Kuinka vaikeaa olisi

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 03/2004 asti » Kuinka vaikeaa olisi « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 21.08:   
tehdä uusi "classick" amiga emo, jossa olisi sanotaan vaikka 5 PCI paikkaa, eikä custom piirejä ollenkaan. Tavoittelematta mitään vuosisadan amigaa prossa kiinni hitsattuna tms??

Vaatisi ilmeisesti aikamoista ohjelmointia??

Emo olisi varmaan aika halpa ja helppo??

Teoriassa siis??

 

Piru
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 21.31:   
Se ei olisi classic-Amiga sitten.

Ilman alkuperäisiä piirejä ei olisi mitään toivoa ajaa vanhoja pelejä yms.

Halvemmalla pääsee kun pistää x86 rautaa ja UAE:n.

 

JPQ
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 21.33:   
ja toiseksi customi piirisarja on amigan sielusta 50% ja toinen 50% on käyttis ja sovellukset. Käyttäjä yhteisön unohdin voih laskusta.:(

 

Ibe U
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 21.39:   
Äh oisko se vaikeaa, se olisi kuitenkin "oikea amiga".

Eli onko mahdollista että joskus tulevaisuudessa, kun nostalgia menee merkityksenä ohi tehoista, joku väsää jonkun AOnen

 

itix
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 22.00:   
"Emo olisi varmaan aika halpa ja helppo??"

Tuskin kumpaakaan. Se olisi kuitenkin custom-rautaa ilman markkinoita.

 

allu
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 23.04:   
Ibe U: "Äh oisko se vaikeaa, se olisi kuitenkin "oikea amiga". "

Mun mielestä se ei olis "oikea Amiga", vaan pelkästään 68k-lauta.

Mielenkiintoinen se kyllä vois olla. PCI-väylällä ja vaikka usbi tykö ja "normaalit" liitännät. Tuskin edes kovin hankala tehdä.

Itse mietin joskus ISA-väyläistä emolevyä 68000-prossulla. Siihen PC:n passiiviemo, multi I/O kortti, VGA-kortti, Soundblaster sekä verkkokortti ja kaikki AT-koteloon. Olis hieno :).

 

Ibe U
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 23.12:   
Jos siinä sais pyörimään Amiga käyttiksen se ois mun mielestä oikea amiga.

Se todennäköisesti pesis mennen tullen nykyiset PCI viritetyt amigat vauhdissa.

 

itix
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2004 - klo 23.42:   
CPU-teho olisi kuitenkin edelleen sama eli sen puolesta se ei nopeutuisi yhtään. Ja PCI-näytönohjaimia on hankala saada, mutta AGP:n kohdalla voisi tulla sama vanha ajuriongelma...

Ja eikö se OS 3.9 kaikkine patcheineen jo natise liitoksistaan? :)

 

JPQ
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 5.25:   
allu: entös PC "järkevillä" liittimillä ? kiehkieh...
itix: natiisehan se kun miettii kun on tarjolla siinä käyttiksen puolesta jopa kolme eri gui kirjastoa.

 

Ibe U
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 9.03:   
itix: Cpu tehot olisivat edelleen samoja, mutta väylä nopeudet eivät olisi rajoitteisia.

Esim en tiedä ainuttakaan amigan peliä jolle zorro näytönohjaimesta olisi oikeasti hyötyä.

PCI virittyksetkin taitaa olla vähän "väylä vammaisia"??

 

JPQ
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 9.24:   
Ibe U: jaa? eikö muka ole jotkuthan vaatii näyttökortin ja osa nopeutuu siitä. PCI viritysten ongelma jonka taas anteeksi vain kertaan on se ettei ole ajureita laatuäänikorteille muutenhan mulla olisi jo PCI tuon ZorroII laudan tilalle koska jo Voodoo3 2000 pesee kirkkaasti Cybervision64/3D:een.

 

hooligan/dcs
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 9.39:   
Kyl Napalm ainakin mun PicassoIV-kortista hyötyi

 

Jupp3
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 11.44:   
Vaikeaa saattaisi olla saada sille emolevylle "Amiga" -nimeä :)

 

KimmoK
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 12.50:   
Kaikkeahan ihmiset saa harrastuksekseen tehdä. Muuten moisella uusvanhalla klassikolla ei ole mitään käyttöä.

mun fantasiat:

"low-end"
joku mini-ITX PPC emo jossa olis integroituna kunnollinen näyttis, audio ja vaikkapa 256megaa videomuistia ja laajennusvara fast muistille jne... vois olla fiksumpi.

Ei pitäisi olla mahdotonta, jos AGA:n peksit ja datat on saatavilla, tehdä emul-AGA joka hakkais rautaläheisesti emolle integroidusta piiristä AGA ominaisuudet viimeistä piirtoa myöden. CPU emuloitais tietysti 68JIT:llä. Emon hinta ei nousisi klassikko yhteensopivuudesta ja koneessa toimis modernimmatkin jutut.

"mid-end"
Sama kuin mini-ITX + AGP sloti ja enemmän PCI sloteja.

"high-end"
Juppivehje, emolla niin ikään integroitu näyttis yms., samoilla tai paremmilla pekseillä kuin peg2 ja powermac.


Integroiduksi näyttikseksi valitsisin radeon8500 pohjaisen all-in-wonder piirin...

 

jPV
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 13.12:   
Noi uudemmat chunky-pelit oikeastaan vaativat näytönohjaimen. Esim se mainittu Napalm on pelikelvoton AGA:lla, mutta Zorro2-näytönohjaimella sitä voi jo jotenkuten pelata, mutta Zorro3:lla ja PCI:llä se jo "lentääkin" kevyesti :) Ja on siis ihan 68k peli. Sama homma on muillakin uusilla RTS- ja seikkailupeleillä jne. Jotkut eivät edes toimi ilman truecolor-tiloja. Kyllä se näytönohajain muodostuu monesti pullonkaulaksi jopa 68k:lla. 320x256 resolla sillä nyt ei ole niinkään merkitystä, mutta vähänkään korkeammilla CHIP:stä ja Zorro2:sta loppuu nopeus auttamatta kesken.

 

JPQ
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 13.35:   
KimmoK: entäs "super-end": jossa olisi customi grafiikka piirisarja joka osaisi AGA emulaation sellasiin hommiin missä normaali 2d/3d korti on onneton.:)
Ainoa vaan etten tiedä dokumenttia joka osaisi laskea aga piirisarjan tuottamat synkit ja muutenkaan kunnon asiaa amiganpiirisarjasta ei linux lähdekoodinfunktiot huvita jolla ennan reson ja se laskee rekisterien arvot siitä se ei riitä.:(
Tuli vain tästä mieleen toi agan näyttötilan teko dokumentin puute mistähän sen löytäisin ? (tuskin mistään)
jPV: kyllä hyötykäytössä ZorroII menee mutta peleistä en tiedä kun mun mielipelit toimii käytännössä väännön puolesta Amiga500:sessakin.:)

 

jPV
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 14.45:   
No hyötykäytössä se menee, mutta siinäkin kyllä huomaa selkeästi nopeuseron Z3:een tai PCI:hin. Esim IBrowse scrollailee aika tahmaisesti yli 800x600x16bit resolla Z2:ssa, kun taas PCI:llä ei huomaa mitään tahmailua huomattavasti isommilla resoillakaan. Kyllähän se Z2 hyötykäytössä hakkaa AGA:n mennen tullen, vaikka pelikäytössä se ei sitä juuri teekään.

 

itix
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 15.38:   
@KimmoK:

"Ei pitäisi olla mahdotonta, jos AGA:n peksit ja datat on saatavilla, tehdä emul-AGA joka hakkais rautaläheisesti emolle integroidusta piiristä AGA ominaisuudet viimeistä piirtoa myöden. CPU emuloitais tietysti 68JIT:llä. Emon hinta ei nousisi klassikko yhteensopivuudesta ja koneessa toimis modernimmatkin jutut."

Ei siitä AGA:sta ole mitään hyötyä jos ajoitukset eivät täsmää. Ja jos 68k toteutetaan emulaatiolla (jonka pitäisi olla mieluiten tarkka 68000/7MHz emulaatio) niin se tarkoittaa sitä että käyttistä ei saa tappaa... Ja senhän 99% peleistä tekevät.

Niin se vain on.

 

itix
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 15.42:   
@Ibe U:

"Cpu tehot olisivat edelleen samoja, mutta väylä nopeudet eivät olisi rajoitteisia."

Rajoitteena on kuitenkin se miten nopeasti 060 pystyy syöttämään kortille dataa. Mitenhän mahtaa vaikka mpeg-purku onnistua?

 

Ibe U
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 15.42:   
jPV: Kyllä Napalm on nopeampi AGA:lla, ihan jo vain zII väylänopuksien vuoksi 4mb vs 5mb.

Se että onko hires interlaced pelinautinto on eri juttu ja se että dbpal tahmaa.

 

Ibe U
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 15.44:   
Noista aikaisemmista tulee mieleen onk Draco amiga vai ei?????

Kyllä mä oisin kiinnostunut 68k sarjan harrastamisesta, nykyinen rauta vaan kuolee ajan kanssa pois jos sitä ei pistä naftaliiniin.

 

JPQ
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 16.41:   
jPV: toki huomaa sen uskon. Tarkoitan nyt siis hyötykäyttö kohtaa.
Ibe U: Draco ei ole amiga se on amiga klooni kuten Pegasos ja AnigaOnekin.
Nimimerkki joka haluaisi ehkä joskus PicassoIV:een.:)

 

Ibe U
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 18.22:   
JPQ: Ahaa en arvannut että terminologia on näin tarkkaa ;-)OK Draco on siis amiga klooni. Pegasos ei ole amiga klooni, se voi käyttää Amiga OS:ää vain emulaation kautta, samalla perusteella mikä vain mille on amiga emulaattori on amiga klooni.

 

Jupp3
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 18.26:   
itix:
>Ei siitä AGA:sta ole mitään hyötyä jos ajoitukset eivät täsmää. Ja jos 68k toteutetaan emulaatiolla (jonka pitäisi olla mieluiten tarkka 68000/7MHz emulaatio)

Hmm... Eikös kaikissa AGA-Amigoissa ole 7MHz nopeampi prosessori?

 

itix
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 18.27:   
No entäs Amithlon? :)

 

JPQ
Torstaina, 15. tammikuuta, 2004 - klo 23.40:   
Ibe U: on se klooni jossa on klooni käyttiskin eli täysin klooni.Vähän sama ero muttei ihan kuin MS-DOSissa ja PC-DOSissa.:) Mutta entäs sitten jos klooni on hyvä onhan PC kloonitkin aitoja IBM:iä kait parempia nykyään.
Jupp3: hitain AGA Amiga on Amiga1200 ja siinä on 68020 ja noin 14,19Mhz eli aivan oikein on nopeampi mutta aatamin aikuiset pelit ja demot joskus kärsii jos on parempaa kuin 68000/7Mhz.(huom. noin 7Mhz)

 

Ibe U
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 0.01:   
JPQ: Hmm jäljitelmä olisi parempi sana, yhteen sopivuutta kun ei ole ja virallinen versiokin on.

Ja toisekseen kloonin merkitys on vähän epäselvä, A inc kun ei ole iso firma.

monisoluinen eliö, joka on kasvanut toisen yksilön yhdestä solusta, joka ei ole sukusolu; samasta solusta jakautumalla muodostuneiden solujen joukko; kuvaannollisesti: (toiminnallisesti) tarkka kopio ¶ Nykyisin "klooni" tarkoittaa ehkä tavallisimmin kokonaista eliötä, joka on kasvatettu yhdestä solusta, joka on käsitelty kehittymään kuten hedelmöitynyt munasolu. Sellainen klooni on geeniensä suhteen täysin samanlainen kuin yksilö, jonka solusta se on kasvanut. Sanaa "klooni" käytetään myös mm. tietokoneista puhuttaessa, tarkoittamaan ison tietokonevalmistajan tuotetta yksityiskohtaisesti jäljittelevää konetta.

 

allu
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 0.16:   
JPQ: AmigaOne ja Pegasos eivät ole Amiga klooneja. Itseasiassa, jos tarkemmin miettii, niin kyseiset koneet ei liity millään tavalla Commodore Amigaan. Ne on moderneja PPC koneita, ei välttämättä huonoja(melko varmasti jopa parempia kuin IBM kloonit), mutta ei myöskään Amigoita.

Olen täysin 100% varma, että AmigaOne:ssa tai Pegasoksessa ei ole ainuttakaan hw rekkaria joka olisi samassa muistipaikassa ja tekisi saman toiminnon kuin Commodore Amiga:ssa. Jos olen väärässä, korjatkoon ken asian tietää.

MorphOS on oikeasti klooni. Se ei perustu AmigaOS:in lähdekoodeihin, mutta toteuttaa samat toiminnot. btw, PC-DOS taisi olla sama ohjelma kuin MS-DOS. IBM vaan markkinoi sitä sillä nimellä.

ps. Tästä varmaan päästään kysymykseen, mikä on klooni?

 

allu
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 0.19:   
oho, kylläpäs kirjoitin viestiä kauan kun Ibe U pääsi väliin :).

Ibe U: En puhuisi edes jäljitelmästä, koska epäilen, että AmigaOnen saati Pegasoksen suunnittelussa olisi kovinkaan paljoa(=yhtään) otettu mallia Commodore Amiga:sta.

 

JPQ
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 0.34:   
allu: minustapa on jossain mielessä. Ja PC-DOS ja MS-DOS ei ole sama ohjelma (pitkälti on muttei täysin) niissä on eroja jotka estää yhteen sopivuuttakin joskus tosin asiasta enempää tiedä.

 

itix
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 0.36:   
Mietintää:

Ennen vanhaan tietokonemaailmassa kaikki PC:t jotka ajoivat MS-DOS:ia olivat IBM PC-klooneja.

Näin ollen DraCo ja Amithlon ovat Amiga-klooneja. Se miten yhteensopivuus on tehty on epärelevanttia.

Pegasos sen sijaan ei ole Amiga-klooni: sen OF ei tavoittele AmigaOS-yhteensopivuutta. MorphOS ehkä voisi olla AmigaOS-klooni, mutta "reimplementation" ehkä kuvailisi sitä sopivammin...

 

allu
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 1.03:   
JPQ: voin olla MS/PC-DOS:in suhteen väärässäkin. Syystä että ei oikein ikinä ole noi DOS:it silleen iskeny.

itix: "Ennen vanhaan tietokonemaailmassa kaikki PC:t jotka ajoivat MS-DOS:ia olivat IBM PC-klooneja."

juu, pitää paikkansa. Raudoissa sai olla aika isojakin eroja. Mutta, aina niissä x86-prossu oli ja BIOS joka hoiti liitännän DOS:in ja raudan välillä.

Jatketaan mietintää:

itix mietti, jotta "Näin ollen DraCo ja Amithlon ovat Amiga-klooneja. Se miten yhteensopivuus on tehty on epärelevanttia."

Draco on klooni. Draco:ssa ymmärtääkseni on 68k-prosessori(joka ei yksistään riitä klooniin) sekä aitoja commodoren suunnittelemia custom piirejä.

Amithlon rauta ei ole Amiga-klooni, mutta softaemulaation kautta se saadaan yhteensopivaksi. Joten se sitten on klooni.

Mutta, kyse oli kai AmigaOne ja Pegasos raudoista, jotka ilman softaa ei toteuta Amiga yhteensopivuutta millään tasolla.

Kaikkia tietokoneita, jotka ajaa UAE:ta ei voi kutsua Amiga klooneiksi.

hmmm... reimplementointi. uudeelleentoteutus. Kuulostaa ihan siltä kuin MorphOS:in olisi tehnyt AmigaOS tiimi:). ei vaan, kyllä siinä joku ajatus on.

 

itix
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 1.09:   
@Jupp3:

"Hmm... Eikös kaikissa AGA-Amigoissa ole 7MHz nopeampi prosessori?"

No haloo.

1) 99% käyttökelpoisista ohjelmista jotka vaativat vähintään AGA:n toimivat näytönohjaimella paremmin.
2) Maailmassa on vain kourallinen käyttökelpoisia ohjelmia tai pelejä jotka vaatisivat AGA:n
3) 99% Amigan parhaista peleistä ovat OCS/68000 7MHz

Onhan monista peleistä kyllä parannetut AGA-painokset mutta pelkän A1200:sen emuloimisella ei saavuteta mitään.

Mutta joka tapauksessa... portatkaa WinUAE ennemmin ja integroikaa käyttikseen. Esim. LoadSeg() patch joka tunnistaa adf-tiedostot ja käynnistää UAE:n automaattisesti ja katsoo parametrit databasesta. Ei kannata jumiutua hardwareen jos softwarella pystyy toteuttamaan saman paljon kätevämmin. Jos vaikka haluaa käyttää kahta Amigaa yhtä aikaa niin ajaa vain kahta eri UAE-prosessia.

 

JPQ
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 1.21:   
itix: kohdan 3 prosentti luku on liikaa.

 

Ibe U
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 9.14:   
allu: Dracossa ei ole Commodoren custom piirejaä, 68040/060 ja zorroIII sloteja. Siinä toimii vain RTG + AHI yhdistelmällä toimivat ohjelmat, ja tietenkin AmigaOS. Olisi oikeasti kiva tietää miten tuo on toteutettu. Tuo coldfire kaveri sanoo vaikeaksi ja kalliiksi.

Ei emulaattori voi olla klooni..

AmigaOne on taas oikea amiga pitää siitä tai ei/ nimestä on maksettu ja se on heidän, lähdekoodi on peräisin alkuperäisestä Amiga OS:stä.

Jos tuon kiistää joutuu aika monen merkin miettimään uudelleen mm Opell, Volvo, Saab, eikä yhdessäkään varmasti ole mitään alkuperäisitä.

Autoista voisi tietysti ottaa esimerkiksi sen että Wartburgit oli alun perin BMW klooneja nimellä EMW, vaikka hei ei kai kukaan oikeasti pitännyt niitä muuna kuin heikkoina kopioina.

Kuukaan ei ole vielä sanonut olisiko se vaikeaa tai kallista, siis tuosta alkuperäisestä kysymyksestä.

 

itix
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 10.48:   
"AmigaOne on taas oikea amiga pitää siitä tai ei/ nimestä on maksettu ja se on heidän, lähdekoodi on peräisin alkuperäisestä Amiga OS:stä."

Kyllä ja ei... No sanotaan näin aluksi että se on Amiga. Mutta jos Pegasoksessa olisi U-Boot - yhteensopiva OF niin silloin Pegasos olisi jo lähestulkoon Amiga-klooni. Mutta entäs jos Teronin flashaa U-Boot - yhteensopivaksi. Onko TeronPX silloin Amiga-klooni? :)

Ts. nykyaikaiset vakio-osista kootut emolevyt ovat hyvin paljon toistensa kaltaisia. Samaa ei voinut sanoa esimerkiksi Amigasta ja Atarista ja pönttö-Macistä. Ennen myös käyttöjärjestelmät tehtiin tietylle hardwarelle, sen sijaan nykyään OS4:ssakin tulee olemaan HAL (hardware abstraction layer).

 

Piru
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 11.29:   
"Dracossa ei ole Commodoren custom piirejaä, 68040/060 ja zorroIII sloteja. Siinä toimii vain RTG + AHI yhdistelmällä toimivat ohjelmat, ja tietenkin AmigaOS."

Dracoon sai CIA piirit (vai olivatko ihan valmiina siellä?) emolle. ZorroII slotit löytyi (tosin kai hieman epäyhteensopivana).

http://www.amiga-hardware.com/draco.html

 

allu
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 11.43:   
Ibe U:

On AmigaOne varmasti "Amiga", jos sen nimestä on kerran maksettu. Mutta ei se ole meidän vanha kunnon "Amiga" :). Eikä nimi Amigaa tee.

 

zipper
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 11.45:   
...ja EMW oli kai aluksi "aito" BMW, kun ko. firman joku tehdas jäi uuden rajan itäpuolelle. Laadulle kävi niin kuin kävi...

 

Joanna
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 12.18:   
Ibe_u:

*JOS* minulta jotain laitetta pyydettäisiin, ja saisin jonkun maksamaan järkevät kulut ja löytäisin porttaajat jollekkin Amigamaiselle PPC-käyttikselle (esim MorphOS). Niin

Laittaisin seuraavanlaisen piirin siihen ensialkuun..
CPU: PPC. 400MHZ, 603e+, FPU, 750Mips, 16K Instruction and 16K Data Caches, DDR 266 controller, 10/100 Ethernet MAC, PCI, ATA/IDE Interface, 2 USB's

Tuon lisäksi joko FPGA pohjainen oma näytönohjain tai PCI-liityntäinen ATI-mobile Radeon (sisäisellä muistilla).
Lisäksi kortille tulisi FlashRom, DDR-SDRAM, yms tarpeellisia laajennuksia mm Audio-codec ja liityntä kosketus LCD:lle (QVGA?).

Loppuun huomautuksena, että tuon laitteen variantti on kehityksen alla tällähetkellä... Valitettavasti sille tulevat käyttikset lienevät Linux+QNX ... :(

 

Ibe U
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 13.18:   
Joanna: mä haluisin 68k laitteen, ok siinä ei ois tehoja, nykytekniikalla toteutettuna kuitenkin amigan 68k ohjelmat mitkä suotuisivat toimimaan suorastaan lentäisivät.

ROM:mi ongelman voisi kiertää esim kierrättämällä a1200 rommeja tms, vaatisihan se paljon kikkailua että sen saisi boottaamaan ilman custom piirejä mutta..

Uudessa 68k "amigassa" olisi eniten nostalgiaa.

 

JPQ
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 13.27:   
Ibe U: yksi kikka joka kustomi piirien tarvetta vähentäisi olisi kolmas romi jossa on käyttis pätchatty uudelle raudalle siltä osin kuhn tarpeen on.

 

itix
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 14.18:   
No Kickstart ROM:n sovittaminen johonkin muuhun kuin custom-piireillä varustettuun Amigaan ei ole helppo tehtävä. Amigan ROM käpistelee custom-piirejä vähän joka paikassa... En yhtään ihmettele että DraCo oli niin kallis.

 

Jupp3
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 16.14:   
itix:

>1) 99% käyttökelpoisista ohjelmista jotka vaativat vähintään AGA:n toimivat näytönohjaimella paremmin.
>2) Maailmassa on vain kourallinen käyttökelpoisia ohjelmia tai pelejä jotka vaatisivat AGA:n
>3) 99% Amigan parhaista peleistä ovat OCS/68000 7MHz

No, eiköhän tuohon "uuteen koneeseen" kannattaisi ennemmin OCS tai ECS pistää, jos sillä lähdettäisiin hakemaan yhteensopivuutta klassikkopelien kanssa.

Puhe olisi siitä, jos koneesta tehtäisiin AGA-yhteensopiva. Ja tällöin ei olisi mielestäni mitään järkeä käyttää/emuloida 7MHz 68000:aa

 

Ibe U
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 17.07:   
AGA:lla varustettu uusi kone olisi aivan mielettömän kallis-

Itix: Voiskohan tuota rommi ongelmaa korjata emulaatiolla niin että, jonkinlainen emulaattori vain "valehtelisi" custom piirien puolesta tyyliin "täällä ollaan" vaikka ei mitään tekisikään, eli ei varsinaista emulaatiota.

Tuolla tarkointa että aikamonet ohjelmat on RTG yhteen sopivia mutta ei AHI.

 

itix
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 18.25:   
@Jupp3:

"Puhe olisi siitä, jos koneesta tehtäisiin AGA-yhteensopiva. Ja tällöin ei olisi mielestäni mitään järkeä käyttää/emuloida 7MHz 68000:aa"

No ensin pitäisi keksiä syy AGA-yhteensopivuudelle. Mitä hyötyä on siitä että kone on AGA-yhteensopiva? Onko siitä mitään hyötyä että DPaint V vuodelta 1993 toimii tai että Pekka Palikan assydemo vuodelta 1997, joka jäi sijalle #567, toimii? :)

 

itix
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 18.29:   
@Ibe U:

"Voiskohan tuota rommi ongelmaa korjata emulaatiolla niin että, jonkinlainen emulaattori vain "valehtelisi" custom piirien puolesta tyyliin "täällä ollaan" vaikka ei mitään tekisikään, eli ei varsinaista emulaatiota."

No jonkinlainen emulaatio varmasti tarvitaan mutta sen ei tarvitse olla mitenkään kattava. Kunhan perusasiat toimii...

Mutta hintaa tuolle 68k emolevylle varmasti tulisi. Liekö Mot enää edes valmistaa 68k sarjaa?

 

miksuh
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 19.50:   
Ibe U: "Esim en tiedä ainuttakaan amigan peliä jolle zorro näytönohjaimesta olisi oikeasti hyötyä. "

Siis häh ??? Sä et selvästikään ole pelannut uudempia pelejä ollenbkaan, jos voit tommosta väittää. Tai toinen vaihtoehto on, että et ole koskaan verrannut jotain peliä AGA koneella ja Zorro/PCI näytönohjaimella varustetulla koneella.

Toi väite, ettei jopa zorro näytönohjaimesta olisi hyötyä minkään pelin kanss on ihan hirveää puppua. On monta peliä, joka hyötyy jopa zorroväyläsestä näytönohjaimesta, saati sitten pci-väyläisestä. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Napalm. Napalmia joutuu pelaamaan ihan naurettavan pienellä resolla AGA-koneissa. Zorro3, ja jossainmäärin jopa Zorro2, väylässä olevan näytönohjaimen kanssa reson voi nostaa isommaksi, zorro3 myös auttaa nopeuden puolesta.

Suurempi resoluutio, suurempi nopeus ja suurempi värimäärä jopa zorro-näytönohjaimen kanssa kyllä minusta on asioiota, jotka minä lasken hyödyllisiksi.

PCI virittyksetkin taitaa olla vähän "väylä vammaisia"??

Millälailla väylävammasia ? Okei esim Mediator tulee kiinni cpu-slottiin, mutta se toimii oikein hyvin silti. Kyse ei ole siitä että Mediatorissa jne olisi vikaa, ongelmana vain on A1200_:n jne emolevyn asettamat rajat.

 

miksuh
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 20.00:   
Ibe U: "jPV: Kyllä Napalm on nopeampi AGA:lla, ihan jo vain zII väylänopuksien vuoksi 4mb vs 5mb. "

Älä kuitenkaan unohda, että RTGMasterin, jota Napalm käyttää, pitää tehdä AGA koneissa Chunky2Planar muunnos, jota näytönohjaimen kanssa ei tarvitse tehdä. Eli se pelkkä väylänopeus ei kyllä kerro koko totuutta. AGA on muutenkin aivan järjettömän hidas 256-värisessä tilassa, toisin kuin jopa Zorro2-näytönohjaimet.

 

Ibe U
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 20.04:   
Miksuh: On Napalm nopeampi agalla, ei tosin pelinautinto kun joutuu käyttämään interlaced tilaa, dbpal on liian hidas.

En tarkoittanut että Mediatorissa on vikaa, vaan nimenomaan amigaa.

 

allu
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 20.38:   
"Voiskohan tuota rommi ongelmaa korjata emulaatiolla niin että, jonkinlainen emulaattori vain "valehtelisi" custom piirien puolesta tyyliin "täällä ollaan" vaikka ei mitään tekisikään, eli ei varsinaista emulaatiota."

ja mikähän tälläinen rekkari sitten olisi johon tämän "täällä ollaan" viestin voisi kirjoittaa.

Kyllä AmigaOS luottaa aika paljon siihen, kun se käskee chipsettiä tekeen jotain, niin se kans tekee jotain(="täällä ollaan" viesti). mutta kun noita "täällä ollaan" viestejä sitten on montaa erilaista ja monessa eri paikassa, ei AmigaOS varmaan pääsis paljoa Execin käynnistystä pidemmälle.

Äkkiä luulis ettei grafiikkatiloja tarvitsisi emuloida/simuloida/toteuttaa, koska niistä ei saa feedbackiä, mutta onhan siellä esim. copper keskeytykset, sprite/bitmap collisionit(käyttääkö AmigaOS niitä jossain?) ja blitter, jonka tulosta ehkä käytetään johonkin.

Audiohardwaren vois varmaan jättää pois, koska AmigaOS varmaankin käynnistyy ilman ääni keskeytyksiä.

Onkohan joku tutkinut, kuinka paljon hw-resursseja pelkkä exec käyttää? vois olla mielenkiintoista pyöräyttää execiä custom 68k-raudalla(työn puolesta niitä löytyis pilvin pimein).

 

Ibe U
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 20.53:   
Allu: Muistelin väärin, että bootti vaiheessa amiga testaisi custom piiritkin.

Eli siis bootauksen saisi suht helposti???

Käyttöjärjestelmän käynnistys on eri juttu.

 

allu
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 21.46:   
Ibe U:

kattelin tässä just Markus Wandelin kommentoimaa exec-listausta ja tosiaan näyttäis siltä että sitä sopivasti riisumalla/muokkaamalla sen sais pyörähtään omalla 68k-laudalla.

Siellä ei hirveästi ole viittauksia hw laitteisiin. Mutta on siellä dma ja irq:t käsitelty.

Mutta jos tommosen execin sais pätsittyä omalle 68k laudalle, niin sehän tarjois jo silloinkin devicet, libraryt, muistinhallinnan ja taskien hallinnan + ehkä jotain muutakin. ei paha score. Ehkä, jos olis aikaa, vois tutkia Aroksen vastaavia filuja.

Seuraavaksi se tosiaankin boottaa dosin ja sen käynnistyksessä varmaan tuleekin jo enemmän purtavaa.

Muuten, kyseinen exec sorsa oli versiosta 1.2. eikö silloin vielä Amigassa ollut autoconfigurointia, vai onko se jonkun muun kirjaston heiniä(expansion.library??)?

 

Joanna
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 22.55:   
allu: Exec:in idea on se että se on pieni ja tehokas. Kaikki tuollainen rautariippuvainen on mahdollisuuksien mukaan Device-tasolla. Tietenkin Intrruptien-diablointi + käsittely on sisällä siinä perusrungossa, mutta se on todella pikku juttu korjata.. Ongelma tulee niistä N+1 devicestä+librarystä jotka pitää saada toimimaan uuden raudan kanssa siten että se on koodille yhteensopiva..

Ibe U: siis haluat 10 vuotta vanhan CPU:n ja hintaansa nähden vakavasti alitehoisen laitteen joka ei ole ollenkaan rautayhteensopiva Amigan kanssa.. Miksi?

itix: Motorola tekee vielä monia 68K sarjan piirejä, mutta niiden tuotekehitys pysähtyi aikaa sitten.

 

Ibe U
Perjantaina, 16. tammikuuta, 2004 - klo 23.23:   
Joanna: Fiilikset ne fiilikset ;-)

Ois vihdoin sellainen amiga kuin olisi pitännyt olla 11 vuotta sitten

 

allu
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 0.13:   
joanna: joo, kyllä mä sen ymmärrän. Mutta kukahan niitä dma:oita tarvitsee heti siinä kalkkiviivoilla. Niitten käpläykset oli aika alkupäässä execin inittejä. Joku korppuajuri vois ehkä laittaa ne itte myöhemmässä vaiheessa. Mutta, ihan selkeesti dma oli laitettu execin huoleks niinkuin irq:kin. Sitä en löytänyt(en etsinyt, eikä käynyt silmään), että jossain olis käytetty dma:ta. ne vaan otettiin aluks pois päältä, initoitii listat+ muut härvelit ja sen jälkeen laitettiin takasin päälle.

Oikeastaan alkoi ihan helkkaristi kiinnostamaan exec:in sielunelämä. Täytyy varmaan koittaa pyörittää sitä jollain 68k emulaattorilla.

Oliskohan jossain jonkunnäköistä dokumentointia execin toiminnasta?

 

itix
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 1.15:   
No DMA:ta käyttävätkin vain custom-piirit (näyttö, blitteri, copper, audio, floppy) ja ne aktivoituvat vasta myöhemmin. Periaatteessa jos koneessa on RTG/RTA heti bootista alkaen saadaan oikaistua monen suon yli.

Mutta sitten CIA:t pitäisi emuloida jotenkin... Exec käyttää yhtä CIA-ajastinta moniajoon. Ja entäpä näppäimistö/hiiri? Jos nuo ongelmat saa ratkaistua niin Kickstart ROM:n saisi ehkä potkimaan vieraallakin laudalla.

Eli käytännössä ROM:n ajurit pitäisi korvata omilla ja ehkä vaihtaa Exec yhteensopivampaan versioon. Se saattaisi riittää?

 

Piru
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 3.20:   
"Muuten, kyseinen exec sorsa oli versiosta 1.2. eikö silloin vielä Amigassa ollut autoconfigurointia, vai onko se jonkun muun kirjaston heiniä(expansion.library??)?"

KS 1.2 expansion.library kutsuu expansion.library rutiinia A6:n ollessa execbase, joten autoconfig ei toimi. KS 1.2:n ja 1.3:n ero on että tuo bugi on korjattu.

Eli kyllä KS 1.2:a piti olla se, mutta äijät kädetti.

Muutenkin tämä keskustelu rommien pätsäämisestä on aika mielenkiintoinen. Teimme nimittäin tämän operaation MorphOS:n kanssa: Eli aloitimme oikealla Amigaraudalla, ja korvasimme ensin exec:n ja joitain muita kriittisiä osia, tällöin Amiga-rautaa iskettiin vielä vanhoista osista suoraan.

Myöhemmin osa kerrallaan vaihdettiin omiin PPC natiiveihin osiin, kunnes lähes kaikki moduulit oli vaihdettu. Tässä vaiheessa kaikki rautariippuvuus oli poistettu ja MorphOS:n saattoi bootata custompiirittömässä Pegasos-koneessa. Näin ollen MorphOS ei myöskään enää vaatinut yhtäkään alkuperäistä AmigaOS-osaa.

Mielestäni KS ROMmit ovat aivan liian täynnä rautariippuvuutta jotta ne voisi helposti vain pätsätä toimimaan ilman. Tälläinen viritys vaatisi erittäin laadukkaan custom emulaation (interruptit, dma, CIAt).

Lisäksi ongelmana on lisenssiehdot, jotka Amiga Inc on vetänyt aivan naurettavalle tasolle, estäen AmigaOS:n ajamisen millään mulla kuin lisensoidulla raudalla. Esim Amiga Inc:n mielestä UAE on laiton, koska AmigaOS:a ei ole lisensoitu tuolle x86-raudalle.

"I should also like to remind the community, and those users of the Amiga Operating System, that the End User License Agreement clearly states that the license for use is only valid, on Amiga branded machines. Therefore if the Amiga operating system is being used on a non-Amiga branded machine the use would be prohibited."
http://www.amiga.com/corporate/082003-mcewen.shtml

 

JPQ
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 10.29:   
Piru&Muut: ja tuosta laittomuudesta tuli mieleen offtopccina olikos Applen mielestä Mac-On-Linux laiton muistelisin näin?

 

Joanna
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 11.18:   
Ibe_u: Niin, nojuu.. Tuossa on tietty vinha perä. :)


JPQ: Laiton = Olemassaolevien lakien ja oikeuskäytännön vastainen..

Missään ei (tietääkseni) ole lakia joka kieltäisi käyttäjältä omistamansa ohjelman ajamisen.. Eli kyse ei ole laittomuudesta..

Kyse on siitä että Apple katsoo käyttäjän heidän ohjelmaa ostaessaan hyväksyneen Heidän asettamat lisäehdot joissa mainitaan tämä kielto. Se että olisiko tämäntapainen yksipuoleinen ja allekirjoittamaton sanelu-sopimus edes itsessään laillinen Suomessa (ja muualla) on vielä kokeilematta oikeudessa. Apple ei uskalla lähteä vetämän juttua oikeuteen saakka koska jos he häviäisivät se olisi merkittävä tappio heidän politiikalleen..


Piru: tuosta meinasinkin sanoa Allu:lle... Nykyisen ilmapiirin aikana hän tulee saamaan nippukaupalla fanaatikkoja niskaansa jos edes ehdottaa tuollaisen vehkeen tekoa kansaivälisillä foorumeilla.


Käytännössä .. jos siinä pitäisi olla AmigaOS (siis 68k versio), niin 68k prosessorin lisäksi pitäisi olla jonkunlainen ohjelmoitava logiikka johon laitettaisiin ainakin osittainen Chipset-emulaatio (CIA:t, jotain agnus,denice,paula tavaraa. jne).. Lisäksi kyseinen piiri voisi hoitaa Rom/ram.mappauksen niin ettei se jäisi MMU:n varaan..

 

JPQ
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 12.35:   
Joanna: teidän minä mikä on Laiton , mutta onko Mac-On-Linux laiton sitä kysyin ? ja sain nähtävästi vastauksenkin.

 

itix
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 16.07:   
"Mielestäni KS ROMmit ovat aivan liian täynnä rautariippuvuutta jotta ne voisi helposti vain pätsätä toimimaan ilman. Tälläinen viritys vaatisi erittäin laadukkaan custom emulaation (interruptit, dma, CIAt)."

No DMA tai planargrafiikka voidaan korvata omalla RTG-ratkaisulla (CGX tai P96). Mutta tietysti lopputulos on se että suuri osa ROM-koodista täytyy korvata jollain muulla jos sitä haluaa ajaa jollain muulla kuin classic-raudalla...

 

allu
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 17.12:   
Joanna, mistä asiasta ajattelit mainita? Asia, joka saa fanaatikot varpailleen? Olen ymmälläni.

Piru, mitä ne pari muuta kriittistä osaa olivat?

btw, minä en ole (vielä?) tekemässä/ehdottamassa mitään. Tämä on Ibe U:n keskustelu. Aihe on kyllä sen verta mielenkiintoinen, että tosissaan tekis mieli tehdä itse tai osallistua kyseisen vehkeen tekoon.

 

Ibe U
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 17.51:   
Luulen että viritelmä olisi laillinen jos siinä käytettäisiin esim a1200:sen rommeja, omistamalleeen saa tehdä mitä vain.

Tämän tapaiset amiga projektit ovat "perinteisesti" kaatuneet omaan mahdottomuuteensa, esim Mick Tinkerin BoXeR.

Kalliita custom piirejä, paljon järkevämpää olisi ollut yrittää tehdä laite aivan standardi osista.

Luulempa että ko. projektissa pelkkä zorro liittimen lisäämin nostaisi hintaa huimasti.

Amiga on enemmän harrastus kuin tietokone, itse olisin valmis maksamaan tuollaisesta emosta jotain 250-300€

Onkohan olemassa mitään valmiita 68k emoja joissa olisi PCI:t yms.

Helpompaahan olsi yrittää tehdä valmiille raudalle.

 

My Name is Zorro
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 18.27:   
Minun näkemys aiheeseen:
2-puolinen 320*200 mm emolevy $104 + design cost
Amiga chipset 80*100 mm modulilla (A500/A600)
CIA:t ja system-controlli FPGA-lisäkortilla, jossa myös HD-korppujen luku ja kirjoitus.
Adapterit PC:n hiirelle ja näppikselle mikrokontrollereilla.
Väylät:
Zorro + ISA
AT-kotelo ja poweriliitin.

 

Fabio
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 20.24:   
Ibe U: Omistamalleen ei voi tehdä ihan mitä tahansa vrt. jos omistat metsää et saa hävittää sitä vaan sinun täytyy varmistaa uuden metsän kasvu.

 

Joanna
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 22.20:   
Fabio: Yleisesti aika paljon saa tehdä omistamalleen... Tosin muistaakseni esim hallussa olevia virallsia valuuttayksiköitä (rahoja) ei saisi tärvellä/tuhota.

Mutta A1200:n rommien käyttö ei poistaisi sitä ongelmaa että kone ei ole 'virallinen Amiga' joten sillä ei AmigaInc:in mielestä saisi ajaa AmigaOS:aa ..

 

Jope
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 22.55:   
Mun näkemys:

Tekee kaikki PCI:t ja muut kakat, mitä täällä ihmiset hinkuu, mutta prossuks nopea Intel tai AMD ja siihen bootista lähtien pirullisen nopea 040-JIT-emu, millä koko kone pyörii. :-)

 

Intel outside
Lauantaina, 17. tammikuuta, 2004 - klo 23.12:   
jOPE: Eikä siitä häviäisi sen sielu Intellin tai AMD:n prossalla.

 

Z.
Sunnuntaina, 18. tammikuuta, 2004 - klo 16.54:   
Lisää höyryä:
A500/600 chipsetti PCI-kortilla
+ Coldfire prossu adapterilla athlon- tai putinium-kantaan.

 

Ibe U
Maanantaina, 19. tammikuuta, 2004 - klo 9.01:   
Noiden vanhojen commodoren aikaisten cuastom piirien käyttö taittaisi olla kuolemaan tuomittu idea, hinnan ja saatavuuden puolesta.

Jos haluaisi uuden amiga os yhteen sopivan 68k emon täytyisi sen käyttää markkinoilla olevia osia.

Jolloin yhteen sopivuus jäisi rtg -ahi tasolle.

Luulisi että sopivia 68k emoja olisi olemassa valmiina, niihin luultavasti täytyisi amigan rommit ajaa ohjelmallisesti käynnistyksen yhteydessä.

 

allu
Maanantaina, 19. tammikuuta, 2004 - klo 15.02:   
Ibe U: Applella niitä vois olla, en tosin ole asiasta ihan varma.

Nopea Googlettaminen ei paljastanut, että jossain olisi tehty ja myynnissä 68k emo PCI-väylällä.

Kyllähän Amigan oikeat rommit saa mihin tahansa 68k prossuun softkicking tyylillä, mutta järkevämpää olisi kai kirjoittaa omat rommikoodit.

Kuinkas paljon rommissa olevaa koodia normaali rtg-systeemi(picasso???) korvaa?

 

Ibe U
Maanantaina, 19. tammikuuta, 2004 - klo 16.25:   
MOtorolalla on ilmeisesti jotain developer lautoja mutta taitavat olla aika kalliita.

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 15. toukokuuta, 2012 - klo 8.06:   
edelleen halvin vaihto ehto on heittää levylle läjä FPGA lutikoita ja niillä emuloida laitetta mitä meinaa sillä käyttää
Custom piirien valmistus on ultra kallista ellei kiinasta tilaa rekkalastillista ja muutaman vuoden päästä ne on jo liian hitaita...

FPGA tekniikka on ainoa jota pystytään muokkaamaan mielinmäärin tilanteiden muuttuessa
mikä olisikaan hienompaa jos olisi "Amiga" lauta johon pelintekijät voisivat asentaa kokonaan uuden raudan pelin tarpeitä mukaillen ?
tilannetta voitaisiin verrata pelihalli koneiden tekniikkaan aikoja sitten pelintekijä sai hienon idean prossa teho oli kortilla joten pelejä kiihdytettiin raudalla koska raha ei ollut ongelma

toki FPGA piirit ovat hintavia mutta niin on vanhan raudan herätteleminen henkiinkin ja vielä jos pitää uusilla lutikoilla saada sama toimivuus %100 vanhan raudan kanssa on onglmia tiedossa läjä päin

FPGAlla pystytään tekemään nopeammat väyltä nopeampi prosessori kuin 68060 /75Mhz
ääritilanteessa pystytään prosessori räätälöimään toimintojen mukaisiksi ja optimoiduksi
samoin ääni ja grafiikka puoli pystytään kiihdyttämään uudelle tasolle ja sen ylitse koska kaiken ihankaiken voi konfara uudelleen joko täysin 100% yhteen sopivaksi

tietääkseni maailmalla ei ole sellaista konetta jota voitaisiin näin laajoissa määrin muokata ja se oli jotain uutta mitä ei olla vielä nähty
Chameleon on tästä vain esimakua C64 12Mhz +1541 emulointi ja kaikki mahdolliset lisämuistit ym ja Amiga 68020 28Mhz prossalla yhdessä vaivaisessa C64 modulissa VGA yhteen sopivalla näyttö liitännällä

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 17. toukokuuta, 2012 - klo 12.08:   
olen täällä ennenkin väläytellyt tätä ideaa mutta huonosti on tullut osan ottoa tähän keskusteluun ehkä syynä on se ettei FPGA osaajia ole joukossamme
mutta vielä vähemmän IC piiri suunnitelijoita joilta tälläisiä
uusia piiristöjä tilattaisiin

FPGA tekniikka on ollut jo monia vuosi kehittelijöiden työkaluina joilla on valmistettava erikois piiristö ensin testattu käytännössä miten se tomisi ja
suunnittelun lapsukset on saatu kitkettyä melko hyvin pois
ennen IC piirien valmistusta jokainenhan muistaa kuinka paljon esim. Commodore 64 piiri sarjoissa näitä pikku suunnittelu virheitä on

mutta ehkä helpoin ja nopein startti tälle projektille olisi
suunitella uudet FPGA apupiiri Amigalle ensin
ei pitäisi olla kovin hankalaa esimerkiksi suunitella
Amigalle uutta ääni piiriä joka olisi heti kättelyssä 16bit mutta silti yhteensopiva alkuperäisen kanssa

tai uuden sukukolven AGA piiristöä suuremmalla muisti osoituksella nopeammalla väylätekniikalla suuremmalla värimäärällä 3D ominaisuuksin ongema on vain siinä ettei kukaa ryhdy tähän projektiin ideonti on helppoa mutta käytäntö ei sitä ole

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 18. toukokuuta, 2012 - klo 9.36:   
FPGA argade tekee tuon jo, eli miksi lähteä suunnittelemaan pyörää uudelleen.

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 18. toukokuuta, 2012 - klo 10.09:   
niimpä niin...

Turbo Chameleon
teke myös saman joten palaamme ruutuun taas
tekniikka on jo olemassa jonkun vain pitäisi alkaa sitä
kehittelemään ! normi lutikat on jo menneisyyttä
näin pienissä projekteissa kuin uuden Amiga raudan kehittelyssä
veikkaan ettei tuo Argadekaan ihan kaikkeen riitä mutta aluun sillä pääsee
toinen mikä hidastaa tälläisen raudan kehittelyä on kehittely softan puute ja hurjat hinnat joihin normikansalaisilla ei ole varoja :-(

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: