GDB

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Viestit 2004 » GDB « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

miksuh
Maanantaina, 15. maaliskuuta, 2004 - klo 13.44:   
Onkos joku saanut GDB:n toimimaan Amigalla ?
GDB:hän on siis GNU Debugger, joka on mm. osa geekgadgetsia kuten GCC:kin.

Itse mä olen toistaseksi selvinnyt ilman GDB:tä, mutta ajattelin etteä olis ihan paikallaan säätää se toimimaan. Nyt on vaan hiukka ongelmia ton kanssa. Asennettuna on GDB 4.18.

Kokeilin tehdä ihan vaan perus HelloWorld ohjelman ja kääntää sen GCC:llä niin, että mukaan tulee debuggerin tarvitsemat symbolit. Eli olen kääntänyt helloworld.c:n käyttäen sekä -g, että -ggdb flagin kanssa. Molemmilla tavoilla käännös menee läpi ok, mutta ongelmia tulee GDB:n suorituksen kanssa.

Kääntämisen jälkeen tein näin:

> gdb helloworld
(gdb) break main
(gdb) run

GDB näyttää lisäävän breakpointin main-funktioon ihan ok, mutta run komennon antamisen jälkeen GDB herjaa jotain, että "Don't know how to run, try help target"

Asetin sen targetin uudestaan:
(gdb) target exec helloworld
(gdb) run

GDB herjaa edelleen, että "don't know how to run" jne..

Siis täh ? mikäs nyt oikeen menee pieleen ? Noinhan sen pitäisi mennä...

Kokeilin kääntää myös varsinaista tekeillä olevaa softaa niin, että saisi gdb:tä käytettyä. mutta sen kanssa GDB valittaa ettei muka debuggeri symboleita löydy ollenkaan, vaikka käänsinkin projektin ensin -g flagin ja sitten -ggdb flagin kanssa..

Yritin lueskella tuolta comp.sys.amiga.programmer nyyssiryhmästä tuosta, mutta kun sieltä tulee miljoona viestiä 90-luvun puol välistä ni se on varmaan hiukka vanhaa tietoa.

Sen käsityksen sain, että debuggeroitavan ohjelman pitäs olla käännetty käyttämään ixemul.librarya ja joidenkin binutils versioiden kanssa esim on ollut ongelmia GDB:n kanssa, en nyt just muista mikä versio mulla on asennettuna.

Ilmeisesti jossain pitäs olla myös amiga-kohtanen GDB doku gdb.guide, mutta ainakaan mun aikanaan imuttaman gdb pakun mukana sitä ei tullut, eikä mulla ole levyllä mitään amigakohtasta gdb dokua..

Eli onks joku saanu ton toimiin, ja miten ? Myös Amiga kohtaset gdb manuskat vois olla kiva saada.

 

miksuh
Maanantaina, 15. maaliskuuta, 2004 - klo 14.11:   
Hmm taidan tietää selityksen tohon jälkimmäiseen ongelmaan, tohon miksi GDB valittaa, ettei symboleita löydy :) Tuli yhtäkkiä mieleen, että en muistanu poistaa -s flagia makefilesta kun lisäsin sinne -g:n :) Tuo -s:han strippaa kaikki debug symbolit pois executablesta :)

Mutta tuo ensimmäinen "Don't know how to run" -ongelma on edelleen selvittämättä...

 

miksuh
Maanantaina, 15. maaliskuuta, 2004 - klo 19.00:   
Vanhemassa GDB 4.16 paketissa näyttää olevan nuo dokut (gdb.guide jne). Tuo löyty AmiNetista. Noh imasen ton ja kokeilen illalla kotona jos nyt saisin ton toimiin.

 

miksuh
Tiistaina, 16. maaliskuuta, 2004 - klo 16.29:   
Jahas, GDB 4.16 toimi samantien kun purin paketin. Mutta uudempi 4.18 valittaa edelleen tota "don't know how to run"...

Noh käytetää sitten tota versiota 4.16 toistaseksi. Onnistuin jo metsästämään yhden pitkäaikasen bukin GDB:n avulla kun muuten ei ole löytyny :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: