ZIII-väyläkortti A1200:ssa

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 11/2002 » ZIII-väyläkortti A1200:ssa « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Thematic
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 13.09:   
Mistä löytäisi tietoa siitä, kuinka hyvin A1200:ssa toimii ZIII ja cpu-slot, jos on suurella vaivalla sellaisen systeemin hankkinut? Jotenkin arveluttaa, että esim. CSPPC moisessa kokoonpanossa toimisi kunnolla. Entä PCMCIA, "mappautuuko" pois käytöstä? Sinänsä melkein ainoa perustelu moiseen, tätä ei ole muissa Zorro-Amigoissa.

-utelias-

 

miksuh
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 14.27:   
Aika harvalla on tainnut olla ZIII-väyläkortti A1200:ssa... Itsellänikin kokemusta on vain ZII:sta... Vähän semmonen muistikuva on, että jotain ongelmia ainakin Micronic:n ZIII-väyläkortin kanssa oli, onko edes muita ? Joku ajastus juttu se taisi olla, en tiedä sitten toimivuudesta noin yleensä. Noi ZIII-väyläkortit maksoi aikanaan niin pirusti, että itse ostin suosiolla vain ZII:n.

 

miksuh
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 14.28:   
ZII-väyläkortin kanssa PCMCIA toimi hyvin, mutta ZIII:sta voi tosiaan joku muu sanoa jotain, kun itse en tosiaan tiedä.

 

JPQ
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 16.59:   
miksuh: ja minä taas suosi olla käytetyn ZII:sen. Teekoköhän paljon perus käytössä ZIII:sella ?

 

miksuh
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 17.08:   
No kylhän ZIII on aina nopsempi esim graffalaudan kanssa. ZII on aika tukkonen jos esim haluaa pelailla jotain Napalmin tapasta peliä graffalaudan ruudulla.

 

Anu Seilonen
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 18.01:   
Itselläni oli aikanaan juuri Micronikin ZIII-väyläkortti kokeiltavana. Niitä kävi parikin kappaletta minulla testissä, mutta siinä vain ei suostunut CSPPC kunnolla toimimaan kirveelläkään. Kyse oli väyläkortin aivan ensimmäisistä versioista, joten ongelmia lienee myöhemmissä versioissa korjattu. Sain lopulta rahat takaisin ja ZII-kortin, jonka kanssa ei sitten kummempia ongelmia enää ollut.

 

jPV
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 22.05:   
JPQ: siis kyllä tekee. ZII-graffalauta riittää just ja just perus hyötykäyttöön (toki paljon paremmin kuin AGA-kuitenkin, mutta hitaan puoleista se on). Pelejä ei juuri kannata kokeillakaan, ennemmin jopa AGA:lla ne. Mutta en mä kyllä ZIII:a a1200:aan laittaisi, ostaa sitten samalla a3k/a4k-koneen, jos kerran on varaa sellaiseen turboonkin.

 

JPQ
Lauantaina, 9. marraskuuta, 2002 - klo 0.57:   
miksuh: ei tuollaiset pelit ole peruskäyttöä.

jPV: Taidat olla oikeassa. Hyöty käytöstä puhuin se on minulle perus käyttöä. Tottakai ZIII on plussaa.

 

Jupp3
Sunnuntaina, 10. marraskuuta, 2002 - klo 22.36:   
Itselläni on käyttämättömänä Z3i-väyläkortti (uudempaa mallia, eli pitäisi toimia CSPPC:n kanssakin) PCMCIA:n kanssa toimimisesta, muistaakseni itselläni toimi ok PCMCIA-verkkokortin kanssa. Tosin, X-Surf ei toimi Z3i:n kanssa, joten piti vaihtaa Z2:een (Schonfeldin mukaan tietenkin Z3i:n syy...)

Mutta... Ne Z3-väyläkorttien Zorro-väylät toimivat Z2:na, PAITSI jos koneessa on A3/4K-turbokortti (Eikä silloinkaan Z3:a vastaa, mutta Z2:ta parempi kai...)

Itse yritin aikani CSPPC:tä käytettynä/uutena etsiä, mutta sitten löytyi halvahkolla BPPC, ja se koneessa oli vieläkin... Ei väylän vaihto paljoa haitannut, kun muutenkin olisi ollut "vain" Z2...

 

miksuh
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 17.03:   
JPQ: Kyllä Napalmin pelaaminen on peruskäyttöä :D Muista peleistä ei niin väliksi mutta Napalmin voi laskee tohon :) ZIII:n teho näkyy aivan varmasti myös hyötykäytössä. Tuo Napalmi nyt oli yksi esimerkki vain :) Varsinkin video ja kuvankäsittelyohjelmien kanssa ZIII on varmasti paljon nopeampi kuin ZII. Yleensäkin ZIII hyödyttää varmasti kaikessa, missä paljon pyöritellään grafiikkaa vähänkin isommalla resolla ja värimäärällä. Myös esim Shapeshifterin käyttö on aika tuskasta ZII:lla. Itse hyppäsin suoraan ZII:sta PCI:n, joten omalla kohtaa ZIII käyttökokemus on suht pientä, mutta kyllä se ZII nykyään aika tukkoiselta tuntuu :)

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 18.02:   
Ah, ollappa Buster-piiri joka olisi Zorro3 specsien mukainen. Kelpaisi minullekin se hiukan vajaat 400 MB/s nopeus. Ei tarvitsisi paljoa katsella PCI:ta, eikä edes AGP:ta ellei se olisi vähintään 2x AGP :)

 

miksuh
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 19.23:   
Jep esim itse olisin saanut GVP Spectrumista paljon enempi irti vauhtia vaikka jo pelkästään WB:n käyttöön, jos olisi ollut ZIII, ZII aikamoinen pullonkaula. Ei sillä, vaikka nyt ZII:a mollaankin, niin kyllä se AGA:n hakaa 10-0 hyötykäytössä :)

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2002 - klo 8.33:   
miksuh: Toimistotyyppisessä käytössä ehkä, mutta videotekstitys/inforuutu/yms. käytössä AGA:lla on edelleen hallussaan se eräs valttikortti, nimittäin RGB-videolähtö aidolla 1440 x 576 -tarkkuudella. Moisia ei "hienojen" nykykorttien pilipali-TV-Outeista kovin helpolla löytyne? ;-)

 

JPQ
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2002 - klo 13.47:   
Jarmo: Kuule ei edes ilmeisesti SGI graffa työaseman videotiloista voi onko niitä edes ?
että editoidaankos sillä kaikki materiaali sillain digitaalisesti että katseluun käytetyllä
näyttö tilalla ei ole väliä. Saahan tuo tarkkuuden jopa ECS:tä värejä on tosin vain 4 64:stä.
Mutta kyllähän sekin suht hyvältä näyttää oikein käytettynä...
Ja puhuin perus hyötykäytöstä en amiga riippuvasta. Jossa amiga tietenkin kuten toteat
on omaaa luokkaansa. Ja kyllä aina mielummin AGA kuin VGA tai ECS kuin EGA.

 

Jarmo Piippo
Keskiviikkona, 13. marraskuuta, 2002 - klo 8.23:   
JPQ: Silikooneista en tiedä, mutta ainakaan en ole nähnyt PC:n halpiskorttien TV-Outeissa RGB-lähtöjä, ja kaikki ne taitavat pakottaa näytön 800x600-tilaan(?). Amigahan pääsi telkkaristudioille 80-luvulla juuri siksi, kun RGB:nä sai ylivoimaisen kuvanlaadun, ja mikä tärkeintä, koneen näyttöpiiri hyväksyi ulkoisen tahdistuksen (studiokäytössä välttämätöntä!). Värejä ei tosin ollut/ole paljon, muttei niitä tekstitysten tekoon tarvitakaan, pääasia että homma onnistuu reaaliajassa, ja tekniikan puolesta oikeasti eikä leikisti. :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 13. marraskuuta, 2002 - klo 14.49:   
Ulkoinen tahdistus halvassa studio käytössä
vieläkin kiat tärkempää kun halvat videot ei
sallit tahdistusta mutta kalliit kylläki sallii.
Eli jomman kumman kait piti joustaa. Ja toiseksi
32väriä oikein valittuna sallii sellaisen graffan
että oksat pois... Minusta ei tosiaan saa tuota
resoa videolle mistään muualta ainakaan analoogisena.

 

JPQ
Keskiviikkona, 13. marraskuuta, 2002 - klo 18.36:   
Onneksi kukaan ei ehtinyt kysyä mikä halpa studio
käyttö se on se jossa kustanuksilla väliä...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: