CD-RW-asema Amigaan

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 » CD-RW-asema Amigaan « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Petteri
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 19.32:   
Onko mahdollista saada CD-RW-asema toimimaan A1200:n sisäisessä IDE-väylässä, jossa siis on jo ennestään yksi kiintolevy kiinni? Prosessorina minulla 040/33 ja muistia 32MB. Polttonopeudella ei sitten ole niinkään väliä, kunhan vain lopputuloksena syntyy muitakin kuin tuopinalusia ja frisbeitä.

 

tnt
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 22.02:   
juuh, mutta softa pitääpi olla. Amyn ide-väylä sallii kaksi laitetta (master+slave) oikein jumpperoituna. Softiahan Amyllekin on, mutta osa ainakin vaatii rekisteröinnin, että saapi kaikki ominaisuudet toimimaan. Viisaammat/selvemmät jatkakoot

 

jPV
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 23.10:   
Kyllä tolla MakeCD:llä polttelee vaikkei rekisteröiskään. Data-CD:eiden nimeksi vaan tulee unregistered ja audiotrackit on rajoitettu johonkin lukumäärään.. oisko ollu 10. Tiedostojen suoraan polttaminen voi kenties tehdä tiukkaa, mutta imagesta polttamalla ei luulis olevan ongelmaa.

 

itix
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 23.45:   
Mulla on vanha HP:n CD-RW A1200:ssa kiinni ja ihan hyvin se toimii. En muista enää polttonopeutta mutta taisi olla 4x/2x/6x (cd-r/cd-rw/luku). Suoraan kiintolevyltä polttaminen tekee tiukkaa ja vaatii nopean tiedostojärjestelmän mutta on mahdollista (ja minulla on vain 040/25MHz).

Ja RW:llä ei ole niin väliä vaikka menisi pieleenkin. RW-levyä voi käyttää myös CD-R:n tekemiseen.

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 0.08:   
itix: mullakin vanha HP:een polttava ja 68060 poltan aina muistaakseni kiintolevyltä eikä ole tullut susia kun sain asetukset kuntoon. Ja tosin kiintolevyni on SCSI ja CDRW asemani on IDE.
jPV: kymmenen oli ainakin silloin kun minä aloitin.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 0.38:   
MakeCD:tä minäkin käytän, IDE väylässä sekä kovalevy että CD-R asema. Hyvin toimii imagesta polttona 060:lla. Suoraan polttoa en ole uskaltanut kokeilla kun on FFS käytössä ja kun nuo molemmat on IDE-härpättimiä A4000:n omassa väylässä.

 

itix
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 3.36:   
@JPQ: Ettei vain ole sama HP:n überhuono 7200?

@Jani K: 060:llä voisi jopa onnistuakin. Melkeinpä tuo FFS on suurempi rasite kuin A4000:sen IDE. Mutta riittävillä buffereilla (addbuffers 3000 tjsp.) sujunee.

@Muut: MakeCD:n demossa on tosiaan kymmenen raidan rajoitus: sitä enempää ei voi polttaa. Hyvä ohjelma se silti on. GUI on vain hiukan vanhahtava.

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 10.31:   
itix: mulla on 7200 Plus ja bueno on kelkka tosi hyvä paras tähän asti.
Mulla riitti normaali bufferit 060:llalla ja SCSI levyltä IDE cdrw asemalle.
PS. Munkin softa kuten joskus kait olen sanonutkin on MakeCD.

 

jPV
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 10.56:   
JPQ: jos toinen laite on SCSI, niin silloin ei olekaan minkäänlaista ongelmaa. Joskus aikoinaan aloittelin IDE->IDE ja se oli välillä vähän tuskaista. Riippui vähän millasia fileitäkin poltteli, että saiko menemään suoraan filesysteemistä poltot ilman imagea. En kyllä tainnu silloin lisäillä buffereita tms. Sitten aloin polttamaan SCSI->IDE, jonka jälkeen ei tullutkaan enää yhtään lasinalusta, jos ei itse kämmänny jotain muuta. Nykyään SCSI->SCSI on ilo poltella ;) Olen joskus maininnutkin, että tuli kerran testattua sellainenkin, että poltin yhtaikaa kahdella asemalla filesysteemistä ilman imagea. Toinen oli SCSI->SCSI ja toinen SCSI->IDE. Hyvin onnistui kahdella MakeCD:llä :)

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 11.54:   
jPV: Onnistuisikohan kolmas jos olisi toinen SCSI ohjain. Ja mulla kyllä kun käytän MakeCD:tä kone tahmaa niin ettei voi muuta tehdä olisi kiva pelata jotain pikku peliä samaan aikaan.

 

jPV
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 12.19:   
JPQ: eiköhän se onnistuisi ihan yhdelläkin scsi-ohjaimella, saahan siihen väylään useampia laitteita. Mulla vaan ei sattunut olemaan sillä hetkellä useampaa scsi-polttavaa :-) Kyllä mä olen pelaillu dynAMItea tms samalla kun polttelen... ja tietty nettisoftat aina päällä ja mp3:t soi jne. Yleensä polttelen cd:t TAO:lla, jolloin prossulle ei tule kuormaa juurikaan. DAO:lla taas tuntuu vievän jonkin verran tehoja, mutta ei nyt kuitenkaan muuta tavallista käyttöä haittaavasti.

 

miksuh
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 14.22:   
Mulla on A1200:n sisäsessä ide-väylässä kovalevyn lisäksi kiinni LG 52x/24x/52x IDE CD-RW. Aivan moitteetta toimii MakeCD:n kanssa. Ainuttakaan frisbeetä/tuopinalusta ei ole vielä tullut.

Lähellekään täyttä vauhtiahan A1200:n idellä ei tietenkään tosta saa irti, mutta eipä ole tarviskaan.

En tosin ole nyt emon vaihdon jälkeen koettanut polttaa mitään vielä, mutta eiköhän se yhtä hyvin edelleen toimi.

 

miksuh
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 14.24:   
Niin ja myös tiedostojen polttaminen suoraan on toiminut ihan ongelmitta. Eli siis niin, että ei ensin tee imagea.

 

miksuh
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 14.26:   
Niin ja mulla on 060 ja PFS3 filesysteemi kovalevyllä, FFS:n kanssa en suoraan polttoa yrittäisi ainakaan CD-R levyjen kanssa.

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 15.59:   
jPV: onkos sulla sitten PPC ? tai jotain "kepulis konsteja" ?

 

miksuh
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 16.27:   
Öh no ei, justhan mä sanoin että 060. Miksi kysyt ?

 

miksuh
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 16.28:   
Eikun heh sanoitki jpv:lle :) mutta silläkion on vaan 060 :)

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 17.19:   
miksuh: minulla on normaali iki-vanha CD-R asema josta piti firmwarekin päivittää jos halusi 80min CD:tä poltella.. :) Hyvin tuo toimii 060 + FFS:llä :)

 

jPV
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 17.21:   
JPQ: kuten miksuh sanoikin jo, 060 vain.. ylikellotettu tosin. Eipä mitään kepulikonsteja.. filesysteeminä SFS ja SCSI:n asetukset pitää tietty olla kunnossa. Eli reselection/synchron. Mikäli noi on pielessä, niin varmaan tulee riski buffer underruneihin. Ihmeteltiin kerran kun yhdellä a4k:lla poltto oli hyvin epävarmaa ja bufferi roikku koko ajan melkeen tyhjänä, vaikka kaikki laitteet olivat scsia. Nuo asetukset kun keksittiin pistää kohdalleen, niin sen jälkeen bufferi pysyikin aina 100%:ssa.

 

jPV
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 17.23:   
Ja tuli vielä tuosta scsi:sta mieleen, että blizzardin scsi-kitin kanssa on ongelmia joillakin kirjoittavilla asemilla, mikäli siinä on vanha (alkuperäinen?) rom käytössä. 8.5 versio on uusin mitä olen löytänyt. Sen päivittämiseen on pari softaa...

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 18.37:   
miksuh&jPV: aika ihmeellistä kuinka monella "tosi" amigisitilla vain 060.
yli kellotus on kepuli konsti tiesitkö? kaikki jolla voi vääntöä lisätä on niitä.

 

jPV
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 19.23:   
JPQ: kun 68k puolta ei kehtaa käyttää alle 060:lla ja scsi-pitää olla, niin eipä ole ollu varaa sellaiseen bppc:hen, joka täyttäisi nuo vaatimukset :). Enivei 060 riittää kaikkeen normaalikäyttöön.. ainoa puute itselleni on, että leffoja ei voi kattoa divx:nä :). Vaikka tiedä tulisiko niitä muutenkaan katseltua. Tulis nyt se mpeg2-kortin ajuri Mediatorille.. tai ois tullu se luvattu mpeg-moduuli cv3d:lle aikonaan ;)

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 22.14:   
jPV: mulle taas on sellainen turbo jopa ilman scsi maksaa liikaa (kun 040/25:laan en tyydy) ja lisäksi pelottaa se että tuulettimet eivät ole kuulemma hyviä niissä.
niinpä tuohon CV643D:Sen moduuliin. Minä ainoastaan MP3:sten tekoon/soittoon kaipaisin lisävääntöä en mutta syna demoja olisi kiva kuunnella hieman pienmällä kuormalla ja toiseksi omalle kotisivulle pistää musaansa MP3 muodossa. Voisihan DIVX:iäkin katsella ehkä joskus.

 

jPV
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 22.40:   
mp3:t soi mulla ilman prossukuormaa Delfina Litellä. Harvemmin tulee itse enkoodailtua niitä... muitakin hw-playereitähän on, jos ei halua kuormittaa prossuaan :)

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 23.44:   
jPV: Mulla on Delfina Lite mutta en aina aktiivi äänikortin ja sen välillä jaksa vaihtaa piuhoja. Aktiivi äänikorttini on Sunrize AD516 ja sitä paitsi se mun tuntema juttu soittaa vain MP2:set ei MP3:sia kait. Aktiivi kortti toimii samplauksessa pykimättä ja kanava tasapaino ei heitä niin paljon.
PS. NOi muut ei kuulosta välttämättä hyvältä mun korvaan.
PPS. Anteeksi ylläpito että menee offtopiciksi.

 

jPV
Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2003 - klo 11.25:   
JPQ: delfmpeg soittaa komentorivipohjaisena (+arexx tuki) mp3:t, Amplifier ja AmigaAMP soittavat delfinampeg.devicen/mhi-wrapperin avulla. Etkö voisi "ketjuttaa" niitä äänilähteitä? Toisen kortin outputista toisen inputtiin. Itse teen noin paula->delfina->vahvistin. Ja cd:n äänetkin menee delfinalle, joten eipä tarvi piuhoja swäppäillä.

 

JPQ
Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2003 - klo 11.39:   
jPV: no se huonontaa ääntä liiaksi ja toiseksi pitäis ketjuttaa tuohon Delfina Liteen eli murheen kryyniin. Enkä sitten tiedä miten tuo ketjutus toimii jos yritän toisella kortilla samplata,eli suoraa läpivientiähän ei Delfina Litessä ole eli kaksi samplaus softaa yhtä aikaa plus midi sekvenseri voi olla liikaa. Ja Delfina Lite saanee tässä potkut jos Delfina Flipper toimii kunnolla koneessani.(Kortti on harkinassa ja jos parempi tarpeisiini kuin AD516 niin sekin saa lähteä,eli soundaa paremmalta).

 

jPV
Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2003 - klo 17.05:   
JPQ: miks sillä Delfinalla mitään pitäis samplata, jos ei halua? Vaikka sen inputtiin joku äänilähde ja outputtiin toinen.. mikserillä vaan tasot kohdalleen ja siinä mitään tarvi tehdä :) Jos se kortti on yleensäkään koneessa, niin ei kai tuosta mitään murhetta seuraa :)

 

JPQ
Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2003 - klo 17.23:   
jPV: jaa eikö ? no hyvä. Mutta vaikuttaa se silti läpi kulkevaan ääneen ainakin kun kytkin paulan rupesi kuulostamaan ylikarhealta yms. enkä tiedä no lojukoon delfina työttömänä kun en yleensä harrasta Mp3:sia. Kuin ehkä max. kerran kuussa joskus tiheämmin mutta nytkin on jo kait yli viikko viime kerrasta.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: