Audiofiltteri pois käytöstä...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 11/2003 » Audiofiltteri pois käytöstä « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

potkustart
Sunnuntaina, 9. marraskuuta, 2003 - klo 20.40:   
Yritin saada audiofiltterin pois käytöstä A1200:sta Aminet CD:ltä löytyneen ohjeen avulla. Eipä onnistunut, äänet hävisi kokonaan. No onneksi sain korjattua äänet takaisin kuuluville. Ohjeessa neuvottiin poistamaan transistori (olikohan se joku Q341) emolevyltä. Tietäisikö kukaan parempaa hardware hackia tähän tarkoitukseen? Mitään ohjelmaa en haluaisi käyttää.

 

JPQ
Sunnuntaina, 9. marraskuuta, 2003 - klo 21.37:   
Minä kysyn huvikseni mikä järki tuossa on ? ja totean on ainakin yksi modu joka tuota käyttää hyväkseen.
PS. Anteeksi turhalta vaikuttava viesti jos joku tämän poistaa niin saa karvaasti tietä eikun katua.

 

potkustart
Sunnuntaina, 9. marraskuuta, 2003 - klo 23.17:   
Siinä on se järki että audiofiltteristä ei ole kuin vain haittaa minulle. Äänet kuulostavat todella tuhnuilta filtterin kanssa. Joku ehkä tykkää tuhnuista äänistä mutta minä en. Eikä minulla ole yhtään "modua" joka tarvitsisi filtteriä. Amiga viissatasestani olen saanut filtterin pois pysyvästi ja olen siihen ollut erittäin tyytyväinen.

 

itix
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 0.05:   
Jotkut modit ainakin käyttää filtteriä tarkoituksella joten en minä ainakaan menisi sitä poistamaan. Enkä ole huomannut että mikään ohjelma käyttäisi sitä ainakaan haitaksi asti?

Mutta ainakin useimmissa MOD playereissä filtterin saa pois pysyvästi pois päältä (niin ettei MOD itse muuta sitä mihinkään).

 

potkustart
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 0.52:   
En harrasta modien kuuntelua Amigalla, joskus vain satunnaisesti PC:llä. Lähinnä siitä filtteristä on haittaa peleissä joista ei pysty ohjelmallisesti poistamaan filtteriä käytöstä. Varsinkin monissa vanhoissa peleissä filtteriä on käytetty ahkerasti. Aion kyllä joka tapauksessa tehdä jonkunlaisen hackin, sanokaa mitä sanotte ;) Voisihan siihen laittaa jonkulaisen kytkimen jolla saa sen filtterin sitten päälle kun tarvitsee. Täytyypä huomenna kokeilla vanhalla emolevyllä jonkunlaista systeemiä.

 

Jupp3
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 1.05:   
Tuli vain mieleen, että aika monessa tasohyppelypelissä filtteri pistettiin päälle hypättäessä veteen, joten ilmassa äänet olivat "kirkkaampia"...

Näitä pelejä taisi olla ainakin mr. Nutz ja ehkä Kid Chaos...

 

JPQ
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 1.13:   
Oliko yhdessä autopelissä filtteri käytössä tunnelissa vai miten se oli?
PS. Kysyjälle jokainen tehköön niinkuin haluaa. Mutta Med/PT/DB modut pitää kuunnella Amigalla.:)

 

potkustart
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 11.05:   
Koneeni etupaneelissa on näköjään joutilaana turbonappi tuossa resetin vieressä. Sehän voisi toimittaa filter on/off -kytkimen virkaa. Pikaisesti katsottuna kovalevyltäni löytyy ainakin kaksi peliä jotka käyttää filtteriä hyväkseen (Aquaventura ja Baal) ja toiset kaksi peliä (Tearaway Thomas ja Deep Core) jotka kytkevät väkisin filtterin päälle vaikka se olisi kytketty ohjelmallisesti päältä pois. JPQ: Älä nyt suutu mutta korvakuulolta SB Live soittaa modit paremmalla äänenlaadulla kuin Paula-äänipiiri :)

 

Rebb
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 11.17:   
Ja Delfina kans :)

 

Flux
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 15.41:   
Eikös filtterillä ole joku tarkoituskin. Käsittääkseni johtuu siitä, jos näytteenottotaajuus on pienempi kuin 2* suurin taajuus, syntyy matalista äänistä peilikuva ylöspäin.

44kHz riittää koko kuuloalueeseen eli -> 20kHz.

Jos näytteenottotaajuus on esim 22kHz, niin 8kHz peilautuu myös 16kHz:een, jos sitä ei suodateta pois.

 

JPQ
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 16.57:   
potkustart & Rebb: minusta Paulalle tehdyt soitetaan paulalla mutta sitäkään ei Delfina Liten kautta saa kytkeä kuulosti näet tosi surkealta. Mutta te tottahan toki voitte soittaa jopa sidillä jos softan teette tai löydätte jostain.:)
Kyllähän noi kortit paremmalle soundaa mutta paula musaan kuuluu lofius. Ja toki DBM modut voi soittaa äänikortillakin.
Flux: no asiaan kuulumattomia taajuuksiahan sillä leikataan en osaa selittää ja lisäksi 20khziä ei ole kaikkien kuulon raja venäläis kokekeen raja oli 100khziä mutta menetelmää en nyt huomioi mutta sen ettei aina 44.1khziä riitä se on pointtini. Korvissa on eroja toi 20khziä on keskiarvon tapainen.

 

potkustart
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 17.19:   
No joka tapauksessa nyt sain rakennettua sen filtterikytkimen. Eli kun koneessani on turbo -nappi painettuna alas niin filtteri on pois päältä. Nappi ylhäällä filtteri toimii niinkuin ennenkin, eli filtteri on silloin softaohjauksella :)

 

potkustart
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 21.14:   
Ja vielä korjaus tuohon ensimmäiseen viestiini: transistorin Q341 poistaminen ei aiheuta äänten häviämistä kokonaan vaan filtterin kytkeytymisen päälle pysyvästi. Muistin asian väärin, koska siitä on jo pari vuotta aikaa kun kokeilin tuota Aminetin hackia. Omassa hackissani en poistanut emolevyltä mitään, tinasin vain kaksi johtoa transistorilta Q341 kytkimelle.

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 17. maaliskuuta, 2011 - klo 19.48:   
kykistä seuraamalla
http://www.acc.umu.se/~patrikax/amiga/others/schematics/
keskittysin ennemmin R346 irrottamiseen (10K)
Tai U28 2 pinnin maadoittamiseen

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 17. maaliskuuta, 2011 - klo 23.22:   
flux: teoreettisen kuulualueen jne. ps. edelleen en näe lopullisessa järkeä tilapäisesti ok koska tuo eräs moduuli käyttää sitä tosiaan ja jossain jutuissa toimii osassa ei.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: