A500 kovalevy kuntoon

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 03/2004 » A500 kovalevy kuntoon « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Olli Haapamäki
Torstaina, 4. maaliskuuta, 2004 - klo 23.03:   
Miten gvp impact series II levy pitäisi saada käyttökuntoon A500:ssa? Ajattelin kysyä täällä, koska voin parhaiten tehdä jatkokysymyksiä jos (siis kun) en osaa tehdä mitään.

 

Jope
Sunnuntaina, 7. maaliskuuta, 2004 - klo 23.06:   
Se GVP on siis ohjain, kovalevy on siellä kotelon sisällä. :-)

Mitä levyllä on nyt?
Missä kunnossa se on? Löytyykö partitiot? Boottaako kone siltä?
Oletko itse vaihtanut sinne eri levyn sisään, vai miksi se ei ole käyttökunnossa?
Mikä käyttis Amigassa on?

Käytännössä kovalevyn käyttöönotto on joka käyttiksessä samanlainen projekti:

Tehtävät:
1) tee partitio(t)
2) formatoi
3) asenna/kopioi kalat paikalleen

Miten?
1) hdtoolbox (commodoren), hdinsttools (harrastelijavoimin), faaastprep (gvp:n softa)
2) sys:system/format drive dh0: name HardDrive0 ffs noicons quick
(jos 2.0-> niin lisäksi vielä intl tuohon rimpsun perään)
3) 1.x: copy sys: dh0: all clone
2.x, 3.x: boottaa install-korpulta ja käytä installeria, niin ei tarvi käsin tehdä. :-)

Tuli aika ylimalkaiset ohjeet, mutta kysy sitten kun tulee tenkkapoo. :-)

 

Olli Haapamäki
Maanantaina, 8. maaliskuuta, 2004 - klo 19.45:   
Jep, SCSI-kovis on sisällä ja pitäisi toimia.
Levyn sisällöstä en tiedä sen enempää.
Suurin ongelma on ilmeisesti johdon puuttuminen (takana joku liitin, joka ilmeisesti vielä laitetaan Amigaan). Kone ei tunnista levyä nykyisin (kun johtoa ei ole ja levy vain kyljessä kiinni).

Käyttis on AmigaDOS 1.2 ja Workbench 1.3

Tarvitseeko tuolle vielä ajureita erikseen?

 

miksuh
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 18.06:   
AmigaOS (*EI* AmigaDOS)

AmigaOS 1.2:ssa ei ollut vielä tukea automaattiselle boottaukselle kovalevyltä. Tuki tuolle tuli AmigaOS 1.3:ssa. Workbench 1.3 yksin ei riitä, vaan sulla pitää olla Kickstart 1.3 ROM-piiri.

Jos koneesa on Kickstart 1.2, niin sen kanssa ei voi bootata kovalevyltä, vaan kone on bootattava korpulta. Boottikorpulla on oltava kovalevyn ajurit ja muu kovalevyn mounttaamiseen tarvittava kama. Kovalevy mountataan sitten esim korpun startup-sequencessa.

AmigaOS 1.3:sta lähtien käyttiksessä on autoboottaus kovalevyille, eli sillon tuommoista korppuhommelia ei tarvita.

Hmm. En olekaan enää ihan varnma siitä pitikö kovalevy mountata erikseen kun korpulta bootataan. Saattoi olla, että se ei EHKÄ ole tarpeen. Jokatapauksessa kovalevyltä ei voi bootata jos koneessa on Kickstart 1.2.´ Boottaamiseen tarvitaan uudempi kickstart.

"Tarvitseeko tuolle vielä ajureita erikseen? "

Kyllä. AmigaOS 1.x:ssa ei ole vielä mitään standardia kovalevyajuria, vaan kaikki ohjainvalmistajat toimittivat kovalevyohjaimen mukana oman ajurinsa. Tuo ajuri on kovalevyn mukana toimitetuilla korpuilla. Esim Supra:n ohjainten mukana tuli suprascsi.device.

Juuri tuon takia olen siinä käsityksessä, että tuo edellä mainittu kovalevyn mounttaus on tarpeen AmigaOS 1.2:lla. En kyllä ole itse koskaan virittänyt kovalevyä koneeseen missä on 1.2, eli en ole ihan varma.

"Suurin ongelma on ilmeisesti johdon puuttuminen (takana joku liitin, joka ilmeisesti vielä laitetaan Amigaan)"

Hmm mä en itse tuota ohjainta tunne, mutta sanosin että se liitin siellä ohjaimen takana on todennäkösesti SCSI-.laitteiden ketjutusta varten, tai sitten ulkosen powerin kytkemistä varten.

A500:n kovalevyohjaimet ei yleisesti vaatinut muuta kuin kytkemisen siihen A500:n laajennusliittimeen, jotkin tarvitsivat ulkoisen powerin. Esim SupraDrive 500XP otti kuitenkin käyttöjännitteen suoraan A500:n laajennusliittimestä.

[Edit: Neljä viestiä yhdistetty ja kämmi korjattu. --Moderaattori]

 

Olli Haapamäki
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 22.03:   
Pyydän anteeksi erehdystäni.

Huonompi homma, kaveri ehti ostaa koneen jossa levy on ollut kiinni (ostin samalta tyypiltä levyn).
Ehdotuksia mistä kannattaisi etsiä piirejä, käykö kickstart 1.3 levyke millään, eli boottaisin levykkeeltä aina (tosin en sitä levykettäkään omista).
Kumpi tahansa, joudun silti sen joltain ostamaan, hyötyohjelmalevyke (jossa on dos2dos) on imenyt viruksia aika tehokkaasti itseensä.

 

Jope
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 23.15:   
Jaahas, suosittelen sen Kickstart 1.3-piirin metsästystä (A500 ei kickstart-levykkeitä syö).

Mulla on noita risoja A500sia, joten sieltä voisi 1.3-piirikin liietä.. Haluatko ostaa?

Jos tosiaankin haluat saada tuon 1.2:lla toimimaan, niin kyllä voin siinäkin auttaa.. Ei se vaikeaa ole, mutta aika hanurista bootata kovalevykonetta alkuun hitaalta korpulta (joka vielä hyvässä lykyssä hajoaa kovassa käytössä vähän väliä)

 

Jope
Tiistaina, 9. maaliskuuta, 2004 - klo 23.17:   
PS. 1.x:n aikaan puhuttiin vielä AmigaDOS:ista, eli erehdys ei ollut suuren suuri.

Sittemmin alkoivat puhua AmigaOS:stä.. Eikä siinä oikeastaan mitään, järkevämpää se niin on.. Tuossa on niin hankala eritellä noita eri osasia, kun Kickstart + CLI + Workbench nivoutuvat niin suurelta osin yhteen.

 

miksuh
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 9.34:   
Olli: No ei se nyt niin kauhea virhe ollut :) Ja tosiaan ymmärretävä virhe, koska Commodoren AmigaOS:n nimeämistyyli oli 1.x aikoihin aika sekava. Itse Commodorenkin puhui sekaisin AmigaOS:sta, AmigaDOS:sta ja jopa Workbenchista vaikka WB on vain pieni osa käyttistä.

Oli vaan pakko kommentoida, kun AmigaDOS kuulostaa joltain MS-DOS:lta ja pelkkä ajatus niiden vertaamisesta puistattaa, eroa noilla kun on kuin yöllä ja päivällä :)

 

Olli Haapamäki
Keskiviikkona, 10. maaliskuuta, 2004 - klo 21.04:   
Juu itse hämäännyin kun konetta käynnistettäessä luki AmigaDOS ja taisipa manuskassakin niin lukea.

Kickstart piireistä voisin olla kiinnostunut jollen saa niitä veljen kaverin koneesta.
Ja ainakin toistaiseksi olisi hyvä saada toimimaan ainakin väliaikaisesti tuolla 1.2:lla jos viitsit neuvoa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: