BlizzardPPC:n ylikellotus

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 10/2003 » BlizzardPPC:n ylikellotus « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ville
Torstaina, 16. lokakuuta, 2003 - klo 17.41:   
Onkos kukaan kellotellu PPC:tään ja kuinka? Mietin vaan kun 240 mhz ppc:ssä on 60 mhz:n kide ja 4x kerroin (4*60=240) ni toimisikohan 80 mhz:n kiteellä jos vaihtaa kertoimeksi 3.5x (3.5*80=280)? Meinaan ku 70 mhz:n kiteitä ei tunnu löytyvän mistään.

ja täältä näitä ppc:n kellotusjuttuja lueskelin: http://zap.to/ppcoverclock

 

Piru
Torstaina, 16. lokakuuta, 2003 - klo 18.30:   
On kellotettu. 240MHz + 060 + SCSI malli, 603p 264MHz ja 060 64MHz, SCSI toimii. Ajan phase5 BVisionPPC:tä 97MHz:lla.

Tässä siis PPC on kellotettu vaihtamalla PPC kide 66MHz malliin (66.0 * 4 = 264). Tällöin minun piti pudottaa muistin nopeusasetuksia 60ns kohdalle, vaikka piirit ovatkin 50ns mallia. Ilman pudotusta kone jumittelee satunnaisesti ajettaessa muistitestiä.

Olen myös tehnyt kellotuksen vaihtamalla kertoimen 4.5:n (60.0 * 4.5 = 270). Tällöin muisteja pystyi käyttämään "nopeammat kuin 60ns" asetuksilla. Arvelen että 80MHz kide ei toimi, koska silloin PPC:n muistiajoitukset menevät liian tiukoiksi.

BVisionPPC kellotus menee softalla, tosin olen lisännyt GeForcen tuulettimen permedian päälle. http://www.iki.fi/sintonen/tmp/ sisältää kuvia turbiksestani kellotuksen jälkeen, tosin olen siis korvannut tuon hirveän BVPPC virityksen mikä kuvissa näkyy. :)

PS. Suurin osa tuon ppcoverlock sivuston kuvista on mun BPPC:stä. :)
PPS. Kellottelun seurauksena tuossa A1200 tornissa on 7 tuuletinta, eikä sitä käytä erkkikään kuin pakosta, niin kova melu siitä lähtee. Eron huomaa nykyisin helposti kun vertauskohtana on lähes äänetön Pegasos.

 

Ville
Torstaina, 16. lokakuuta, 2003 - klo 23.13:   
Jep luinkin tuolta PPC-sivuston 'credits'-osastolta että sinulla oli osuutesi noiden sivujen sisältöihin :) Kiitoksia tiedoista Piru! Kumpi antaisi paremman suorituskyvyn/vakauden: 60 mhz/4.5:n kertoimella vai 66 mhz/4:n kertoimella? Muistini ovat 50ns muisteja.

 

Piru
Perjantaina, 17. lokakuuta, 2003 - klo 0.27:   
Ville: Teoriassa 66 * 4 antaa paremman suorityskyvyn väylän osalta, mutta tämä hyöty saattaa valua hukkaan jos muistiväylän kelloasutuksia joutuu pudottamaan stabiilin toiminnan saavuttamiseksi.

60 * 4.5 on stabiilimpi, koska tässä väylän ajastukset eivät muutu. Kellotaajuus on myös 3-6 MHz suurempi (riippuen siitä onko 66MHz kide, 66.0 vai 66.666 MHz). Tämä kellotus on vaikeampi toteuttaa kuin pelkkä kiteen vaihto (joutuu siis sorkkimaan niitä pieniä jumppereita). Onnistuu kyllä helposti jos löytyy tarpeeksi laadukas ja pienitehoinen kolvi ja vakaat kädet. Suurennuslasi on ehdottoman suositeltava.

 

Ville
Perjantaina, 17. lokakuuta, 2003 - klo 9.29:   
Tuosta sainkin tarpeelliset tiedot. Kiitos.

 

Matti Kuuva
Lauantaina, 18. lokakuuta, 2003 - klo 15.28:   
Piru: Tuossa sinun kuvassasi on kiteet 60&66 MHz. Eikö suurin hyöty
saavuteta kun molemmat olisivat samat? Taskinvaihto 68k-603 välisenä
nopeutuisi. Voisikohan jopa olla mahdollista ottaa molemmat taajuudet
samasta fyysisestä kiteestä?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: