VGA-adapterista

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 04/2003 » VGA-adapterista « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 10.37:   
Off-topic-keskustelu siirretty Saku-torilta omaksi ketjukseen. -Thoriel

 

Flux
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 23.36:   
Kannattaa huomioida, että adapterilla ei peleissä ja demoissa käytettyjä videotaajuuksia saa näkyviin VGA:ssa. Siihen tarvitaan kalliimpi scandoubler-laite.

Scart-piuhassa taas kannattaa huomioida, että piuhat ovat yleensä videomonitoriin (kuten 108x)tarkoitettuja. Telkkarin kanssa piuhassa pitää kuljettaa myös ohjausjännite tiettyyn scartin nastaan, jotta telkka ottaa RGB:ta vastaan.

 

Puke
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 17.22:   
Joo, elikkä Amiga olisi tarkoitus kytkeä multisync monitoriin ja siihen tarviis ton adapterin.
Scart nimenomaan telkkariin, kiitos Flux tarkennuksestasi :)

 

JPQ
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 21.08:   
Puke: oletko 100% varma kyseinen multisync kelpaa? ja toiseksi mikähän on malli?
PS. anteeksi ylläpito mutta...

 

Puke
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 1.13:   
Microvitec 1438 on siis kyseessä.

 

JPQ
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 2.45:   
Puke: No sitten toimii ja olen kade näytöstäsi... Olisi ehkä joskus kiva katsoa muitakin kuin AGAn PAL ja NTSC tiloja + näyttökortin tiloja.

 

Flux
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 14.58:   
Tuohan on säälittävä 14 tuumainen.. Pitää Amigassa ainakin 20" svga olla =)

 

J.
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 16.03:   
Flux: Tuollainen 20" on kyllä niin iso murikka (ellei se ole LCD, mutta onko sellaisia edes yleisesti myynnissä. Ja vaikka olisikin taitaisivat maksaa mansikoita) että voi olla vaikea saada mahtumaan. Itsellä on vain surkean pieni 19" ja senkin kanssa on tila tiukilla...

 

JPQ
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 16.44:   
Flux: SVGAat ei vaan osaa videotiloja.
J.: mulla "surkean pieni" 17" ja just ja just mahtuu kun moderni jos ei olisi mahtuisi vaan kait 15" tuumainen.

 

Jansa
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 16.57:   
Mul on 21-tuumainen svga ja videotilat näkyy ihan kivasti scandoublerilla :) Puoli-ilmatteeksi sai, kun duunin konekanta uusittiin.

 

JPQ
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 17.27:   
Jansa: Älä puhu ainakaan minulle mitään skandoublereista muistan ajan kun AGA tiloja sen kanssa katselin voi sitä oksetusta ja kuvanlaadun laskua... Oli meinaan aikoinaan tilapäisesti käytössä ScandOubler ja 15" SVGA monitori ja ikävä kyllä palikka laski myös MULTISCAN tilan kuvan laatua...
Eli jos saisin valita TV RGB tulolla tai Scandoubler+SVGA monitori ekan vaihtoehdon ottaisin...

 

Jansa
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 9.15:   
JPQ: Kuvanlaatu riippuu kovasti käytössä olevasta scandoublerista sekä svga-monitorista. Ei ehkä kannata yleistää liikaa.

 

miksuh
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 14.29:   
Mulla on Nec multisync 3D ja ADI:n Multigraph 15" SVGA putki. Necci mulla oli aika pitkään vakituisessa käytössä, mutta sitten sain yhdeltä kaverilta ton ADI:n putken. Eipä toikaan nyt hääppöinen ole, vanhakin jo. Mutta toi Necci on mennyt jo niin suttuiseksi ettei sitä viitsi käyttää kun pelaamiseen. ADI kestää myös korkeempia virkistystaajuuksia kun tuo necci.
Tuolla sektori.com:ssa oli just puhetta noista näytöistä ja sanoin sielläkin et putkea en enää osta, seuraava on varmasti TFT-näyttö, saa tuo ADI riittää siihen asti kun on tommoseen varaa.

 

JPQ
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 14.41:   
Jansa: Mun skandoubler oli hirveä ja monitori oli kyllä ihan ok jollei muotovirhettä laskettu ja mahdollista säätöjen unohtelua. Minä puhuin kokemuksistani en yleistyksestä voihan olla että se sisäinen palikka onkin ok tai se joka tulee CV/643d:hen.
miksuh: tuntuu nämä nyky putket jo järki hintaan saat olevan sellaisia että ymmärrän eli muotovirheitä löytyy. Kummallista vieressä TV jossa suhteessa ei ole muotovirheitä. (no se onkin reilusti yli 5 vuotias).

 

miksuh
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 15.40:   
No TFT:ssä ei ole muotovirheitä, eikä tuu vanhemmitenkaan. Siinä taas yksi syy miksi TFT on mun seuraava näyttö. CRT-putki ei tuu enää kuuloonkaan jatkossa.

 

Flux
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 18.09:   
Minun 1200:n (emolle parin piirin päälle painettava) ja 2000:n (gvp IV24) doublerit ovat molemmat laadukkaita digisignaaleista tuplaavia malleja.

Ja 20" svga näkyy vaikka tuosta:
http://www.kolumbus.fi/psaarinen/4c.jpg

 

miksuh
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 18.11:   
Joo eikös ne ulkoset scandoublerit ole ne joista saattaa se huono kuva lähtee, sisäsissä mun käsittääkseni paljon parempi.

 

Markus
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 19.16:   
Minulla näyttäisi ulkoisen scandoublerin läpi tulevassa kuvassa olevan sellainen ominaisuus, että harmaat sävyt ovat hieman vihertyneet...

 

Puke
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 21.17:   
Jaaha :) mutta eipä oo kukaan adapteria tarjonnut vielä.

 

JPQ
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 23.03:   
miksuh: niin lienee.
Markus: se johtuu varmaan siitä että eräs digitoi Punaisen ja sinisen 5-bitillä ja vihreän 6-bitillä. Miksi just vihree saa ylimääräisen no ihmis silmän herkkyys syistä johtuu ihmis silmä sille noista värikomponenteista herkin. Mutta muuten herkin väri lienee eräs punertava keltainen. Anteeksi kaikille että puhun asian vierestä.

 

Markus
Keskiviikkona, 9. huhtikuuta, 2003 - klo 0.15:   
Kokeilin eilen (8.4.) ekan kerran ilman scandoubleria euro72-tilassa bootata ja sitten taas scandoublerin kanssa, ja kyllä se näytti siltä, että scandoublerin kanssa harmaa (170,170,170) oli niin kirkas, että on vaikea erottaa valkoista tekstiä kyseisen "harmaan" (se on vihertävä) päältä.

Lisäksi aluksi kestää hivenen, että kuva asettuu aloillensa, kun scandoubleria käytän, mikä on hieman häirtitsevää...

Menee kyllä alkuperäisen vga-adapterin ulkopuolelle juttu...

 

Markus
Perjantaina, 11. huhtikuuta, 2003 - klo 16.35:   
Vielä topicin vierestä on todettava, että tuossa värivääristymäasiassa on kyllä oma osansa käyttämässäni vanhassa svga-monitorissakin. Lisäksi luin A4000Hardware.guidesta, that A4000 video output has a greenish tint. Koneessa pitäisi olla joku jummperi, mistä pystyy vaikuttamaan tuohon vihertävään video outputtiin. Kaikkea sitä oppii, kun lukee koneeltaan vanhoja dokumentteja...

 

JPQ
Perjantaina, 11. huhtikuuta, 2003 - klo 16.56:   
Markus: mulla mieli kuva että jossain PC sydeemeissä johon tuokin ehkä liittynee epäilen on sync on green. Tarkkaa toimintaa en muista ja enkä muista olenko edes siitä koskaan mitään kuullutkaan.

 

tomppa
Perjantaina, 11. huhtikuuta, 2003 - klo 19.44:   
Itsellä oli joskus aikoinaan (1200:sessa) vanha vga putki jossa todellakin oli aika 'greenish tint'. Liekö sama juttu kaikissa vanhoissa veegoissa, vai oliko vain iän tuomaa häikkää, tiedä sitten.

 

JPQ
Perjantaina, 11. huhtikuuta, 2003 - klo 20.23:   
tomppa: no monitorien kuvan sävyissä on eroja minusta ainakin. Joissa vaihoissa on kylmä kylmä kuva minusta.

 

Fabio
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 10.38:   
Mulla sisäisen scandoublerin kuvan värivääristymä johtui siitä että se ei ollut painettuna kunnolla piirille, Esim Elite frontierin sininen avaruuden väri näkyikin melkein mustana, kun vähän painoin sitä niin johan tuo tausta väri palautui normaaliksi siniseksi.

Tv:stä sen verta, että kun kerran pistin vanhan viissatasen kiinni siihen scart kaapelilla joka oli ennen käytössä 1084 videomonitorin kanssa niin amigan kuva löytyi yllätys yllätys tekstiteeveestä.

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 13.52:   
Fabio: mitä ihmettä ?

 

jPV
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 16.03:   
Joo, ei kannata mitä tahansa amiga->scart -kaapelia pistää mihin tahansa. TV:tä ja videomonitoria varten kaapelit ovat hieman erilaisia. Huhu kertoo, että joku saanu käräytettyä laitteita noiden kans sekoillessa.

 

J.
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 16.24:   
Tuosta greenish tintistä tuli mieleen eräs ilmiö joka meikällä tuli vastaan omalla koneella. Meikän koneessa on Voodoo 3 mediatorissa ja eräässä vaiheessa monitorilla näkyvä kuva muuttui äkkiä oudon sinisävyiseksi (tai ehkä sinivihreäksi). Oli aika rasittava ongelma, mutta tuo ratkesi kun hieman siirsin johtoja pois kortin päältä ja käänsin monitorikytkimen vaihdinta Voodoo-Amiga-Voodoo. Ei ole tullut vielä uudestaan vastaan.

 

Sami
Keskiviikkona, 14. syyskuuta, 2005 - klo 8.46:   
Lainaanpa ketjua kysyäkseni. A1200:n PC -tornitusprojekti on nyt siinä vaiheessa että sisäiseltä scandoublerilta pitäisi saada viety vga liitin tornin takapaneeliin.

Voinko tehdä itse tuohon välikaapelin VGA (naaras)----VGA (uros) jolla vien signaalin scandoublerilta takapaneeliin Pituutta tälle itsetehdyllel johdolle tulisi noin 20 cm. Piuhaksi tulisi väliin ihan normaali suojaamaton lattakaapeli.
Aiheuttaako tämä kuvaan liikaa häiriötä vai pitäisikö ostaa suosiolla 2m VGA jatkokaapeli ja käyttää sitä?

 

Matti Kuuva
Keskiviikkona, 14. syyskuuta, 2005 - klo 13.03:   
BVision käyttää tuollaista lattakaapelia kuvansiirtoon kortilta sinne takalevyn liittimelle. Enpä tiedä onko tämä kovin kehuttava menetelmä, mutta...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: