Nykypelien laitevaatimukset

Saku-foorumi » Classic Amiga » Pelit » Viestit 2002 » Viestit 06/2002 asti » Nykypelien laitevaatimukset « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Petteri
Maanantaina, 1. lokakuuta, 2001 - klo 11.09:   
Kertokaapa ovatko uusien Amiga-pelien laitevaatimukset omasta mielestänne inhimillisellä tasolla vai iskeekö armoton alemmuuskompleksi aina uusimman Sakun peliarvosteluita lukiessa?

En tiedä jäänkö mielipiteideni kanssa yksin, mutta itse kyllä tykkäisin pelata jatkossakin "pelirungoltaan vanhentuneita" pelejä, kuten esim. roolipelejä, toimintaseikkailuja yms. Mielestäni esim. tehosyöppöjä 3d-rutiineja ei aina tarvitse olla joka rakoon tunkemassa, kunhan grafiikka, animaatio ja äänet ovat muuten nykymittapuun mukaan kelvollisella tasolla. Tällaisten pelien luulisi pyörivän täydellisesti myös perus-Amigalla (AGA/030 + muistia), jollainen luullakseni vielä useimman Amigistin pöydällä on.

 

Kimmo Kannala
Maanantaina, 1. lokakuuta, 2001 - klo 18.40:   
Kyllä se nykyisin alkaa olemaan liikaa vaadittua että pelejä "optimoitaisiin" niin rajusti että ne pyörisivät kybällä esim 030 Amigoissa.
Välillä hävettää haaveilla että joku vielä tukisi meikäläisen 060/50/RTG -tasoista konetta.
Suurin tehonsyönnin aiheuttaja lienee se että monet nykyiset Amigapelit on läskipelien porttauksia PC puolelta.

Kuitenkin, jos nuita törkeän hyvännäköisiä ja tehoja vaativia softia ja pelejä tulee paljon, se voi painaa Amigaraudan hintaa alaspäin yms. Joten tehkööt pelintekijät niin raskaita pelejä kuin niitä huvituttaa. Minulle kuitenkin löytynee muutama kymmenentuhatta erinomaista 2D peliä pelattavaksi Amigan aikaisemmilta vuosilta.

 

Ibe U
Tiistaina, 2. lokakuuta, 2001 - klo 9.51:   
Kivaa saadaan yks uusi 3D-peli/C&C-clooni lisää..... Muita pelejä ei tunnu tulevankaan.

Amigalta puuttuu:

Hyvä autopeli mm Nascar vaati aikanaan 33mzh 486 sekin olisi jo parannusta nykyisiin "auto peleihin" ja pyörisi 030 50mzh amigalla

Urheilu pelit, PC-puolelta luulisi löytyvän esimerkkejä tästäkin.

Seikailu pelit tyyliin Baldur's gate/Diablo, laitevaatimukset tässä tyylissä eivät ole PC puolellakaan kovia.

Tarkoitus ei oikeastaan tässä ole marista pelejä 030 pohjaisille amigoille.

Ei vain ole mitään järkeä julkaista 100 napalmia, 1000 Quakea ja unohtaa kaikki muut.

Nascar 1/NHL1995(olisko ollut eka 3d NHL) myisi varmasti, vaikka grafiikat eivät ajan tasalla olisikaan, kilpailijoita kun ei ole.

Amigoita kun ei aivan hirveästi ole niin tuskin kaikille Quake/C&C clooneille riittää ostajia.

Parempaa bisnestä olisi, pitää pelimarkkinat tasapainossa, julkaista tarpeeksi eri tyyppisä pelejä.

Hei tästähän saisi kamppanjan pystyyn.

-----

Mutta kyllä mun mielestä AGA:a pitäisi vielä tukea. Mikään ei kannusta enenmmän päivittämään konetta kuin se että pelit/ohjelmat toimivat, mutta HUONOSTI.

 

Zipper
Tiistaina, 2. lokakuuta, 2001 - klo 16.15:   
Autopelin suhteen olen ehdottomasti samaa mieltä!!

 

Kimmo Kannala
Tiistaina, 2. lokakuuta, 2001 - klo 16.35:   
nyyh, tahtoo GP2:n, TAHTOOOooo... ;)

 

Mika Hanhijärvi
Tiistaina, 2. lokakuuta, 2001 - klo 17.54:   
muuten kyllä olen samaa mieltä, paitsi että kyllä se 030 taitaa olla jo katoavaa rautaa :) Useimilla jotkas tiedän amigan sisällä hyrrää 040 tai 060,
itsellänikin 060. Eli itse ainakin toivon sellaisia pelejäö, jotka ottavat koneesta irti ne tehot mitä 060:sta nyt vaan voi saada :)

 

Jon
Keskiviikkona, 3. lokakuuta, 2001 - klo 12.29:   
Jees, 030 on kakkoskoneessa, tai siinä
vanhemmassa joka on palvellut uskollisesti jo
vajaat 10 vuotta. Eipä siinäkään 060 olisi
pahitteeksi...

 

Petteri
Keskiviikkona, 3. lokakuuta, 2001 - klo 14.11:   
Tässä on nyt sattunut pieni väärinkäsitys muutaman kirjoittajan kohdalla. En tarkoittanutkaan sitä, että joku Shogo pitäisi optimoida 030-prossulla sulavasti pyöriväksi vaan sitä, että voitaisiin myös tehosyöppöjen 3d-pelien ohella tehdä noita perinteisiä pelityyppejä edustavia pelejäkin. Niitä on ennenkin osattu tehdä paljon huonompitehoisemmille koneillekin, joten ei luulisi olevan hankaluuksia tehdä niitä jatkossakin "hiukan" tehokkaampien koneiden ominaisuuksia silmällä pitäen.

 

Ibe U
Keskiviikkona, 3. lokakuuta, 2001 - klo 15.30:   
Amiga porttauksia voisi tietysti tulla lisää, aika monen vanhemman peli sorsat on julkaistu.

mm. Blood 2

Itselläni on varmaan jokin aivo vamma kun olen aina pitännyt Duke Nukemista enemmän kuin Quakesta ;-) Ainakin moni on sitä epäillyt.

Joskus jossain Amiga tapahtumassa oli pyöritetty Dukea Amigalla,(ainakin muistelen lukeneeni näin) mihinköhän ko portti on hävinnyt??

Olisi tietysti helpompaa jos olisi olemassa jokin lista lähdekoodeista tms. joku saattaisi vaikka innostuakkin.


Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös Duke portti olis aika helppo, saisi muokattua vaikka ADoom/Hexen portista?

 

Kimmo Kannala
Keskiviikkona, 3. lokakuuta, 2001 - klo 15.43:   
Heip, oliko se "Terminal Velocity" se semmoisen pelin nimi puuseella (noin vuonna 94) jossa lenneltiin futuristisella suihkukoneella futuristisella planeetalla ja harrastetaan kaksintaistelua (dogfight) verkon yli?
Välillä saattoi käydä ampumassa vaikka kaverin tukikohtaa hajalle yms.

Se oli sikamaisen addiktiivinen lentotappelupeli jollaista ei liene sittemmin tullut toista.
Vai onko?
Onkohan lähdekoodi saatavana jostain?

Jos moisen pelin saisi lambdan(vm98) tasoisilla graffoilla Amigalle (tai vaikka huonommillakin grafiikoilla), se voisi olla jonkinasteinen "killer" sovellus meikäläiselle. Periaatteena yksinkertaisesti turborakettityyliin todella TOIMIVA tappelupeli.

Entäpä sitten saman moinen AmigaDE:lle... tulevat GPRS kykyiset kämmenkoneet olisivat makeita kohteita moisille....

Ja lambdahan pyöri varsin sulavasti jo 040 tasoisilla AGA koneilla, joskus vuonna 98.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 10. lokakuuta, 2001 - klo 14.00:   
Tiedoksi vain, että ainakin omassa koneessani (060 + PPC + BVision + 96mb) Duke Nukem 3D demo pelittää, siis Fusionilla...

 

Ibe U
Keskiviikkona, 10. lokakuuta, 2001 - klo 15.20:   
Duke 3d pyörii pelattavasti Shapeshifterillä ja turbo-evd:llä 040 40mzh + AGA koneella.

On vain pieni kikkaileminen että ruudun saa oikean kokoiseksi 320 x 200

Eli shapeshifterin asetuksissa pistetään näyttötilaksi LOW-RES ja kuitenkin kooksi 640 x 400

Duke Nukemin puolella grafiikka asetukset heikoimmiksi mahdollisiksi ja resoluutioksi 320 x 200

Pyörii paremmin kuin Quake, pelikin on parempi että .....

 

Zipper
Keskiviikkona, 10. lokakuuta, 2001 - klo 15.40:   
Ja iFusionilla DukePPC pyörii liki pelattavasti 640x480:lla...

Z

 

Jupp3
Maanantaina, 14. tammikuuta, 2002 - klo 14.26:   
Terminal Velocitystä... Tuli vain mieleen, en ole varma, oliko se just se peli... Mutta...

Eikös se ollut alun perin DOS-peli? Ja jossain (Win95)-vaiheessa Microsoft osti sen, ja teki siitä "parannellun" version Win95:lle (=Hitaampi, vähän paranneltu grafiikkaa)

Jakun M$:ltä ei ilmeisesti vieläkään ole ilmestynyt sourceja GPL-lisenssien alaisiin windowsin osiin, niin tuskin TV:stäkään :P

Mutta olis kyllä muuten ihan kiva, onhan Amigalle kuitenkin Wipeout ja Descent (ja Freespace)

 

j-k
Lauantaina, 20. toukokuuta, 2006 - klo 13.48:   
nhl 1995 voittaa kaikki

 

sloxa
Tiistaina, 23. toukokuuta, 2006 - klo 21.51:   
no.. tulis edes virtualGp (os4).. eikös se ole ollut mossille jo kauan aikaa??

 

Tohtori AivoTurmio
Tiistaina, 23. toukokuuta, 2006 - klo 22.45:   
Se on muuten totta että mikään ei innosta päivittämään konetta niin kuin peli joka toimii mutta tuskaisesti. Sitä masokismin voimalla pelailee kunnes jossain kohtaa ei enää sadistiakaan naurata ja siinä vaiheessa tehot kasvaa.

Ja mitä köykäisiin peleihin tulee, niin löytyy sitä puucee puoleltakin noita köykäisiäkin kelvollisia kohtuu uusia pelejä, kuten Robin Hood - the legend of sherwood, Desperados - wanted dead or alive ja sitten nythän on tullut ihan uutena tämä kohtuu köykäisesti pyörivä... mikä mahtoi nimi ollakaan, mennään avaruudessa kuvien perusteella hieman star control 2 maisesti ja siellä voi ilmeisesti tehdä sitten melkein mitä vain, olla varas, maailmanvalloittaja tai pizzamestari. Bittilehti taisi annella jotain 95 pistettä tai sinnepäin kyseiselle pelille, ja 3d osuuksia lukuunottamatta (jotka eivät siis ole pakollisia, mutta toki rajoittavat erään osa-alueen pelistä) se kai pyörii ihan jollain 200 mhz koneella.

 

PR
Keskiviikkona, 24. toukokuuta, 2006 - klo 10.31:   
Autopeliä jee ja vaatimukseksi minimi 800MHz ja Radeon 8500!!! Miten lie Suomen uusin autopeli tökkiskään? Ostaisin ainakin heti! Samalla varmaan menis kortit vaihtoon.

Nhl vois mennä kanssa.

 

sloxa
Torstaina, 25. toukokuuta, 2006 - klo 12.04:   
kokeilin NeedforSpeedMostWanted celeron600mhz+radeon8500128mb 1gb muistia,
niin medium graffat ja 800*600 resot niin peli oli ihan näyttävä ja pyöri (noin) 16-20fps.
minusta aika ihme noin "vanhalta" ja hitaalta koneelta. Pain killer pyöri samoilla settingeillä myös yli 20fps vaikka kamaa ruudulla ihan sikanaa.
Jopa 3Dmark 2001 antoi (vakio) settingeillä Benchmarkissa 4300.
eli pointti on se että kyllä näillä "pikku" megahertzi laatikoillakin vielä nyky pelejä pelailee.. :) tuntuu että ihmisiä vain kokoajan huijataan päivittämään koneitä jotta myynti olisi kokoajan taattua. suositelen että kokeilkaas jossain "vanhassa koneessa" nyky pelejä voitte yllättyä.

 

Tohtori AivoTurmio
Torstaina, 25. toukokuuta, 2006 - klo 22.26:   
Ja etenkin jos 3D kortin ajureita päivittelee, niin ne ajurit tekee kyllä ihan ihmeitä.

Alunperin kun Battelfield 1942:ta ja Wolfenstein - Enemy Territorya 700 Mhz, AMD, joku vanha mielestäni Radeon club3D 6000 (64Mb) koneella pelailin, niin enemy territorysta vain muutamaa kenttää viitsi edes osittain pelata ja battlefield minisäädöillä toimi pääsääntöisesti kelvollisesti kunhan ei lentokoneilla lennellyt ja vältteli niitä japani kenttiä joissa näkyi paljon saarta, ensimmäisen 3d ajuripäivityksen tein vuositakaerpin ja sen jälkeen ET:kin toimi jo pääsääntöisesti mukavasti jotkut kentät edelleen tahmaten ja battlefieldiäkin alkoi jo joitain kenttiä ihan mieliksensä pelata ja nyt tässä pari kuukautta sitten kun pistin uusimmat ajurit, niin ei enää usko että on sama kone kyseessäkään, ET:ssä ainoastaan erikseen tehdyt ei viralliset kentät saattaa tökkiä ja ne on sitten sellaisia jotka tuppaa olemaan pahoja raskaamillakin koneilla ja battlefield menee täysin sulavasti minimisäädöillä ilman minkäänlaista tökkimistä.

 

sloxa
Perjantaina, 26. toukokuuta, 2006 - klo 0.44:   
juu.. ja nää nyky juustot on valmiita päivittämään koneen heti kun markkinoille tulee uusi 7% nopeampi tai 100mhz kovempi prosu.
ja siitten kun emo ja prosu vaihdetaan, niin VASTA samalla ostetaan uusi näytön ohjain.(sen 2 vuotta vanhan tilalle)
sitten vain ihaillaa miten ne pelit taas pyörii niin hienostii! "uudella" koneella.
vaikka kaikki tehot tulee melkee uudesta näytön ohjaimesta+sen uusimmista ajureista.
mutta on se vain niin että kun tyhmä maksaa niin porvarit porskuttaa!! :)

 

Jupp3
Perjantaina, 26. toukokuuta, 2006 - klo 14.39:   
sloxa:

Toisaalta, moni tyhmä taas ostaa (esim.) gigantista "tehokkaan pelikoneen", niissähän näytönohjain on ylensä "vähän" alimitoitettu... Pahimmassa tapauksessa joku emolevylle integroitu.

 

sloxa
Perjantaina, 26. toukokuuta, 2006 - klo 19.37:   
nii.. joku hiton 32meganen intel 810 :)
tai sis800 tai jotaa vastaavaa...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: