimi virrat pois ja päälle
toimiiko ei ... ja niin...
lopulta kortti suostui yhteistyöhön

nykyään helpottaa jo paljon kun on nuo kaksi apu softaa
------------
c:cardpatch

LoadWB delay
wait 1

c:cardreset
------------

jäljelle jää enään tuo PrepCard
rankkaaminen

 

Boogie/GE
Lauantaina, 10. heinäkuuta, 2004 - klo 14.54:   
Heip Esa. Nykyään ei enään tarvita muuta kuin:
C:CardPatch
joka sijoitetaan startup-sequencen alkuun setpatchin ja mahdollisen IDE-laajennuksen jälkeen. Kuten IDEfixiä ja AOS3.9 käyttäville 'LoadIDE start quiet' rivin jälkeen.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: