Amiga korput???

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 03/2004 » Amiga korput??? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jani Raitanen
Maanantaina, 8. maaliskuuta, 2004 - klo 14.49:   
Onko teillä ammattilaisilla tiedossa jotain paikkaa josta voi ostaa uusia (tyhjiä) korppuja Amigaan?

Tuntuvat olevan likimain soseena kaikki korput
joita itseltä löytyy noin tallennusta ajatellen.

 

Ibe U
Maanantaina, 8. maaliskuuta, 2004 - klo 18.11:   
käytä hd korppuja, tulevat halvemmaksi vaikka dd korppuja jostain löytäisitkin.

 

Jope
Maanantaina, 8. maaliskuuta, 2004 - klo 18.51:   
HD-korppujen ainoa huono puoli on, että niistä tuppaa katoamaan datat käytössä..

Väliaikaisina ja siirtelyyn niitä voi käyttää, mutta enpä kyllä luottaisi kovinkaan pitkäaikaiseen säilytykseen.

 

jansa
Maanantaina, 8. maaliskuuta, 2004 - klo 20.00:   
Asiaan liittyvää keskustelua käytiin taannoin sfnet.atk.amiga ryhmässä - ehkä siitä on apua.

Gentle eye:sta kannattaa myös ilmanmuuta kysäistä.

 

deeq/RNO
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 2.07:   
DD-korppuja kannattaa kysäistä myös musiikkiliikkeistä. Joihinkin vanhempiin samplereihin (mm. Yamaha A3000) yms. käyttävät muistaakseni tallennukseen DD-levyjä

 

JPQ
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 3.28:   
deeq/RNO: tuo Yamaha A3000 sallii kait myös HDeen jollen sekoile mullahan kyllä esite jossain. Ikävä kyllä vehje että ei.:)
Kaikki: Radioduokin kait möi vielä joskus DD diskettejä hinta oli kyllä saman ajan GEen hintaan jonka käsitin hirvittävä. Nyky tilanteesta en tiedä. Ja monet mittalaitteet kait käyttää tai käytti levykkeitä olen näin ymmärtänyt.

 

Jani Raitanen
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 7.43:   
Kiitos vastauksista. Ai HD- korputkin toimii???
Siis 880 kiloisina? Minä kuvittelin, että niitä
vois käyttää vain 720 kiloisina... Mutta jos toimii niin Eihän siinä sitten hätäpäivää. Huomasin tuossa selaillessani, että ainakin Verbatim näyttää DD- korppuja vielä ihan virallisesti valmistavankin, tiedä sitten mistä saa ostaa... Vai onkohan järkevämpää ostaa Saksasta tollaset 500 peliä 20€:lla. Kai niistä levykkeistä joku toimii...

 

TSK
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 13.19:   
Tietokonenurkasta (Lahti) näkyy löytyvän vielä DD-korppuja - hinnasto. Niiden nettisivuilta löytyy retronurkka missä näkyy olevan kaikkea mahdollista 8-bittisiin laitteisiin saakka. Sieltä kannattaa kysellä myös Classic-Amiga-varaosia.

 

miksuh
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 18.46:   
Jani Raitanen:

HD korput (1.44MB PC:llä) toimii ihan hyvin, kunhan teippaat sen korpun toisen reiän umpeen, korputin luulee sillon korppua DD:ksi.

Amigan korput on ihan tavallisia DSDD korppuja, jotka formatoituu PC:llä yleensä 720KB:ksi. (Joissakin Amigaoissa on kyllä HD asematkin, mutta ne on pienenä vähemmistönä) HD korppuja voi käyttää DD-asemissa yllämainitulla teippaus kikalla.

Eli ihan tavalliset DD-korput käy, mutta ne on kieltämättä suhteettoman kalliita nykyään, jos niitä nyt edes onnistuu löytämään.

 

miksuh
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 18.49:   
Jope: No se vähän riippuu. Itselläni on ties kuinka paljon Amigan kamaa teipillä patchatyilla HD-koirpuilla, ja musta DD-korppuja on mennyt enempi rikki kun HD-korppuja :)

Onneksi en nykyään kyllä pahemmin korppuja käytä, kun Amigassa on CDRW-asema :)

 

Jope
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 23.11:   
Miksu, DD-asemalla ei tarvi teippiä.. :-) Se reikä on HD-asemassa olevaa ylimääräistä kytkintä varten.

Asemasta riippuu sitten, kuinka luotettavasti ne HD:t toimii. Voi olla ikuisia, tai sitten ongelmia tulee hyvinkin äkkiä. YMMV..

Jani,

Amiga HD: 1.6MB DD: 880kB
PC HD: 1.44MB DD: 720kB

Asemat on periaatteessa samoja (pikkueroja), korput on täysin samoja, mutta koneet tallentavat datat erilailla levyn pinnalle..

HD-korpulle voi Amigalla tallentaa kaikkia noita neljää eri formaattia, kunhan vaan asema osaa. (Amigan HD-asemat on melkoisen harvinaisia.) PC:n korppuohjain+käyttikset sitten taas osaa vaan noita PC:n formaatteja.. (1)

DD:t voi porata HD:iksi ja HD:t voi formatoida DD:iksi, mutta kummassakaan tilanteessa ei parane luottaa datan säilyvyyteen. :-)

1) PC:n korppuohjain on myös ohjelmoitavissa jonkun verran, eli jo muinoin dos-aikana oli fdread / fdformat, joilla sai väsäiltyä haluamansa sektorimäärät uraa kohden jne, jolloin HD-korpulle saa jopa 1.9MB kamaa mahtumaan (ja luotettavuus laskee kuin lehmän häntä :-). Amigalla myös vastaavia softia, Amigan korppuohjain on paljon monipuolisemmin ohjattavissa.

Jaaha. Ville on tänään verboosilla päällä. Pahoittelen, jos ette jaksa lukea mun horinoita. :-)

 

JPQ
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 23.37:   
Jope: kait amigan Hd on 1.76 eikä 1.6 jollen väärin muista eli tuliko typo tai pyöristys hirviökö iski :) ?

 

c64
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 7.53:   
Huutonetissä on jatkuvastai Gnuzu nimisellä henkilöllä kaupan uusia DD korppupaketteja ostin häneltä juuri 10pkt on pyytänyt n.3€ paketti
korput ovat olleet muoviin pakettuja toimivat hienosti

voi varmaan kysyä suoraan maililla löytyykö vielä henu@saintcom.net

 

Jani Raitanen
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 8.39:   
Minä kiitän. Kyllähän mulla noita HD:ita on vaikka kuinka, että täytyypä kokeilla.
C64: Olen huomannut. Jos sillä kerran on niitä oikein enemmänkin kuin tuo yksi paketti jota se aina myy niin täytyypä kysäistä.

Vielä kun sais ton tiedonsiirron PC:n ja Amigan välillä pelittämään....

 

TSK
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 8.41:   
Tossa mun laittaman linkin takana olevassa firmassa näkyvät olevan 5 kpl/pkt, 10 pkt = 50 kpl on 15 e.

 

miksuh
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 9.05:   
Jope: Juu en tullu ajatelleeks tota. Mutta itsellä on tullu tavaksi teipata noi korput, koska olen myös siirtänyt joskus muinoin kamaa koulun ja kodin väliä niillä korpuilla myös, siis aikana ennen CDRW:tä :) Tuollon sitä teippiä toki tarvii, kun koululla kuitenkin PC:ssä HD korputin.

 

Jani Raitanen
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 9.07:   
Jeps. Kiitos, kysyn sieltäkin.

 

ptr
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 13.21:   
Oulun Yliopiston uudella atk-asemalla on käytettyjä DD-korppuja poistossa, sieltä voi oululaiset ainakin käydä hakemassa.
Korput on "formatoitu" magneetilla 8)

 

jansa
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 14.57:   
Mitäköhän levari pitää tommosista korpuista, jotka on altistettu magneetille?

 

JPQ
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 15.53:   
jansa: Ei ilmeisesti pahaa jollen väärin ymmärrä lähinnä jos magneetti kentän taajuus? on oikea siellä ollut tieto on katoaa ja huom. mikätahansa magneetti ei kelpaa ja kaijuttimet eivät täällä ole levykkeiisin vaikuttaneet. Gurummat korjatkoon jos tarvetta on.

 

C64
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 17.41:   
PC:N ja Amigan väliseen tiedonsiirtoon on varmasti paras Cloanton Amiga Exploder+Bilteman nollakaapeli jos ei itse halua tehdä kaikki nolla kaapelit eivät käy Cloanton sivuilta näkee millainen kaapeli pitää olla että Amiga Exploder toimii

http://www.amigaforever.com/ae/ sieltä saa demo version tai Trial version itse käytän Aexploderi 6.0 ver 115200 nopeudella HyperCOM1:llä voi että kun pelaa hienosti!! ja opettelen itsekkin Amigan käyttöä vasta eli olen Newbie konffaus sujui jopa minultakin :)

A500:ssa toimii 19200 nopeudella perus A1200 56000 nopeudella

 

jPV
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 20.43:   
En kyllä sanois parhaaksi, kun verkkokortitkin on keksitty :). Siirtokovalevykin menisi mielestäni sarja/rinnakkaispiuhan edelle :)

 

C64
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 22.08:   
AE toimii myös TCP/IP kautta :)

 

Gekko
Perjantaina, 16. helmikuuta, 2007 - klo 15.34:   
Hei,

anteeksi heti näin alkuun, että otan vanhoja topicceja esiin. Hain foorumeilta apua hakusanalla "korppu" ja tämä oli lähimpänä vastausta. En halunnut luoda uutta keskustelua.

Minä sain amigani pikkupoikana ja siitä asti olen sitä käytellyt silloin tällöin, mutta en ole perehtynyt sen sielunelämään. Lähinnä sillä on tullut pelailtua, mutta ei niinkään aktiivisesti.

Nyt kuitenkin vanhoja amigan korppuja tyhjennellessä tuli mieleeni idea kokeilla tietokoneessa käyttämiäni korppuja amigaan. Eiväthän korput sopineet amigalle, joten ajattelin nyt sitten kysäistä, mikä ero on tietokoneessa käytettävissä korpuissa ja amigan korpuissa? Amigan korput alkavat jo olla kuluneita, mutta tietokoneella käytettyjä korppuja on kymmenittäin tyhjinä lojumassa.

- Gekko

 

Ville
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 9.44:   
Ne ovat tod. näk. HD-korppuja, Amigaan käy yleensä vain DD-korput (puolet HD-korppujen kapasiteetista), paitsi että onhan Amigallekin HD-asemia johon nuo "tietokoneen" korput käyvät. :)

 

Frn
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 15.40:   
Kyllä HD-korput yleensä formatoituvat DD-korpuiksi Amigalla ihan hyvin. Niiden toimivuus on vaan kyseenalaista, varsinkin kun nykyisin myytävät korput tuntuvat olevan viallisisa jo ostettuina.

 

Gekko
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 23.25:   
Löysin kaapista ison kasan korppuja, joiden suojassa lukee:

TDK
MF-2HD
IBM/DOS
FORMATTED

Näitä siis on käytetty tietokoneessa. Kuinka tällaisen korpun nyt siis saisi toimimaan amigalla? Yritän lähinnä nyt tehdä korppuja pelien tallennuskorpuiksi.

Löysin tuolta levyjen seasta korpun, jossa oli kaikenlaista amigaohjelmistoa. En tiedä oikein noista, mutta mm. ohjelma nimeltä Disk Master 1.4 näytti lupaavalta. Olen joskus pentuna käyttänyt samalta korpulta löytyvää X-Copy ohjelmaa levyjen varmuuskopiointiin ja sillä sainkin tehtyä jonkinlaisen formatoinnin tuollaiselle uudelle korpulle. Jos tiedätte jotain kyseisistä ohjelmista, niin kertokaa toki ohjeita, kuvien kanssa olisi aina helpompaa.

Voin ottaa myös kuvan tuosta korpun valikosta (jotain 20 ohjelmaa, piraatti ilmiselvästi) jos se auttaisi asiaa.

 

Gekko
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 23.28:   
Kyseiset korput on ostettu kauan aikaa sitten, olisiko 10 vuotta. Suurin osa niistä on täysin käyttämättömiä. Anteeksi toinen postaus, muistui myöhemmin mieleen.

 

Frn
Sunnuntaina, 18. helmikuuta, 2007 - klo 0.23:   
X-Copy muistaakseni formatioi ja DiskMaster samoin. Mikä on ongelma?

Selkeimmin tapahtuu Workbenchista valikoista versiosta riippuen:

Disk->Initialize
Jotain->Format Disk
(en nyt muista noita valikoita varmasti)

tai shellistä:

format df0: name kivalevy

Ihan mielenkiinnosta, mikä on tuon mystisen "tietokoneen" määritelmä ja mitä Amiga sitten mahtaa olla?

 

Piru
Sunnuntaina, 18. helmikuuta, 2007 - klo 5.14:   
@Frn

Eli siis komentohan on: format drive df0: name kivalevy

 

Frn
Sunnuntaina, 18. helmikuuta, 2007 - klo 11.36:   
@Piru: Kiitos korjauksesta. Näinhän se tosiaan on.

Nykyisin tulee disketteihin tuskin koskettuakaan, saati formatoitua, joten kämmejä sattuu.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: