Fastata4000+80Gb kovo sekoilee

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 06/2004 asti » Fastata4000+80Gb kovo sekoilee « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Saul Ernvall
Sunnuntaina, 4. huhtikuuta, 2004 - klo 15.04:   
Eli aina kun olen formatoinut kovalevyni ja saan asennettua disketeiltä WB 3.1:sen niin alkaa ongelmat. Kovalevy(t) tulevat täyteen cheksumm erroreita. Eikä saiaan auta muu kuin kovalevyn täydellinen tyhjennys ja uudelleen partitiointi + alustaminen? Olen kokeillut kaikilla PIO modeilla (1-5) ja ongelma on ja pysyy. Välillä toimii niin pitkään että saan OS3.9:sin asennettua ja kaikki toimii hetken hyvin.
Kokeilin kovalevyä Linuxissa ja toimii ihan normaalisti, ei ongelmia. Ja näyttää siltä että jos teen enemmän kuin yhden partition kovalevyyn Amigassa niin partitioiden Start- ja End sylinderien luvut eivät täsmää, menevät päällekkäin, eli ne ovat aivan samat. Ja kovalevy näkyy kahtena eri kovalevynä mutta ovat aivan samat kovalevyt??

Alkaa pikkuhiljaan hihat palamaan kun ei mikään tunnu auttavan enkä löytänyt netistä mitään apua.

Koneessani oleva rauta:
A4000, CSPPC-233/50 + 128Mb, FastATA4000, 80Gb Maxtor, 52X cdrom, Mediator4000D,
Voodoo5 5500, PicassoIV+Concierto.

 

jPV
Sunnuntaina, 4. huhtikuuta, 2004 - klo 18.56:   
Kai teet siitä buuttipartitiosta alle 2 gigaisen ja ihan levyn alkuun? Kun WB3.1:n aikana vielä on rajoituksena 2G partitiot ja max 4G levyn käyttö. Ainakin jos käytät FFS:ää. Tuosta fastatan devicestä en tiedä, että tukeeko se kuinka isoja levyjä... vai käyttääkö se scsi.deviceä jotenkin?

 

jPV
Sunnuntaina, 4. huhtikuuta, 2004 - klo 18.58:   
Asennusvaiheessa kannattaa tehdä vain se buuttipartitio ja myöhemmin, kun on varmasti isojen levyjen/partitioiden tuet kohdallaan, loput partitiot...

 

Saul Ernvall
Sunnuntaina, 4. huhtikuuta, 2004 - klo 20.24:   
Jep. Kovalevy toimii scsi.devicen kautta. Olen kokeillut 500Mb..1200Mb..2000Mb... partitioilla. Sama ongelma aina. 3.1:sen asennus korpuilta toimii mutta sen jälkeen lähes kaikki installoinnit kippaa kesken installoinnin ja kovo ei enään toimi.

 

Saul Ernvall
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 12.36:   
Ja nyt kun yritän laittaa kovalevylle 500Mb osion kaverin kovalevyltä boottaamalla niin hdtoolbox sanoo: Virhe 4 aseman tiedoissa

 

Jay
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 14.34:   
Päteeks tähän se vanha MaxTransfer juttu, jossa määriteltiin tiedonsiirron maksiminopeus(?)?

 

Jope
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 14.46:   
MaxTransfer on maksimisiirtomäärä, ei -nopeus..

Eli kuinka suuria blokkeja sinne levylle pistetään.

 

miksuh
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 16.40:   
Ootko koettanut tehdä aluksi vain yhden alle 2GB partition. Tarkotan siis sitä, että teet boottipartition ja asennat sille käyttiksen. Kun OS3.9 on asennettuna, niin tee sen HDToolboxilla loput partitiot. Muistaakseni AmigaOS3.1:n HDToolboxilla saa heittää vesilintua, jos noin isoa levyä yrittää saada partitioitua. Ja eikös joku HDToolbox versio juuri tehnyt tuota, että partitiot saattoi mennä päällekkäin... OS3.9:n HDToolbox osaa paljon parenmmin isot levyt, OS3.1:n hdtoolbox ei osaa edes niitä partitiokokoja näyttää oikein, eli partitioiden tekeminen on yhtä arpomista.

 

miksuh
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 16.46:   
Niin siis toki ongelmana OS3.1:ssa on scsi.device jne, mutta myös se HDToolbox on kaikkea muuta kuin sopiva isojen levyjen partitiointiin. Tuo on huomattu PFS3:n DirecSCSI-versiolla, jonka kanssa käytiksen scsi.device ei rajota levykokoa.

 

itix
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 17.09:   
"MaxTransfer on maksimisiirtomäärä, ei -nopeus..
Eli kuinka suuria blokkeja sinne levylle pistetään."

Eieiei... Se on _maxtransfer_ eli kuinka paljon kiintolevyltä siirretään kerralla dataa. Suurta käytännön merkitystä sillä ei ole mutta jotkut kiintolevyt sekoavat jos yrittää siirtää enemmän kuin 64kB yhteen pötköön.

 

Saul Ernvall
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 18.18:   
Ei auta vaikka tein vain yhden 300Mb partition levylle ja asensin siihen käyttiksen. Kun yritin asentaa OS3.9:siä niin asennus keskeytyi 40% ja kone ei enään piirtänyt/päivittänyt kuvaa
->bootti -> ja osio taas käyttökelvoton.
Ainoastaan kun boottaan wb3.1:sen install levykkeeltä ja ilman startup-sequenseä niin saan formatoitua osion ja asennettua WB:n. Jos boottaan Workbench levykkeeltä niin tulee vain cheksum erroreita eikä partitiota voi edes formatoida.

 

miksuh
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 18.48:   
Kuulostaa oudolta. Äkkiseltään minäkin saattasin veikata MaxTransfer tai Mask tjsp asetusten syyllisyyttä.. Jos MaxTrasfer/Mask kohdissa on vääränlainen arvo niin sillon tommosta vois esiintyä.

Mutta mikä selittää esim ton eron boottaako wb tai install korpulta, en tiedä. En nyt äkkiseltään keksi mitään mitä semmosta install korppu sisältäs mitä wb korppu ei ja joka mahdollistas ton formatoinnin jne. install korpulla taitaa olla ihan tiedostona fastfilesystem, mutta ööh...

Onhan sulla filesysteemim asennettuna oikein kovalevyn RDB:lle ? Ja partitiolle filesysteemin tyyppi asetettuna oikein ? Tosin tuntus kummalliselta jos saisit levyn ylipäätänsä formatoitua jne jos levyn RDB ei ole kunnossa...

Missäpäin sä asut ? Jos oot jossain pk-seudulla niin voit mun puolesta raahata koneen mun kämpille Espooseen, jättää sitä ei kannata huoltoon, parempi et hoitaa sen kerralla kuntoon jos vaan mahdollista.

 

itix
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 19.35:   
Syynä voisi olla turbo... ehkä 68040.library aiheuttaa jotain häikkää tms.

 

Saul Ernvall
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 22.45:   
"Missäpäin sä asut ? Jos oot jossain pk-seudulla niin voit mun puolesta raahata koneen mun kämpille Espooseen, jättää sitä ei kannata huoltoon, parempi et hoitaa sen kerralla kuntoon jos vaan mahdollista."

Kiitos tarjouksesta mutta asun Kotkassa.
Niin tuo koneen teille roudaaminen ei oikein onnistu.

Mikähän tuohon 68040.library ongelmaan auttaisi?

 

Saul Ernvall
Maanantaina, 5. huhtikuuta, 2004 - klo 22.50:   
No nyt menee oudoksi. Sain kaverilta 320Mb kavalevyn joka oli tarkoitus laitta käyttikselle.
Mutta kun olin partitioinut sen yhdeksi partitioksi ja tuli formatoinnin aika, niin tulee Format Failure: not a valid DOS disk.
Ja kovalevy on ollut toiminnassa A1200:sessa.
Voikohan Fastata olla rikki?

 

mkl
Tiistaina, 6. huhtikuuta, 2004 - klo 6.04:   
Voihan se. Oletkos muuten kokeillut IDE-kaapelin vaihtoa ynnä muita mahdollisia kontaktihäiriöihin vaikuttavia varmistuksia. Onko muuten Elbox:illa jotain "supporttia", joilta voisi pyytää tukea?

 

Jope
Tiistaina, 6. huhtikuuta, 2004 - klo 8.45:   
Itix, hmm, ehkä mun sanomisen voi sitten tulkita monella tavalla, mutta juuri tuota tarkoitin.. Kuinka isoja pökäleitä dataa siirretään kovalevyn ja muistin välillä.

"maximisiirtomäärä, ei -nopeus". Eli ei siirtonopeus vaan siirtomäärä.. :-)

 

Saul Ernvall
Tiistaina, 6. huhtikuuta, 2004 - klo 12.04:   
Olen vaihtanut kaapeleita moneen kertaan.
Mutta nyt sain kovalevyn toimimaan. Ainankaan ei ole vielä sekoillut..
Laitoin yhden 320Mb levyn A4000:sen vakio ideen ja asensin siihen OS3.9 ja sitten vasta asensin Fatatan kovalevyineen. Nyt tuntuu toimivan.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: