Savu pääsi ulos, mitä tein väärin?...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 06/2004 asti » Savu pääsi ulos, mitä tein väärin? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Micke
Maanantaina, 17. toukokuuta, 2004 - klo 22.33:   
Terve taas,

Olin asentamassa Idefixiä + idefix expressiä. Koneeni on A1200 + micronic Z3-i, + blizzard 1230 IV. Mielestäni toimin ohjeiden mukaan, mutta kun laitoin virrat päälle kone alkoi savuamaan raivokkaasti ja palaneen muovin käry levisi taistelukentälle. Kun sain virrat pois päältä ja tarkastelin vahinkoja huomasin että IDE-kaapelin laitimmainen (punaisella merkitystä kauimmaisin) johto oli palannut ja muovikuori sulannut.

Mitä olen todennäköisesti tehnyt väärin, ja mikä on todennäköisesti mennyt rikki? Nopea testi käytössä olevin välinein osoitti että ainakin emolevy toimii jotenkuten (käynnistyskuva). IDE-porttia en pysty testaamaan, koska ainoa 2,5 tuumasta 3,5:een tuumaan adapteri suli. (mistäköhän löytyisi).

 

Micke
Maanantaina, 17. toukokuuta, 2004 - klo 22.50:   
Lisäys:

Pinni nro 22 emolevyn IDE-liittimessä saattoi olla pois paikoiltaan. Oli hieman vääntyneen näköinen kun tarkastelin sitä ja Idefixin päässä oli naarmu joka viittaa siihen, että pinni on jäänyt ulkopuolelle. Voiko se aiheuttaa kärähtämisen? Pahus kun oli vaikea asettaa paikoilleen väyläkortin ja kotelon rakenteiden väliin:(

 

jPV
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 0.07:   
2,5" IDE-kaapelien kanssa saa olla tarkkana, koska niissä kulkee myös kovalevyjen käyttövirrat. Pinni 22 taitaa olla maa.. jospa se on osunut väärään paikkaan? Pinneissä 41 ja 42 on taas jännitteet, joita ei passaa tökätä vääriin koloihin sitten.

 

Frn
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 1.53:   
Joo, tuollaista saa aikaan kun asettaa 2.5" IDE-kaapelin esim. siten, että tökkää sen kiinni niin, että reunimmaiset nastat jää ulkopuolelle. Itselle kävi kerran noin, kun laitoin kaapelin kiinni hitusen liian hämärässä, eli reunimmainen johto suli ja mahtava savu nousi koneesta. Tarkkana saa olla, sillä väärin asentaminen on todella helppoa.

Hyvä uutinen on se, että mitään kaapelia kummempaa ei hajonnut tai itse asiassa kaapelikin toimi vielä kun eristin sen sulaneen kohdan erkkarilla. Tarkistin tietysti ensin ettei muut eristeet olleet vioittuneet. Toivottavasti olit yhtä nopea (ja onnekas) kuin minä aikoinaan.

 

Frn
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 2.03:   
Ai niin, mihin ihmeeseen tarvitset 2.5"->3.5"IDE-adapteria, jos kerran on IDEFix?

 

miksuh
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 14.52:   
Niiden IDE-lattakaapelien kanssa kannattaa tosiaan olla varovainen, koska emolevyn 2.5" IDE-liittimestä tulee myös käyttöjännite 2.5" levyille.

Itselläni meni kerran vanha lattakaapelista tehty 2.5"->3.5" adapteri väärinpäin, ja sitten ei mennykkään kuin hetki ja kaapeli oli kirjaimellisesti liekeissä. Kaapeli palo isolla liekillä ja hirveä savu. Onneksi ei hajonnut mitään kaapelia kummempaa, olisi voinut mennä kovalevy tai emo siinä.

 

miksuh
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 14.57:   
Juu jos on idefix-palikka, niin sillon ei pitäs erillistä 2.5"->3.5" adapteria tarvita. Itselläni ei ole koskaan ollut idefix-palikkaa, mutta noin olen käsittänyt.

 

jPV
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 16.52:   
Idefix-palikoitakin on niin monta erilaista, mutta kyllä ne kaikki näkemäni on tökätty suoraan 2,5" liittimeen.

 

Jupp3
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 19.47:   
Eli käsitinkö oikein?

Idefix hajosi, ja koska sinulla ei ole 2.5"->3.5" adapteria, et voi testata, onko IDE-väylä vielä ehjä?

 

Micke
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 20.51:   
Idefix menee suoraan kiinni 2,5 tuuman ide-porttiin omalla 2,5 tuuman lattakaapelilla ja siinä on kaksi 3,5 tuuman ide porttia sekä yksi 2,5 tuuman portti joka on rinnan kytketty toisen 3,5 portin kanssa. Käytin 2,5 tuuman porttia yksinkertaisesta syystä, että 3,5 tuuman ide-kaapeli ei yltänyt kotelon yläosassa olevasta CD-asemasta emon alaosassa kiinni olevaan idefixiin. Adapterikaapeli antoi tarvittavat kaksi senttiä lisää.

Olen teettämässä itselleni uutta adapteria, jotta voisin kokeilla toimiiko emon ide-portti vielä. Idefixiä epäilen suuresti koska piuhat kärähti molemmin puolin palikkaa ja palikka haisee palaneelle näkkileivälle vaikka mitään sulamisjälkiä ei näy juottopuolella.

Onneksi on pari 1200:n emoa vielä varalla, mutta väyläkortista olen huolissani. Tarvitsen siinä olevaa A4000:n turbon liitintä Cyberstorm Mk II 060-korttia varten.

 

Frn
Tiistaina, 18. toukokuuta, 2004 - klo 23.02:   
Varmaankin noita 3.5" 'extra long' kaapeleita voi löytää jostain. Sellaisen voi kyllä helposti tehdä itsekin. Veikkaisin, että väyläkortti on kunnossa. Olet todennäköisesti syöttänyt hetken kiintolevyn moottorin käyttöjännitettä (pin 42) Input linjaan (pin 44). IDEFix sen sijaan saattaa olla vaurioitunut. Tarkasta linjat jota kautta virta on kulkenut. Koska kyseessä on linja, joka ei ole käytössä 3.5"IDE:ssa (Type), on todennäköistä, että se ei ole yhteydessä IDEFixin elektroniikkaan. On siis mahdollista, että IDEFix edelleen toimii, ainakin 3.5" kaapeleilla. Saattaa hyvin olla myös, että ko. linja on kortilla kestänyt kuumentumisen, vaikka varmasti kuumeneminen hajua aiheuttaakin.

 

JPQ
Keskiviikkona, 19. toukokuuta, 2004 - klo 1.30:   
Frm(toivon että oikein näkyy niin huonosti vaan tällä fontilla): Minä ostin pitkän ide piuhan aikoinaan PC Computeriasta siellä oli ainakin kahta pituutta oliko tuo pidempi 90senttiä jopa??? jos normaali oli 60senttiä en nyt jaksa katsoa.:(
PS. tästä onkin jo parimonitorin vaihtoaikaa jos näin outo mitta yksikkö sallitaan eli arvioisin olikohan tuo joskus vuonna 1998-2000.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: