Nollamodeemikaapeli

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 02/2003 » Nollamodeemikaapeli « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Petsku
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 1.04:   
Mä kysyn nyt vähän hölmöjä mutta kysyn kuitenkin. Käykö tavallinen PC-kaupasta ostettu nollamodeemikaapeli Amigan ja PC:n linkittämiseen? Entä kun Amigassa on 25-pin ja PC:ssä 9-pin liitin...ostan vain valmiiksi 9-25 kaapelin vai tarviiko Amigan takia tehdä jotain lisäkytkentöjä?

 

Joanna
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 2.38:   
Riippuu Amigan mallista mutta yleensä kannattaa mitata tai muuten varmistaa ettei siinä ole mitään vaarallista kytkettynä. Amigoissa on joitakin piikkejä joihin tulee eri signaaleja kuin PC:ssä on tapana (mm käyttöjännitteitä) ja niiden kytkeminen väärään paikkaan ei ole terveellistä kummallekkaan koneelle.

Mutta. Pitää tietää mikä Amigan malli että voi vastata tarkemmin.

 

Flux
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 3.03:   
Ei minun mielestä sarjapiuhat käytä Amigan jännitenastoja, toisin kuin printteripiuhat kytkee ne maahan.

Kauppojen valmispiuhoissa on yleensä 9 ja 25 -päät molemmissa päissä. Jos ei, noi käyttää 9-25 tai 25-9 adaptereita.

Tuskin kysyjällä A1000 on, missä töpselit ovat standardista poikkeavaa sukupuolta, jolloin tarvittaisiin myös sukupuolenvaihdin.

 

Joanna
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 3.42:   
Okei.. Siitä on aikaa kun olen yhtäkään Amigaa niin aktiivisesti käyttänyt enkä vallankaan halua sanoa mitään näistä 'uudemmista' koneista (A600/1200/4000)

Mutta varovainen kannattaa olla aina, vallankin vanhempien Amigoiden kanssa, Ainakin manuaalien mukaan (Commodore virallinen HW referece, Addison wesley 1989) A500/2000 laitteissa tulee pinneistä 9 ja 10 ulos +12V ja -12V jänitteet. No, eipä ole konetta josta tarkistaa...

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 9.05:   
Amigalle kannattaa hankkia 7-johtoinen nollakaapeli, itse tein tuollaisen omatekoisena. Ensin ostin aikoinaan PC:n nollamodeemiadapterin, mutta se oli vain 3-johtoinen, joten se meni romulaatikkoon saman tien. Gentle Eye muistaakseni myy valmiinakin noita 7-johtoisia.

 

Petsku
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 11.05:   
Koneena on pikkuinen A600!
Mihis lopputulokseen me oikein päädyttiin, itse modattu kaapeli vai kaupasta suoraan?

 

KimmoK
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 13.52:   
Amiga university on aika erinomainen paikka näiden kikkailujen tietojen setvimiseen: http://www.amigau.com/

(olisipa virtaa tehdä Suomalainen Amiga yliopisto tms...)

 

Flux
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 14.25:   
Itse modattu on varmin vaihtoehto ja saa halutun mittaisen, mutta kalliimpi ja työläämpi.

Bilteemassa on molemmilla töpseleillä oleva johto (yhteensä siis 4 töpseliä) hintaan 6.70e.

 

Tomechio
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 20.30:   
Viitsisikö joku laittaa jonkun linkin josta löytyisi rakennusohjeet tuolle kaapelille (Amiga500:sen ja PC:en välille)

Kiitos

 

Flux
Perjantaina, 31. tammikuuta, 2003 - klo 0.42:   
Itselläni on käytössä tuollainen.

http://www.tpu.fi/~pepesa/0modem.txt

25-25 -versio noin 10 metrin mittaisena. Tarvittaessa (riippuen mihin PC-myllyyni liitän) laitan PC-päähän 25-9 -adapterin.

 

tomechio
Sunnuntaina, 2. helmikuuta, 2003 - klo 14.18:   
kiitti Flux

 

Juha Vainio
Maanantaina, 4. huhtikuuta, 2005 - klo 19.56:   
Kuinka amiga liitetään pc:hen ja mitä ohjelmia tarvitsee pc:hen ja amigaan?Olisko jollain jotain hyvää ohjetta?
Kiitoksia:)

 

Marq
Maanantaina, 4. huhtikuuta, 2005 - klo 23.20:   
Pelkkää tiedostojen siirtoa varten Amigaan saat Aminetistä Termin. Suurin toimiva sarjaportin nopeus A1200:n peruskamoilla on 38400 (8-N-1). Wintöötin tapauksessa varmaan Hyperterm tai mikä olikaan osaa lähetellä tuon kanssa zmodemilla tiedostoja. Linuxin kanssa olen laittanut seuraavan rimpsun /etc/inittabiin ja käyttänyt Amigaa sarjapäätteenä:

T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyS0 38400 vt100

lrzsz-nimisestä paketista saa Linuxiin sz- ja rz-komennot, joiden avulla voi siirrellä tiedostoja Termin kanssa. Muista PC:n käyttiksistä en tiedä, mutta Linux-jekut toiminevat pienin muutoksin muissa PC-Unixeissa.

Päätepohjaista siirtelyä hienostuneempi tapa olisi sitten virittää PC:hen esim. SLIP tai PPP, jolloin vaikkapa Miamin avulla saisit ihan lähiverkon niiden välille sarjapiuhalla. Hiukan on vaikeampaa, muttei mitään mahdotonta.

 

mkl
Tiistaina, 5. huhtikuuta, 2005 - klo 1.51:   
Muistanko väärin, jos muistan käyttäneeni "TWIN"-ohjelmia A500:sen ja PC:n välillä nopeudella 115200 bps?

Ohjelmallisesti ainakin olisi mahdollista kaapata rauta, ja keskittää prosessoriteho sarjaportin kuunteluun.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: