Mistä TCP/IP Amylle?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 9/2003 » Mistä TCP/IP Amylle? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

drZ
Lauantaina, 30. elokuuta, 2003 - klo 12.01:   
Mikäs olis paras ja yleensä mahdollinen ohjelma jolla amigani saisi nettiin... Tuota OS3.5 Miamia on tullut vuodet käyteltyä, mutta sen tunnin aikaraja tuotaa hankaluuksia jos hankkii kiinteän yhteyden... (tai modeemilla aikaraja oli muistaakseni tunnin ja cnet.deviceä käytettäessä vain puoli) modeemilla käytettäessä tuo kun ei ole ollut mikään ongelma.

GEn sivuilla katselin, että Netconnect 3 olisi Boogiella ainakin myynnissä, mutta on vähän turhan kallis näin opiskelija budjetille..

Miamiahan ei ymmärtääkseni oikein enää onnistu rekisteröimään vai olenko ymmärtänyt oikein??

Mites tuon pelkän Netconnectissa olevan Genesiksen laita? Onnistuisiko sitä saamaan pelkiltään jostain päin? Entä hinta? Ja toimivuus laajakaista yhteydellä?

Onkos vielä jotain muita TOIMIVIA softia??

 

itix
Lauantaina, 30. elokuuta, 2003 - klo 13.54:   
"Onkos vielä jotain muita TOIMIVIA softia??"

AmiTCP. Tosin se toimii vain jos on 30 vuoden UNIX-kokemus tms. :-) Eikä tue DHCP:tä.

 

Frn
Lauantaina, 30. elokuuta, 2003 - klo 18.35:   
AmigaOS3.9 on varmaan järkevin vaihtoehto jos haluaa vain
TCP/IP-pinon. Rajoittamaton AmiTCP/Genesis. Itse en saanut
AmigaOS3.5:ssa ollutta Miamia ollenkaan nettiin (10M ethernet) GUI:ssa
olleen bugin takia. Tosin itse ostin Netconnect3:n aikoinaan
opiskelijabudjetilla niin ei tarvinnut alkaa säätämäänkään Miamia.
Onhan Netconnectissa melkoinen läjä hyviä ohjelmia ja pajlon
halvemmalla, kuin rekisteröinti erikseen.

 

jPV
Sunnuntaina, 31. elokuuta, 2003 - klo 22.35:   
Joo, AmigaOS3.9 lienee paras vaihtoehto, jos riittää "tavanomaiset" ominaisuudet eli lähinnä staattisella ip:llä kiinteessä verkossa tai jotain ppp:tä modeemilla. Jos esim PPPoE:tä tarvii, niin silloin on parasta odottaa Roadshow:n julkaisua... tai warettaa MiamiDx, jonka rekkaaminen on turhan epävarmalla pohjalla nykyään. Itse käyttelen OS3.9:n Genesistä, hyvin on toiminut.

 

miksuh
Maanantaina, 1. syyskuuta, 2003 - klo 8.21:   
No ei se AmiTCP nyt niiiin hirveää kokemusta vaadi :) Jos joskus on linuxin kanssa väsännyt, niin homma on todennäkösesti aikas helppo :)

Frn: myöskään Genesis ei tue DHCP:tä, eli sen vuoksi hyvin monen palveluntarjoajan laajakaistayhteydellä sitä ei voi käyttää. Jos DHCP on välttämätön, kuten se nykyään yleensä on, niin sillon Miami ja MiamiDX on ainoat vaihtoehdot, vaikka sitten waretettuna kun kerran rekisteröide ei oikein voi.

"Itse en saanut AmigaOS3.5:ssa ollutta Miamia ollenkaan nettiin (10M ethernet) GUI:ssa olleen bugin takia."

Ööh häh ? Mikäs buki siinä on ? Itse en ole tommosta huomannut. Mulla on ollut Miami ja MiamiDX vuosia käytössä ja ihan helposti ne kummatkin on saanut esim HOAS:n parikaapeliethernet verkkoon kiinni ja sitäkautta nettiin, samaten assyjen partynettiin jne se on mennyt kutakuinkin heittämällä.

Eli itse en kyllä ole miamissa enkä miamidx:ssä törmännyt GUI bukiin, joka estäisi 10Mbit ethernet verkkoon kytkeytymisen.

 

Piru
Maanantaina, 1. syyskuuta, 2003 - klo 8.36:   
"myöskään Gensis ei tue DHCP:tä, eli sen vuoksi hyvin monen palveluntarjoajan laajakaistayhteydellä sitä ei voi käyttää.
Jos DHCPO on välttämätön, kuten se nykyään yleensä on, niin sillon Miami ja MiamiDX on ainoat vaihtoehdot, vaikka sitten waretettuna kun kerran rekisteröide ei oikein voi."

Jos välissä on toinen kone (tai palomuuri) reitittämässä ja nattamassa verkon, toimii AmiTCP (ja Genesis) aivan mainiosti.

 

miksuh
Maanantaina, 1. syyskuuta, 2003 - klo 10.13:   
No silleen tietenkin. Mutta jos Amigan haluaa kytkeä suoraan nettiin ilman välissä olevaa esim PC:tä/palomuuria niin sillon se Genesin DHCP:n puute on iso ongelma, koska suurinosa palveluntarjoajista olettaa, että verkkoonkytkeytynyt kone osaa hakea tiedot DHCP:ltä. Esim PPPoE on aika yleinen nykyää.
HOAS:lla asuessa esim sinne tuli Sonera palveluntarjoajaksi loppuvaiheessa, ja niillä oli käytössä PPPoE. Yleensäkin en edes tiedä onko Genesissä PPPoE tukea muutenkaan...

 

itix
Maanantaina, 1. syyskuuta, 2003 - klo 16.57:   
"Ööh häh ? Mikäs buki siinä on ? Itse en ole tommosta huomannut."

Kyllä siinä Miamissa bugeja on... Mulla jos laittaa Miamin offline ja sitten taas uudestaan online niin Miami voi jäädä ikuisesti jumiin. Joitakin kertoja Amigalla MiamiDX on panikoinut ja jumahtanut kesken kaiken.

Mutta on se Miami silti laatusofta.

 

Frn
Maanantaina, 1. syyskuuta, 2003 - klo 23.54:   
"Ööh häh ? Mikäs buki siinä on ? Itse en ole tommosta huomannut. Mulla on ollut Miami ja MiamiDX vuosia käytössä ja ihan helposti ne kummatkin on saanut esim HOAS:n parikaapeliethernet verkkoon kiinni ja sitäkautta nettiin, samaten assyjen partynettiin jne se on mennyt kutakuinkin heittämällä."

Siinä oli muistaakseni joku sellainen, että netmask oli aina sama kuin gateway tai toisinpäin. Holger itse tiesi tuon bugin kun kysyin (silloin vielä vastaili, joskin viikkojen päästä). Eipä tuo mikään fataali ole, käsin voi säätää kohdalleen tai hankkia korjatun GUI:n. Itse ehdin ottaa Genesiksen kyttöön, niin en jaksanut tuota fiksailla. Ei siis liittynyt tuohon verkkotyyppiin, kunhan nyt senkin mainitsin.

DHCP:n puute on titenkin ongelma, jos sitä tarvitsee. :)

 

miksuh
Tiistaina, 2. syyskuuta, 2003 - klo 16.09:   
Frn: ja ainakaan omassa miami eikä miamiDX versiossa ei tommosta bukia kyllä ole, sen verta palkjon olen sitä käyttänyt, että tosta olen varma :)

Siis toi täytyy olla jossain selvästi vanhemmassa versiossa kun noi mun.

Siis Miamillehan on oletuksena jo useampi GUI, oliko toi joku muu kun ne MUI-pohjaset GUI:t ? Mulla on ollu se Miamin MUI-MWB tjsp GUI aina käytössä, eikä sen kanssa kyllä koskaan ole tommosta ongelmaa ollut, ei miamin eikä miamidx:n kanssa.

 

Frn
Tiistaina, 2. syyskuuta, 2003 - klo 20.38:   
"Frn: ja ainakaan omassa miami eikä miamiDX versiossa ei tommosta bukia kyllä ole, sen verta palkjon olen sitä käyttänyt, että tosta olen varma"

Olen kyllä varma, että tuo bugi on jossain vaiheessa ollut MUI-GUI:ssa, ja oli tuossa OS3.5-paketissa. Mulla oli kyllä sitä ensimmäistä revisiota OS3.5, sitähän korjailtiin aika pian ensimmäisen erän virheiden takia. Uudemmassa revisiossa levy taisi olla pinkimpi. Holger myösni virheen olevan GUI:ssa ja ehdotti uudemman GUI-paketin hakemista sivuiltaan. Että eiköhän se korjattu ole, mutta OS3.5:n mukana saattaa olla viallinen versio.

 

miksuh
Keskiviikkona, 3. syyskuuta, 2003 - klo 13.55:   
Frn: Jep en epäile sitä, että vanhemmissa versioissa olisi tuo buki, meinaan vaan että ainakin sen MUI-MWB GUI:n uudemmissa versioissa se on korjattu.

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 2. tammikuuta, 2004 - klo 23.09:   
Onko tämä nyt hieman radikaalia... mutta haluaisin jotenkin päästä
tästä Miamin aikarajasta eroon. Millaista tuo rekisteröintitouhu on
ollut. Ja jos sitä ei kerran voi rekisteröidä, mistä sen sitten saa?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: