Shapeshifter, Basilisk, Fusion

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 11/2003 » Shapeshifter, Basilisk, Fusion « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Mikkihii
Sunnuntaina, 26. lokakuuta, 2003 - klo 20.18:   
Okei olen tyhmä mutta pakko kysyä:
Mitä tarvitaan että saa Macci-emulaation toimiin?
Löytyy megan rom-file, pari kappaletta jotain bootti-tiedostoja ja lopputulos on vähän yhtä tyhjän kans. Kertokaa joku yksinkertaisesti ja yksityiskohtaisesti mitä pitää tehdä että saa macin käyttökuntoon :)
Niin ja kone oli tosiaan 060/50Mhz/Mediator+Voodoo3/jne... jos sillä jotain merkitystä oli.

 

itix
Sunnuntaina, 26. lokakuuta, 2003 - klo 20.40:   
No enpä ole aikoihin asennellu Macci-emua mutta onko sulla PrepareEmul asennettuna?

 

Mikkihii
Sunnuntaina, 26. lokakuuta, 2003 - klo 21.14:   
Yep, tai siis mmu-paketin vastaava. Startup-sequencessa seuraava rivi:
mumove4k prepareemul a1200

 

zipper
Maanantaina, 27. lokakuuta, 2003 - klo 13.28:   
No mitä tapahtuu kun yrität bootata - ilmeisesti Shapeshifteriä (v3.11)?

 

miksuh
Maanantaina, 27. lokakuuta, 2003 - klo 16.26:   
Ainakjaan alkuperästä Prepareemulia ei kannata käyttää. Itselläni on käytössä Pirun Blizkick ja se hoitaa saman homman, toimiikin paljon paremmin kun ne alkuperäset. MMU-paketin vastaava on KAI ihan ok.

 

zipper
Maanantaina, 27. lokakuuta, 2003 - klo 20.13:   
Itse käytin Shapessa ja Fusionissa Fusionin rsrvcoldia, joka toimii molemmissa; Shapen prepareemul ei toimi Fusionissa. Ja Fusion ei toimi OS3.9 BB2:n kanssa. Laiskana en ole jaksanut hieroa Blizkickin kanssa kun se aikanaan ei laakista alkanut toimia...

 

zipper
Maanantaina, 27. lokakuuta, 2003 - klo 20.22:   
Niin, ja äskettäin on avattu http://maconamiga.amigaworld.net, perustietoa MAC-emulaatiosta.

 

JPQ
Maanantaina, 27. lokakuuta, 2003 - klo 20.35:   
Mitkähän näiden emujen suurimmat plussat ja miinukset on keskenään.

 

zipper
Tiistaina, 28. lokakuuta, 2003 - klo 13.38:   
Olen käyttänyt niin vähän että paha sanoa. Fusionilla toimii joku peli mikä ei toimi Shapella. Nopeuksissa ei ole suurtakaan eroa. Shapen kanssa on vähemmän hieromista, Fusionin takia täytyy bootata uudelleen toiselta osiolta.
Shape ei pysty vaihtamaan resoluutiota lennosta, vaan vaatii uudelleenkäynnistyksen; Fusion pystyy. BasiliskII:sta voin vain sanoa että se toimii - ei ole mitään oleellista parannusta Shapeen. Ja iFusion ns. toimii PPC-Maccina mutta on käytännössä kallis lelu - no voihan sillä kokeilla DukePPC:tä ja jotain muutakin.

 

Mikkihii
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 0.03:   
Olen kokeillut shapeshifteriä ja basiliskia, ja lopputulokset ovat suunnilleen samat: molemmat jumittuu bootti-vaiheessa. Kumpikin ilman boottitiedostoja vilkuttelee iloisesti levyn kuvaa jossa on kysymysmerkki, joten rom-file ilmeisesti ainakin toimii. Kai. Boottifile viallinen?
Ja kaiken tarvittavan löysin nimenomaan ton maconamiga-sivujen kautta. Ja OS-version vaikuttaa siis myös? Pitäis varmaan koittaa, jos jaksais, asentaa OS3.1 erikseen johonkin kovalevyn nurkkaan.

 

Mikkihii
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 0.05:   
Niin, ja saako ton Fusionin jostain ilmaiseksi vai onko se sharewarea tms...?

 

Jupp3
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 12.49:   
En ole varma, oliko noiden eri emulaattorien HD image file formaateissa mitään suurempia eroja... Mutta ROM imaget ainakin pitäisi olla samat kaikille...

Tuleeko sama, jos käynnistät emulaation ilman HD imagea?

Mikä MacOS HD imagessa on asennettuna? (Saattaa olla yhteensopivuusongelmia eri ROM versioiden kanssa)

 

JPQ
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 15.32:   
Jupp3: noi imaget ihan raaka dataa kaikissa tietääkseni niinkuin kunnon image on aina.
En tiedä tosta HD imagesta mutta jossain oli 7.5.3 kait ja jossain oli bootti image 7.0 jolla pystyi asentamaan 7.5.3:lan mutta
en tiedä saako mainituista muista FPU emulaatiota pois joka lienee ongelma tekijä jos ei saa.

 

zipper
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 16.39:   
Itse asensin aikanaan kai 7.0 "bootstrap" nimisen imagefileen ja sitten formatoin partition Macille. Sinne hain ilmaisen 7.5.3:n ja siihen 7.5.5 päivityksen. Imagefileet eivät kai ole vaihtokelpoisia mutta partitio kelpaa kaikille.
Myöhemmin tuhlasin rahani iFusioniin, jolle oma partitio vanhalla HFS-järjestelmällä, MAC OS9.1, joka näkyy myös Fusionille ja Shapeshifterille. Fusionin sai "ilmaiseksi" kai vain CUCD:llä (?).
7.0 ei kai kelpaa välttämättä emulaattorien uusimmille versioille - pitäisi lukea käyttöohjeet...
Kävin muuten eilen lataamassa Marathon ja Marathon2 - demot; molemmat toimivat Shapella ja Marathon2:ta kokeilin myös iFusionilla.
Niin, 512k Rom yleensä toimii, OS8x vaatii 1M Romin. Mutta kaikki eivät välttämättä toimi, aikanaan löysin kyllä toimimattomiakin versioita. Mutta etsivä löytää...

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 17.28:   
Kannattaa kuitenkin hommata se megan rommi jos vaan mahdollista.

 

Thematic
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 17.44:   
Fusion ja PCx ovat AF134 CD:llä, eli Amiga Format March 2000. Kiekolla on myös valmis image, sisältäen jonkin MacOS-version TCP/IP-pinolla.

 

Mikkihii
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 2.45:   
Hmm.. siis rom oli joku megan kokoinen "quadra 900".. tai jotain sinnepäin. Ja mitä tulee bootti-fileisiin: ei mitään hajua mille rommille tarkoitettu kun en muista nähneeni mitään tietoja.
Aargh! Ehkä mä vielä joskus saan nää toimiin...

...saakos ton AF-cdn jostain netistä vai onko jollain myytävänä? :)

 

Jupp3
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 15.10:   
Siis MacOS:n voi asentaa joko "juuri tälle Macintoshille" tai "Mille tahansa Macintoshille"

Eli emuilla kannattaa toki käyttää jälkimmäistä, jonka pitäisi toimia, jos vaikka vaihtaa koneen tyypin toiseksi.

Jollain CU-Amigan CD:llä oli myös noita Macintosh-boottifilejä... Sellaisella ainakin virittelin oman emulaattorini aikanaan käyttökuntoon.

Mutta "kysymysmerkkidisketti" kyllä viittaisi pahempaan ongelmaan, eli kone ei löydä boottaavaa levyä...

(On kai se boottilevy laitettu boottaavaksi btw?)

 

zipper
Perjantaina, 31. lokakuuta, 2003 - klo 11.39:   
Jos ei ala tulla tolkkua, voin lähettää oman toimivan Shapeni prefs, pram ja rom - tiedostot, ehkä niistä saisi jotain vinkkiä.
Emulaatio toimii omalta osioltaan defaulttina 16bit workbenchin ikkunassa (muistaakseni Amiga, ei P96-ikkuna) jolloin Mac: handlerin kautta tiedostojen kopioiminen Mac-puolelle on helppoa. Tarvittaessa tietenkin boottaan omalle ruudulle.

 

miksuh
Perjantaina, 31. lokakuuta, 2003 - klo 14.11:   
Mä yritin eilen pitkästäaikaa pelata shapella SimCity 2000:a, mutta mitähän mulla on muuttunu koneella viimekerran jälkeen... Jostain kumman syystä Shapessa hiiren kursori jumittelee. Ei se tommosta ennen tehny. Eli nyt se kursori tekee semmosta, että se jumahtaa hetkeksi parin/muutaman minuutin välein... En ehtiny eilen tutkia asiaa tarkemmin, onks kellää ollu vastaavia ongelmia ? Pakko toi on yrittää selvittää, kun ei shapen käytöstä tule oikeen mitään kun toi tommosta tekee.

 

Mikkihii
Sunnuntaina, 2. marraskuuta, 2003 - klo 16.34:   
Wohou! Hommaan tuli lopuksi jotain eloa: nyt basilisk pyörittää hienosti mac-ossia (7.5.3) ja nopean testauksen jälkeen ainakin civilization toimi, ja paremmin kuin amigan vastaava. Shapeshifteriä tosin en saanut toimiin, mutta eipä sitä enää tarvikkaan. Ongelmat katos kun vaihtoi boottifileen toiseen toimivampaan.

Kiitos kaikille! :)

 

miksuh
Maanantaina, 3. marraskuuta, 2003 - klo 17.51:   
Sain selvitettyä mikä mulla oli Shapeshifyterissä vikana. Ongelman aiheuttaja oli MCP. Viimeksi kun olin säätäny MCP:tä oli näköjään tullu aiheutettua sotkua.

MCP:llähän voi siis laittaa skriinien otsikkopalkkiin kellon ja päivämäärän, MCP:n titleclock-patchi. Tuolle titlclockille voi antaa parametrina patternin, joka määrittelee mille skriineille kello laitetaan. Noh mulla oli jostain syystä toi säädettynä niin, että MCP laittoi kellon KAIKILLE public skriineille :)

Eli siis MCP työnti väkisin kelloa ShapeShifter- ruudun titlebariin jota ei edes ole :) Ei ihme ettei Shape oikeen tykänny siitä :)

Nyt pelittää taas hyvin, pelasin viikonloppuna Shapeshifterillä esim Master Of orionia, SimCity2000:a jne :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: