C=Lehti 4/88: DigiClock -pulma

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Viestit 2003 » C=Lehti 4/88: DigiClock -pulma « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Pauli
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 23.41:   
(Ihan ensiksi on syytä sanoa etten ymmärrä ohjelmoinnista juuri mitään ja että koneeni on A500, KS1.3 WB1.2)

Ajattelin huvikseni naputella DigiClockin (C=Lehti 4/88), mutta eihän siitä mitään tullut. Listauksen basic-lataajassa on jokin ihmeellinen pykälä merkki jota en edes meinannut löytää näppäimistöltä. Löydettyäni sen ei Amiga Basic kuitenkaan huoli sellaista riviä jolla se on joten korvasin sen risuaita merkillä.

Naputtelin listauksen loppuun, tallensin ja koitin ajaa ohjelman. Toisessa i=fndec(h$) kohdassa Amiga basic ilmoittaa että syntax error. Olen varma että olen koko ohjelman kirjoittanut niin kuin se lehdessä on (paitsi se pykälä merkki). Muistelisin että joskus nuorempana kirjoitin DigiClokin yhdessä erään kaverini kanssa ja hän sai sen pienen säätämisen jälkeen toimimaan.

Jos joku voisi selittää missä mättää, niin olisin kiitollinen.

 

JpQ
Lauantaina, 30. marraskuuta, 2002 - klo 3.07:   
Täytyy katsoa huomenna minkälainen on se basic lataaja ja katsoa mikä merkki kuuluisi sen tilalle jos osaan päätellä. Ja pykälänkin merkki kyllä löytyy näppikseltä mutta onkohan tuo muuten omalla basic lataajalla vai sillä vakio basic lataajalla. Kun C lehdellä oli sellainen mitä kaikki mun tuntemat koodit käytti.

 

Jon
Lauantaina, 30. marraskuuta, 2002 - klo 15.38:   
Katso JPQ myös seuraavan lehden Errata :)

 

JPQ
Lauantaina, 30. marraskuuta, 2002 - klo 16.49:   
JOn: Minulla ei taida kyseisiä lehtiä olla siis kumpaakaan mutta niitä missä se perus Basic loaderi on tuskin tuolle omaa ovat tehneet.
Täytyy yrittää muistaa.

 

JPQ
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2002 - klo 2.28:   
Entäs kelpaisiko valmis ajattava ? saattaisi löytyä Amiga3 kirjan levykkeeltä minulta.

 

Pauli
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 22.29:   
Joo, Kelpaa toki. Siitä varmaan voi sitten verrata että missä meni vikaan.

Voisin myös koittaa saada siirrettyä tiedoston PC:n puolelle ja sitä kautta nettiin josta sitä voisi muut ihmetellä.

 

JPQ
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 23.02:   
Pauli: yritän tässä kaivaa sen mulla lienee myös Samalla Levykkeellä Assembler lähdekoodi siihen mutta sitä Basic lataajalla ladattavaa ei. Saakos ne tiputtaa sähköpostiisi kun löytyvät vai haluatko vain toisen eli Ajettavan tai lähdekoodin ?

 

Pauli
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 16.27:   
Molemmat voit laittaa, kiitoksia paljon. Basic lataajan lähdekoodi olisi vaan ollut kiva; virheistään kun saattaa jopa oppia.

 

JPQ
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 17.58:   
Pauli: onkohan niin että se lataaja on sama kuin muissa C-lehden listauksissa sitten voi olla että voin senkin kaivaa tässä joskus esille. Yritän pistää sinulle nuo molemmat. Yritän kohta katsoa jos vaikka saisin ne pistettyä. Jos levyke suostuisi vieläkin yhteis työhön.

 

JPQ
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 18.07:   
Yritin katsoa en vielä äkkiä katsoen löytänyr Amiga3:sen diskettiä mutta tallessa se on jos ei ole varastettu ja tuskin on.

 

Flux
Tiistaina, 24. joulukuuta, 2002 - klo 16.51:   
Eihän listauksia nykyaikana käsin kirjoiteta. Skanneri ja OCR-softa hoitaa homman kotiin.

 

JPQ
Tiistaina, 24. joulukuuta, 2002 - klo 23.26:   
Flux: Kylläpäs kirjoitetaan täällä ainakin ei sitä muuten koodamaan opi eikä ole vielä omaa skanneriakaan.

 

Flux
Tiistaina, 24. joulukuuta, 2002 - klo 23.46:   
Tarkoitin lähinnä valmista konekieltä, joka on koodattu basicin data-lauseisiin. Ei ole juuri järkeä naputella moista.

 

Pauli
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 17.31:   
Mulla ei ole kuin kaksi C-lehteä. Molemmissa muistaakseni esiintyy sama lataaja.
Laitoin kuvan listauksesta ja koodin nettiin:

http://koti.mbnet.fi/tritium

Jos siinä on vain joku typo niin sitten olen vain täysi puusilmä.

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 19.31:   
Flux: niitähän minä olen juuri naputellut silloin kun olin vielä nuori. Ja aikeissa kirjoittaa yksin bitin historian parhaista ja pisimmistä listauksista uudestaan tosin emun alla mutta silti.
PaulI: Tuleeko jotain virheilmoitusta ? sekin auttaisi.

 

Pauli
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 19.49:   
Syntax error, kuten ensimmäisessä viestissä kerroin.
Kiitos että jaksat auttaa.

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 23.45:   
JPQ: Oletko koko listauksen tarkistanut jos olet niin kummalista?
Mulla taitaa olla jo epäilys mikä on vikana. Ja mietin jopa ohjelmaa
jolla voisi tuon korvata jolle syötetään vain datalauseiden tata ja se tekee koodin sinulle. Voisin sellaisenkin koodata jos vika ei ole tuo mitä luulen.

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 0.00:   
No tein virtuaali basic tulkillani (joka pyörii aivoissani) tuon koodin ja tuossa selittämässäni kohdassa tuli virhe ilmoitus.
vika lienee tässä tiedän että virhe ilmoitus tulee muulla rivillä kuin tällä mutta kokeilisitko silti (koska tuossa pitäisi olla minusta tuo merkki):
Toiseksi ylimmältä kuvassa näkyvältä riviltä puuttuu left$ merkkien perästä (-merkki jonka lisäät väliin eli sillä ei korvata muita merkkejä. Eli kun olet kokeillut kertoisitko toimiiko ?
Minulla ei ole helposti käsillä sopivaa AmigaBasic tulkkia eli muuten voisin itsekkin tarkistaa helpommin tuon.

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 0.03:   
Eikä tosiaalta sopivaa amigaa basicin ajoonkaan.

 

Pauli
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 17.40:   
Olen siis puusilmä.
Tosiaankin siinähän on kahdeksan sulkumerkin tilalla. Nyt basic lataaja toimii mutta antaa virhe ilmoituksen ensimmäiseltä data riviltä vaikka olen varma ettei siinä ole virhettä. Pitänee vielä tarkastaa pari kertaa uudelleen.

 

Pauli
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 17.45:   
Miksi muuten AmigaBASIC ympyröi eri kohdan kuin missä virhe oli?

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 17.47:   
Koska se ainoastaan arvaa? Tai sitten se ympyröi sen kohdan minkä jälkeen koodi alkaa mennä puihin.

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 18.20:   
Pauli&Jani: johtuu en osaa selittää basic tulkkien toiminnasta. Eräät koodin pätkät
tarkistetaan vasta silloin kun virheellinen koodi otetaan käyttöön. Tuotapätkäähän ei yritetä suorittää ennen kuin
tuossa virhe kohdassamme.
Pauli: saisiko lähdekoodin asciina voisin yritää korjata.
Mutta nyt yritän tosi gurujen tapaan vilkaista tuota ei ascii koodi versiota jos siinä olisi tietynlainen moka jos
vika on siis datalauseissa ne kun ovat asciina koodin seassa.
Saat koodin talteen asciina näin.
Save "ram:koodi.asc",a
en tiedä haluuako tuo tulkki ISO vai PIENEN a kirjaimen.
Maili on jpq@mbnet.fi voit pistää sen jopa tuonne siis sen ascii version koodista.
Mutta nyt jatketaan tutkimusta.

 

Pauli
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 15.26:   
JPQ: Lähetin ascii koodin mailiisi.
Laitoin korjatun version koodista, uuden kuvan ja ascii version koodista tänne: http://koti.mbnet.fi/tritium

 

Pauli
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 19.25:   
Olin jo unohtanut tämän digiclockin mutta löysin Amiga 3 levykkeen jossa on tuo ohjelma ja koodit. Vertailin koodeja mutta en nähnyt niissä mitään eroa. AmigaBASIC näki. DigiClock tallentui oikein ja toimii. Ehkä on parempi että unohdan lehdistä naputtelut ja opettelen oikeasti jonkin ohjelmointikielen.

 

JPQ
Tiistaina, 1. huhtikuuta, 2003 - klo 19.43:   
Pauli: niin parempi että opettelet ja ehdotan kieleksi C kieltä koska Blitz Basic 2 ja AMOS on bugisia&hitaita toiseksi jos siirryt eteenpäin alustoissa niin ei tule tiettyjä pulmia. Ja toiseksi vertaan vielä noita koodeja joskus jos löydän niistä eron tulee mieleen sellainen jota ei voi painaa eli shift välilyönnin ja tavallisen välilyönnin ero. Ja minä olen itse kiinnostunut etsimään eroa koska jännä nähdä miten pieni se lopulta on. Ja C kielellä saanet netistä helpommin alusta riippumattomiin asioihin neuvoja.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: