A500:n kovalevyn max koko?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 10/2003 » A500:n kovalevyn max koko? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

TemEbo
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 9.19:   
Olen laittamassa isompaa kovalevyä vanhaan amiga 500:n ja tulipa mieleeni onko jotain koko rajoitusta (mielessä pyörii jostain kumman syystä luku 4Gb)? Koneessa on ide kontrollina Viper 520cd. En tietenkään meinannut lätkäistä konen kylkeen 80 gigan levyä, mutta eihän sitä koskaan tiedä...

 

miksuh
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 15.30:   
Laajentamattomalla A500:lla kovalevyn maksimi koko on käytännössä tuo 4GB ja suurin partitio 2GB.

Mutta koska sulla on toi viper 520CD, niin asia voipi olla hiukan toinen. Tuo Viper:hän on siis itseasiassa turbokortti, jossa on IDE-liitäntöjen lisäksi 68020 33Mhz prossu, mahdollisesti PGA-kantanen FPU ja max 8MB muistia. Eli aika tykki toi sun kone A500:ksi :)
Eli tossatapauksessa mun pitää kysyä, mikä käyttisversio sulla on ? Ton kanssahan voi käyttää vaikkapa KS3.x rommeja ja AmigaOS 3.x:a. Tiedätkö onko ton Viperin korpuilla jokin kovalevyajuri-tiedosto, eri niminen kuin scsi.device ? Mä en ole ollenkaan varma siitä miten asia ton viperin kanssa on, mutta tohon voi ehkä saada pelittämään paljon isommankin levyn.

Amigalla yleisesti kovalevyn maksimikoko riippuu käytetystä scsi.devicestä (scsi.device ohjaa ide levyjä.. :) sekä käytetystä filesysteemistä. AmigaOS3.1:n asti käyttiksen mukana tulee Kickstart-ROM:ssa vanha scsi.device versio, jonka kanssa kovalevyn maksimi koko on tuo 4GB.

Tuon 4GB rajotuksen kiertämiseen on kaksi tapaa. Yksi tapa on hommata Amigaan uudempi käyttisversio, eli AmigaOS3.5 tai AmigaOS3.9. Tuon käyttispäivityksen jälkeen kovalevyn maksimi koko on 2TB (2 teratavua). Toinen tapa on ostaa kaupallinen PFS3 filesysteemi, jonka kanssa jo vanhemmilla käyttisversioilla kovalevyn maksimikoon saa 2TB:ksi.

Mä luulisin, että PFS3 voisi ehkä toimia ihan ok tuolla Viperillä, ja koska tossa on 020, niin myös AmigaOS3.5 ja OS3.9 voisi hyvinkin toimia. Jos noin on niin sillon kovalevylle ei käytännössä ole kokorajaa nykysiä olemassaolevia levyjä ajatellen.

 

miksuh
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 15.35:   
"Laajentamattomalla A500:lla kovalevyn maksimi koko on käytännössä tuo 4GB ja suurin partitio 2GB. "

Äh tarkotan siis A500 konetta mikä on kovalevy ohjainta lukuunottamatta aika perustilassa.

 

itix
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 15.39:   
Viper 520cd kontrolleri ei taatusti käytä AmigaOS:n scsi.deviceä. Se 3.x:n mukana tuleva scsi.device on tarkoitettu A1200:sen ja A600:sen sisäisen IDE-liitännän ohjaamiseen eikä ymmärrä A500:sen lisälaitteista mitään.

Mutta neljään gigatavuun asti pitäisi toimia millä tahansa ajurilla.

 

miksuh
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 16.07:   
Nii joo eihän sitä ole A500:n KS3.1 rommissa...

 

miksuh
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 16.17:   
Eimut hetkonen. Mua vaan hämäs toi kun tossa Viperin kuvassa näyttäs olevan A1200:n KS-Rom:t. Siis kun noita rom-piirejä on kaksi eikä yksi kuten A500:ssa.

http://www.amiga-hardware.com/viper520cd.html

Mietin vaan sitä, että kun tossa viperissä on 020 prossu, A1200:n KS-rom-piirit, ide-liitännät ja muisti samalla kortilla, niin miksei periaatteessa olisi saatu puukotettua scsi.device toimimaan tolla turbolla ?

 

TemEbo
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 16.43:   
Taitaapi olla Viperiin asennettu KS3.0 piirit ja OS:kin on 3.0... Melkoinen amiga noviisi kun olen, en osaa sen ihmeempiä sanoa kun et nykyisen kovalevyn sai pelittämään idefix'97:n scsi.devicella, vaikka en kyl nyt ihan varma ole... =). Mut, mut, enpähän nyt suuruuden hulluudessani mene kaupasta hakemaan sitä isointa ja kauneinta kiintolevyä...

 

mkl
Lauantaina, 4. lokakuuta, 2003 - klo 1.45:   
A500:sen KS3.1-rommissa on scsi.device, koska se on sama kuin 600/2000 rommi, eli 40.063. Kickstart 3.0:ssa _näyttäisi_ olevan mahdollisuus käyttää molempia IDE-portteja. Minulla on ollut tuollainen 520CD, enkä löytänyt siitä muita ROM-piirejä. Jos löytyy 32-pinnainen PLCC-piiri, niin se olisi varmaankin ROM. 2*7 + 2*9 pinnainen siis, eli ei täysin neliön muotoinen. Nuo 2xKS-ROMmit ovat varmaankin tarkoitettu alunperin A1200:lle tai A4000:lle, ja DCE sitten saanut niitä edukkaasti ylijäämäosina. A500:sen omaan ROM-paikkaan saa kuitenkin 16-bittisen 3.1-ROMmin, ja viperillä olevat rommit kytkeä pois.
ROMmien scsi.device pitäisi ehkä syrjäyttää uudemmalla ajurilla, ja laittaa levylle 64-bittinen filesysteemisofta.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: