Tunteeni/suhteeni Amigaan

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 01/2003 » Tunteeni/suhteeni Amigaan « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Joni Laaksonen
Torstaina, 14. marraskuuta, 2002 - klo 11.36:   
1989: Jouluna Amiga 500 saapui minun luokseni ja hänessä oli 512 Kt Chip-muistia KS 1.3, hänen ominaisuuksia näytti visuaallisesti Phillips 8833-MKII ja Workbench 1.3. Ja kun siihen tuli vielä kattava ohjelmisto/pelipaketti. Sitä myötä miellä oli paljon aikaa yhdessä. :)

1991: Sitten hankin amigalle lisämuisti 512 Kt ja lisälevyaseman, mitkä auttoivat hänen suorituskykyään niin paljon, että pidin häntä täydellisenä. :)

1995: Olin hänelle jo niin uskollinen vuosien varrella, että olin ostanut häneen pelejä kuten: Dune 2, Settlers, Civilization ja paljon muitakin hittipelejä. Mutta sitten eräänä päivänä hän halusi lisää hellyyttä, ja kyselin ihmisiltä, mitä hänelle tarjota. Vastaus oli kiintolevy, ja ostin hänelle A590 Kiintolevyohjaimen ja mukana 20 Mt AT-Kiintolevy. Se kylläkin teki Amigasta äänekkään, ja se minua hieman häiritsi. Mutta silti pääasia oli, että hän oli tyytyväinen. :)

1998: Tähän saakka päästiin, mutta sitten minun ja Amigan väliin pääsi PC! Amigalle olin jo hankinut taas mahtavia pelejä Swos, Worms, Colonization. Mutta valittavasti jouduin pettämään Amigaa ja hän sai luvan muuttaa. :(

1999: Pyysin samaa amigaa palaamaan luokseni ja hän riemastui siitä. :) PC ei sopinut minun käyttöön muuta kuin yhteyksien ottoon ulkomaille (internet) ja muutamien peleiden osalta.

2001: Amigalle ostin seuraavat hyvittäkseni muutamien vuosien virheet. Hän sai Workbench 3.1 ja kickstart 3.1. Nopean ja tehokkaan Viper520Cd turbokortin, missä oli 020/33, 8 Mt muistia, niistä Amiga ihastui ja sai vielä 80 Mt kiintolevyn, 8xCd-aseman ja Zip-aseman. Muutin vielä hänen lisämuistinsa myös chipiksi (kun hän oli sen verran kehittynyt kokonaisuus). :)

2002: Kaikesta huolimatta me erottiin. :( Mutta ajattelen sitä nytkin hyvänä suhteena, kun ostin tilalle Amiga 2000B:n, ja siinä on nyt 030/25, 8 Mt, 1,7 Gt, OS 3.5, ja nyt olen joululahjaksi hänelle ostamassa OS 3.9, Spectrum 24/28 näytönohjainta ja Blizzard 2060. Yritän pitää ne salassa. HEH! :)

Eli suhde jatkuu ja toivottasti todella pitkään. :)

Jos tiellä muilla on Amiga suhteita (ainakin uskon niin), niin kertokaa tai jotain muuta sanottavaa. :)

 

Esa Haapaniemi
Torstaina, 14. marraskuuta, 2002 - klo 12.45:   
Ensimmäinen todella sykähdyttävä Amigan käyttöön liittyvä muisto on se, kun ensimmäinen virus ilmoitti olemassaolostaan. Se oli tuo punainen skrollaava teksti, missä mainostettiin "Your Amiga is alive". Mistä _ihmeestä_ tuollainen tulikaan, kun minä juuri olin resetoinut koneen pelin jälkeen...? No kohta tuo selvisi, ja onneksi löytyi myös työkalut tuon siivoamiseen.

Kun olin aikoinani ostanut ensimmäisiä A500 koneita 1.2 ROMilla, sain siitä yli vuoden käytön jälkeen vain 150 mk vähemmän myydessäni. Ei ollenkaan hullumpi hinta vuoden käytöstä. Valitettavasti siitä saatu raha meni kokonaan ensimmäisten A2000B mallien ostoon (yhteishankinta, 12 konetta, jolloin hinta oli "vain" 7500 mk kappale, yhdellä levyasemalla, 1.3 ROMilla).

Käytinkin sitten tuota 1989 ostettua sotaratsua yli vuosikymmenen, päivitellen kaikenlaista. Laskin aikoinaan, että pelkkään kovoon meni yli 27 000 mk suomen rahaa ja softiin lähemmä 10 kmk. Koneesta kaikkine ekstroineen sain sitten alle 1/13 sen hankintahinnasta.

Vieläkin minulla on A1200, josta myös olen valmis luopumaan jos vain A1 toimii niinkuin toivon.

 

Flux
Torstaina, 14. marraskuuta, 2002 - klo 18.40:   
Kaveri osti Suomen ensimmäisiä A500 ja 1081. Monitoripiuha oli hervottoman pitkä (luokkaa 3 metriä) 25 napainen lattakaapeli, jossa monitorin päässä scart ja toisessa päässä D25, josta sahattu pari nastaa pois. Oli varmaan siihen aikaan PCI-datalla piuhat kortilla, että oli pitänyt tehdä moinen viritys.

Koneessa kuitenkin ihmetytti sellainen, että kuvassa oli pystysuoria juovia luokkaa useita satoja kpl, mitkä oli joka toinen kirkkaampi ja joka toinen tummempi. Eli väri vaihtelee hieman useaan kertaan keskes vaakajuovan. Outoa. Tuskin se piuhan syytä on, joten varmaankin ensimmäisten A500:n piirien ominaisuuksia. Vai onko moinen A1000:ssakin? Omissa ekoissa saksalaisissa A2000:sissakin on normaali kuva.

 

JPQ
Torstaina, 14. marraskuuta, 2002 - klo 21.26:   
Flux: ei kortilla välttämättä. Mutta sattumoisin kun 23,37,62 pinninen D-liitin on harvinainen. En edes tiedä mistä saa 62 pinnistä. SP-elektroonikasta saa muita kahta (www.spelektroniikka.fi) liike sijaitsee Oulussa tiedän tämän vaikka en olekkaan oulusta päinkään. Ja myy myös postitse.

 

Flux
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 8.29:   
Noh, oli tuollainen pitkä notkee piuha kyllä kätevä. Yleensähän noi oli kissan mittaisia sormen paksuisia jäykkiä johtoja eli kun käänsi Amigaa, irtosi scart paikoiltaan.

 

Joni Laaksonen
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 10.06:   
Antakaa komenttia tästä asiasta..

Kun minulla on nyt tuo "legendaarinen" Amiga 2000, ja olen tässä miettinyt vielä A1200/A4000 ostoa. Mutta onko siinä niinkään mitään järkeä? Vain pitäisikö ostaa A1? A2000 saa tuon Blizzard 2060 turbon, ja sitä myötähän sen suorituskyky kasvaa aika paljon. Myöskin kone on saamassa visuallista parannusta näytönohjaimen kautta. Onhan kuitenkin AGA pelejä aika paljon, ja myös kohtuullisesti PPC:lle. Sanokaa mielipiteitä tähän liittyen.

Sitten kun saan nämä komponentit niin koneeni olisi nämän mukainen:

Amiga 2000, rev. 4.3, ECS, 2Mt Chip
Blizzard 2060+128 Mt Fast
Buddha Flash
Spectrum 24/28 1/2Mt tai Cybervision 64/3D 4Mt
1,7 Gt IBM
8xCd-asema
Iomega Zip 100Mt
14" Phillips 8833-MK2 ja LG 99G 19"

(Turbo ja näytönohjain ovat vielä saamatta, mutta muut komponentit löytyvät, nykyinen turbo on Apollo 2030, 030/25, 8Mt Fast)

Tämä tieto on vain sitä varten, että voitte katsoa tilannetta (ehkä) pitemmältä pohjalta.

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 10.31:   
Joni: Olen kateellinen. Olen aina halunnut B2000seeni Blizzard2060:n!

 

Joni Laaksonen
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 10.41:   
Älä nyt sentään... :(

Kyllähän niitä myynissä on, mutta hinta on aika korkea! Käytettynä sitä nyt ei liikku ollenkaan! Tietenkin se toimivuus riippuu aika paljon siitä, että Amigan emolle ei ole tehty aikoinaan tarvittavia modifikaatioita niin turbo ei toimi välttämättä. Kyseessä A- ja B-mallit. Kuulema ja DCE:en mukaan, jos emolta ottaa pois MC68000 prosessorin pois (A-mallista pitää ottaa) niin se antaa paremman mahdollisuuden turbon toimivuuteen.

Vinkkinä, jos tulet joskus saamaan. :)

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 12.27:   
Jani: Mitä modifikaatioita tarvitaan? Siis tarkoittavatko DCE-herrat että heidän tuotteensa ei ole tarkoituskaan toimia vakio a/b2000:ssa..?

 

JPQ
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 12.34:   
Joni Laaksonen: Kyllä minusta. Kyllähän minäkin Amigan käyttöä ajatkan vaikka tilanne onkin tämä. Eli kannattaa sinun sellainen A1200/A4000:nen ostaa. Jos pelaat ensimmäinen mutta jos olet meitä raskaan sarjan hyötykäyttäjiä niin jälkimmäinenkin voi kannattaa. Mutta minulla vain A1200 ja se tornissa lisukkeilla. AmigaOneen ei kannta vielä varmaksi nojata.

 

MATTI KUUVA
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 14.08:   
AGA:ta en ole juuri tarvinnu.

 

jPV
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 14.11:   
Joni: Pari miinusta tulee näin äkkiseltään mieleen. Ensinnäkin AGA:n puuttuessa jää aika iso läjä pelejä ja demoja näkemättä... ja toisekseen Zorro2-väylä on aika hidas. Jos haluaa myöhemmin nopeutta grafiikan päivitykseen, niin tuolla systeemillä ollaan aika umpikujassa. Ei taida kovin helpolla saada kakstonniseen Zorro3- tai PCI-väyliä.

 

miksuh
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 14.27:   
JPQ: yleiselektroniikasta tai partcosta hesasta saa muistaakseni ainakin osaa noista.

 

JPQ
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2002 - klo 14.35:   
miksuh: Joo saanee kuten Bebekistäkin 23-pinnistä ainakin nuo muut "erikois" koot onkin ongelma. SP-elektroniikan kama onkin ollut vain laatua noista muista en tiedä paitsi Bebekistä jolla ei ole laadun kanssa mitään tekemistä. Niinkuin A1200:sen kulmikas Din liitin myös.

 

Nakkel
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 0.56:   
Mun suhde Amigaan kuoli justiinsa. Myyntiin meni "pääkone". Varakoneeks jätin sitten A1.2K+030:n.

Tuli ostettua PC: niin huomasin etten ollut käyttäny tota konetta pariin kuukauteen.

Tavoitteena on tosin kerätä kolehtia tuohon uuteen SE/XE tahi Pegasos laitteeseen, JOS ne nyt edes koskaan tulee...
Saas nähä jaksaako vanha innostua enää.

 

JPQ
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 3.45:   
Nakkel: tuo surullista kuultavaa. Jos Pegaos ja Amigaone molemmat menee pieleen. Niin seuraava kone lienee käytetty mac joka ei pääse tosin ykkös koneeksi vain kakkos koneeksi. Kun noi PC/Mac musa softat on hirveitä meikäläiselle. Ja Mäkkiä tarvitsin vain Photoshoppiin ja Paintteriin ja ehkä johonkin kunnon taitto softaan ja ehkä myös nuotinnukseen.

Komentoijille: Älkää puhuka Pegastreamisita kun sillä ei siltikään kait saa värejä kait ruudulle kuin ne näkyy paperilla!!. Ainakan ikivanhalla ei saanut joka oli muutenkin hirveä. En tiedä miten kaksi saman tyylin sivua sillä olisin saanut tehtyä. Tai ladattua tekstipätkän jonka muotoilen + kuvitan. Se on kait PageStream2.2 CU Amigan Levykkeeltä.

 

jPV
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 10.26:   
No ei kannattais kovin haukkua noinkin vanhan version (joka mahtuu vielä peräti levykkeelle) perusteella :) Pagestream on kai nykyisin versiossa 4.x ja luulisi jonkinmoista kehitystäkin tapahtuneen :) Ja oletko varma, että toi väriongelma ei johdu printteristä?

 

JPQ
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 18.56:   
jPV: ei se johdu kokeilleppa millä tahansa softalla seuraavia värejä tuleekos ne muka paperille identtisinä arvot on RGB:nä
255,0,0
255,255,0
0,255,0
0,255,255
0,0,255
255,0,255
Sitä paitsi eli ongelma ohjelman värien esikatselussa. Ei siis printterissä , printteri kun ei kaikkia värejä pysty toistamaan mitä monitori ja toisin päin. Ja PC:een Freehandissa ja Photoshopissa CMYK moodi sulkee sellaiset värit pois mitä et saa paperille. Saikohan tästä idean selville?

 

mkl
Sunnuntaina, 17. marraskuuta, 2002 - klo 8.15:   
Radio-Duo:sta kun menin ostamaan 23-pinnistä D-liitintä levarille, niin antoivat 19-pinnaisen, joka lienee tosi harvinainen. Huomasin erheen kuitenkin, mikä oli hyvä juttu, kun liike oli menossa juuri kiinni.

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 10.47:   
Keväällä 1989 alkanut suhde "classic" Amigaan tulee näillä näkymin jatkumaan loputtomiin, kun näyttää, ettei minkään merkkisistä uusista koneista tule olemaan minulle tosikäyttöön. Sillä tarkoitan omien tärkeiden tietojen, tiedostojen ja viestieni tallennusta/käsittelyä luotettavasti, ilman nykymuodin mukaisia jatkuvia epämukavia yllätyksiä. (Kyse on tietysti viime kädessä makuasiasta...) Hupikäyttöön toki tulee hankittua muutakin rautaa, kuten vastikään PC videoeditointiin (ongelmia on riittänyt!), mutteivät ne Classic Amigaa minulla noissa luottamustehtävissä korvaa. Kuulosti ehkä fanaattiselta, mutta tosiasiassa mikäpä sen järkevämpää kuin pitäytyä koneessa, joka omassa käytössä on osoittautunut luotettavimmaksi, ja josta itse pitää eniten. Juuri niinhän kaikki muidenkin koneiden käyttäjät nimenomaan tekevät. Ainakin toivottavasti. :)

JPQ: Kannattaa varmaan kokeilla ImageFX:ää, ennen kuin hankkii PhotoShopin ja sitä varten kokonaisen Macin. Jos toteaa ImageFX:n ominaisuuksien riittävän, pääsee aika rutosti halvemmalla. ;)

 

JPQ
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 13.57:   
Jarmo PIippo: Joopa joo mutta siinä ei ole tietojeni mukaan CMYK tukea tähän tapaan Photoshopissa ja pantone tukikin puuttuu. Kyllähän se erästä ulkoista juttua tukee siinä on vain yksi pulma että haluaisin tällä tavalla saumattomaasti toimivan en mitään viritelmää. Ja paintterin korviketta et saa entäs kunnon nuotinnus softaa? ehei kyllä amigallakin heikot kohtansa. Kyllä ImageFX lisukkeena menee mutta paperille tulevaan graffaan siitä ei täysin ole.

PS. Oma projekti kehitteillä joka sekään ei noita tue (dokujen puutteiden takia ei mitenkään muuten) 0% prosenttia valmiina alusta Classic amiga ilman PPC:tä!

 

Jarmo
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 14.38:   
JPQ: äkkiseltään muistelisin että saa sen ImageFX:n asetuksista käännettyä vaikka mille värijärjestelmälle. Pantone varmaan puuttuu, muttei se DTP-ohjelma olekaan. ;) Paperille tulevat graffat taas, eikös ne tehdä useimmiten vektorigrafiikalla? Onhan niitäkin Amigalle (ei sillä että moisia tuputtaisin, muttei kyllä pidä paikkaansa etteikö niitä olemassa olisi kuitenkin). Pantone-sävyjen taulukko muistaakseni on julkinen, joten oman projektin pitäisi olla mahdollinen, anna palaa...

 

JPQ
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 18.03:   
Jarmo: eipä ole ei mutta cd kansia olisi kiva suunnitella. Sellainenko Pantone sävykartta missä RGB Vastineet ? (siis llähimmät) Kyllähänse ImageFX tukee kait HSB,RGB:tä,YUV:tä Jos en väärin käsittänyt mikään ei korvaa sitä minä haen. Ja sitä paitsi mun projektini tulee sisältämään sellaista mitä Photoshop ei hähää..

PS. Syy muuten miksei hienompi amiga on se ettei ole nyt varaa sellaiseen.

 

Jarmo
Tiistaina, 19. marraskuuta, 2002 - klo 9.45:   
JPQ: Jep, RGB-sävyarvokartta on olemassa, muistelen että sellainen jossain levyn nurkalla on mulla joskus ollutkin. Ei muuten minullakaan ole "hienompaa Amigaa" (pelkkä AGA/68060-yhdistelmä edelleen), samasta syystä kuin sulla. Mutta who cares, pääasia että toimii kuten haluan.

Tuo projektihan käy kiinnostavaksi, mikä toiminto se sitten on kun ei edes Photoshopista löydy?

 

JPQ
Tiistaina, 19. marraskuuta, 2002 - klo 15.37:   
Jarmo: Mulla on sentään näyttökortti,verkkokortti,kaksi äänikorttia. (jaa miksikö kaksi no siksi kun toisen kanssa oli pulmia piti ostaa tilalle AD516 ja pulma kortti on Delfina Lite,kohiseehan AD516 ilmeisesti enempi mutta sallii toisaalta 44.1khz:in suoraan ja eikä ääni pyi niin niinkuin taitaa vieläkin DL:llä tehdä) Aivan tuohon toimimiseen ja sitä paitsi PPC turbot lienevät epä vakaita? Itselleni tarkoittettuja värien vääristäjiä lähinnä. Ja voisin aika äkkiä koodata sen systeeminen toimiman 32-bit Targakuvilla jos se riittää nuille testaamiseen.

Ja homma tomisi niin että ajat ohjelman komento riviltä. Eli aika karuja olisivat mutta mietin näin köyhää idea olisi moduulit jotka teen C/C++:llä jota BB2:llä tehty GUI käyttää. Syynä tähän olisi se että C:llä GUI koodinta vaikeahkoa ja enkä ole jaksanut vielä testata miten saisin GUI generaattorien koodit VBCC:llä tai HiSoftC++:lla kääntymään. Jälkimmäinen ei suoraan onnistu. Tuollainen väri kartta on olemassa mutta se on maksullinen no eipä haittaa. Pitää pistää kysely siitäkin menemään erääseen ei ATK firmaan.

Täytyy tässä ruveta koodamaan vaikka ohjelma onkin vain itselle tehty eli ohjelman käyttömukavuus on sen mukainen eli voi olla hirveä monen mielestä. Täytyy käydä kohta kirjastossa ja ruveta ehkä sitten koodaamaan vaikka aluksi BB2:llä jos C ei luonnistu vielä tarpeeksi. Minulle näet kuvan käsittely muutakin kuin kuvien korjailua. ;-) Sillisalaatti taidetta harrastan

 

Jarmo
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 8.34:   
JPQ: Vinkkinä mainostettakoon, että ImageFX:lle voi tehdä omia plugineja, tai jopa ARexx-rutiineja (joita olen tehnytkin), ilman että tarvitsee vaivautua oman GUI:n suunnitteluun ja kuvien latausrutiinien yms. tekoon. ;) Tuo ohjelmien kesken vakioitu avoin/mukava skriptikieli onkin yksi minua Classic-fanaatikkona pitävistä asioista. Se suorastaan houkuttelee keksimään itse uusia asioita.

 

miksuh
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 16.03:   
JPQ: MUI ohjelmointi on itseasiassa aika helppoa C:lläkin :) Tietenkin uusi GUI-editori olisi kiva olla olemassa, MuiBuilderilla ei oikeen saa kaikea aikaan. Ainut, että koodatessa ne Construct-, destruct-, Compare- ja DisplayHookit meni Listview:n ja NListview:n kohdalla aluksi aika pahasti yli hilseen :) Nyt nekin tajunnut, esimerkit ei vaan ollut maailman selkeimpiä :) Ilman hookkejakin voi tehdä paljon kaikenlaista ja sillon MUI-koodaus on suht helppoa :)

Luulisin, että itse se GUI-osa MUI-ohjelmista siirtyisi suht vaivattomasti kieleltä toiselle. Eli se itse GUI:han on vain yksi iso objekti joka sisältää sitten hierarkisen läjän muita palikoita.

Ohjelmointikielikohtasta on sitten tietty se miten GUI otetaan käyttöön, miten eventit käsitellään, mitä paluuarvoille tehdään, miten hook:t luodaan jne.

 

JPQ
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 16.53:   
Jarmo: Tuota olen kyllä kanssa miettinyt mutta täytyy katsoa paljonko softa oikein kustantaa. voisitko pistää parit Arexx Scriptit malliksi ? mailiini löytyy tästä viestistä. Ja Arexxia en vain osaa täytyy katsoa jos kurssista tajuaisi jotain. (löysin jostain mutta mistä?) ja toiseksi se paljastaisi liike salaisuudet eli normaali tuollaisen toisenlaisen koodaus voisi olla se minun vaihtoehtoni.

Miksuh: On vai ? mutta dokumenttien tulostaminen kestää. Ja toiseksi näinn iso gui projekti on ihan eri asia kuin modu playeri.

 

miksuh
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 17.40:   
JPQ: Arexx-koodin voi kääntää ajettavaksi ohjelmaksi, AmiNetissa on noita Arexx-kompilereja kai useampikin. En itse ole niitä käyttänyt, mutta esim jPV on muistaakseni käyttänyt siinä telkkuohjelmat näyttävässä softassaan.

Toki mitä isommaksi projekti kasvaa niin sitä monimutkasemmaksi se MUI aplication-objekti kasvaa. Mutta hyvällä suunittelulla ei se mahdottomaksi mene :)

 

jPV
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 19.16:   
Juu, JR's RexxMasherilla olen vetäissyt ARexx-ohjelmia executableksi. Koodi kryptataan avainsanan perusteella ja vielä pakkaillaan vähän tiiviimmäksi, niin sieltä ei ihan helpolla näe niitä koodeja :) ARexx:in opetteluun tulee erittäin pätevä kirjanen AmigaOS3.x:n manuaalien mukana. Se kannattaa lukaista ja pitää käsillä koodatessa. Tuolta urlista löytyy ARexx:llä tekemiäni ohjelmia (T-Rexx ja wuftpdc): http://jpv.wmhost.com/jpv_software/ . Gui:n tekemiseen on käytetty TritonRexx:iä.

 

JPQ
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 19.27:   
miksuh: Ja yksi kaupallinenkin on kait , mutta opettelukin pitää muistaa.

jPV: Aivan sanan pituus raja on missä ? Mikä on Triton Rexx onkos se joku helepo homma jolla saa Triton Guin Rexx softaan?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 20.22:   
Kerpules soikoon, taidanpa minäkin heittää sanasen tunteistani Amigaa kohtaan:

Pertskeleen narttu!

Kyllä näiden wintouskoneiden kanssa olisi NIIN PALJON HELPOMPAA, jos ei tietäis paremmasta.

 

JPQ
Keskiviikkona, 20. marraskuuta, 2002 - klo 20.59:   
KimmoK: niin olisi. Ja kun jopa Mac on parempi Winblows kone.

 

Jarmo
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 10.28:   
KimmoK: Päinvastoin, sehän juuri auttaa jaksamaan Win-koneiden kanssa töissä painiskellessa, kun tietää kiltin ja uskollisen Amigan odottavan kotona. ;-)

 

tomppa
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 13.19:   
Kun nyt tuli halvalla pc hankittua (lähinnä weppiboxiksi, "mediaterminaali" ;-) ), ja sen kanssa jonkin aikaa on hiuksia menettänyt, ei voi kuin toivoo että Aonesta todella tulee jotain.. Kun ei winblozia ole tullu aikasemmin tullu käytettyy kun satunnaisesti niin oli se aika järkytys sitten lopulta yrittää saada sillä tosissaan jotain aikaan. Jotenkin kuvittelin että teknologia ois 10 vuodessa vähän kehittynyt...

 

Joanna
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 13.36:   
On se kehittynytkin monelta kohtaa. Siihen pitää vaan oppia että sillä on omat vikansa. Siis minulla olisi varmaan taas tuska opetella siihen että tarpeellisia ohjelmia ei löydy (edes rahalla) tai että on olemassa tiedostoformaatteja joita ei saa auki millään muulla kuin heksaeditorilla tai että jos ohjelma kaatuu niin koko kone menee boottiin (ja kaikki muut hommat jää kesken).

Eli se on valintakysymys.. Siis joku wintoosa on monesta kohtaa käpy.. mutta se on (minusta) silti enemmän henkilökohtainen ja ketterämpi kuin joku Linux+X+härpäkkeet.

Tilanne on ainakin osaltani se että vaikka A-one olisi tullut vuosi sitten olisi minulla edelleen pöydällä myös wintoosakone päällä kokoajan.. Siis työn tekoon (piirilevysuunnittelua yms), siihen liittyviin datoihin (megatavujen PDF:t yms), erilaisten tyhmien liite-tiedostojen avaamiseen (OpenOffice) yms.. Lisäksi jos en ole aivan Amigapuolen tilannetta väärin käsittänyt niin voisi hyvinkin olla että webbiäkin pitäisi surffara Wintoosalla.. (okei. ei tämä Phoenix:kaan bugiton ole.. mutta ei ainakaan vie koko konetta alta).

Yksi mikä auttisi mahdollista Amigasta kiinnostunutta paluumuuttajaa olisi sivu jossa sanottaisiin miten mikin asia pystytään hoitamaan Amigalla.. Minä voin esittää hyviä kysymyksiä ja tarjota sivuille hostauksen, jos joku keksii vastaukset :)

 

tomppa
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 14.07:   
Joanna: linuxia olen testaillut ja just toi x+windowmanglereiden tahmaus häiritsee, x:n desktopit tuntuu olevan melkein pahempaa bloattia&kromia kuin windowsissa itessään. toki toi tekninen toteutus on käsittääkseni paljon raskaampi/kehittyneempi. Paras ja ketterin gui mitä olen ikuna käyttänyt on vanhassa Amigassani. Ja jos kehitys on tämä, se on hieman masentavaa...

 

Jarmo
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 14.14:   
Joanna: Itselleni se ei ole valintakysymys, vaan molempi parempi -ratkaisu. :) Eri tehtävät on tullut hoidettua eri koneilla, ilman että on tarvinnut tuskailla jonkin ohjelman puuttumista tai toisen epävarmuutta, jne. Käytännössä useimmat eivät tietenkään halua kuin yhden koneen, jolla pitää toimia kaiken. Sellaisille on varmaankin epätodennäköistä onnistua kauppaamaan siksi ainoaksi koneeksi muuta kuin Winteliä, luulenma. :-/

 

miksuh
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 14.25:   
Ei se, että windowsille löytyy paljon softaa tarkota että se olisi hirveästi kehittynyt :) Esim moniajo on aivan yhtä surkea kun se oli 10v sittenkin :)

 

Matti Kuuva
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 14.37:   
Moniajosta puheen ollen, kerropas miksuh siitä jotain. Käsitykseni mukaan windows-moniajo ei ole ns. aito moniajo, jollainen löytyy mm. AmigaOS:sta ja Linux:sta. Onko totta?

 

Joanna
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 14.50:   
Itse en vuosiin ole ollut tilanteessa että olisi varaa pitää montaa nykyaikaisen tasoista ja kunnolla varusteltua konetta. Eli vaikka tässäkin samassa koneessa on myös Linux (ja edellisessä Beos yms) ei niitä tullut käytettyä kun ei jaksanut alvariinsa olla dual-boottailemassa ja kaikki työhommat makaa kumminkin Wintoosassa.. Mutta katsotaan, jos nyt vaikka olisi varaa hommata Amiga rinnalle. (*)

Miksuh: ei tämän Win2k moniajo NIIN huono ole ettei tällä smurffaisi (n 15 sivua auki tällä hetkellä), kuuntelisi mp3sia ja lukisi E-maileja yhtäaikaa, ja pitäisi auki paria PDF:ää... Muistia pitää toki olla sikana (=512M on about ok siitä jopa osa on vapaanakin :) ja silti pitää valita mitä ohjelmia ajaa. Ja aina välillä tuntuu kuin yrittäisi jonkun helkutin zombin kanssa kommunkoida kun Wintoosaa käyttää.. esim Startti-menun palojen swappaaminen kiintolevyltä näytölle EI ole riemastuttava kokemus. :(

Tomppa: itse laittaisin ehkä BeOS:in hieman edelle... siis siinä oli muutamia kivoja juttuja joita en Amigalla nähnyt. Sääli vaan ettei siitäkään sen enempää tullut. (tai siis onhan siitäkin olemassa N+1 projektia jolla sitä pidetään hengissä vapaaehtoisvoimin..)

Joanna

(*) Järkyttävää kyllä tunnustaa, mutta ainakin minulla on elämässä asioita joiden järjestäminen menee Amigan ostamisen edelle. Eli jos ei olisi tarvetta säästää rahaa tärkeämpään asiaan niin pankkitilin puolesta voisin ostaa joko Pegasoksen-Betatesterin tai Amigaone-paketin... Mutta kun niillä rahoila on muu pakollinen käyttö tulossa :(

 

tomppa
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 14.52:   
Eikös w95:stä lähtien niissä kait pitäis olla pre-emptiivinen aito moniajo. näin ainakin väitetään, käytännössä se ei kai ole ihan totta. xp:ssä taas on käytössä enemmän nt:n systeemit muistinhallinnan ja moniajon suhteen, näin olen ymmärtänyt. ja mikään näistä ei toimi kunnolla. näin olen myös ymmärtänyt.

muistinhallinnan suhteen linux taitaa olla kaikkein vahvin vaihtoehto. Ja joo, vaihtoehdot on hyviä ja jokaiselle maun mukaan, mutta nykytilanteessa vaihtoehdot tuntuu vähän ankeilta. tähän saumaan minä sitten toivoisin jotain "amigamaista" ratkaisua.

 

tomppa
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 14.55:   
Joanna: BeOSissa tuntuu olevan sitä jotain. kuten sanoit sääli että kävi niinkuin kävi. ehkä noista projekteista joskus syntyy jotain...

 

miksuh
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 15.27:   
Joo siis kylhän ne jotkut väittää että olisi muka jonkinlainen pre-emptive moniajo nykyään Windowsissa, mutta se väite ei kyllä oikein tunnu pitävän paikkaansa, kun kattoo miten ohjelmat ja käyttis vielä nykyäänkin voi totaalisesti jumittua jos joku ohjelma venailee jotakin.

Eli preemptivessä moniajossahan käyttis jakaa ajossaoleville ohjelmille aikaa joko kuluneen ajan (timeslicing) tai prioriteettien perusteella. Eli jokainen taski saa tietyn aikasiivun minkäjälkeen sen ajo keskeytetän ja käyttis antaa seuraavalle taskille suoiritusvuoron jne. Noinhan se on AmigaOS:ssa.

Windowsissa moniajo on perinteisesti ollu co-operatiivinen missä taskit itse antaa suoritusvuoron toisilleen, eli suoritusvuoro siirtyy taskilta seuraavalle vasta kun edellinen taski sen luovuttaa. Tosta seuraa se, että yksi ohjelma voi jumittaa koko systeemin.

Windowsissa tommosta jumittelua tapahtuu siinämäärin paljon, että minä en kyllä sulata väitettä, että sinä muka oikea preemptiivinen moniajo olis, aika surkeasti toteutettu ainakin jos muka on.

 

tomppa
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 15.34:   
Henkokohtasesti pidän tod.näk. että windowseissa on pre-emptiivinen moniajo, se vain on surkeesti toteuttu. jotenkin se tuntuis sopivan kuvaan, voi hyvällä omallatunnolla mainostaa aitoa moniajoa, muistinhallintaa, mitälie, mutta sen kunnolliseen toteutukseenhan ei ole syytä tuhlata resursseja.

 

JPQ
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 16.48:   
Tomppa: BeOsista , AIvan sitä mietin kakkos alustaksi ideoilleni mutta kun kävi niinkuin kävi niin se siitä. Sinä lienet Windows jutussa oikeassa mutta epäilen että sovellukset siinä pahiten mättää touhun. Vaikka onhan runkokin laho (=PC + Windows)

 

KimmoK
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 17.55:   
Windows maailmassa arvelen microsoftin olevan se yritys joka pahiten rikkoo windows ohjelmoinnin (kirjoittamattomia?) sääntöjä. Yleensä muut kuin M$ sovellukset moniajavat jotensakin jouhevasti wintöötissä. Poikkeuksiakin toki on, esim Lotus Notes ja Nokia PC Suite 9110:lle ja... On täysin käsittämätöntä että kun pistän outlookissa haun sähköpostikansiooni, kaikki M$ sovellukset halvaantuvat, moniajo katoaa.

Tilanne on pahempi jos on virtuaalityöpöytä/ -ikkunointi käytössä. Työpöydältä ei pääse siirtymään toiselle ennen kuin busy sovellus päättää olla olematta busy. Prioriteettien muuttaminen ei auta ollenkaan. (yleensä yritän pakottaa ikkunamanagerin hig priority:ksi ja raskaat sovellukset kuten winzip low priorityksi)

Juu ja prioriteetithän vaikuttaa siihen kuinka nopealta kone vaikuttaa. Väitän että AmigaOS+Executive on maailman nopein ja paras tässä asiassa. Jos esimerkiksi windows:ssa pistää raskaan sovelluksen low prioritylle, se toimii siihen asti kunnes se sovellus pyytää jotain monoliittiWindowskernelin palvelua, jota ajetaankin realtimessä... seurauksena on se että low priority prosessi aiheuttaa esim 70% CPU kuorman kernelin kautta ja käyttäjän high priority taski ei saa kylliksi CPU aikaa... (missään PC:ssä ei ole tähän päivään MP3 biisit soineet pätkimättä, jos pistän koneen stressitestiin = normaali työpäivä)

Voe hemputti, tätä saarnaa voisi jatkaa ikuisuuden...

Silloin kun olin nuori ja virkeä (tai ainakin nuorempi ...vuonna96) aloin kirjoittaa muistiinpanoja Windowsin puutteista ja bugeista verrattuna AmigaOS:n... kirjoitin 8pistettä korkealla fontilla, keskimäärin kolme riviä per havainto ... noin kahdessa vuodessa oli kertynyt 16 sivua matskua ... vois olla joskus hauska tsekata onko kehitystä sittemmin tapahtunut.

 

JPQ
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 18.51:   
KimmoK: toki se itsekkin riikkoo. OE:een sisäisen moniajon tuki sai tässä vähän aikaa minulta kunnon naurut. Mitä ihmettä oikein teet sitten tietokoneella normaalina työpäivänä kun olen PC:llä nähnyt paljon tehtävän silti kuunneltavan MP3:sia pätkimättä eli jotain on jossain pielessä. Jos sinulla on lista tallessa minualla idea lähetä minulle ja sakulehteen. Ja mailini on tässä viestissä. Olisi kyllä todella kiva lukea se läpi ja jos sinua ei haittaa pistäisin sen muutamalle PC tyypillekkin luettavaksi. Eli jos on suinkin mahdollista. Kun itsekkin olen miettinyt juttua miksi enään PC kun edes kunnon rehellisiä pelejä ei voi peeceellä pelata ilman MAMEa ja C64 emua. Alkaa vähissä olla syyt jos miksi PC kun nekin hommat jota ei voi amigalla tehdä mitenkään tai hyvin sujuu mäkillä paremmin PC:llä. Mailini on jpq@mbnet.fi (toivon ettei tule hirveää spämmi aaltoa) no onhan tuo maili muuallakin foorumilla eikä silti paljon spämmiä tule lähinnä IBrowsen postitus lista tukkii täyttää.

 

tomppa
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 20.27:   
nonniin, nythän tätä voi jo käyttääkin. eli ajan siis windowsista UAEta ja Voyageria. aika "kiinnostavaa" että windon päällä emuloitu amiga on paljon käytettävämpi kuin itse isäntäsysteemi.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 21.30:   
Tuo lista olisi mukava saada lukea :)

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 21.50:   
Kyllähän ainakin WinNT-pohjaisissa Windowseissa (NT/2K/XP) on pre-emptive moniajo koska pohjautuvat VMS:n kerneliin, mutta ei sitä kyllä uskoisi. Luulen, että M$ on vain onnistunut totaalisesti pilaamaa sen kaikella muulla. esim Duron/800 koneessa 768M muistilla ja 2K:lla kestää pahimmillaan ohjelmien välillä hyppiminen kymmeniä sekunteja ja kone tuntuu raastavan kovalevyä heti kun hiirtä uskaltaa liikauttaa - aivan käsittämätöntä ja anteeksi antamatonta vaan pakkohan sitä on pitää kakkoskoneena pelaamista ja satunnaista Office yhteesopivuutta tarvittaessa - lähiverkon yli tavaraa heittää jaetuille levyille nopeasti ja kätevästi tarpeen niin vaatiessa.

Samaa ohjelmien valintaa joutuu kyllä Windowsissakin harrastamaan kuin Amigassa ja samaa periaatetta olen pitänyt. Jos tarvitsen ohjelman johonkin asiaan, haen sellaisen ja vaihdan ohjelmaa heti jos se ohjelma ryppyilee tai kaataa konetta. Maailmalla on kuitenkin monta tusinaa ohjelmaa jonkin asian tekemiseen niin miksi sitten tyytyä siihen huonosti toimivaan kun voi saada paremmin toimivankin hakemalla.

just my two cents.

 

KimmoK
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 23.53:   
JPQ: Lista sovelluksista olis turhan pitkä just tähän väliin. Lähinnä kuitenkin Office + työkalut joihin Nokialaisten lisäksi ei muut edes koske ... toivottavasti, syynä ei pelkästään huikea hinta. 8)

Taitaa työpaikan koneissa kaikissa olla emolle inegroitu AC97 audio, se voi vaikuttaa asiaan. Mutta muistelen ettei DiamondSonic (joku SB16/128 klooni) äänikortillanikaan äänit paukkumatta/pätkimättä soineet entisessä koneessani. Kokeilen sitä korttia tässä uuvessa koneessa, sit kun muutenkin vedän tän sileeks.

Se windows itkujen lista vaatii editointia, en julkaise sitä vielä ... nettiin sen on tarkoitus joskus päätyä, kuitenkin. Siitä tulee mun about 1001 syytä miksi harrastekoneeni ei ole Windows kone. Paljon siinä on sellaista asiaa jonka tavallinen windowsnörtti nielee pureksimatta, kun se Amigistille on punainen vaate.

Tomppa: Se johtuu siitä että windows:n tarvitsee ajaa vain yhtä sovellusta ja AmigaOS tekee siihen päälle sen moniajon. Minullakin toki Need for Speed (5 tai joku) pyörii PC:ssä ihan ok, kun se on about ainoa sovellus, mutta silti tulee hetkiä jolloin windows päättää virkistää swap filensä tai jotain muutä älytöntä ja peli tökkii.

Testasin äsken tuplaprossu Amd Athlon MP 2*1.6Ghz konetta & Suse8.1:stä. Kyllä siinä potkua on, raakaa tehoa. Mutta ei se Amigalta tunnu. GUI:n vasteajat ei ole samaa luokkaa kuin 50Mhz Amigakoneissa. No ei siinä sentään tarvi volumesäätimen esille tuloa odottaa attosekuntia pidempään, toisin kuin windosessa. Moisen AMD Linux hirmun sovellusalueet onkin aivan muualla, veikkaan että sitä ei about ikinä tarvi buutata sen jälkeen kun ajurit on asennettu. Ja 3D mallinnukset yms. toimii todella lipakasti. Myös AmigaSDK pyörinee jouhevasti, kunhan kaveri sen kerkiää taas asentaa, harmi vaan ettei softan tekeminen kuitenkaan nopeudu... ;-)

Juu ja Herkuleksen Radeon8500AIV oli myös nätti + nopea... Ai niin... se AMD mylly toimii myös ilmansuodattimena ja lämpöpatterina. Siinä koneessa oli 8 puhallinta siirtämään lämmön ulos kotelosta, ja paljon siitä lämpöä tulikin, ja kohta tulee vielä enemmän kun siihen siirretään myös puhaltimella varustettu DVD RAM asema. (kovalevytkin taisi olla about Nopeinta SCSI mallia mitä löytyy, raid:ksi kytkettynä ja 64bittisessä PCI slotissa).

 

TSK
Perjantaina, 22. marraskuuta, 2002 - klo 18.43:   
Eikös se ollut niin että Win95/98:ssa jokainen sovellus saa oman kokonaisen virtuaali-W:nsä jolla on oma kiinteä muistialue käytössä. Näin toteutuu muistinsuojaus ja moniajo pyörii vain näiden virtuaali-W:en välillä. Näin ne resurssitkin palavat kovaa vauhtia ja mikään määrä keskusmuistia ei riitä jne. Tämä ei siis ole mitään pre-emptiivistä ?!

 

JPQ
Lauantaina, 23. marraskuuta, 2002 - klo 1.06:   
KimmoK: Onneksi jos unelma töistäni tulee joskus totta voin tehdä hommat Amigalla. TSK: Voi sammakon kärsä jos tuo muistialue juttu pätee.

 

Teppo
Sunnuntaina, 1. joulukuuta, 2002 - klo 1.25:   
Nämä Commodoren ronttoset tuntuvat vievän kaiken sen ajan mikä nukkumiselta jää :)

 

ooiu
Sunnuntaina, 1. joulukuuta, 2002 - klo 1.39:   
Olen ollut Amigan onnellinen omistaja vuodesta 1990 lähtien. Tuolloin oli 6-vuotias Silloin en tehnyt sillä muuta kuin pelasin. Se oli paras ystäväni vuosia. Vuonna -93 tai -94 pc saapui taloomme. Aluksi ne elivät rinnakkain hyvässä sovussa, mutta lopulta pc sai huomioni puolelleen. Amiga 500 lähti mökille viihdyttämään lomailijoita. Muutama vuosi sitten Amiga muutti takaisin kotiin. Sen jälkeen se on pääasiallisesti asustanut autotallisssa, mutta pari kertaa vuodessa se on päässyt arvoiseensa paikkaan: seurustelemaan olohuoneen television kanssa paraatipaikalle. Tällä viikolla iski valtava Amiga-himo ja noudin hänet autotallista. Ja nyt on kaikenlaisia hankintoja menossa: A600 kaveriksi vanhaan ystävääni lisämuistia ja lisälevyasema ja muuta mukavaa.

Noiden alkuAmigavuosien aikana ei Amiga-taitoja juuri kertynyt. Nyt täytyy yrittää täyttää aukko sivistyksessä. Nyt ehkä ymmärrätte miksi olen tänne postannut viime päivinä ison kasan tyhmiä kysymyksiä =)

 

Bregade
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 15.11:   
Ensimmäinen kosketus Amigaan tuli C64:n vihdoin astuttua syrjään jouluna '92, eli pirun myöhään. A500 KS1.3 ja täysi mega muistia oli tuolloin kova juttu. Ja mitään monitoreja ollut. No sitten vuoden verran olin tosi onnellinen pelatessa ja piirtäessä ja animoidessa ja haaveillessa. Parasta aikaa elämässäni edelleen, mitä varmaan harva voi sanoa murrosiän vuosistaan ;)

Yöt meni Elite II:n, Gunship 2000:n ja muiden kanssa lahjakkaasti. Myöskin ekankerran kunnolla innostuin demoscenestä juuri Amiga-aikana. Sitten kaverit hankkivat 486:n ja Doom merkkisen pelin. Pelasin ja totesin katkerana että eihän tämmöistä voi edes pelata kun ei pysy silmät mukana. Sitten aloin katsella Amigaani sillä silmällä. Hieman epäluuloisena.. no vieläkin aika kului kyllä hyvin jonkun aikaa Monkey Islandien parissa, kunnes ranne alkoi vaatia fiksumpaa mediaa kuin 880kt korppu.

'94 keväällä sitten pöydälle ilmestyi Amigan tilalle ehta 486 pc-kone. No tästä meni aikaa ja pc:t vaihtuili, kunnes taisi olla '97 vai '98 kun ostin kirpputorilta itselleni takaisin sen wanhan kunnon koneen, A500, ks1.3, 1Mt. Jippii! Ja korppuja kasa kaupanpäälle. Kyllä meinasin riemusta ratketa kun pääsi taas vääntämään vanhoja pelejä ja katsomaan vanhoja demoja.. Sittemmin ostin vielä toisen A500:n, koska vanha virittyi ks3.1:llä ja muilla lisukkeilla niin ettei vanhat softat enää toimineet.

Nyt yksiössä on tilantäytteenä näiden parin A500:n lisäksi kaksi kilpailevan firman tuotetta, merkinnöillä 520STfm ja 1040STf.. sekä tietysti vielä canha C64, josta ei tullut koskaan onneksi luovuttua.

Joskus kun rahaa tulee opintotukea enemmän, tulee vielä hankittua Commodore One ja Amiga One kojeet. Ihan varpilla! On ne semmoisia petoja :)

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 16.14:   
ooju: tyhmiä kysymyksiä ei ole tyhmiä vastauksia on kylläkin.

 

Markus
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 16.24:   
JPQ: Erään entisen matematiikan luennoitsijani mukaan "ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä kysyjiä". :)

 

Joni Laaksonen
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 21.21:   
Terve taas!

Olin pienellä "joulu/newyear/dadi" tauolla!

Kiitoksia noista loppuvuoden mielipiteistä ja vinkeistä!

Nyt siinä minun koneessa on se myylläävä Blizzardin 2060/50MHz ja Cybervision 64/3d myöskin ääntä paransi Delfina lite....

Ja voi vain sanoa, että VAU!!!

Mikä tehomylly siitä tulikaan??!!??

Tuntuu, että sitä joissain määrin liikaakin, mutta epäilen sen pystyy stabiloimaan jotenkin, tarkoitan siis sitä, että esim. jotkut pelit eivät pysy oikein perässä ja aiheuttavat crash/tilt.... ja sitten reset ja joskus sitten pitää oikein käydä hiplaamassa amigan voimanlähteen pientä instrumenttia...

Voisiko tämä johtua siitä, kun siinä prosessorin päällä ei ole mitään, ei edes siiliä...???

Mutta sitten se kuitenkin pysyy kuitenkin tuntikausia taas jonkun pelissä mukana!

Pelin ohjelmointiko, ajoitusongelmia turbon kanssa????

Antakaa vinkejä tähän, jos vain löytyisi lääke niin kiitos jo etukäteen!!!

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 22.00:   
Disabloi cachet kun pelaat vanhempia pelejä. Auttaa kummasti. Jotkut vanhemmat pelit vetävät herneen nenäänsä kun kaikki toimii nopeammin ja varsinkin kun niissä on itseään muuttavaa koodia joka aiheuttaa ongelmia cachejen kanssa. Niin, ja kyllä 060/50 ainakin pärjää ilman siiliä, mutta ei se pahaakaan tee, sen verran se kuitenkin lämpenee.

 

Joni Laaksonen
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 22.14:   
Jani: Kyllähän se auttakin, ja olen myöskin käyttänyt esim. JST ja WHDload:a sen takia, kun ne emoloivat vanheimia pelejä.

Ongelma onkin suurempi, niissä missä ei ole emulointi mahdollisuutta, puolestaan kylläkin on pelin oma installointi mahdollisuus...

Näitä pelejä sattuu olemaan minulla noin muutaman kymmenen kpl.

Esim. Fighin' Spirit, Fifa international soccer...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: