Ultima-tyyppisen pelin koodausprojekti

Saku-foorumi » Classic Amiga » Pelit » Viestit 2003 » Ultima-tyyppisen pelin koodausprojekti « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Keskiviikkona, 12. maaliskuuta, 2003 - klo 20.14:   
Ultima-peliprojektikeskustelu siirretty Yleisen keskustelun ketjusta. -Thoriel

Markus kirjoitti 11.3. klo 17.22:
Minulla on vanha A4000, jolla minulla on menossa rakas Ultima-tyyppisen pelin koodausprojekti, mikä tosin on ollut jäissä muutaman kuukauden, mutta olen päättänyt tehdä pelin joskus valmiiksi.

 

tomppa
Keskiviikkona, 12. maaliskuuta, 2003 - klo 8.02:   
Markus: Toi Ultima projekti herätti mielenkiintoa, et viitsisi vähän hypettää? :-)
Pelityyppi kun sattuu olemaan lähellä sydäntä. Tee nyt ihmeessä valmiiksi!

 

Markus
Keskiviikkona, 12. maaliskuuta, 2003 - klo 12.28:   
Se Ultima-tyyppinen peli on aika alkutekijöissään ja se on sellaisen wanhan Ultiman tyyppinen, eli 16x16 blokeista muodostuu kartta. Tällä hetkellä siinä toimii scrollaus ja vesiblokit on animoitu värienkierrätysanimaatiolla. :) Lisäksi Ultima4-tyyliin ruudulle tulostuu "Pass.", jossei liiku vähään aikaan sekä liikuttaessa ilmansuunta. Eri maastotyypit vaikuttavat liikkumisnopeuteen, mutta tuossa näyttää olevan jotain bugia vielä. Vihollisia olen piirtänyt yhden kappaleen: Kummituksen. Mutta näköjään olen animoinut sen. Tekoälyä ei ole Ultima4:n vertaa tosin vihollisissa. :) Muita hahmoja tuleviin kaupunkeihin olen piirtänyt 4, joille on kullekkin piirretty 4 animaatioframea. Hahmoista erottuu selvästi sukupuoli: Naiset ovat jonkinlaisissa mekoissa ja heillä on mahdollisesti koruja, miehet ovat jonkinlaisessa paita+housut asussa ja arvokkaammalla miehellä on viitta. Olen suunnitellut tekeväni Ultima4-tyylisiä keskusteluja peliin. Keskustelurutiini tai ainakin sen alkeet taitaa ollakkin jossain muodossa jo paperilla. Mietin, että tulisiko liikaa työtä, jos tekisin niin, että muita hahmoja voisi liittyä seurueeseen. Toistaiseksi olen miettinyt köyhän miehen Ultimaa, missä seikkailisi vain yksi hahmo. Taistelut olisivat tosin tuolloin varsin tylsiä.

Peliä olen tehnyt C-kiellä. Pelistä on myös jonkinlainen "demo" (tehty konekielellä), missä on tekstiscrollaus, mikä kertoo tarinaa ruudulla harhailevasta hahmosta... :-) Scrolliteksti on aika naivi ja pateettinen, joten eipä taida kehdata tuota nettiin laittaa...

Pelin nimeksi olen suunnitellut laittaa "Quest of Love", missä olisi tarkoituksena joko pelastaa prinsessa tai sitten hieman omaperäisemmin pelaaja on jonkun pahan hahmon toimesta loitsuttu johonkin muuhun kuin kotimaailmaansa ja tarkoituksena olisi rikkoa loitsu ja päästä takaisin omaan maailmaan...

 

tomppa
Keskiviikkona, 12. maaliskuuta, 2003 - klo 16.50:   
Markus: Tuntuis olevan teknisesti juuri sellainen kuin kunnon pelin pitääkin :-)
Ja tekoälystä ei kannata varmaan niin huolehtia, useimmitenhan se on näissä "käynpä päälle ja lyön" tasoa. Todella fiksut npc:t on kuitenkin aika harvinaisia. Useampi hahmo olis tietysti plussaa, mutta ehkä sitten kakkososaan? ;-)

 

Markus
Torstaina, 13. maaliskuuta, 2003 - klo 13.45:   
Lisätään vielä, että niissä vanhoissa Ultima-peleissähän kaupungeissa harhailleet ihmishahmot olivat erinäköisiä ammattikuntansa perustella, ei sukupuolen. Sukupuoli tuli esiin vasta mahdollisesti keskusteluissa. "You see a tall man." Itselläni tosiaan on tarkoitus saada kaupungin asukkaat näyttämään sanoisinko vähemmän homogeenisilta... En tosin ole mikään taiteilija, mutta oikeastaan on ihan mukavaa piirrellä vajaalla 32:lla värillä (osa väreistä mennyt värienkierräytysanimaatioon) 16x16 pixelin kokoisia hahmoja... :-)

 

tomppa
Torstaina, 13. maaliskuuta, 2003 - klo 14.08:   
Juu se 16x16 pikselin nyplääminen on tavallaan hauskaa, eräänlaista optimointia. Eikös vanhoissa Ultimoissa joillain naishahmoilla ollut hame tjsp., vai sotkenko nyt johonkin taikurinviittaan. Tuli mieleen miten mahtaisi toimia jonkilainen paperinukkesysteemi, eli hahmojen ulkomuoto koottaisiin varusteitten/ominaisuuksien/jonkunmuun mukaan, voisi säästää aikaa grafiikan nypläämisestä? Puhumattakaan huimasta muistisäästöstä ;-) Käytännössä ehkä kuitenkin turhan kompleksi homma tähän tarkoitukseen.

 

Markus
Torstaina, 13. maaliskuuta, 2003 - klo 15.10:   
Auric's Ultima Moongatesista löytyy Ultima IV -sektion sieltä welcome-pagen alaosasta. Sivulta saa PC:n Ultima4:ään uudistetut grafiikat. Kuvista näkee, että mage-tyypeillä (kuten Mariah) on jonkinlainen kaapu. Ulkonäkö noilla mageilla on samanlainen sukupuolesta riippumatta. Moongates.com:n musaosuudessa on hieman väärät nimet joillakin kappaleilla.

WOW! Löysin netistä uuden freeware Ultima4-projektin: "Ultima IV: The Dawn of Virtue." Linkki. Sivun linkkiosuudessa on myös linkit muihin Ultima-remake -projekteihin. Tässä on yksi syy omistaa PC. ;-)

Nuo Ultima remake-projektit saavat vain tuon oman vaatimattoman retro-projektin tuntumaan kovin vaatimattomalta... :( Mutta onhan sitä ihan kiva kuitenkin tehdä. "Classic" Ultimoiden grafiikka laittaa mielikuvituksen töihin. :)

 

tomppa
Torstaina, 13. maaliskuuta, 2003 - klo 16.57:   
Noita en ollut aikaisemmin huomannutkaan. Näppärä toi Moongatesin karttaviritys, olisi joskus tullut tosi tarpeeseen. Tulee ihan muistoja mieleen :-)
Ei pahan näköinen tämä U4 remakekaan, mutta kyllä perinteinen tiiligrafiikka silti on se ainoa oikea tapa. Tätä pitäisi myös testata, nelonen kun saattaa hyvinkin olla kaikkien aikojen paras Ultima.

 

Markus
Lauantaina, 3. toukokuuta, 2003 - klo 17.57:   
Downloaditin täältä Ultima4 remaken nimeltä Virtue of Humility (PC:lle, zip-paketti yli 6 megaa!). Tässä on toteutettu hieman eritavalla pelaajalle tulevan näkymän piirto, kuin alkup. Ultima4:ssä. Tämän huomaa esim LB:n linnassa, kun asettuu sopivasti suhteessa ikkunaan.

Tässä on lisäksi uusia paikkoja, kyliä ja luolia. Yksi uusi kylä on LB:n linnan oikella puolella.

Paketissa on myös editoreita, joilla voi tehdä uusia kaupunkeja ja luolia... Kaupunkieditori vaikutti keskeneräiseltä.

Hauskasti ääniefektit toivat mieleen C64:n Ultima5:n. Lisäksi nämä korkeintaan muutaman sekunnin ääniefektit ovat mp3-muodossa. :)

 

Markus
Lauantaina, 3. toukokuuta, 2003 - klo 17.59:   
Unohdin mainita, että tuossa Ultima4-remakessa näyttäisi olevan ainakin sellainen bugi, että kun tulee kaupungista/kylästä/linnasta, niin ruudulle tulee teksti, jossa sanotaan, että pelaaja tulee Sosariaan, vaikka edelleen Britanniassa ollaan.

 

Petteri
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 14.17:   
Markus: Kannattaa muuten käydä osoitteessa http://pixeltutorial.cjb.net. Sieltä löytyy yhtä jos toista mielenkiintoista luettavaa pikkupalikoiden kanssa näpräämisestä.

 

miksuh
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 15.22:   
Toi on ihn asiallisen olonen sivu. Pitääki pistää toi milee jos jossainvaiheessa on aikaa jollekin peliprojektille taas.

 

Markus
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 16.02:   
Sekin mahdollisuus olisi, että käyttäisi Ultima4 upgraden 256-värisiä grafiikoita. :) Siellä Auric's Ultima Moongates -sivulla lukee, että ne grafiikat ovat vapaasti käytettävissä omissa projekteissa. Tuo kyseinen tile set ei näemmä ole varsinaisessa U4upgrade-paketissa, mutta koska se minulla on, niin täytyy sen jossain siellä sivuilla olla. Sääli vain, että kyseiselle sivulle ei ole moneen päivään päässyt (etusivulle pääsee, mutta ei enää Ultima4-sivuille)...

Tuossa tile setissä ei tosin ole animaatioframeja muutamalle elementille kuten vedelle. Mutta setistä näkee, että osalla hahmoista on 4 framea. En ole ihan varma, mutta minusta esim. Ultima4:ssä näyttää siltä, että noista neljästä framesta arvotaan aina 1 frame. Välillä tietty frame näyttäisi olevan pidempään, jolloin sama frame on arvonnassa tullut useasti peräkkäin, tai sitten vielä kestomuttuja, johon arvotaan, kaunako framea näytetään...

Kaikesta huolimatta haluan tehdä omat grafiikat. Nuo kyseiset grafiikat ovat jotenkin liian sumeita. Tosin ne omat grafiikkani sitten, miten niitä kuvaisi? "Naiivi" tulee ensimmäisenä mieleen... No, jos näyttää, että tulee liian ala-astemaista jälkeä, niin pitänee ottaa vaikka C64:n Ultima5:n grafiikoista mallia. Ne miellyttivät kaikessa yksinkertaisuudessaan aikanaan silmääni. Aivainominaisuuksina "yksinkertaisuus" ja "miellyttävyys".

 

Markus
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 18.54:   
Ilmeisesti varsinaisessa blockifileessä todella ei ole valmiina animaatioframeja mm. vesiblockeille. Jos näin on, niin kyseiset framet tehdään ohjelmallisesti.

Tarkemmin ottaen minusta näyttää, että tilanne on tämä:

- pelaajalle tuleva karttanäkymä piirretään kokonaan uudelleen joka kerta kun näyttöä päivitetään (tämä nyt on ilmeistä)

- tilesetissä vesiblockien animaatio on tyypiltään sellaista, että se voidaan tehdä helposti ohjelmallisesti "scrollaamalla" pixelirivejä alaspäin

- ennen seuraavaa näytönpäivitystä vesiblockin rivejä "scrollataan" ohjelmallisesti, jolloin seuraavan kerran kun näyttöä päivitetään, tulee edellisten vesiblockien tilalle uusi vesiblocki

Joillekin muille bloceille käytetään mitä ilmeisemmin muuta metodia, kuin tuota "scrollaamista", esim. nuotiolle ja linnojen lippujen liehumiselle...

Ei ole oiekin tullut tuota peliä koodattua, mutta täytyy nyt jättää vaapaa-ajan nettisurffaus vähemmälle, ja koodata sillä ajalla...

 

Markus
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 19.54:   
Kun tässä ketjussa olen maininnut noita Ultima-sivuja, niin tuodaanpa esille myös tämä. Sieltä löytyy mm. sovellus (PC+Windows), jossa pystyy liikkua vapaasti Ultimoiden 1-6 kartalla (myös kaupunkeihin, linnoihin ja ynnä muihin voi mennä) vapaasti. Musiikit (midit) soivat myös! "This is so cool!" :)

 

Markus
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 21.05:   
Äh, tuossa aiemmin kirjoitin ulkomuistista syntyneen mielikuvan perusteella, että hahmojen animaatioframet arvottaisiin. Ultima5:ssä animaatio on sillä tavalla "mielekästä", että framejen välillä on jatkuvuutta (frameja ei arvota), tosin niitä myös näyttäisi olevan enemmän kuin Ultima4:ssä. Ultima4:ssä kun pääsääntö on se, että kaupungeissa/kylissä/linnoissa olevilla hahmoilla on vain 2 framea, muualla olevilla 4. Kenties framet menevät peräkkäin U4:ssäkin erisuurilla viiveillä, en ole varma...

Todettakoon Ultima5:stä, että en voi sanoin kuvailla, kuinka hieno se on tunnelmaltaan. Jotenkin se kun menee Lord Britishin linnaan, ja "Missing Monarchy" alkaa soida... sigh... Minkään pelin ensimmäiseen osaan tuskin saa luotua vastaavaa tunnelmaa. Jotenkinn tämä Ultima4:n rakentama legacy luo pohjaa sille, miten Ultima5:n kokee...

 

tomppa
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 8.48:   
Itse muistan kun tuli Blackthornin linnaa tutkiessa jäin kiinni ja ryhmän jäseniä alettiin yksi kerrallaan teloittamaan ellen kertoisi tiettyä mantraa(muistaakseni?), oikeasti kurjaa kun Iolo ja kumppanit yksi kerrallaan joutui pendolumiin :-(
Kuusnepan U5:n graffat on omastakin mielestäni tyylikkäät, ei liian karkit, ei liian simppelit.
Enpä muuten minäkään muistanut tuota Lady Nania, uni on kyllä tutun tuntuinen, siitä on jo niiiin kauan...

 

tomppa
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 8.55:   
Väsäilin muuten joskus vuosia sitten myös tuollaista U5/U6 tyyppistä engineä, mutta homma lopahti sitten liikaan viisasteluun tekoälyn ja maailman rakenteen suhteen. Siksi sanoin että tekoälystä ei ainakaan alkuun kannata paljoa välittää, siihen jää helposti jumiin jos alkaa odottaa hahmoiltaan liikaa tietoisuutta... Pitäisi kai taas itsekin joskus aloittaa nöyrästi alusta tuollaisen pelin väsääminen. Sellainen yksinkertainen heti alkuun, voisi joskus valmistuakin. Ehkä.

 

Petteri
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 9.20:   
Vihollisten tekoälyksi riittää ainakin aluksi se, että ne älyävät painella karkuun silloin kun hengenlähtö alkaa olla lähellä. Tietenkin pelistä löytyisi myös sellaisiakin vihollisia (undead-mömmöt, erikoishirviöt jne.), jotka taistelevat kuolemaansa asti.

 

Markus
Tiistaina, 13. toukokuuta, 2003 - klo 13.35:   
Olen hieman tarkastellut vihollisten liikkumista Ultima4:ssä. Viholliset osaavat varsin hyvin kiertää esteitä. Jos esim. pelaaja on Lord Britishin linnan edustalla ja vihollinen tulee ylhäältä, niin se ei jämähdä paikalleen LB:n linnan "yläpuolelle", vaan kiertää sen. Sama esteisiin liittyen on havaittavissa myös taisteluissa. Niissähän on este-elementteinä kiviä ja vuoria, mitkä viholliset osaavat kiertää mielekkäällä tavalla. Lisäksi ollessani saarella, missä on Magincian rauniot, merirosvolaiva noudatti sellaista strategiaa, että se ei rantautunut kertaakaan (lähimmillään yksi vesiblocki välissä), vaan ampui kauempaa. Lisäksi laiva ei jämähtänyt vain paikalleen, vaan välillä se meni hieman kauemmaksi pelaajasta ja palasi pian takaisin. Pelaajan kannaltahan tämä on kiusallista, kun on ilman laivaa saarella ja laiva, minkä voisi kaapata, pitää kiusallista etäisyyttä.