PC --> Amiga .... ongelma

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 08/2003 » PC --> Amiga .... ongelma « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

H.R.
Tiistaina, 15. heinäkuuta, 2003 - klo 16.14:   
Yritin siirtää tavaraa PC:ltä Amigalle, ongelmana vaan on muistin määrä ja kovalevyn puute.

Eli, ostamani Amiga 500:n mukana sain Amiga forever - ohjelmiston. Siirsin onnistuneesti sen Amiga explorer - ohjelman PC:ltä Amigalle, sekä muita testifilejä.

Mutta, miten siirrän 880 kb pitkän ADF-imagen? Amigan muistiin se ei mahdu, ja siinä ei ole kovalevyä.

Voiko sen siirtää jotenkin niin että samalla kun se lukee sitä PC:ltä, se kirjoittaa sitä Amiga-päässä korpulle? Jos niin miten? Amiga forever - ohjeista ei ollut paljon hyötyä.


Jos ei onnistu, niin millaisen kovalevyn tuohon A500:seen saa? Miten se liitetään siihen, ja mitä sellaiset suurinpiirtein maksavat?

 

miksuh
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2003 - klo 11.47:   
Jos A500:n haluaa kovalevyn, niin aivan ensiksi on hankittava kovalevyohjain. Suurinosa noista ohjaimista on SCSI-ohjaimia, esim SupraDrive 500XP jollainen itselläni oli aikanaan A500:ssa. Ohjaimissa on yleensä itse kovalevyohjaimen lisäksi myös muistilaajennus.

Nuo A500:n kovalevyohjaimet kytketään siihen A500:n vasemman päädyn laajennuspaikkaan, siihen mikä on sen luukun takana. Useimmissa ohjaimissa on läpivienti mahdollisia muita samaan paikkaan kytkettäviä laajennuksia varten. Eli laitteita voi ketjuttaa noin.

A500:n kovalevyohjaimen löytäminen on kuitenkin melkosta epätoivosta tuuripeliä nykyään. Uutena niitä ei saa kai enää mistään, käytettynä niitä aina välillä näkyy esim huuto.net:ssä. Mutta noi yleensä menee kaupaksi aika äkkiä.

Voi ihan suoraan sanoa, että paljon helpommalla pääsee hankkimalla A1200:n. A1200:n emolevyn ohjaimeen saa kiinni ihan tavallisen IDE-kovalevyn. Sekä 2.5", että 3.5" levyt käy (3.5" levyt tarvitsee tosin euron/parin euron hintaisen adapterin joita myy esim verkkokauppa.com)

Amiga Forever pakettia tai sen Amiga Exploreria mä en ole koskaan käyttänyt, eli siitä en osaa sanoa oikeen mitään. Mutta luulisi sillä voivan määrätä tallennuskohteeksi korpun (df0: ) ramdiskin (ram: ) sijasta.

Toki siirtoon voi käyttää myös jotain muuta ohjelmaa. Perus A500:n muistin vähyys on vaan ongelma esim terminaaliohjelmia käytettäessä. Termiksellä tai jollain sopivalla pikkuohjelmalla voi ainakin tallettaa korpulle fileä sitämukaa kun se siirtyy piuhaa pitkin konelta toiselle. Tiedostoja on siirretty jopa amigabasicilla tehdyllä lyhyellä koodinpätkällä.

Tosin hmm.. mitenkähän yleensä on, mahtuukohan toi adf image ylipäätänsä korpulle. Meinaan siis sitä, että adf filehän on siis image koko korpusta. Jos sen yrittää tallettaa tiedostoksi korpulle, niin filesysteemi haukkaa osan korpun tilasta... En ole koskaan kokeillut tallettaa adf fileä korpulle, eli en tiedä mahtuuko se sinne tiedostona.

Joo en usko, että adf file mahtuisi korpulle, ei ainakaan pakkaamattomana. Pakkaamaton adf file on musta aina samankokoinen, ja se sisältää aina korpun kaikki urat/sektorit vaikka imagea tehtäessä korpulla olisikin ollut tyhjää tilaa. Eli ei se voi mitenkään mahtua korpulle tiedostoksi.

Muistaakseni adf-fileitä voi tosin pakata jollakin ohjelmalla, ja amigalle löyty joku ohjelma, joka osaa kirjottaa korpulle pakatussa muodossa olevia adf fileitä. Tosin en sitten tiedä paljonko se vaatii muistia, kun ennen korpulle kirjotusta ohjelman pitää toki purkaa se pakkaus...

Tulee aika monta kommenttia, mutta Thoriel voi vaikka yhdistellä näitä :)

Tuli yhtäkkiä mieleen, että tarkotitko että se tekisi adf-fileestä alkuperäisenlaista korppua samalla kun siirtäisi sitä adf-fileä piuhaa pitkin ? Tuosta en osaas anoa, että onko tommosta ohjelmaa olemassa, se olisi kyllä aika kätevä perus A500:n kanssa...

[Edit: Peräkkäisiä viestejä yhdistelty ja foorumin runnomat df0: ja ram: korjattu :) -Thoriel]

 

H.R.
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2003 - klo 14.49:   
"Tuli yhtäkkiä mieleen, että tarkotitko että se tekisi adf-fileestä alkuperäisenlaista korppua samalla kun siirtäisi sitä adf-fileä piuhaa pitkin ?"


Jep, tuota tarkoitin.... kiitos vastauksista.

Pitänee varmaan katsella jos saisi jostain A1200:n, ovat vaan pirun kalliita ainakin huutokaupassa :)

 

Rebb
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2003 - klo 17.23:   
Itse harkitsin tuon Amiga Explorerin ostamista. Kun sivuja lueskelin sain juuri sen käsityksen, että tuolla pystyy siirtämään kamat suoraan Amiga korpulle.

 

Petsku
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 0.30:   
Amiga Explorerilla onnistuu .adf tiedostojen "purkaminen" suoraan A500 koneen korppuasemalle ilman mitään RAM muistin kanssa leikkimistä. Amigan korppuasemaan tyhjä korppu, PC puolella Windows Explorer auki ja raahaat haluamasi .adf tiedoston vasemalla alhaalla näkyvään "My Amiga Computer" kohdan df0: (tai muuhun haluamaasi asemaan) kuvakkeen päälle. Image purkautuu Amiga päässä "on the fly" korpullesi.

http://cloanto.com/amiga/explorer/

 

Petsku
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 0.33:   
Lisäys: Olen itse testannut ja toimii :)
Et siis tarvitse kovalevyä tuohon operaatioon, toimii ihan perus A500:lla.

 

Rebb
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 6.48:   
Näin ajattelinkin. Siinä siis H.R:lle vastaus.

 

H.R.
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 11.17:   
En saa sitä toimimaan... :(

Kun yritän sitä em. tavalla saan pienen laatikon jossa lukee: "ERROR - Unknown command" .... !?!?

 

H.R.
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 12.30:   
Huomasinpa samalla että WB 1.3 levyssäni on virus.... :(

Pitänee hankkia puhdas levy, koska kaikki pienetkin tiedostot joita yritän siirtää eivät tahdo toimia, joten en voi siirtää virus-tappajaa....

 

miksuh
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 14.05:   
Kannattaa sitten heti ottaa varmuuskopio siitä WB-korpusta, puhtaasta siis. Ja WB korpuista kirjotussuojat päälle aina, varsinkin jos vähänkin epäilee että viruksia voi olla. Jos epämääräisiä kopsattuja pelejä esim pelaa, niin virrat pois pelin jälkeen vähintäänkin 30 sekunniksi niin että muisti tyhjenee. Ja tietty viruskillerillä levyt puhtaiksi, en vaan tiedä mikä/mitkä nykysistä killereistä toimii KS1.3:lla...

 

Härkönen
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 12.42:   
Jos lisätään täähän topicciin kun saman ongelman kanssa painin. Tavaraa pitäisi saada pc:ltä amiga 500, mutta...tuntuu, että ei mene mitään läpi. Ei ole täyttä tietoa nimittäin tuosta kaapelista jolla yritän tietoa siirtää. Sillä pelattiin joskus linkissä Stunt Car Raceria kahdella amigalla ja siihen hommaan se kyllä soveltui, mutta kun en ole nollamodeemikaapeli asiantuntija, en tiedä onko kyseessä varsinaisesti sellainen.

 

JH
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 11.15:   
Hei, tsekkaa tämä:

Linkki ohjeisiin

Pääsivulle

Minä siirsin näiden ohjeiden kanssa tavaraa onnistuneesti. Amiga 500 koneessa ei ollut edes kovalevyä, vaan tuo siirtää suoraan korpulle :)

 

Härkönen
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 12.17:   
Juuri noita metodeja olen minäkin yrittänyt käyttää. Lähditkö liikkeelle ihan siitä transdiskin siirrosta? Nimittäin en itse oikein tiedä mistä kiikastaa kun amigan päähän ei meinaa tulla mitään...ja kyllä tuo aiemmin mainitsemani piuhakin pitäisi kaiken järjen mukaan homman hoitaa.

 

JH
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 15.29:   
Jep. Eli ensin siirsin sen "transdisklong" - ohjelman Amigan muistiin.

Katso että myös Amiga-päässä asetukset ovat:
19200,8,N,1,RTS/CTS

Ja avaa CLI-ikkuna ja kirjoita type ser: ram:transdisk

Kun olet sen siirtänyt, paina amigalla ctrl + c , ja laita siirtämään jotain muuta, ja keskeytä se heti, näin se "vapautuu".

Kun olet siirtänyt sen, sitten vaan kirjoitat (laita tyhjä levy df1:seen) ram:transdisk -w ser: -d trackdisk 1

Ja ala lähettää PC:ltä sitä ADF:ää.... :)

 

Härkönen
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 16.03:   
Juuri noin teinkin ja kun ei onnistunut, kaverilla sattui olemaan AmigaBasic ja koitin sillä toisellakin tavalla. Sama ongelma siinä kuitenkin mun mielestä on. Amigan päähän ei tunnu menevän mitään. Voisitko kuvailla kun ADF Terminaalista laittaa sen transdiskin tulemaan, että mitä tällöin amigassa tapahtuu, toisinsanoen mistä huomaa, että se todellakin tulee sinne se tiedosto. Sitten ADF Sender terminal pukkasi virheen loppuun tyyliin "ADF too short?" mutta en tiedä pitäisikö tuon virheen varsinaisesti tehdä sitä, että sinne amigan päähän ei tulisi yhtään mitään, kai sinne silloinkin jotain pitäisi tulla(?). Niinpä veikkaisin, että sen kaapelin läpi ei nyt jostain syystä tule mitään, joko vika on kaapelissa tai sitten pc:n puolella asetuksissa, Amigan serial asetukset ja pc:n puolella ADF Terminaalissa asetukset ovat kyllä olleet juuri nuo mainitsemasi ja muitakin olen kokeillut.

 

jPV
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 16.10:   
Hmm.. toimiikohan toi rts/cts-kättely, jos seriaalipiuha sattuu olemaan vain kolmenapainen (jolla kyllä toimii pelit). Voi olla, että vaatii 7 napaisen piuhan...

 

Joanna
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 16.13:   
Jos käyttää RTS/CTS kättelyä pitää olla 7 johtiminen piuha. Ja käytännössä ilman tuota kättelyä ei isompi/nopeampi tiedonsiirto toimi.

Eli kannattaa katsoa että siinä kaapelissa on kaikki johtimet ja ne on kytketty oikein (oletan että tuosta on jossain joku dokumentti..)

 

JH
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 16.13:   
Hmm... Amigan päässä kun kirjoitan "ram:transdisk -w ser: -d trackdisk 1", se alkaa odottamaan. Ja kun alan siirtää ADF-fileä, se näyttää homman edistymisen, eli trackit menevät eteenpäin..1..2.3..4..5..6. jne.

Tuolla sivulla sanotaan että jos se antaa tuollaisen ilmoituksen, voit tarvita eri version serial.devicestä.

 

Härkönen
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 17.04:   
Nyt tuli hyviä neuvoja, kiitos vain. Kyllähän noista nollakaapeleista olen löytänyt useitakin dokumentteja. Varmaan onnistuu sitten tuo serial.devicenkin vaihto, kun olen ylipäätään saanut jotain menemään amigaan. Olen nimittäin imuroinut sen paketin jo pc:lle. Tietääkös joku missä tämä kyseinen serial.device amigalla sijaitsee ja miten käy sen vaihtaminen? Luulen että ennen sitä täytyy käydä hommaamassa kunnon kaapeli...

 

JH
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 17.08:   
Tuli mieleen, mullakin se valitti ensin tuota, sitten jotenkin maagisesti se ei enää ilmoitellut tuota, vaan alkoi toimia.

En siis tehnyt sille oikeastaan mitään.... :)

Serial device on Workbenchin hakemistossa DEVS

 

Härkönen
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 17.58:   
Ahaa...tiedätkös mistä saattoi johtua. ADF Terminaali on suunniteltu ilmeisesti lähettämään ADF-filuja ja se katsoo ADF:n olevan täydellisen mittainen kun se on se 880 kb, mutta eihän transdisk sun muut ole lähellekään tuota kooltaan, jolloin se valitus saattaa tulla siitä...voisiko olla noin? Jos on niin tuskin siitä sitten kannattaa välittää. Se tarkoittaisi melkeinpä sitä että olen kunnon nollakaapelin päässä onnistumisesta :).

 

Härkönen
Perjantaina, 25. heinäkuuta, 2003 - klo 16.17:   
Selvisi muuten, että mitä se kaapelini piti sisällään. Olihan siellä kahdeksan johdinta ja puolet kytkennöistäkin nollakaapelimaiseen tapaan. kakkoset (pinnit tai mitkä nyt ovatkaan) ja kolmoset meni oikealla tavalla ristiin, seiskasta meni seiskaan, ja kutosesta kahteenkymppiin. Mutta sitten oli aika erikoinen, että samassa päässä oli nelonen ja vitonen liitetty yhteen ja siitä meni toisen pään kasiin. En tiedä kyllä mihkä tarkoitukseen tollanen varsinaisesti on, mutta ei se kyllä nollakaapelin ohjeiden mukaan mene. No jokatapauksessa saan tuon kohtapuoliin korjattua oikeanlaiseksi ja kokeilen rupeaako tapahtumaan mitään tuon siirron suhteen.

 

Härkönen
Maanantaina, 4. elokuuta, 2003 - klo 18.42:   
Aika hämärää, mutta nyt kun kaapelitkin on tutkittu ja pistetty kytkennät niinkuin kuuluu, niin en vieläkään saa tuota siirtoa onnistumaan...

 

Hyrrä
Torstaina, 13. marraskuuta, 2003 - klo 17.24:   
Minä olen yrittänyt turhaan saada kumpaakaan trans28 tai transwarp -ohjelmista toimimaan. Olen saanut siirrettyä tuon täydellisesti amigalle (n. 13600tavua), mutta kun yritän aloittaa vastaanottoa sillä, niin tulee aina "file is not an object module" varoitus.

Transdiskillä olen kyllä saanut siirreltyä tavaraa, mutta sattuu olemaan hiukan hitaampi kuin nuo kaksi mainitsemaani :). Eli noilla pitäisi saada suuremmilla nopeuksilla siirrettyä nollamodeemin kautta.

Löytyykö keltään apuja?

 

Ville
Torstaina, 13. marraskuuta, 2003 - klo 19.36:   
PC-2-Amiga Aminetista hoitaa asian näppärästi, hommaat vaan rinnakkaiskaapelin (laplink tai viritelty), täsä linki:

http://ftp.uni-paderborn.de/aminetbin/find?pc2am

 

Ville
Perjantaina, 14. marraskuuta, 2003 - klo 11.08:   
Tuo edellinen siis pätee jos löytyy kovalevy, en usko onko siitä muuten hyötyä.

Minä siirsin aikoinaan ADF:iä dos-2-dos:illa Amigalle. Ensin ADF:t pakattiin ADZ-muotoon ja kopattiin levylle, dos-2-dos:illa kopioitiin muistiin ja muistaakseni transdisk-ohjelmalla kirjotettiin adz suoraan levylle.

 

Ville
Perjantaina, 14. marraskuuta, 2003 - klo 11.10:   
Äh, korjaanpa hieman kun vaikuttaa epäselvältä tuo aiempi:
"Ensin ADF:t pakattiin PC:llä ADZ-muotoon ja kopattiin DD-levylle, sitten DOS-2-DOS:illa kopioitiin Amigan muistiin ja muistaakseni TransDisk-ohjelmalla kirjoitettiin adz-tiedosto suoraan disketille."
mmm'kay? :)

 

Hyrrä
Perjantaina, 14. marraskuuta, 2003 - klo 15.30:   
Nojuu sattumoisin ei A500:sta kovoa löydy :)

Ehkä siihen joskus tulee se hankittua.

Mutta transdisk sentään toimii ok.

 

Jomppa
Perjantaina, 14. toukokuuta, 2004 - klo 21.07:   
Itselläni oli samaa ongelmaa ensimmäisten PC -> Amiga kokeilujen kanssa. Syyksi paljastui 'yllättäen' windows, jotain ongelmaa com porttien kanssa. Asensin 98se:n uudelleen ja hyvin on toiminut tiedonsiirto pc:n ja amigan välillä sen jälkeen.
Liekö joku ohjelma sekoittanut com porttien asetukset, niitä ei pystynyt palauttamaan oletus arvoihin enää millään. Ja kokeilin kyllä montaa eri ohjelmaa.

 

nimetön
Sunnuntaina, 19. joulukuuta, 2004 - klo 0.40:   
Tässä on vielä yksi tiedostojen siirtämiseen liittyvä ohje.

http://koti.mbnet.fi/cheil/amiga/tiedons.html