Workbench2000

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 04/2003 » Workbench2000 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Markus
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 0.26:   
En saa configuroitua Workbench2000:tta. Kun klikkaan config-ikonia, niin config-tietojen lataaminen näyttää hyytyvän. Pienessä ikkunassa, missä lukee "config workbench 2000..." näkyy progressindikaattori sinisellä, mikä on yli 90% mennyt, mutta jämähtänyt paikoilleen. Missä vika?

 

JPQ
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 1.18:   
Mikä ihme tämä on ja mistä sen saa ? eikai liity esim. Windowsiin mitenkään jos liittyy osasto on vallan väärä sanoisin...

 

Markus
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 8.50:   
JPQ:

Löytyy Aminetista, tässä kuvaus:

Workbench2000 is a SoftWare manager and a Tasks manager. Some features :
- MUI interface.
- Windows 98 looks like
- Start Menu, Links bar, Tasks bar, Time
- Commodities Manager
- Disks explorer

Eli sikäli liittyy Windowsiin, että ulkoisesti muistuttaa Windows 98:aa. ;-)

Kuva
Kuva A500:ssa

 

Markus
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 10.21:   
Nyt config toimii. Ongelman ydin oli puuttuvat MUI custom classit. Jonkin classin yhteydessä luki, että ko. class tarvitsisi HotkeyString.mcc:n. Tätä en löytänyt Aminetista, mutta täältä löytyy.

Kysyn nyt kuitenkin vielä, että kun klickaa "start->utilites", niin pitäisikö niiden default-ohjelmien (mm. calculator) vieressä olla ikonia. Tämä vain tuli mieleeni siitä, että ohjelma käyttää info.datatypeä. Hmmm...

 

Markus
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 11.44:   
Surkeaa. Workbench2000 ei näytä taskbarissa shelliä. Ainkain taskbar-niminen pieni taskbar-ohjelma näytti myös shellin, mutta oli tylsän näköinen ja siinä on vähemmän featureita kuin WB2000:ssa...

Häiritseviä kyllä nuo defaulttina olevat Windowsista ripatut ikonit. Windowsissa ne menettelevät, mutta ripattuina Amiga-ohjelmassa ne antavat huonon vaikutelman... Kaikenlisäksi niissä näkyy pohjavärinä valkoinen harmaalla palkilla. Phuuh...

 

TSK
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 23.33:   
HYI ! Minä inhoan kaikkia ohjelmia ja virityksiä jotka muistuttaa W:sia. Inhottaa että Amigaankin tungetaan W-ominaisuuksia. Eikös Amigaa käytetä juuri siksi ettei tarvitsisi W:sia käyttää.

 

Markus
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 23.51:   
Tämä on kuitenkin Amiga-ohjelma joka toimii Amiga OS:ssa, vaikka ulkoisesti muistuttaa Windowsia. Pahennusta aiheuttaa tosin nähdä Windows-maailman ikoneita Amiga OS:ssa. :-( Mielestäni tuo taskbar-systeemi on ihan hyvä idea sekä tuo start-painike-systeemi. Linuxissahan on myös vastaava systeemi, vaikka se on olevinaan niin fiini anti-Windows-systeemi... ;-)

 

JPQ
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 23.54:   
TSK: joo mutta jotkut haluaa silti esim. käynnistä valikko kloonin ja minä missään tilassa en halua se just yksi ärsytyksen kohteista. Minäkään en ymmärrä sitä miksi kaikkea Windows matkintaan on olemassa ja unix matkinnat jos niitä on ymmärrän.
Markus: Windows ikoneissahan se vika että se 16värinen paletti jolle ne on tehty monesti on aivan kamala. Esim. Rom Icons setin paletti todella upea saavutus jollen väärin muista vaikka itse ikoneista en pidäkkään.

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 0.04:   
Kun luin Aminetissa taskbar-ohjelmien tekijöiden kommentteja taskbar-systeemistä, niin siellä ihmiset sanoivat, että se on ainoa feature, mistä pitävät Windowsissa (minua ehkä eniten haittaa Windowsissa sen raskaus ja epästabilisuus - ei niinkään ulkonäkö).

Vois melkein aloittaa uuden keskustelun tuolla "yleinen"-alueella, että pitäisikö MorphOS ja AmigaOS4+ GUI:ssa olla Windows-tyyppinen taskbar-systeemi sekä yleensäkin keskustelua voisi herätellä aiheesta minkälainen GUI olisi hyvä. Monilla/osalla on kuitenkin kokemusta monenlaisista graafisista käyttöliittymistä, eli millainen GUI tulisi, jos kaikista otettaisiin käytettävyyden kannalta ne parhaat elementit...

 

TSK
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 0.14:   
Joo myönnetään se että ne ikkunat saa pienennettyä siihen taskbar:iin on ihan hyvä. Mutta eikös sen uuden AmiDock:in luvattu sisältävän taskbar-systeemin. (Mutta odottavan aika on pitkä.) Itse en pidä start-nappia kovin ihmeellisenä asiana verrattuna esim. noihin telakkasysteemeihin. Myönnetään että kyllä sekin (start-nappi) nyt jotenkin toimiva on.

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 0.27:   
Windows98:ssa on tosin bugeja tuossa taskbarissa: Joskus sinne tulee tyhjiä painikkeita, jotka häviävät, kun niitä painaa. Tuota featurea ei ole toteutettu Workbench2000:ssa. ;-) Jostain syystä muuten usein kun kirjoitan, niin yllättäen tekstin syöttö menee insert-tilasta delete-tilaan; lieneeköhän sekin siis Windowsin feature (vai painanko huomaamatta delete-näppäintä?)? Tällaisia ärsyttäviä pikku bugeja ei ole Amiga OS 3.9:ssä ainakaan...

Amiga-puolelta voisin todeta vielä, että omasta mielestäni MagicWB-ikonit ovat aikansa eläneitä; ne olivat silloin pop, kun Workbenchiin sai vähän värejä, mutta nyttemmin kun Amiga-maailmassa on siirrytty grafiikakorttien aikakauteen, näyttävät harmaa+oranssi -ikonit rumilta (antavat hieman ruosteisen vaikutelman)... Tosin jotkut ihmiset käyttelevät edelleen ECS tai jopa OCS-Amiga-malleja.

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 1.01:   
Markus: optioksi tuon ja monta muuta voisi pistää. Ja RomIcons ikoni setin paletti oli jo paljon värikkäämpi joka oli valokuvien rasteroinnissä todella hyvä paletti. Olen itse pähkäillyt GlowIcon MKIi palettia sen voisin joskus pistää saataville ja jokut voisi komentoida. Sävyt eivät ihan istu nykyisiin jota olen ajattellut mututa nämä onkin siksi että paletille voisi jopa taustakuvan muuntaa ja sillä voisi selata jopa nettiä paremmin kuin nykyisen varassa ainoa haitta on että värejä on 64 alustavasti (sisältää vanhat) ja ehkä lopulliseen voisi 128 väriä uhrata?
ja ai niin käyttikseen seuraav

 

TSK
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 1.07:   
Ai niin W:ssa on todella hyvä nappi se jolla kaikki ikkunat pienenee yhdellä kertaa. Jopa ne joissa ei ole pienennysmahdollisuutta.

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 1.12:   
TSK: no tuo kuulostaa suht järkevältä. Missäs se nappi on ?

 

Thoriel
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 1.25:   
Ainakin W2k:ssa siellä starttivalikon kupeessa (quick launch bar), Näytä työpöytä/View desktop. Saman saa tosin aikaan myös näppäinyhdistelmällä Windows+M, jota itse käytän enemmän.

 

jPV
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 11.44:   
Amigassa tuollaista "näytä työpöytä" valintaa ei tarvita siinä määrin kuin Windowsissa, koska yleensä fullscreen-ohjelmat ovat omalla screenillään, jolloin itse työpöytä pysyy suht siistinä... ja jos ei käytetä Windows-tyyliin, että työpöytä on täynnä ikoneita, niin eihän sitä työpöytää silloin tarvi juurikaan nähdä :) (itselläni ei ole yhtään ikonia wb:llä ;).

Startmenu on mielestäni ihan kelpo ratkaisu, mutta vain yhden "puun" käyttäminen menee mielestäni liian hankalaksi, kun tasoja tulee liikaa. Monta vierekkäistä start-nappulaa olisi poikaa Windowsissakin :-). Itse käytän Amigassa Opuksen start-menuja, joita saa niin monta kuin haluaa ja mihin tahansa kohtaan työpöydälle. Nopeuttaa huomattavasti niiden menujen käyttöä, kun ei tarvi hakea mitään paria tasoa kauempaa.

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 15.28:   
Minua muuten kiinnostaisi tietää, että millaisia Workbench-virityksiä teillä on. Tuo Workbench2000 on vain yksi ratkaisu, mitä olen nyt kokeillut ja mieluusti tutustuisin myös muihin. Joskus menneisyydessä sakufoorumilaiset esittelivät WB:iään kotisivuillaan olevissa kuvissa...

Viestin lähettämisaikoja katsoessa muuten huomaan, että monet foorumilaiset valvovat varsin pitkälle aamun tunneille... Pitää kai itsekin ryhdistäytyä, kun eilen tuli mentyä vasta joskus klo 3 nukkumaan...

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 15.29:   
...lisäys edelliseen: niin siis tänään klo 3...

 

tomppa
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 15.46:   
Itse käytän WB2000:sen sijasta ScreenTabbia, kevympi ja vähemmän windowsmainen. Vakioikonit MagicWB tyyppisiä. UAE:ta viritellessä tosin huomasin että olen oikeastaan aika tympiintynyt koko ideaan ja jätin sen suosiolla pois. Amigassa se ei ole niin tarpeellinen ja Linuxistakin teen ihan tahallani mahdollisimman epä-windowsmaisen, vaihtelu virkistää.

 

jPV
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 17.13:   
Ammoisina aikoina tuli käytettyä screentab:ia, sittemmin runbar:ia, mutta nykyään ei ole käytössä mitään vastaavaa taskbar-ohjelmaa. Tossa on uusin screengrab :) http://jpv.wmhost.com/jpv_wb/jPV_WB_2003-02.png
Tärkeimpänä parannuksena toiminnallisuuteen on DOpus Magellan2, joka korvaa WB:n. Ulkonäöllisesti taas Visualprefs ja Birdie2000.

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 18.01:   
jPV: mistäs winampi skinisi saa ?

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 18.38:   
JPQ: Tsekkaappa tämä skini!

 

jPV
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 18.52:   
JPQ: en mä muista. Googleta.

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 19.09:   
Tuo WB-näkymä on kyllä hieno! Minä luulin, että tuo DOpus olisi vain DOpus4:n kaltainen omassa ikkunassa oleva filemanager... Kunnollinen filemanageri on yksi softa, joten olen Amigalle etsinyt. DOpus4 on minusta ruma ja monet Aminetista hankkimani ovat olleet epästabiileja... Sääli että GP-software ei enää aktiivisesti developpaa Amigalle...

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 19.26:   
Totta puhuen, tuo Workbench2000 on kyllä alkanut jo ulkonäöllään ärsyttää... Kenties se olisi siedettävämpi, jos sen toiminnallisuus vastaisi enemmän Win98:n taskmanageria siten, että jos on vain yksi ikkuna auki, niin taskbarin button olisi pienempi, mutta nykyisellään Workbench2000 venyttää yhden ainokaisen buttonin koko jäljellä olevan tilan kokoiseksi. ClassAction vaikuttaa hyvältä filemanagerilta...

 

jPV
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 19.44:   
Markus: Uusimmilla DOpuksilla (5.x) voi korvata WB:n, jolloin filemanageri on sulautettu käyttöliittymään. Kun tuohon tottuu kerran, niin enää ei ole paluuta erillisiin filemanagereihin. Lisäksi DOpus tuo paljon hyödyllisiä ja kaivattuja ominaisuuksia WB:hen verrattuna ja poistaa monien patchien tarpeen. 5.x DOpuksia voi myös käyttää erillisenä ohjelmana, mutta en kyllä suosittelisi, koska silloin jää paljon softan ominaisuuksista hyödyntämättä... tai tuntuu, että ajaisi kahta wb:tä rinnakkain ;)

5.5 on vielä vähän raakileen oloinen ja itsekin aloin käyttämään DOpusta WB-replacementtina vasta Magellan2-version (5.8x) myötä. Uusin versio on 5.82 ja se toimii varsin hyvin myös OS3.9:n kanssa. Hyperionilta voisi kysellä tekisivätkö he päivityksiä, kun heillä on oikeudet siihen, mutta eipä ole itsekään tullu lähetettyä postia, kun ei tässä nyt ole tuntunu olevan isompia päivityksen tarpeitakaan :-)

Tuolta kannattaa lukea hieman featureista: http://www.gpsoft.com.au/magellan/magellan.html
Ja tuolla mun hakemistossa on vanhoja screenshotteja, joista näkee myös vähän eri ominaisuuksista...

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 20.02:   
DOPUS4.0 on karu muttei ruma eli älkää sotkeko käsitteitä.
Markus: minkä takia laitoit mulle tuon skini vinkin on tuokin hieno vaikka Star Wars fani en ole vaikka Joda fani olenkin.

 

miksuh
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 20.20:   
Dopus4 ei ehkä mässäile ulkonäöllä, mutta se on kyllä ehdottomasti tehokkain erillinen filemanageri mitä olen käyttänyt. Dopus4:llä saa tehtyä paljon enemmän kaikkea, kun mitä äkkiseltään voisi luulla. Ja siihen ulkonäköönkin sa parannusta kunhan hiukan jaksaa värejä säädellä :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 20.52:   
miksuh: ei värit vielä mitään mutta kun säätää fontit niin avot/aivot. Ja on ehdottomasti tehokkain noihin uudempiin en pääse "sisälle".

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 21.04:   
JPQ: Itse olen Star Wars-fani ja omassa WinAmpissani on pelkästään Star Wars-skinejä. Tuo Yoda-skini on mielstäni varsin hyvä (toinenkin hyvä Yoda-skini löytyy). Eikö karu voi olla ruma? :)

ClassActionissa on kätevä button-systeemi, missä yhteen buttoniin voi ikään kuin tallentaa olemassaolevan hakemistopolun ja näkymän. Kun valitsee tiedoston, ja klikkaa hiiren oikeaa nappia, niin tiedoston tyypin mukaan saa isoon joukon toimintoja, mitä tiedostolle voi tehdä. Mielestäni tuo ClassAction pyyhkii mennen tullen DOpus4:llä pöytää... :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 21.29:   
Markus: no karu ei sisällä mitään turhaa ja ruma on vähän muuta. Ja kyllähän ClassAct muuten mutta se oli musta suht. buginen...

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 21.51:   
JPQ: Viittasin tuolla kysymyksellä siihen, että kaikki mitä näemme voidaan arvottaa myös ruma-kaunis/komea -akselilla. Minusta DOpus4:n button-ratkaisu on ruma. Sääli että niitä ei saa pois (ainostaan toiminnallisuuden niistä voi poistaa (ja tekstit)). Itse en ole vielä havainnut mitään bugeja ClassActionissa.

 

jPV
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 22.13:   
Markus: uudemmissa dopuksissa on samankaltainen systeemi. Oikealla napilla saa menun, jossa on sekä kaikille yhteisiä ja tiedostotyyppikohtaisia valintoja... jotka ovat kaikki tietysti täysin konfiguroitavissa. Sama menu tulee sekä namemoodissa (perinteinen filemanagerinäkymä) että ikonimoodissa (kuten ikonit wb:ssä). Voi esim määritellä, että kaikille hakemistoille tulee tällaisia toimintoja ja kuville tuollaisia ja exeille tällaisia jne :) Samat toiminnat voi itseasiassa määritellä ihan minne vaan omien mieltymysten mukaan. Joko kyseisiin popup-menuihin, buttonbankkeihin, listermenuun, listerbuttoneihin, alasvedettäviin menuihin, startmenuihin, key shortcutteihin jne.. eli varmasti saa säädettyä mieleisensä kombinaation :)

Yksi asia mikä tuli mieleen tuon "sulautetun" filemanagerin kanssa on, että se helpottaa melkoisesti tiedostojen käsittelyä yhdessä muiden ohjelmien kanssa. Drag&drop yms toimii filemanagerin, wb:n ja muiden ohjelmien kesken vaivattomasti. Itse ainakin käsittelen tiedostoja paljon ja välillä pitää heittää filemanagerista esim irkkiin dcc:llä, niin eikun avaa halutun hakemistopolun vaikka polku-cachesta tai etukäteen määrätystä paikasta kummempia kaivelematta ja drag&droppaa filen irc-ikkunaan, niin johan lähtee ;) Ehkä tuollainen toimii muillakin, jos niitä käyttää omassa ikkunassa eikä screenissä, mutta yksittäiset listerit mahtuvat paljon paremmin sinne muiden ohjelmien sekaan jne :) Pakettien ja ftp:n käsittely tavallisina hakemistoina on myös kätevää monissa tilanteissa.. ei tarvi aina purkaa paketteja tai imuuttaa erikseen jollain ftp-softalla, jos haluaa esim lukea niiden sisästä tekstifileitä tai katella kuvia tai editoida nimiä tai lisätä/poistaa jotain tai käynnistää yksittäistä exeä tms... .

 

JPQ
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 22.28:   
Markus: karu on yksikertainen mutta toimiva ei siis ruma eikä kaunis.

 

Markus
Keskiviikkona, 2. huhtikuuta, 2003 - klo 22.49:   
jPV: Tuo DOpus 5 kuulostaa kyllä hyvältä. Kuulostaa siltä, että se on konfiguroitavissa varsin hyvin.

JPQ: Niin, nämä ovat taas näitä määritelmäkysymyksiä. Itse en karuun liitä mitään toiminnallisuuteen liittyvää, vaan miellän sanan ulkoista olemusta kuvaavaksi. Esim. puu ilman lehtiä on karu. En ole tarkemmin miettinyt näiden adjektiivien suhdetta toisiinsa, mutta äkkiseltään näkisin näistä muodostuvan moniulotteisen systeemin, missä karulla on jonkinlainen suhde rumaan. Lisätään nyt vielä tuohon aiemmin sanomaani, että ruma/kaunis -akselilla voidaan toki arvottaa myös abstrakteja asioita: Matemaattinen todistus ja teoria, algoritmi jne...

 

Markus
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 0.28:   
Käytettyäni ClassActionia enemmän huomasin siinä itsekin jotain bugeja. Pahin on, etten saanut sillä purettua (extract) lha-pakettia. Pakettien sisällön katseleminen tosin onnistui...

 

JPQ
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 3.13:   
Markus: ahaa ja mulla joku versio kaatui suht usein.

 

Thematic
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 12.44:   
Filemaster on huomattavasti nopeampi isojen hakemistojen avaamisessa, kuin DOpus 4. Ja toiminnallisuus on samaa tasoa, tarkoitan että jälkimmäinen ei tutki tiedostojen sisältöä kuitenkaan tuossa vaiheessa. Filemasterissakin oli joku bugi, mikä liittyi pitkiin tiedostonimiin ja/tai isoihin osioihin.

Karu liittyy mielestäni enemmän hedelmällisyyteen, kuin ulkonäköön. ;)

 

Markus
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 13.04:   
Tuosta ClassActionista sellainen yksityiskohta vielä, että vaikka lha-paketin purku (extract) ei onnistunut, niin paketin sisälle pystyy mennä ikään kuin hakemistoon ja sieltä kopioida tiedostot muualle.

 

JPQ
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 13.25:   
Thematic: ahaa. No ehkä oikea termi olisikin askeettinen ei siis atleettinen.
Markus: mielenkiintoista.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: