Aloittelijan kysymys (Amiga OS 3.9)...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 02/2003 » Aloittelijan kysymys (Amiga OS 3.9) « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

A1200
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 0.49:   
Olen Amigan suhteen aloittelija, vasta opettelen käyttämään sitä, luullakseni Amiga 4000:ssa on käyttiksenä AmigaOS 3.5.

Mutta mikä on AmigaOS 3.9? Minkä mukana se on tullut, mistä sen saa, ja miten se asennetaan? Eikö A4000 ollut viimeinen "virallinen" Amiga?

Voi olla tyhmä kysymys, mutta kuten sanottu, en tiedä Amigasta oikeastaan mitään vielä. Vasta kaivoin velipojan vanhan Amiga 1200 koneen kaapin perältä :)

 

Hooligan/DCS
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 11.57:   
A4000 on vanha kuin taivas, sen jälkeen on jo omistajatkin vaihtunut moneen otteeseen. AmigaOS3.9:n saa vaikka Gentle Eyeltä (www.ge.vip.fi), se on oikeastaan hieman isompi päivitys OS3.5:n .. Jos omistaa OS3.5:n niin eipä liene syytä päivittää. Itse ostin molemmat ja OS3.9:ä pidän hukkainvestointina. Sen olisi pitänyt olla ilmainen päivitys OS3.5:seen, mielestäni.
Jos velipojan kone on ollut kaapin perällä kauemmin siinä on oletettavasti OS3.0 tai OS3.1 .. OS3.9 osto ja asennus on tässä tapauksessa suotavaa, olettaen että koneessa on kovalevy sillä OS3.9 vaatii cd-romin ja kovalevyn.

Itse voin myös myydä oman OS3.5:seni, turhahan se on kun hyllyssä on OS3.9 ja Pegasos tulee kotiin lähiaikoina MorphOS:n kera

 

jPV
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 12.23:   
Niin siis OS3.5 ja OS3.9 eivät ole tulleet valmiina minkään koneen mukana, vaan ovat erikseen ostettavia käyttöjärjestelmäversioita, jotka eivät ole kovinkaan vanhoja. Ne vaativat toimiakseen 3.1 rommit. Muistelisin, että A4000 koneissa tuli mukana OS3.0 ja A4000T koneissa OS3.1. A4000T oli myös viimeinen "virallinen" Amiga-malli, jos nyt Escomin pikkuisen päivitettyjä A1200-koneita ei lasketa.

Itse ostin myös sekä OS3.5:n että OS3.9:n ja minä taas pidän OS3.5:sta hukkainvestointina ;) OS3.9 on sitä mitä 3.5:n olisi pitänyt olla... käytettävine tcp/ip-pinoineen jne.

 

JPQ
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 13.35:   
Hooligan: Minusta se ei ollut hukka investointi mutta turhan kallis silti.

 

Hooligan/DCS
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 13.49:   
@JPV suoraan sanoen 3.5 ei nyt liiemmin edes muuttanut mun konetta käytännössä.. johan mulla ne samat patchit ja ohjelmat oli alla ennestäänkin. Näkyvin muutos taisi olla OS3.5 taustakuva Worbkenchille ;-)

@JPQ no oikeasti sen olisi pitänyt olla ilmainen tai hinnalta enintään 20-30€..
Mutta mitä sitä tässä valittaa... ei se ole tyhmä kuka myy kalliilla vaan se kuka ostaa.

 

Ibe U
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 13.58:   
Mitä tarkoittaa Escomin pikkuisen päivittämä A1200???

Itselläni on aivan uusi A1200 emolevy escomilta jota ei ole käytetty ollenkaan koska:

Se ei toimi Apollon turboni kanssa.
Levyaseman kanssa oli ongelmia

Osaisko joku kertoa tarkemmin. Olisiko siitä jotain käytännön hyötyä??? Nopeu tms.

 

KimmoK
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 14.42:   
Kun kerran aamulla näin vaivan tän postauksen kasaamiseksi (mutta foorumi ei toiminut), niin postaanpa nyt sitten (vaikka vastaukset olisi jo tulleetkin):

************

A4000 koneita on toimitettu AmigaOS3.0 ja AmigaOS3.1 käyttiksillä.

AmigaOS3.5 on päivitys AmigaOS3.1:stä 3.5:een.

AmigaOS3.9 on täysi & viimeisin AmigaOS paketti.

Infoa: http://os.amiga.com/3.9/?PHPSESSID=a2d9bc48776b6ae2ff5746b3ccb8d090
Saatavuus: http://www.ge.vip.fi/

Arvosteluja yms. löytyy Saku lehdistä:
http://batman.jypoly.fi/~saku/lehti/index.html

Täältä löytyy hyvää oppimateriaalia aiheesta:
http://www.amigau.com/c-amiga/OS.htm
( kuten esim. hyviä linkkejä: http://www.gregdonner.org/workbench/index.html )

 

KimmoK
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 14.44:   
Minulle AOS3.9:n paras ominaisuus on ollut järkyttävä stabiilisuus.

 

KimmoK
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 15.06:   
JPQ: Ei kaikki välttämättä ole kallista mikä maksaa.

Ei siis AOS39 minun mielestäni kallis ollut. Hinta nytkin vaan 54€.
Ja on takuulla ihmisystävällisenpi kuin SOT Linux 55€-555€ tai Windows 112€-1665€, puhumattakaan amigistiystävällisyydestä.

AOS39 paketilla välttää 1000 sudenkuoppaa jotka ovat odottamassa jos AOS3.1:stä yrittää vastaavan saada aikaiseksi patchien avulla.

AmigaForever ehkä olisi lähinnä vastaava ostettavissa oleva artikkeli ja sekin maksaa 57€.

 

JPQ
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.15:   
KimmoK: siis vakaus ? jos niin on mulla ainakin BoingBag2 tuntuu lahoavan. Olen samaa mieltä patheista. Ja täytyyhän ne kulutkin toisaalta kattaa.

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.30:   
AmigaOS 3.5 ja AmigaOS3.9 on sen verran uusia, että niitä ei ole toimitettu minkään Amigan mukana. Eli sillon kun A4000 oli myynnissä ei olut olemassakaan OS3.5:a. Sekä OS3.5, että OS3.9 on vain muutaman vuoden vanhoja. A4000:n mukana on aikanaan toimitettu joko 3.0 tai 3.1.

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.34:   
Äh toistoa näköjään, noh eipä tuo haittaaa :)

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.37:   
Niin ja sen verran kannattaa mainita vielä, että sekä OS3.5 että OS3.9 toimitetaan VAIN rompulla. Niistä ei siis ole lainkaan korppuversiota myynnissä. Vanhemmat AmigaOS versiothan oli vain muutamalla korpulla.

 

KimmoK
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.44:   
JPQ: Joo. Luulin että mulla on A4000:ssa rauta rikki kun se tupsahti "tits up" asentoon ihan itekseen ja saattoi olla jumissa tunteja/päiviä. (olin 100% varma että se on rautavika)

Mutta kun asensin AOS3.9:n kesti päiviä ennen kuin onnistuin tötteröimään koneen nurin... eikä se enään ole kertaakaan itsestään kaatunut tai mennyt pitkäksi aikaa jumiin/lukkoon... pitää koputtaa puuta.

Anyway... AOS3.9 on kokemukseni perusteella helpohko/helpoin tie moderniin ja mahdollisimman vakaaseen Amigakäyttikseen.

 

jPV
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.51:   
Mut jos todellisia uudistuksia haluaa käyttikseen, niin sitten kannattaa pistää joku Workbench replacementti :). Sai naureskella partaansa, kun ihmiset odottivat 3.5:sta kuin kuuta taivaalta ties kuinka pitkään ja se olikin sitten melko vaatimaton uudistus... itse oli jo käytelly siinä vaiheessa Magellan2:sta pitkään ;)

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 17.06:   
No oli siinä OS3.5:ssa silti siinäkin ihan hyviä parannuksia vaikka tietty enemmän olisi voinut odottaa. itselläni jo OS3.5 oli selvästi vakaampi kun 3.1, uus ikonisysteemi (eli pääs eroon newicons purkasta) ja wb:n arexx portti oli kans kivoja. tosin se Arexx-portti on OS3.9:ssa parempi ja viimestellympi kun 3.5:ssa.

Eli vaikka OS3.9 onkin selvästi täydellisempi, niin ei se OS3.5 silon musta turha ostos ollu sekään.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 17.50:   
Vakaudesta minäkin OS 3.5/9:ssa pidän. Turhat patchit jo valmiiksi sisässä auttaa paljon. Parin viikon uptimet on varsin helppo saavuttaa.

 

JPQ
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 18.53:   
jPV: minä en tykkää DOpuksen Wb replamentista.

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 19.37:   
JPQ: Itsekin olen jokusen kerran Msgellania kokeillut wb:n korvikkeena, ollu asennettunakin. Mutta kokeiluksi sitten vaan jäänyt. Ei sillä siinä on paljon hyviä ideoita. Jotenkin kai vaan jäänyt se normaali wb + dopus4.x suosikiksi kuitenkin :) Magellaniin on hiukan totuttelemista, mutta ehkä jos sitä alkaisi tosissaan käytää kokoajan niin siihen tottuisi.

 

jPV
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 19.48:   
JPQ: oletkos käyttänyt uusinta DOpusta WBR:nä? Siis Magellan2 eli Opus 5.8x. Magellan1 ja Opus 5.5 eivät olleet vielä minusta tarpeeksi valmiita WB replacementiksi. Mutta toi viimeisin 5.82 rokkaa. Ei vois elää ilman ;)

miksuh: Joo se vaatii muutaman viikon sisäistämisen, mutta sen jälkeen siitä ei enää luovukaan ;)

 

JPQ
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 21.24:   
jPV: se oli joku CU amigan levykkeellä ollut tosin mutta noi muutkaan ei tunnu olevan minua varten.

 

jPV
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 22.27:   
JPQ: no et sä voi sellasen perusteella sanoa yhtään mitään. Kun kerran et ole viimeisintä (yhä) kaupallista testannut. CU amigan levykkeellä on luultavasti ollu korkeintaan joku paska 5.0.

 

jPV
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 22.29:   
Ja ilman kunnon manuaaleja, jotka saa kaupallisen version mukana, opuksesta ei saa varmaan irti edes 30% ominaisuuksista. Varsinkaan jollain viikkojen tai kuukausien testaamisella. Siinä on niin hemmetisti ominaisuuksia, että vuoden manuaalittoman käytön jälkeenkin vielä löysi uutta :) Ois kannattanu heti ostaa uusin kaupallinen versio :)

 

JPQ
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 23.30:   
jPV: toiminnasta tarpeellinen mieli kuva on jo. Olette osin oikeassa kylläkin.

 

Jupp3
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 10.12:   
No, mun mielestä ainakin 3.1=>3.5=>3.9, jokainen noista päivityksistä oli isompi "kehitysaskel" kuin 3.0=>3.1

Tosin, "epävirallisilla" patcheilla saa tehtyä vanhoille vaikka mitä...

Saahan MacOS 7.x:stäkin patchattua paaaljon hienomman näköisen kuin mitä X on vakiona :)

 

J.
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 11.08:   
Kyllä OS3.9:kin kanssa tarvitaan ainakin yhtä patchia. MagicMenu. Ilman sitä on aika tuskallista käyttää konetta isolla resolla.

 

miksuh
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 13.16:   
Jep olis tuskaa aina raahata rottaa sinne ruudun yläreunaan.. Kiva ominaisuus se et saa valikon sinne missä hiirun pointteri on. Muutenkin mä pidän enemmän siitä et se valikko pysyy itsekseen auki eikä vaan sen aikaa kun oikeaa namiskaa painaa.

 

JPQ
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 15.06:   
Jupp3: Oli olet oikeassa. Vaikka 3.0:lan 3.1:den ero onkin pieni mutta merkittävä.
J.: No niin on. Isoja resoluutioita on kaikki 800x600 isommat sanoisin...
Miksuh: tuosta valikko hommastasi olen samaa mieltä.
J.&Miksuh: jos CV643d sallisi tarpeeksi kevyesti läpinäkyvät valikot sekin optio olisi minulla päällä.

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 15.33:   
En minä ainakaan huomannut minkäänlaista hidastumista 8bit -> 15bit tilojen välillä jonka tuo MagicMenun läpikuultavat valikot vaatii.

 

jPV
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 16.55:   
Ilman mitään näyttötilan muuttamistakin läpikuultavuus hidastaa pikkuisen menujen aukeamista. Nopeilla väylillä sitä ei oikeastaan huomaa, mutta Zorro2-väylällä kyllä.

 

JPQ
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 22.19:   
jPV: aivan ja kun on tottunut WB:een sulavuuteen verrattuna kilpaileviin.

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 23.39:   
jPV, no minulla oli A4000/060 jossa Cv64-3D.. sillä ainakin oli silmämääräisesti ihan samannopeuksista oli tuo läpikuultavuus päällä tai ei.

 

JPQ
Sunnuntaina, 26. tammikuuta, 2003 - klo 1.28:   
Jani Kuituniemi: Lienee ZorroIII avain sana. Huonon ? ZorroII:Sen omistaja.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 26. tammikuuta, 2003 - klo 15.02:   
Voi hyvinkin olla .. siitäkin huolimatta että nykyisellään Zorro3:n maksiminopeus taitaa olla vajaat 1/10's osa siitä teoreettisesta nopeudesta mihin se on specsattu.

 

jPV
Sunnuntaina, 26. tammikuuta, 2003 - klo 20.39:   
Jani: joo, laskin ZorroIII:n nopeaksi väyläksi (Amigoiden parissa, niistähän tässä on kyse :)). ZorroIII ja PCI ovat Amigalla ihan toista luokkaa kuin ZorroII ja se juuri vaikuttaa tuon MM:n läpinäkyvyyden kanssa. ZorroII:lla huomaa liiankin selvästi jopa tuon suuruisten datamäärien siirtäminen väylän läpi... esimerkiksi taustakuvan kokokin vaikuttaa ikkunoiden aukeamisnopeuteen silminnähden jne.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 26. tammikuuta, 2003 - klo 22.57:   
Ah ollappa specsien mukainen ZorroIII väylä ja sen 389MB/s kaistanopeus.. Kuka sitä sitten mitään PCI:ta ees haluis.. :)

 

J.
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 8.09:   
Omalla vanhalla systeemilläni (A1200T/Mediator/Voodoo3/030-50) läpinäkyvät menut MM:llä olivat hieman tahmaisia. En ole kokeillut vielä uudella 060:llani mutta veikkaisin että tahmaamista ei juuri esiintyisi. Eihän tuo läpinäkyvyys oleellista olisi mutta onhan se aika näyttävä efekti...

Ja suurista resoista puheenollen, itselläni on 1600x1200 16-bittisenä. Siinä luulisi joksikin aikaa resoa riittävän...

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 14.17:   
Jani Kuituneimi: niinpä ja siksi pitäisikin tehdä ZorroIII adapteri amigaoneen ja pegasokseen... J.: PC:een käyttäjien härnäykseksi minäkin sitä kaipaan... Ja tuo 1600x1200 tosiaan iso ja minä vaan haluaisin 24bittisenä sen ja lomittamatta ja nopeana eipä vaan onnistu varmaan millään amigan näyttökortilla tai noilla tuetuillakaan ei toisaalta monitorikaan sallisi...

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 14.37:   
Jpq, minusta olisi mukava jos jollain olisi aikaa tehdä Buster replacementti ala *köh* BoXeR *köh* joka toimisi specsien mukaan. Tuollainen ZorroIII adapteri voisi olla ihan jännä, mutta en usko että sille on oikeasti paljoa tilausta. Kaikki Zorro korttien toiminnallisuus saadaan paljon halvemmalla PCI korteilla ellei sitten ole kyse jostain eksoottisesta Zorro kortista joita sellaisiakin toki on.

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 14.42:   
Jani: ei varmaan olisikaan varsinkin kun Delfina Flipperissä oliko siinä PCI? jos oli niin ei ole edes minulla koska joku voi siihen luultavasti AMigaOne ja Pegasos ajurit vääntää siihen menessä kun mulla varaa edes kolmeen noista.;-) (kolmas on se Delfina Flipper jos jäi hämäräksi)
Ja mitä eksoottisiä Zorro kortteja on?
Sunrize AD516 voisi olla mun ehdotus eli toinen äänikorttini joka syrjäytyy Delfina Liten syystä. Eli
pykimätönkin samplaus onnistunee ei vielä ainakaan ole ollut pulmia.

 

zipper
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 16.29:   
Voodoo3:lla 1600x1200x24bit onnistuu n. 70Hz:lla kun monitorista
loppuu kilohertsit kesken.

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 19.32:   
Zipper: Mulla loppuu lisäksi tuumat ja silmät.

 

J.
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 7.35:   
zipper: Minä en kyllä löytänyt oman Voodooni näyttötilalistasta tuollaista 1600x1200x24-tilaa. 16-bittinen oli korkein värimäärä minkä löysin tuolle resolle. Ehkä uudemmissa ajureissa on tuo 24-bittinen tila mutta jotenkin en uskalla päivittää niitä kun en tiedä onko uudemmissa ajureissa tuo Elboxin RDB-killer ;-)

Ja itselläni tuo näyttötila on kyllä aika kelpoisilla hertseillä, taisi olla ainakin tuo 70 Hz. Jostain vanhemmasta postauksestani noiden pitäisi löytyä.

 

zipper
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 11.27:   
J:
No itsehän se piti tehdä. Prometheuksen P96-version pikselikellossa oli vielä varaa, en tullut katsoneeksi mihin asti riittäisi kunnon monitorilla. Täytynee huvikseen vilkaista, mistä jää paitsi.

 

zipper
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 16.04:   
Näyttäis riittävän 110 Hz asti...

 

miksuh
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 16.06:   
J: uusimmissa ei sitä killerikoodia enää ole. Niissä vanhemmissahan se nimenoomaan on. Tosin en tiedä mistä versiosta lähtien vai ihan ensimmäisistä. Itse olen päivitelly nuo uusimpiin sitämukaan kun niitä on julkastu.

 

miksuh
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 16.08:   
Niin ja picasso96 modellahan niitä tiloja saa tehtyä, Kyllä se 24bit 1600x1200 onnistuu. Itse tosin 15" putkella en käytä kun 1024x768 tilaa, isommilla menee jo liian tihrusteluksi.

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 17.37:   
miksuh: CV/643d ja Flatron 775FT (17") käytän 1024x768 muuten kyllä 1152x864 kelpaisi mutta tuli hieman pulmia kortista tai ajurista johotuen.
Osin nyky monitorini huomempi kun vanha mutta kumma kyllä huononmpi speksinen monitori toimii paremmin?

 

J.
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 8.11:   
miksuh: löytyisikö tietoa millaisia asetuksia tuollaiselle 1600x1200x24-tilalle pitäisi laittaa ? Minulle tuo 1600x1200 ei ole ongelma, omalla 19" putkellani näkyy ihan siististi :-)

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 15.03:   
Hm en nyt ulkoa osaa sanoa. Joku jolla kotona netti ja tommonen tila käytössä osaa varmaan kertoa enempi.

 

ra
Maanantaina, 10. helmikuuta, 2003 - klo 16.08:   
Aloittelija kaipaa valaisua. Mitä nuo ROM, Kickstart, WorkBench ja AmigaOS 3.x oikein tarkoittaa.

 

JPQ
Maanantaina, 10. helmikuuta, 2003 - klo 16.26:   
Aloitelijalle apua tässä joku gurumpi selkeytäköön lisää jos tarpeen:
ROM = Read Only Memory
Kickstart = Sanoisin tärkein osa amigan käyttistä joka ROM:issa.
Workbench = AmiganOSin grafiinen "työpöytä".
AmigaOS= Amigan loistava käyttöjärjestelmä.

 

ra
Tiistaina, 11. helmikuuta, 2003 - klo 12.59:   
JPQ: Kiitos tiedoista. Enää en ole totaalisesti pihalla. Ainakin luulen että en ole.

 

miksuh
Torstaina, 13. helmikuuta, 2003 - klo 12.03:   
Niin ja tarkennuksena ja hämmennyksenä ehkä myös :) Siis: Workbench ei ole kuten Windows 3.x. Workbench on siis todellakin vain pelkkä ikonipohjainen työpöytäympäristö. Workbench ei ole se osa Amigan käyttistä (AmigaOS), joka mahdollistaa graafiset ikkunoita, nappuloita, valikoita jne käyttävät ohjelmat.

PC:ssä, jossa oli aikanaan DOS+Windows 3.x pystyi graafisia ohjelmia ajamaan vain sillonkun Win 3.x oli käynnistettynä. DOS:ssa niitä ei voinut ajaa. AmigaOS taas jo itsessään sisältää tarvittavat kamat graafisiin ohjelmiin. Eli koko workbenchia ei vältämättä tarvitse levyllä lainkaan ja silti voi ihan normaalisti ajella graafisia ohjelmia. Amigassa ei edes ole lainkaan PC:n tyylistä tekstitilaa.

 

JPQ
Torstaina, 13. helmikuuta, 2003 - klo 12.35:   
miksuh: Aivan, ja tuo on hyvätarkennus. Ja toiseksi amigan komentotulkki ihan eri maailmasta minusta kuin M$-DOS.

 

TK
Torstaina, 13. helmikuuta, 2003 - klo 12.52:   
>PC:ssä, jossa oli aikanaan DOS+Windows 3.x >pystyi graafisia ohjelmia ajamaan vain sillonkun >Win 3.x oli käynnistettynä. DOS:ssa niitä ei >voinut ajaa.

Tuohan ny o ihan fuulaa, kyllähän win3.x on dos:n päällä pyörivä graafinen ohjelma... :)

Mutta asian vierestähän tämä menee eli tarkoitat ikkunointia jne. et sitä minä tässä pilkon...

 

miksuh
Torstaina, 13. helmikuuta, 2003 - klo 13.31:   
TK: Et sä kyllä tasan tarkalleen aja DOS:ssa yhtäkään graafista ohjelmaa, ellei Win 3.x ole käynnissä. On kaksi eri asiaa puhua Windowsin dos-ikkunasta ja puhtaasta DOS:sta ilman että Win 3.x olisi käynnissä.

Ero Win3.x:n ja Workbenchin välillä on nimenomaan siinä, että Win 3.x on ohjelma, joka tarjoaa graafisen käytöliittymän (ikkunat, namiskat, valikot jne) muille ohjelmille. Workbench taas on ohjelma, joka tarjoaa vain ikonipohjasen työpöydän. Amigalla graafinen käyttöliittymä on AmigaOS:n palveluja ei Workbenchin.

 

miksuh
Torstaina, 13. helmikuuta, 2003 - klo 13.37:   
Niin no vakio ikkunointia tarkotin tuon nyt olisi pitänyt olla kenelletahansa täysin 100% selvä ellei aleta jotain pilkkua rääkkäämään.

Kyse oli käyttöliittymästä, jota tarjotaan milletahansa sitä pyytävälle ohjelmalle, ei mistään ohjelmoijan jokaiselle ohjelmalle erikseen itse vääntämästä käyttöliittymästä.
Tokihan ohjelmoija voi itse vääntää jotain graafista vaikka nykysille taskulaskimille, muttei se silti ole se asia mitä tarkotin.

 

aloittelija
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 16.05:   
Joo elikkäs minulla on toi AROSin pc korppuversio ja haluisin kysyä että voiko sillä pelata vanhoja amigan pelejä ja miten saan pelit siirrettyä pc:lle.

 

JPQ
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 16.25:   
aloittelija: AROS käyttis kopio joka ei matki alkuperäis piirisarjoja tietääkseni mitenkään eli et voi sillä niitä pelata. Ja toiseen kysymykseesi en nyt jaksa vastata.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 17.00:   
Niin, siis AROS on ainoastaan Amigan Workbenchin korvike. Koska se ei emuloi Amigan muuta laitteistoa, et voi pelata sillä pelejä. Kokeile vaikkapa WinUAE:ta jolla onnistuu hyvin pelin kuin pelin pelaaminen jos vain pellin alla on tarpeeksi tehoa (Athlon XP 2000+ tjsp). Tuota saa kätevästi ostettua Gentle Eyelta Amiga Forever nimisenä CD:nä jossa tulee mukana kaikki lailliset versiot ROM piiristä ja jonkinmoinen käyttöjärjelmäkin. Maksaa muutaman kymmenen euroa, lisäksi www.back2roots.org kannattaa bookmarkata, sieltä löytyy sadoittain pelejä ihan laillisesti haettavaksi ja niissä kerrotaan millä asetuksilla ne saa WinUAE:ssa toimimaan.

PC ei osaa suoraan lukea Amigan diskettejä, joten tarvitset hommaan aidon Amigan jolla tiedostojen siirto onnistuu normaalilla nolla-modeemi kaapelilla esimerkiksi tai lähiverkon yli tai pilkkomalla levykkeen "image" pienemmiksi palasiksi ja siirtämällä ne yksi kerrallaan PC:lle Amigan PC-levyke tuen läpi.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 17.04:   
Niin, lisätään nyt vielä.. Gentle Eyen osoite on www.ge.vip.fi, ja PC:lle on kyllä olemassa lisäkortti jonka avulla voi lukea Amigan diskettejä.. niin, ja jonkinmoinen softa hackikin on, mutta se vaatii käsittääkseni kaksi levykeasemaa (A: ja B: ) johon toiseen laitetaan Amigan levy ja toiseen mikä vain levy ja se sitten jotenkin lennossa lueskelee niiltä lomitetusti tjsp jolloin on mahdollista lukea Amigan levykkeitä PC:n kankean levyasema-ohjaimen avulla. Tämän toimivuudesta ei ole mitään varmuutta, kovin sekalaisia kokemuksia tuntuu olevan ihmisillä.

 

tnt
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 20.06:   
Kysymys: Miksi Amiga-pelejä PC:llä? A500 lisämuistilla ja videomonitorilla ei ihmeitä maksa, vielä jos kepiksi löyty pro competition5000 tai joku muu kiva mikrokytkinhässäkkä, fiilis on AITO. Pc:n pelit on Pc:n pelejä ja antaa Mikrostuffilaisten hangata kauniita mutta epäpelattavia pelejään rauhassa... Anteeksi jyrkkä mielipide, mutta olin itse hukassa Puuceemaailmassa melkein 10v ja onneksi huomasin: Amiga is Alive...

 

JPQ
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 20.57:   
Jani: tuo levyke viritelmä joka vaatii kaksi levyasemaa ei toimi moniajossa eli ainoastaan dosissa tietääkseni. Ja en tosiaankaan luottaisi siihen.
tnt: niinpä hyvä kysymys. Toisin päin ymmärrän.:) miksi muuten TNT "palasit" ?

 

Anu Seilonen
Perjantaina, 21. helmikuuta, 2003 - klo 19.39:   
Edit: Microsoft/Linux-keskustelu siirretty ketjuun Microsoft vs. Linux (-:. -Thoriel

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: