Amiga500 ongelmia

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 9/2003 » Amiga500 ongelmia « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

amatööri
Maanantaina, 29. syyskuuta, 2003 - klo 13.04:   
En ole vakituinen lukija vaan surffasin tänne akuutin avuntarpeen vuoksi:

1) Kuinka kauan korppupelit keskimäärin säilyvät ennenkuin tietoa alkaa häviämään?

2) Jos 70 vanhasta (10-15 vuotta) pelistä 90% ilmoittaa read&write erroria ja loput käynnistää intron tai logon, mutta jumittavat sitten siihen niin veikkaisitteko mututuntumalta konevikaa (levari) vai softavikaa? Peleistä ei toiminut siis yksikään. Tuleeko mieleen mitä asialle voisi tehdä?

3) Pelien (mahd. toimivien) saaminen PC-pelattaviksi taitaa vaatia jo sen rinnakkaisen levarin?

 

miksuh
Maanantaina, 29. syyskuuta, 2003 - klo 15.51:   
1) Se riippuu hyvin paljon siitä miten sä niitä korppuja säilytät. Korppuja ei missään nimessä pidä säilyttää esim varastossa, missä ne joutruu alttiiksi kosteudelle, pölylle ja ehkä suurillekin lämpötilavaihteluille. Yleensäkin niitä ei pidä säilyttää missään missä ne voi kerätä pölyä. Korppuja ei myöskään pidä säilyttää lähellä voimakkaita magneettikenttiä, kuten kaijuttimia/monitoria tai telkkua. Itselläni mulla on vaikka kuinka korppuja, jotka on siltä ajalta kun mulla oli vielä pelkkä A500. Eli siis ikää noilla alkaa olla jo 10-14 vuotta. Toki aika moni korppu on hajonnut vuosien mittaan, mutta suurinosa on kuitenkin selvinnyt ehjänä tähän päivään asti.

2) Eli kuten sanoin riippuu siitä miten olet noita säilönyt. Paljon on myös merkitystä sillä millaisella Amigalla yrität noita pelejä jne pyörittää ? Monet vanhimmista A500:lle tehdyistä peleistä ei toimi uudemmilla Amigoilla, jotka on monesti aika rankasti laajennettuja.

Jos sulla on käytössä A500, niin sitten toi 90% toimimattomuus kuulostaa melkeimpä siltä, että sulla saattaa olla levari likaantunut tai sitten levarin lukupää tarvitsee säätöä. Tai pahimmassa tapauksessa levari on rikki. Jos Amiga on seisonut vuosia kaapiss tai varastossa, niin on ihan mahdollista että levariin on kertynyt pölyä tai lukupää ei ole enää ihan kohdallaan. Kannattaa yrittää puhdistaa se levyasema, se voi hyvinkin auttaa. Korppujen varovainen kopistelu ja pyöritys voi myös auttaa, koska se voi irrottaa korppuihin kertynyttä pölyä.

3) Hmm mitä meinaat tolla rinnakkaisella levarilla ? Jos siis haluat pelata UAE:lla noita pelejä, niin sillon on olemassa pari vaihtoehtoa.
* teet Amigalla noista korpuista adf-fileen, joka on image Amigan korpusta. ADF-file siirretään sitten PC:lle ja UAEosaa sitä lukea.
* Hommaat PC:n Catweasel mk3 flipperin. Tuo on PCI-korppuohjain, joka osaa lukea Amigan korppuja.
* Tai sitten teet sen netistä löytyvän hirveän purkkavirityksen, joka tarvii kaksi korputinta yhden Amigan korpun lukemiseen :P

Eikun joo tossa otsikossahan oli, että sulla on A500. No siinä tapauksessa on aika todennäköstä, että se syyllinen todella on korppuasema. Eli se on voinut likaantua, lukupää siirtyä pois paikaltaan jne. Tietenkin väärin säilötyt korput on voinu hajota myös, mutta noin suuri vikamäärä kyllä tuntuu korputinvialta.

Niin se vielä, että jopa A500:lla uudempi käyttöjäejestelmä rom, esim Kickstart 2.04 tai 3.1, voi aiheuttaa sen ettei kaikki ikivanhat pelit toimi. Samaten esim muistinlaajennus, turbo jne voi aiheuttaa ton. Vanhimmat pelit kun tehtiin rumasti rautaa suoraan iskien. Ja tietenkin A1200/A4000 koneille tehtyjjä AGA-pelejä on turha edes yrittää ajaa A500:lla :)

 

jansa
Maanantaina, 29. syyskuuta, 2003 - klo 20.01:   
Joo, eiköhän se vika ole tosiaan tossa levarissa. Tohon kohtaan 3 lisäisin noiden miksuhin ohjeiden perään vielä sen, että melkoinen kasa pelejä on jo valmiiksi adf-muodossa Back2Rootsissa (http://www.back2roots.org) vieläpä ihan laillisesti. Sieltä voit hommata valmiina ton adf-fileen.

 

amatööri
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 11.20:   
Kiitos vastauksista - eiköhän ongelmat ala selviämään. Itse Amiga oli ikäänkuin lainassa, joten pistin takkuilleen koneen omistajalleen takaisin ja yritän nyt saada pelejä (mahd. toimivia) ensisijaisesti PC-pelattaviksi.

Siitä tulikin mieleen: löytyykö pk-seudulta toimivan Amigan omistajaa, joka vois ns. kalja/kokispalkalla tsekata alkuperäispelieni toimivuutta ja JOS niistä on enää mihinkään niin muuntaa korppuja adf:ksi? Jos pelit on piparina niin saisinpa edes lisää kaappitilaa... Ennen tarkistamista en pelejä (Gunship, Elite, Harrier jne.) tohdi lopullisesti tuhota. Assistentti-ilmot spostiin, kiitos :)

 

miksuh
Tiistaina, 30. syyskuuta, 2003 - klo 13.51:   
No kunhan niissä korpuissa ei ole viruksia, niin esim Espoossa niitä tietty voi mun amigalla testiä :) On mulla toki viruskillerit. Mulla on tosin melkosen rankasti laajennettu A1200T, eli kaikki vanhimmat pelit ei toimi, mutta voihan sitä kokeilla. Perus A1200 tai A500 konetta mulla ei ole.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: