CV/643d asiaa

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 01/2003 » CV/643d asiaa « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 20.50:   
P96 väki onkos teilla leveys suunnassa 8bit ja 16bit ja 24bit tilat samalla kohtaa ? CGXV4 entäs teillä ? Nimimerkki P96 väkeä olen vielä ja ne eivät ole samalla kohtaa säätämällä näyttö tilan asetuksia niin sain edes jotenkin samalle kohtaa. Ja muistikuva on CGXV4 ajataltani että ne on keskellä. Käyttäkää kuvaputki näyttöä tähän testiin.

 

zipper
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 16.20:   
No ei ole kummallakaan softalla mikään samalla kohtaa, kun en ole vaivautunut laittamaan samoja asetuksia säätöihin omien viritysten jälkeen - onneksi monitoriiin mahtuu parikymmentä ruutua muistiin.

 

JPQ
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 18.36:   
Zipper: eli esim. 8bit ja 16bit ja 24bit tilat on eri kohtalla esim. resoluutiolla 1024x768.
Menipähän vaikeaksi kait selittää...

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 20.24:   
Koska noissa vaakataajuudet muuttuu tottakai tarvittavan kaistan takia, niin tottakai ne on "eri kohdissa" näytöllä kunnes kys. tilat on säädetty kohdalleen ja tallennettu monitoriin (tottakai vain siinä tapauksessa että kyseessä on digitaalinen monintori)

 

JPQ
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 22.34:   
Jani Kuituniemi: Voiskos tälle jotain muuta kuin eri synkeillä olevat 8bit,16bit,24bit versio esim. 320x200 tilasta ? tuo 1024x768 on siksi huono esimerkki kun sitä ei muutenkaan saa kunnnon synkeillä tällä kortilla.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 0.54:   
Itse käytin juuri tuolla ohjaimella 1152x970x15bit, 82hz ja olikohanse 60Khz tjsp. Kyllä sitä katseli. Tuo tilahan oli tehty siitä vakiosta 1152x900:sta editoimalla sillä CyberGraphX:n työkalulla. Tarkoittanet siis, että tekisit eri versiot tuosta tilasta valmiiksi "oikeilla" synceillä jotta kuva ei hyppää eri kohtaan? Jos sinulla on suht moderni digitaalinen monitori, niin voithan tallentaa siihen nuo eri tilat jolloin monitori osannee itse säätää kuvan kohdalleen synccien vaihtuessa taikka sitten säätää käsipelillä kys. näyttötila-editorilla syncit samaksi jolloin tuota ei tarvita. Toisaalta pitää muistaa se, että syncceihin koskeminen muuttaa näyttötilaa, pelkkiä syncceja ei yleensä voi muuttaa muuttamatta näyttötilaa samalla.

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 2.51:   
Jani Kuituniemi: Mulla tarkalleen samat synkki arvot jokaisessa 320x200 tilassa eli jos en muuttaisi position arvoa niin jokut näkyisi vain osittain. Eli tietänet pulmani ja jäi minulle puheistasi kuva ettei sille voi mitään. Minulla oikein moderni näyttö LG 775FT Flatron hetki sitten oli vielä Samsung SyncMaster 755DF mutta sain tarpeeksi muotovirheistä ja onhan tässäkin niitä mutta lievenmpiä ja lasi on litteähkö eli ei rasita silmiä yhtä paljon. Kaistan leveydestä jouduin tosin 25Mhziä nipistämään mutta se on pientä se. Tuo sinun tilasi oli lomitettu se on melkovarma ? ja niitä minä en jaksa modernilla monitorilla videotiloissa menee.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 13.03:   
Muistaakseni itseasiassa se ei ollut lomitettu, mutta en voi tarkistaa koskapa tuon näytönohjaimen jo myin. Mulla oli pixelclock 67Mhz tuossa tilassa ja ohjainkin oli "kellotettu" 55 -> 67 joka antoi enemmän liikkumavaraa noiden tilojen säätämisessä.

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 15.47:   
Jani Kuituniemi: Siis ihan ohjelmallisellako kellotuksellako ? ja mitä minä tuossa eilen leikin synkeillä sain tuon vain lomitettuna tosin ajurina P96 joka sallii minusta vähempi kuin CGXV4.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 18.59:   
Kyllä, ohjelmallisesti tooltypestä määriteltynä. Muistaakseni AdvanceClock = YES ja MemClock = 67 oli ne mitä mulla siellä oli.

 

jPV
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 19.52:   
Mulla on:

ADVANCEDCLK=YES
MEMCLOCK=70

Lisäks kortille on vaihdettu kide pikkasen paremman väylänopeuden saavuttamiseksi, mutta en enää muista tarkemmin mihin se vaikutti ja millanen se oli... nyt taitaa olla 66MHz:n kide....

Tossa on muuten p96speed:llä tehty nopeusvertailu p96:n ja cgx4:n välillä: http://jpv.wmhost.com/P96Speed_cgx4_vs_p96.txt

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 20.45:   
Alkup. kide on muistaakseni 50Mhz. Mulla alkoi tuon 67:n jälkeen tulla turhan paljon pieniä grafiikkavirheitä etten sitä viitsinyt pitää sitten hyötykäytössä. Sellaisia pieniä erivärisiä pisteitä alkoi ilmaantumaan näytölle jotka kyllä lähti pois kun otti redraw:n, mutta häiritsivät silti :) 67 oli sellainen korkein nopeus jossa ei noita virheitä tullut kuin hyvin satunnaisesti ja silloinkin vasta sitten kun näytönohjain alkoi käymään turhan lämpimänä.

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 21.35:   
jPV: P96Speedillä itsekkin tein nopeus vertailun. Harmi kun PicassoII+Picasso96 (saattoi olla myös CGXV4) yhdistelmän testi tulokse ei ole enään tallessa. Ne 24bit tilat hitaita kuin HAM8 DBLPAL 640x512 tilassa jos en väärin muista.
Jani Kuituniemi: Pitää tuota ohjelmallista kellotusta ehkä joskus tutkia.

 

Petteri
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2002 - klo 15.04:   
Mulla itselläni on MEMCLOCK niinkin korkea kuin 77. Joskus harvoin joihinkin gadgetteihin saattaa tulla pari häiriöpikseliä, mutta muuten kortti pelittää vielä tuolla nopeudella ihan mainiosti. Pitäisi vissiin vielä kokeilla vaihtaa tuo kide nopsemmaksi, jotta saisi tuosta kortista ja hitaasta Z2-väylästä rutistettua viimeisetkin mehut irti.

 

Max
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 17.57:   
Kun en ole vähiin aikoihin Amigaan osia laitellut,niin verestetäämpä muistia.
Moinen graffakorttihan tarvitsee Phase5 turbon,mutta pitääkö olla PPC vai
riittääkö 060.

 

JPQ
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 18.05:   
Max: Ei Cybervision64/3d vaadi kun ZorroII väylän ja ainakin nyky ajureiella vähintään 020:llan. Se olij joku CybervisionPPC (A3000/A4000:seen) tai BlizzardVision (A1200:seen) joka vaatii PPC turbon joku voi vielä näyttö kortin nimeä tarkentaa. Vaatii siksi kun tulee tuohon PPC turboon kiinni. En ole edes kuullut että vaatisi Phase5:vin turbon.

 

m9iksuh
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 10.19:   
Jep eli riippuu siitä minkämallinen amiga se on mihin tuon graffalaudan haluaa työntää. A2000, A3000 ja A4000 koneissa on zorro-väylät valmiina. A1200:n pitää hommata erillinen väyläkortti. Eli A1200:n pitää olla tornikotelossa, jotta tuo on mahdollista.

 

Jon
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 10.31:   
BVision on Phase 5:n valmistama, vai tipuinko puusta?

Max: jos haluat PCI-väyläisen näytönohjaimen, tarvitset jonkinlaisen PCI-väylälaajennuksen (esim. Mediator, Prometheus, G-REX sp?).

Itse luulisin että 060:llä pärjää. Ei ainakaan kannata ostaa 040/PPC-comboa, mutta jos jostain saa 060/PPC:n, niin sitä voisi jo miettiäkin.

Jos vaihtoehto on uusi kone niin tsekkaa Pegasos ja AmigaOne.

 

miksuh
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 11.33:   
En tiedä kannattaako oikeen enää ostaa 060+PPC turboa, ellei halua ajaa koneella nykyistä AmigaOS versiota. MOS ja OS4(valmistuttuaan) ei kumpikaan käytä sitä m68k prossua. Eli se jäisi ihan käyttämättömäksi. Tällähetkellä taitaa olla melkeimpä järkevämpää ostaa se 040+PPC turbo. Tuommoinen on 060 versiota selvästi halvempi ja MOS/OS4 m68k emulaation nopeus riippuu vain turbossa olevan PPC-prossun nopeudesta.

 

miksuh
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 11.49:   
Etsiskelin tässä uteliaisuuttani netistä noiden turbojen nykysiä hintoja ja Blizzard PPC:t näkyy kadonneen täysin Vesalian ja KDH:n listoilta. Cyberstorm PPC:tä löytyy vesalialta vielä, mutta köh hiukan kyseenalasta semmosen ostaminen enää nyt kun Pegasos ja AmigaOne on jo saatavilla :)

Vesalialla:
PPC board, CyberstormPPC 233 MHz with 68060/50 CPU, UW-SCSI controller. (DCE ) 799EUR

Eli CSPPC 060:lla on melkein 800EUR... Tollahinnalla saa jo kivasti kalustetun Pegasoksen tai Amigaonen, eikä siis pelkkää emoa vaan :) Eli HIUKAN kyseenalasta noiden ppc-turbojen ostaminen nyt :)

Jossainmäärin käy kyl sääliksi niitä Amiga-dealereita joilla noita turboja on varastossa, niissä on melkosesti rahaa kiinni ja nyt niiden myminen on entistä epätoivosempaa puuhaa...

 

Hooligan/DCS
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 11.49:   
Mulla on 040-25/603e-200 . en suosittele. hintalaatusuhde ei todellakaan ole kohdallaan. harmittaa etten ostanut aikanaan 060/ppc vaihtoehtoa.

 

JPQ
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 12.58:   
miksuh: ei ole muuten koska 040 lämpenee. Ja toiseksi nuo käyttikset on lupauksia ja minä ainakin haluan myös vanhoja softia pyöritää jopa niitä jotka ei emulla pyöri. Ja nykyään on vain 060 kun 060+ppc maksaa liikaa vieläkin.

 

miksuh
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 13.26:   
No lämpenemiseen auttaa siili ja tuuletin :) On se mullakin ollut 040 40Mhz :) 040+ppc yhdistelmä kuumenee tietty vielä enempi ja se on joillekin aiheutanut stabiiliusongelmia, tiedetään. Ja toki siis pelkäksi m68k turboksi 060 on paljon parempi, itsellänikin semmonen nykyään on.

Mutta eiköhän noin yleensä suurinosa vanhoista käyttisystävällisistä ohjelmista toimi MOS/OS4 emulaation allakin. Lisäksi eiköhän MOS:sta/OS4:sta pääsee käsiksi amigan erikoispiireihin jne, mikäli ne koneessa on. Eli Classic Amigalla noita uusia käyttiksiä ajettaessa yhteensopivuuden luulisi olevan parempi kun uusilla koneilla.

Toki siis jos haluaa bootata vanhan käytiksen puolelle ja ajaa sieltä jotain vähempi käyttisystävällistä softaa niin sillon 060:sta on hyötyä nopeutta vaativissa hommissa. Ja tietty osa mykysistä peleistä hyötyy 060:n nopeudesta.

Useimmat hyötysoftat kuitenkin todennäkösesti toimii ihan hyvin emulaatiossa, ja jos ei toimi eikä ne ole hirveän raskaita niin toimii ne 040:llakin yhtälailla kun 060:lla.

Pointti nyt vaan oli siinä, että 060+PPC turbot on aina ollut hirveän kalliita, käytettynäkin. Ja nyt kun Pegasosta ja AmigaOnea saa, niin noiden turbojen hinta tuntuu tehoon nähden suorastaan järkyttävän korkealta. 040 PPC turbo on sentään hiukan halvempi.

 

miksuh
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 13.52:   
Hmh tosin joku joka on käyttäny MOS:a tietää paremmin pääseekö sen emulaatiossa ajettavat softat esim erikoispiireihin käsiksi jos ne koneessa on. UAE:sta puhuttu vanhojen piirejä tarviivien softien ajoon noin yleensä... Eli enpäs sano mitään kun en tiedä onnistuuko toi.

 

JPQ
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 14.00:   
miksuh: hyi tuuletin. Eipä nämä ole käyttis ystävällisiä mistä puhun.

 

miksuh
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 15.48:   
Ei tuulettimet nii kauheita ole :) Ainut et ne mölyää...

 

JPQ
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 17.01:   
miksuh: mölyhän se minuakin haittaa...

 

Max
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 17.58:   
Siis konehan oli tornitettu A1200 Z2väylällä ja blizzardin 060 turbolla.
Näytönohjaimena vanha Retina.Kysäisin vaan siksi,että nyt on kaikenlaista
Amiga-sälää myynnissä aikalailla.Jos vähän parantelisi vanhaa jaa jättäisi
sen suosiolla nostalgiakoneeksi.

 

JPQ
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 21.50:   
Max: Ja tottakai kannataa parannella ja luulen että juuri näyttökorttia. PS. Pitää joskus kun saan eröisiin asioihin rahat kasaan myydä tuo Delfina Liteni pois. Eli asiat on sample editori mutta kun muutenkin älyttömästi kaikkea mitä pitää ostaa ja SoundFX pitää ostaa suoraan tekijältä.

 

Ibe U
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 12.03:   
Retina ei todellakaan taida olla "parhaasta päästä", ja siihen löytyy huonosti tukea.

Iteslläni on GVP spectrum johon olen ollut tyytyvänen, valinta oli aika selvä, kun valmiina oli jo NEC:in multisynkki ja GVP:stä saa vietyä amigan omat näyttötilat läpi, eli tarvitsen vain yhden monitorin.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: