A1200 turbo

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 11/2002 » A1200 turbo « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

tnt
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 11.28:   
Kertoisitteko, tietoviisaat, paljonko kannattaa maksaa a1200:n turbokortista (merkki???):
mc68060 64bit 64mhz 85mips +64Mb simm +tuuletin.
Tällaista tarjottu, mutta melko kovalla hinnalla käytetyksi tavaraksi. Onko tällaisia useanmerkkisiä?

 

Esa Haapaniemi
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 12.29:   
Tuo on ylikellotettu, joten kestävyydestä ei ole takuita. Toisaalta tuuletin saattaa auttaa asiaa. En nyt muista onko tuo MC merkintä Blizzardin vai jonkun toisen. MIPS lukemat ovat pelkkää mainontaa ja 64M muisti riittänee perusasioihin.

Koska minulla on jo toimiva systeemi ja odottelen PPC emolevyjä, en arvioisi tuota yli 200 euron hintaiseksi. Mutta asiaanhan vaikuttaa eniten se miten kovasti sitä joku haluaa ostaa.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 14.20:   
Eikös tuo "mc" ole ihan normaali Motorolan merkintä joka tarkoittaa
Motorolaa.. niin on kaikissa muissakin Motorolan tekemissä IC:issä tuo
sama "mc"

 

miksuh
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 14.52:   
Käytetystä 060:sta joku 120-150 EUR on ihan kohtuuhinta siihen nähden kuinka paljon 060 uutena maksaa. Itse maksoin omasta käytetystä 060:srtani muutama vuosi sitten 800mk.

64Mhz tarkottaa tosiaan, että turbo on ylikellotettu, 060-turbojen normaali kellotaajuus on 50MHz. Mutta en minä ainakaan ole kuullut kenenkään 060-turbon hajonneen ylikellotuksen takia. PPC-turboja sitten porukka on kyllä rikkonut senkin edestä :| Kyllä 060 kestää tuon ihan hyvin, kunhan jäähdytys pelaa. Toki kaikki ylikellotus aina lyhentää piirin elinaikaa, erijuttu sitten lyheneekö se merkittävästi.

Ja kuten Jani sanoi, niin MC on vain yleinen
mikropiirimerkintä, joka tarkottaa Motorolaa, ei sen kummempaa.

 

miksuh
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 15.06:   
A1200:lle uusia 68060-turboja on myynnissä nykyään lähinnä Blizzard merkkisinä, toinen turbomerkki on Apollo, mutta noita on huomattavasti harvemmassa eikä niitä taideta enää valmistaa. Käytettynäkin Blizzardit on paljon yleisempiä.

Ihan vertailun vuoksi: Saksassa KDH:lla uusi Blizzard 060 50Mhz ilman muistia maksaa 298EUR, Vesalialla vastaava turbo on 299EUR. Eli joku 150EUR käytetystä turbosta 64MB SIMM:llä on ihan kohtuu hinta vielä.

64MB riittää aika kivasti, varsinkin mikäli koneessa ei ole näytönohjainta, jonka käyttö syö myös jonkinverran keskusmuistia. Toki enempikin muisti olisi kiva, mutta itse olen hyvin pärjännyt 64MB:lla.

 

tnt
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 19.02:   
Kiitos kaikille vastanneille tasapuolisesti! En tosiaan tiedä suuria näitten "uusien" amigojen roinista (turbot, kovalevyt, pci-väyläsysteemit, zorrot etc), joten oli ilahduttavaa saada näinkin paljon vastauksia näin lyhyessä ajassa! Olen ent. Amiga-käyttäjä (a500 koodaus+pelit+fun) ja tuohon aikaan kovalevy maksoi varmaan yhtä paljon kuin uusi a500 (4000mk), joten koululaisen kesätyöpalkoista ei tahtonut riittää kovin vakavasti otettavaan rautaan... Nyttemmin onnistuin hankkimaan a1200 tornitettuna (infinitiv) ja senkin olen jo sotkenut kaikenlaisilla kokeiluilla, mutta jospa se siitä nousisi jaloilleen. On vaan harmillista, kuinka vähän Suomenkielistä tietoa löytyy Amigan levyjärjestelmistä (pfs, sfs etc), väylistä (zorro etc) ja kokoonpanon pystyttämisestä tyhjältä pöydältä. Mutta onneksi on henkireikänä tämä SAKU sivusto josta sentään löytyy melko paljon tietoa ja tietäviä ihmisiä :~)

 

miksuh
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 19.13:   
Joo se FAQ, mistä on moneti puhuttu olisi paikallaan. Ketkä, millon ja miten sen saa joskus alotettua on sitten eri juttu :)

 

tnt
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 21.50:   
tarttis varmaan lähtee "talkoopohjalta" liikkeelle. Itse en voi suuria auttaa, ehkä jotakin "experimental" juttuja, eli tarinoita yrityksistä ja erehdyksistä. Kai tuokin harrastuksesta käypi... hehe. Vaan pitäis oikeesti vissiin ottaa lontoonsanakirja(tm) kouraan ja alkaa Savottamaan jtkn ulkolaista FAQ:ia ja silleen. Siihen sitten näitten Tietoviisas(tm) immeisten faktoja perään???
Kertokaapa omia näkemyksiänne näistä amatöörimielipiteistä ;-)

 

Joanna
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 22.05:   
Jos tarvitaan FAQ:hun tms tietoa vanhasta raudasta/softasta niin minä voin auttaa (siis suunnilleen A3000 saakka, ei 1200/4000 sälästä).

 

tnt
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 23.00:   
Joanna: Kirjoittelin pitkän viestin puuceellä ko ainheesta ja se katosi bittiavaruuteen (bugi (tm)/ hanskavika(tm))??? Mutta ajatus vaikuttaa hyvältä, voimavaroja joutuisi varmasti hakemaan kovasti. Mutta tärkeä pointti: siirtyisikö tämä keskustelu sujuvasti oikealle paikalle:Classic Amiga? Ei muuten, mutta sieltä sitä osaa hakea useampi ihminen, kuin Me museoviranomaiset... Ps eihän 1200 ole sälää??? eihän??? sniff:~(

Edit: Siirretty Tori-osastolta Classic Amigaan. -Thoriel

 

J.
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 9.26:   
Tuo 64 MHz:n ylikellotus ei itse asiassa ole niin paha jos tuo on normaali 50 MHz:n prossu. Muistaakseni Apollo myi aikanaan 060-turboja joissa prosari oli valmiiksi ylikellotettu 66 MHz:aan eikä niissä kaiketi ollut pahemmin ongelmia. Muistaakseni luin jostain että Motorola itse uskoi piirin kestävän 75 MHz:aa (mutta toimivuudesta ei ole takuuta).

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 13.23:   
Kyllähän niitä jopa myytiin 75Mhz versioita, tosin LC-versioina koska
motorolalta muistaakseni joku on joskus todennut, että itse 060 kyllä
voisi mennä lujempaakin, mutta FPU ei ja siksi suuremmilla
kellotaajuuksilla FPU katoaa vaikka sellainen olisikin prosessorissa.
Näin siis ainakin vakio Vcorella, en sitten tiedä auttaako jos sitä
nostaisi pari kymmenystä.. todennäköisesti auttaisi.

 

Petteri
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 14.13:   
Olisi muuten mukavaa, jos käytetyille Amiga-osille olisi sellainen samanlainen hintaseurantasivu, niin kuin esim. jokaisessa Mikrobitissä on PC:n uusille osille.

 

JPQ
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 14.29:   
Petteri: Mikset toteuta sitä itse ?

 

tnt
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 18.39:   
Joopoti joo, eli ympäri mennään ja yhteen tullaan... Rönsyilee näkemäs tämä keskustelu melkotavalla, mutta eipä haitanne mitään. Sain tuolla alkupuolella kysymykseeni jo melko hyvän vastauksen ja säästin n. 100 egee teidän tietoviisaiden ansiosta. En tosin turboa ole vielä ostanut, mutta hintapyyntö oli tuonverran yläkantissa, vähintään. Ja noista kellotustouhuista en suuria ymmärrä, jotain, mutta turbo on haussa edelleen. Ja edelleen ihmettelen tämän yden heebon tuuletusta turbon myynnistä, kun A1 julkaistaan. Käsittääkseni myöhässä jo nyt melkotavalla(?). Ja luettuani muutamia Amigan historiasivuja viimeisen kymmenen vuoden ajalta, en oikein jaksa enää luottaa moneenkaan asiaan, haiskahtaa ehkä jopa pakotetulta alasajolta???

 

miksuh
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 19.09:   
tnt: No joo onhan ne myöhässä, mutta ei se nyt niin tavatonta ole IT-alalla, varsinkaan kun on kyse niin pienistä firmoista kuin Amiga-firmat on. Kannattaa lukea täältäkin noita AmigaOne-threadeja jne :) Samaten nämä kannattaa tarkistaa:

http://www.ann.lu
http://amiga.czex.com
http://www.morphos-news.de
http://www.thendic-france.com/TECH/US/products/pegasos/pegasos.htm
http://www.bplan-gmbh.de/

Amigaone ja Pesagos tietokoneet on jo myynnissä. Pegasosta on myyty jo jonkin aikaa. Eyetech alkoi reilu viikko sitten ottaa tilauksia vastaan AmigaOne-koneista. Käyttikset AmigaOS 4 ja MorphOS ei vaan ole vielä kumpikaan valmiita julkastavaksi. Kummankin ensimmäinen myyntiversio valmistunee joskus alkuvuodesta 2003.

Mutta raudan osalta sekä Pegasosta, että AmigaOne ovat valmiita ja niitä voi jo tilata itselleen. Pegasosta on kai jotkut harvat jo jopa saaneetkin. Pegasosta ja MorphOS-käyttistä esitelltiin alkusyksystä olussa Sakun vuosikokuksessa, ja paikalla olleiden mukaan kone ja MorphOS toimi kivan vikkelästi, vaikkakin kuulemma hiukka epävakaasti mikä osottaa ettei MorphOS:kaan ihan valmis vielä ole.

Jos nyt tilaa Amigaone:n, niin koneen mukana saa Linux PPC:n ja AmigaOS 4:n ilman lisäkuluja sitten joulun jälkeen keväällä kunhan se valmistuu.

Tossa Eyetechin jotain viikon vanha tiedote Amigaone:n myyntiintulosta.

http://www.eyetech.co.uk/amigaone/oct252002a.php

Ja tässä lista Eyetechin tarjoamista valmispaketeista:

http://www.eyetech.co.uk/addbar.php?Address=/PRODUCT/PAMA1/AMIGA001.HTM

 

miksuh
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 19.27:   
Eli AmigaOne:a / Pegasosta tässä itsekin venaillaan :) Mitään päätöstä siitä kuman ostan en vielä ole tehnyt. Tosin eipä mulla ole varaakaan ostaa kumpaakaan ensimmäisten joukossa :( Toinen noista kuitenkin varmasti surisee vielä joku päivä munkin kämpässäni :) Itse tuskin silti myyn Classic-Amigaa pois.

 

JPQ
Maanantaina, 11. marraskuuta, 2002 - klo 20.00:   
miksuh: niin minäkin venaan ja joudun tarkasti miettimään tuleekos kumpaakaan. Sama minullakin miksuh. Varisinkin jos meenee SCSI levy ja Monitori (tämä ainakin menee luultavasti) uusiksi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: