Scan Doubler

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 05/2003 » Scan Doubler « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

rt
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 18.02:   
Joo, täällä forumissa on varmassti puhuttu tästä aiheesta aikaisemminkin, mutta kysyisin tällä kertaa: mitä tapahtuu virkistystaajudelle video-signaalin muunnoksessa? Jos ajan perus-PAL non-interlaced 640*256 kuvaa scan doublerin läpi SVGA-näyttöön, saanko kuvan näkymään 50Hz:n virkistystaajudella? Entäpä jos kyseessä on interlaced-näyttötila? Voiko tätä näyttötilan virkistystaajuutta valita tai muuttaa jossain vaiheessa?

rt

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 18.09:   
rt: scan doubler (ei koske PicassoIV:sen scandoubleria) tekee amigan tiloista noin 31.44khzin ja 50hzin tiloja joissa edelleen lomituksen aiheuttama välkyntä jos tila on lomitettu ja tuntemani palikka jättää kahdeksan viimeistä pikseliä leveys suunnassa pois (siis täydestä Overscannista) ja eikä tue superhiresiä josta piirtyy siis vain jokatoinen pikseli leveys suunnassa. Ja flicker fixer poistaisi värinänkin lomitetusta tilasta. Tuo picassoiv:een scandoubler toimii taas digitaalisesti eli tietääkseni ne tilat jotka sille voidaan määritellä toimii uutena PAL/NTSC tilana muttei kait vieläkään selviä Super Hires tiloista mutta kuvanlaatu on parempi kuin ulkoisella scandoublerilla. Anteeksi sekava? kuvaus en tiedä olikohan tästä mitään apua vai oliko jopa haittaa.:)

 

Markus
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 18.25:   
JPQ: Minun scandoublerillani lomitetut tilat eivät välky sen enempää kuin lomittamattomatkaan.

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 19.06:   
Markus: Se ei ole silloin scandoubler vaan flicker fixer joka poistaa lomitetun tilan värinän. Eli puoliksi sama laite jos näin voi sanoa.

 

Markus
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 19.12:   
JPQ: Kyllä tuo minun laitteeni on scandoubler, sillä nimellä minä laitteen ostin ja enhän minä muuten tavallisessa svga-monitorissa pystyisi Amigan videotiloja katsomaan. Ilmeisesti tuossa laitteessa on myös flicker fixer-ominaisuus.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 19.43:   
Markus: Kyllä näin tekee. Onko tuo niitä "official" Amiga tuotteita, jossa on tuo Amigan boing pallo? Siis jos on ulkoinen laite.

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 20.16:   
Markus: Flicker Fixer ei ole ominaisuus vaan eteenpäin kehitelty tuote Scan Doublerista joka poistaa lomitettujen tilojen lomituksen edellisten ominaisuuksien lisäksi. Ja flicker fixer sisältää aina Scan doublerin perus tekniikan eihän se edes onnistuisi sitä ilman.
Rebb: mun palikka oli niitä jossa oli Boing Ballo. Vaikket minulta kysynytkään. Ja lämpesi muuten ihan kivasti.

 

Markus
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 20.38:   
Rebb: Tuossa scandoublerissani ei ole boing-palloa. Kyseessä on joku saksalainen viritys. Muistan, että mukana tuli lappunen, jossa oli englannin ja saksan kielen sekoituksella selostettu laitteen ominaisuudet. En löytänyt lappusta, kun tuossa äsken etsin, mutta muistan, että lappusen(kin) mukaan laite on scandoubler ja kuten sanouttu sillä nimellä minä laitteen GE:ltä tilasin ja lomitetut tilat näkyvät lomittamattomina eli laitteen ominaisuuksiin kuuluu myös flickerin fixaus. :)

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 20.45:   
Markus: no sitten tavaran tekijä ei ole tiennyt mitä tekee.
PS. En intämisen takia väitä vaan tiedon. Mutta aivan sama mulle miksi sitä kutsutte en minä siksi.

 

Markus
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 20.46:   
Lisätään nyt vielä, että tuo minun laitteeni on siis mitä ilmeisemmin "scandoubler mit flicker fixer". Muistan, että e-mailissa Boogie sanoi, että tämä minun yksilöni on parempi laatuinen scandoubler, kuin aiemmat scandoublerit. Siinä on muuten läpinäkuvä hmmm kuori, eli sen piirilevy näkyy. :) Kuumenee muuten tämäkin nopeasti.

 

Markus
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 20.50:   
JPQ: Tuossa äskeisessä postauksessani asia jo tulikin, mutta laitetaan nyt vielä linkki saksankieliseen sivuun, jossa lienee ominaisuuksiltaan samanlainen laite, kuin tuo minun, vaikka onkin ulkoisesti erilainen.

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 0.26:   
Markus: no sellainen juttu että puhumme samasta laitteesta normaalisti myydään Flicker Fixerinä. Eli miten saisin uskomaan asianlaidan että laite on oikeasti Flicker Fixer (tottakai tähän kuuluu scandoublerin ominaisuudet) vaikka sitä tuolla nimellä myydäänkin. Ja toiseksi siinä pakko olla Scan Doubler koska eihän esim. 640x512 resoa saada 15.625khzilla ja 50hzillä lomittamatta.
Uskon mitä laitteesi tekee (alunperinkään se ei ole tämä pulmani nimi) se vain hämää millä nimellä sitä myydään. Koska Flicker Fixer sisältää samaa tekniikkaan kuin scan doubler plus "vähän" muuta.
PS. Eli tuotteen "nimeäjä" ja tosiasiat on eri mieltä. Eli näin on:
Scan Doubler=Tuplaa vain juotaajuuden. Flicker Fixer=tekee edellisen ja poistaa myös lomitettujen tilojen värinän.
Hyvän ja huonon palikan ero lienee siinä aikoinaan AF lehdessä oli 16bit scandoublereita ja 24bit scandoublereita. Mitäkö bittimäärä tarkoittaa no monellako bitillä
jokainen väri komponentti digitoidaan eli 16bit menee näin R=5bit ja G=6bit B=5bit ja 24bitisessä kaikki saa 8bittiä.
Nimimerkki Amiga A3000:sessa Flicker Fixer joka poistaa värinän mulla oli Scan Doubler joka muuntaa pelkät synkit.
PS. Olisko täällä ketään joka saisi todistettua tietoni ettei mene pelkäksi väittelyksi.

 

Markus
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 2.54:   
JPQ: "No need to argue." - The Cranberries

Liekkö tuossa kysymys painotuserosta? Olen lukenut jostain, että nimenomaan flicker fixeriksi nimetyllä laitteella (ja yhdellä tietyllä tällaisella) saattaisi olla ongelmia käytettäessä Lo-Res -tiloja. 640 x 512 tilan laite scandoublaa ja flicker fixaa.

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 3.26:   
Markus: Flicker fixer tekee monesti (ellei aina) pieniä ongelmia nopeasti muuttuvan kuvan kanssa mutta en varsinaisia Lowres pulmia ole kuullt että olisi. Niidenhän ei pitäisis resosta välittää muuten kuin että normaalit niissä olevat digitointi tekniikat ei selviä Super Hires tiloista.

 

Markus
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 3.36:   
JPQ: Mites jos katsoo vaikkapa nopeatempoisia demoja flicker fixerin kanssa, tuleeko ongelmia? Itse en ole tuon oman "scandoubler"-palikkani kanssa huomannut, kun olen katsellut scene-demoja svga-monitorilla.

 

Markus
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 3.46:   
JPQ: Joo, siis muistini teki tietysti tepposen, lähteessä luki näin: The LoRes mode can occasionally appear unstable with a connected genlock and video source.

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 13.57:   
Markus: Syystä koska Genlockhan tahdistaa amigan videon ulkoiseen lähteeseen eli esim. videoihin ja niiden synkkihän joskus/aina heittelee. Joku muu kertokoon onko joskus vai aina oikea sana ?
PS. anteeksi muuten että puhumme asian vierestä näin paljon.

 

rt
Lauantaina, 3. toukokuuta, 2003 - klo 13.43:   
Joo, vilkkuu ja ei vilku. Nyt haluaisin hieman tarkentaa ajatustani. Eli kysymys on siitä, miten saisin videotilat "katsomiskelpoisiksi". Eli toisin sanoen, millä (ulkoisella) laitteella saisin esim. PAL-tilat SVGA-näyttöön 85Hz tai paremman virkistystaajuudella. Vai pitäisikö hankkia erikseen tätäkin tarkoitusta varten PC-tietokone, jossa videodigitointikortti ja FullScreen esitys tulevan videosignaalin sisällöstä?

rt

 

zipper
Lauantaina, 3. toukokuuta, 2003 - klo 13.56:   
Valitettavasti ainoa jonka tiedän on Picasso IV.
(PAL 100, NTSC 120 minulla).

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: