Amiga 500 max. muisti?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 11/2002 » Amiga 500 max. muisti? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

justus5
Torstaina, 31. lokakuuta, 2002 - klo 20.05:   
Mikä mahtaa olla Amiga 500:n max käytettävissä oleva muisti? Mulla on tuollainen 500+ malli jossa on 1mb chip muistia suoraan emolla ja sen lisäksi on trapdoorin alle liitettävä 512k palikka.

Ongelma on että kun laittaa tuon trapdoorin alle laitettavan palikan kiinni niin kone vilkuttaa ruutua vähän aikaa kunnes ilmoittaa 'Software error jnejne - Press left mouse button to continue' jonka jälkeen pääsee sitten Workbenchiin kiinni mutta vapaata muistia on vain se ~ 800k :-G .. Onkos oletettava että toi trapdoor-palikka on paskana vai onko tuossa esim. joku KS ongelma, ettei muistia voi osoittaa kun 1mb tjsp .. ? Kickstart versio on 1.3.

ps. Tiedetään, Amiga-tietämys ei oo paras mahdollinen.. ;)

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 0.39:   
maksimi muisti määrä on 2MB Chip + 8MB Fast riippumatta kickstart versiosta. Tämä on hardware-raja.

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 8.26:   
Eikö Jani se ole 16MB?

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 8.30:   
Viissatasessa ei ilman erikoistemppuja voi käyttää yhtä aikaa 1 megan Chippiä emolla ja trapdoor-muistipalikkaa, koska ne tulevat samalle muistialueelle päällekkäin. Tuossa tapauksessa muistin laajentaminen vaatii Fast-muistia (esim. koneen kylkeen kiinnitettävissä muistipalikoissa tai kiintolevy/muisti-bokseissa löytyy moista).

 

justus5
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 9.31:   
Hmmh, damn. Eli periaatteessa en tee tuolla trapdoor palikalla mitään?

 

JPQ
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 11.14:   
Matti Kuuva: Ei sinun Janilta tartte kysyä tuo loppu menee AutoConfigia varten ja Custom piirisarjalle. Siis se loppu siitä 16Megasta. Joka 68000:sen asettama raja.

Justus5: paitsi vähäsen rahaa...

 

JPQ
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 11.16:   
Matti Kuuva: Ja käyttis ROM tietenkin unohtui....

 

Flux
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 11.27:   
C=lehdessä on tee-se-itse-ohje re-slow-viritelmälle, jolla saadaan toimimaan emon 1M chip ja trapdoorin 512k slow-fast yhtä aikaa. Kyseinen viritelmä jakaa kahden 512k bankin ohjaussignaalit kolmeksi ja käsittää 3kpl 74-sarjan piiriä ja ne hyppylangoitetaan eri puolille emoa. Joskus tein moisen, kun scsi-boxissani ei ollut fastille yhtään paikkaa. Virityksestä piti kuitenkin aika nopiaan luopua, sillä se toimii niin tarkoilla ajoituksilla, että vasempaan luukkuun ei saa kytkeä mitään laitetta eli minun tapauksessa scsi-ohjainta.

 

Flux
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 11.45:   
ReSlow viritelmä on edelleen laatikossa muistona A500-ajoista, joten otin siitä kuvaa yksinteen. ReSlow rakennusohje on muuten C=lehden numerossa 4/90, jossa on kannessa tyylikkäästi A3000 ja Nec multisync 3D.

Lisäksi otin toisenkin A500-viritelmäni, jota en saanut koskaan toimimaan ja ostin SCSI-ohjaimen ja -levyn.

http://www.tpu.fi/~pepesa/reslow.jpg
http://www.tpu.fi/~pepesa/ahd.jpg

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 12.13:   
Tuolla re-slow:lla minullakin oli rev6 A500 emolevyllä 1MB Chip + 512K Slow. Mutta tosiaan, 2M CHip + 8M Fast on maksimi koska loput 6 megaa (24bit osoiteväylä = 16 megatavua) on autoconfig + custom + rom + i/o alueet yms muut reserved-alueiksi merkityt alueet. Tosin, pakko sanoa, että en ole ihan varma siitä meneekö tuo Fast-muisti myös autoconfig alueelle joka on A500:n tapauksessa kooltaan 8 megatavua (Zorro2-alue) jolloin jos koneessa on täydet 8M Fastia niinn mitään muuta autoconfiguroituvaa ei voi olla kiinni. Pitää tarkistaa tämä..

 

zipper
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 12.26:   
Eikös jollain lievällä kepulikonstilla maksimi ollut 10.5 M eli joku varattu alue oli otettu käyttöön?

 

ZAK
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 17.15:   
Ainakin pöydällä tikittää A500+ jossa näyttää olevan käytössä 2007984 chip ja 8221624 fast. Eli koneen alla on kiinni muistin laajennus ja GVP kovo-ohjaimessa loput. En nyt viitsi purkaa ja tarkistella minkä kokoisia todellisuudessa kammat on.

 

Flux
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 17.57:   
Plus-malliin on saatavilla vain plussaan tarkoitettu trapdoor-palikka, joka tuplaa chip-muistin 2M:ksi. Hmm.. Mikseiköhän plus-mallia ole voitu rakentaa siten, että 512k-trapdoor laittaisi chip-muistin 1.5M:ksi.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 18.09:   
Zak, minulla oli aikanaan sama juttu, 2M Chip koneessa ja 8M Fast GVP:n Faaastrom SCSI ohjaimessa. Tutkippa meneekö tuo 8M Fast ZorroII autoconfig tilaan täyttäen sen (todennäköisesti koska se A500:n sivussa oleva laajennusliitin on periaatteessa ZorroII)

 

JPQ
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 21.28:   
Flux: käyttis rutiini jolla musta ei AutoConfig muisti lisätään käyttää kahden potenssi arvoja. Ja yksi bitti dataväylässä kasvattaa myös samalla tavalla Ja samoin laajennus kortin muistin kanssa. Kun sille varataan tilat muistista mutta en tiedä vaikuttaako nämä asiaan.

 

Flux
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2002 - klo 23.14:   
JPQ: Mitäs minä tuolla tiedolla teen?

 

JPQ
Lauantaina, 2. marraskuuta, 2002 - klo 1.00:   
Flux: Sinähän pähkäilit tuota 1,5Megan Chip juttua. Siihen tämä liittyi eli selitys todennäköisesti miksei.

 

Flux
Lauantaina, 2. marraskuuta, 2002 - klo 1.24:   
No nyt hiffasin yhteyden. Koneessa voi olla vain 512k chippiä. Miksei sitten myös 1.5M?

 

JPQ
Lauantaina, 2. marraskuuta, 2002 - klo 1.37:   
Flux: Siksi koska 1.5Mega ei ole kahden potenssi. Se on järkevin selittys jos noi muisti kuvani pätee. Mutta nyt ihmettelen Veljellä Amiga500plus pitää siltäkin vielä tarkistella tätä juttua eli sitä paljon sillä oli Chippiä siinä.

 

zipper
Lauantaina, 2. marraskuuta, 2002 - klo 14.52:   
No kyllä omassa A500:ssani voisi olla 1.5 M chippiä, jos en
Megachip2:n asennuksessa olisi moddannut emolevyä...

 

Matti Kuuva
Maanantaina, 4. marraskuuta, 2002 - klo 10.27:   
Kiitos zipper ja ZAK puolustuksesta. :)

 

Mikko Kariniemi
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 18.34:   
Onko tuo A500 lisäpalikka? Mä en ole saanut A500+:ssa toimimaan vanhaa A500 lisämuistipalikkaa 512k. Ongelma on siinä, jos sulla on vanhemman A500 tarkoitettu palikka, niin se sisältää reaaliaika kellon ja muuta sälää, jotka on A500+:ssa vakiona. Omassa A500+ on 1mb emolla ja 1mb lisäpalikka.

Nuo A500 muisti+muut lisäykset-palikka on sellainen iso peltiin pakattu vekotin, joka juuri ja juuri mahtunee sinne ala paikkaan. Tuo 1mb muistilaajennos on taas pieni kortti. On noita muitakin kokoja.

Tuli mieleen, tuollainen A500 tarkoitettu laajennus ei mun tietääkseni toimi A500+:ssa. Joskus kokeillut itekkin. Tosin kone ei lähtenyt edes käyntiin silloin... Tätä voisi joku amiga-guru kommentoida. Mulla amigan käyttö on jäänyt vain käytöksi. Viritelmiä ei ole tullut tehtyä.

 

mkl
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 15.29:   
Olisiko kellään re-slow artikkelista skannausta tms?

 

justus5
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 15.52:   
Mjooh, olisi ilmeisesti pitänyt tutkia asiaa hieman tarkemmin. Eli toi mun Amiga 500 on ilmeisesti ihan perus A500 mihin on omatoimisesti tuikattu 1mb chippiä emolle. A500+ mallissahan on vakiona KS2.04 yms roipetta, mun koneesta löytyy KS1.3 ;)

Kokeilin tosiaan tavallisella A500 512k lisämuistikortilla ja A500+ malliin tarkoitetulla 1mb laajennuskortilla mutta kumpikaan ei toiminut. Ensimmäinen aiheutti jonkinsortin guru meditationin ja jälkimmäinen oli kuin ei olisi ollutkaan - kone toimi moitteetta mutta muisti ei lisääntynyt ;-G. Oletin vaan että se olisi tuommoinen A500+ malli koska siinä oli toi 1mb chippi muistia valmiina - ja kuten sanoin, Amiga-tietämys ei sieltä parhaasta päästä ;-)

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 21. marraskuuta, 2002 - klo 20.55:   
mkl: voin tuon artikkelin scannata sulle jossain vaiheessa jos haluat.
Viskaa vaikka sähköpostilla jos tarvitset.

 

Mikko Kariniemi
Perjantaina, 22. marraskuuta, 2002 - klo 9.48:   
Jaa, että itse viritetty malli... Ei kai siinä voi, esim. vanha KS1.3 ottaa kiinni tuon muistin suhteen. Että se vanha KS1.3:nen tukisi muistia vain johonkin 1 megaan saakka... Yleinen tapaus on se, että A500:ta käytetään joko perus 512kt muistilla tai laitetaan se A500 lisäpalikka myös(512kt). Eli yhteensä 1Mt. En tiedä, olisiko tuosta kiinni, että kun sulla on jo 1Mt muistia siinä.

Onkohan A500:seen suurempaa muistipalikkaa kuin tuo 512kt? Tietenkin A500+:ssaan löytyy... Mulla kun on A500+ 1Mt+1Mt muistia, mulla jotkut ohjelmat ei suostu toimimaan (tosin vain muutama) kun on muistipalikka kiinni. Mutta KS2.04 ei ainakaan rajoita...

Voikohan tuon KS:än päivittää??? En tiedä olisiko sillä vaikutusta... Sitten tietysti WorkBench... Rajoitttaako se muistia... Tosin, jos kone käynnistyessään jo herjaa, niin luultavasti ei ole käyttiksen ongelma.

 

mkl
Perjantaina, 22. marraskuuta, 2002 - klo 10.47:   
Siihen alatrapdooriin sai esim. 2:n megan lisämuistin, josta käytettävissä oli vain 1.8 megaa, koska osa muistialueesta meni päällekkäin custom-piirien kanssa. Näin luin jostain C=lehden numerosta. Muistaakseni jossain kaupiteltiin jopa 4:n megan muistia, joka oli jonkinlaista slow-fastia sekin. Todennäköisesti nuo vaativat jonkinlaista lisäviritystä joihinkin A500:sen erikoispiireihin.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 22. marraskuuta, 2002 - klo 10.50:   
Ei rajoita kickstart eikä workbench muistia mitenkään. Tuo rajoitus on ihan laitteisto-pohjainen. Aika monet 512K:ta suuremmat muistinlaajennukset jotka sinne trapdooriin tulevat käsittävät itse muistikortin lisäksi useamman piuhan jotka laitetaan yleensä muistaakseni ainakin sekä Garyn että Agnuksen jalkoihin kiinni jotta saadaan tarvittavat signaalit.

 

Pete
Perjantaina, 22. marraskuuta, 2002 - klo 16.20:   
Itselläni oli aikanaa A500:ssa 3 megaa lisämuistia. Kyseiseen korttiin olisi kyllä saanut lisääkin muistia latomalla lisää muistikampoja paikoilleen aina 4 megaan saakka. 2 megaa muistia tuolta kortilta löytyi suoraan ja se ylittävän osan sai käyttöön ajamalla ajuriohjelman. Jotta kortti toimi laitettiin Garyn ja emolevyn väliin pieni piirilevy, josta meni siiten suoraan johtoja trapdoorissa olevaan muistikorttiin.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: