UFO ja CGX3

Saku-foorumi » Classic Amiga » Pelit » Viestit 2002 » Viestit 12/2002 asti » UFO ja CGX3 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Petteri
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 15.00:   
Onko kukaan saanut peliä nimeltä UFO: The Enemy Unknown (AGA-versio) toimimaan Cybergraphx 3:n kanssa? Itselläni peli vain valittaa käynnistyksen yhteydessä että "Cannot allocate screen buffer", vaikka AGA-tiloilla tuo kyllä pelittää aivan mainiosti.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 16. lokakuuta, 2002 - klo 16.37:   
Mullakin tais tulla moinen virheilmoitus, mutta jos oikein muistan, olen sitä joskus pelannut CGX4:lla (AGA-ruudulla siis kuitenkin...)

Voin toki muistaa väärinkin :)

Klassikkopeli - Pitänee joskus säätää taas toimimaan...

 

cAHVA
Keskiviikkona, 16. lokakuuta, 2002 - klo 18.58:   
UFO toimii ainoastaan AGA-ruudulla. En saanut itsekään toimimaan graffakortin tiloissa(Picasso96).

 

miksuh
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 11.56:   
Sikäli harmi et kun se kerran moniajaa ni tukispa nyt vielä graffakorttejakin ... Mut kun ei :P

 

JPQ
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 12.26:   
miksuh: kuule minua harmitaa vaastaavasti sim cityt.
(olen jo sanaonut aikaisemmin tiedän)
Eikä auta edes että promottaisi ne DBLPAL ruudulle kun
sattumoisin monitorini ei pystynäyttämään niitä se on synkeistä
tosi nirso siis siinä mielessä mistä taajuus alue lähtee
se on kunnolla 30khz eikä niinkuin eräisssä että pieniheitto
alas päin on huomioitu. Ja toiseksi milläs
vippas konsti tarvittaisiin siihen että näyttötilan saisi
mun monitorille näyttökortin tilojen kanssa.

 

miksuh
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 13.49:   
SimCity 2000 on MAC versiona muutenkin paljon parempi kuin Amiga versio, suosittelen pelaamaan sitä ShapeShifterillä. MAC-emulaation alla SimCity 2000 pelittää oikein hyvin ja nopsasti.

Hmm tulipa mieleen, löytysköhän jostain MAC-versio UFO:sta ? Sehän ratkaisisi tuon näyttöongelman :)

 

Petteri
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 16.05:   
Miten hyvin nuo Mac-emulaattorit muuten toimivat Amigalla? Vaatiiko miten paljon konetehoa?

Olisi nimittäin mukava jos saisi pyöritellä Gimppiä kotoisesti Amylla :)

 

Jon
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 16.21:   
Eikö Gimppi jo pyörähdä GeekGadgetsien avulla?

Kuulin juuri että kaveri oli kokeillut VirtualPC (?) -emua Macillä, ajanut XP:tä. Iskipä vain ajatusketju mieleen:

Linux->MacOnLinux->MacOS->VirtualPC->Windows-> mitä sitten? UAE?-)

 

Petteri
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 16.47:   
Öö, selittäisitkö vielä tietämättömälle, mikä tuo GeekGadgets oikein on?

 

jPV
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 16.47:   
Testasin kerran pikaisesti Gimppiä Amigalla.. pyörii ihan natiivina AmigaOS:ssä, mutta näytöksi tarvii X-serverin. Xami on hyvä siihen tarkoitukseen. Tässä kuva Gimpistä, joka pyörii puhtaasti Amigalla ja AmigaOS:llä... http://jpv.wmhost.com/GimpOnAmiga.png
Jotenkin tuntui epävakaahkolta, mutta en tosiaan niin paljoa käyttäny, että voisin varmaksi sanoa kuinka hyvin toimii käytössä.

Mac-emulaattorit toimivat hyvin Amigalla. Eli voi verrata suoraan Mac:iin, jossa on sama prossu. AGA:lla näytönpäivitys on vaan hitaampaa kuin oikealla, mutta prossutehon puolesta saattaa emulaattorilla olla nopeampikin kuin vastaavalla oikealla mäkillä.. esim fpu-toiminnot tais olla Amigalla selkeesti nopeampia. Esim 060:lla pyörivä emulaattori on nopeampi kuin yksikään 68k-sarjan mäkki.

 

JPQ
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 17.32:   
jPV: olikos 040/25Mhz 4 kertaa hitaampi kuin 060/50Mhz ?
Entäs mitä tartten natiivina pyörittäisin GImppiä Amigalla ?
(Jossa ei ole PowerPC:tä)

 

miksuh
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 18.05:   
Joo siis graffalaudallisella Amigalla ajettuna nuo MAC-emulaattori (ShapeShifter, Fusion) Toimii hyvin ja nopeasti. Varsinkin Voodoo 3:lla PCI-näytönohjaimella varustetulla Amigalla Shapeshifter on kivan vikkelä. AGA-koneillakin toki voi käytellä, mutta sillon näytönpäivitys hidastaa.

´m68k MAC ja Amiga käyttää samoja prossuja joten sitä ei siis tarvitse emuloida. Muutenkin prossutehon puolesta Amigalla emuloitu MAC on joissakin tapauksissa jopa nopeampi kuin oikea vastaava mäkki.

Apple ei koskaan valmistanut mk68-sarjan MAC:a, joka käyttäisi 060 prossua, eli jos Amigasta löytyy 060, niin yksikään oikea m68 MAC ei pysy prossutehon puolesta perässä.

 

miksuh
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 18.21:   
GeegGadgets tai toiselta nimeltään ADE (Amiga Development Environment) on nimensämukasesti kehitysympäristö. Se on alunperin tarkoitettu unixista/linuxista jne lähtöisin olevan softan porttaamiseen AmigaOS:lle, mutta sopii se muuhunkin. GG sisältää hirmu ison läjän GNU-työkaluja ja oikeastaan kaikki tärkeimmät työkalut softakehitykseen. Paketista löytyy tietty GCC-kääntäjä kaikkene oheisroinineen, Perl jne kielet on myös tuettuna. Muistaakseni mm. Emacs, X-serveri, PHP ja Apache kuuluu myös pakettiin. Lisäksi mukana on juuri miljoona pikkutyökalua, jotka on tuttuja niille, jotka on esim Linuxissa jotain softaa vääntänyt. Mukana on tietenkin tarvittavat libraryt ja dokumentaatio jne.

Monet suorat Unix/linux porttaukset vaatii GG-asennuksen toimiakseen, mutta voi GG:llä tehdä ihan Amiga-native softaakin joka toimii ilman GG asennusta.

 

miksuh
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 18.23:   
Geekgadgets jopa tietenkin :)

 

jPV
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 18.28:   
JPQ: jotain sitä luokkaa on se nopeusero. 060:lla itse testasin tuota, joten ei vaadi ppc:tä. En nyt tiedä vaatiiko se GG:stä mitä asennettuna... mulla on täys GG:n asennus ja heitin ton Gimpin vaan sinne sekaan. Eipä se sitten muistaakseni juuri muuta tavinnu... tai no se Xami tai muu X-serveri tietty.

Petteri: hmm.. mitenkähän ton selittäis. Se on Amigalle portattu unix-ympäristö työkaluineen ja kääntäjineen... eli voit esim. kääntää suoraan unix-ohjelmien sorsista ilman Amigalle muokkaamista (configure, make) jne... kaikki unixin vakiokäskyt löytyvät ja toimivat suoraan amiga-shellistä jne. Ohjelmat käyttävät ixemul.libraryä... tosin gcc:llä voi kääntää ilman sitäkin toimivia. Suosittelen kyllä kaikille koko GG:n asentamista. Tulee paljon hyödyllisiä käskyjä/ohjelmia, joita saattaa tarvita ties milloin :) Mullakin näyttää olevan GG:bin/ hakemistossa lähes 400 eri ohjelmaa... mm. cvs, du, emacs, fgrep, g77, gcc, gzip, gtk-juttuja, latex, make, man, mkisofs, ncftp, perl, sh.. noin niinku muutamia silmäänsattuneita maintakseni :)

 

miksuh
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 18.37:   
Joo siis kuten jpv sanoin GG sisältää toki myös paljon muuta unixista lähtöisin olevaa kamaa, kuin vain pelkkää softakehityskamaa.

 

Ibe U
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 12.51:   
Mulla on isoja epäilyksiä 060:n nopeudesta.

Esim Quaken nopeustestissä 040 40mhz saa vähän yli 9:n framea sekunnissa, kun 060 50mhz tekee noin 10 framea sekunnissa.

Ja muutenkin mipseinä tehoksi ilmoitettu 80(50mhz) ei taida pitää paikkaansa samoin 040:n (40mhz) 50:tä.

Taitavat olla peräisin anttilasta ;-)
(stereot 1000W)

Nopeus testi ohjelmat kertovat 040:lle 29-30 ja 060:lle n 38 MIPS:iä

AGA:lla turboEVD oli nopein Shapeshifter näytön ohjain, jopa DukeNukem3d oli pelattava.

 

Duke Fan IBe U
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 13.02:   
Nyt sitten Duke Nukemkin on saatavilla Amigalle.

Netistä löytyy ohjelma jolla duken grp??? tiedosto pystytään kääntämään Quake II:sen wadiksi.

Löysin muuten jonkin vanhan duke3d "pelin" amigalle sen on tehnyt Qxyrinista joku jonka nimeä en nyt saa pähäni.

Mutta sillä portilla pystyy kävelemään duken kentätä läpi kotoisasti amigan ääressä. tosin ilman vastustajia ja väritkin olivat vähän pielessä.

Olisikohan tämä niiden duke nukem Amiga huhujen alkulähde.

Eikö duken kenttiä pysty kääntämään esim doomille/hexenille???

Luulisi muutenkin amiga version tekemisen olevan aika helppoa.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 13.33:   
Ibe: MIPS on nyt ehkä huonoin mahdollinen teho mittari. Katsele mielummin esim dhrystonne testejä taikka vaikka Lightwavella renderöointi aika testejä tjsp sen sijaan koska ne antavat paljon oikeamman kuvan siitä teho-erosta. Saahan jollain C=64:llakin jotain MIPS lukuja helposti väliltä 0.5 ja 0.1 riippuen ihan siitä millaisia käskyjä sillä ajaa.

 

TK
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 13.36:   
Ibe U:

Yleensähän itse prossan teho ei merkitse sitä koko totuutta. Eroja on myös eri 040 lankkujen ja koneiden välillä:

Esim. 040 40mhz A1200:ssa on itse käytettävyydeltään paljon 'mopompi' esim. kuin 040 40mhz WarpEngine A4k:ssa (muistinnopeus)

Mutta sen tiedän että mainitsemasi erot 040 40mhz ja 060 50mhz Quaken kohdalla EI todella pidä paikkaansa. 040 40mhz:llä et Quakea pelattavasti saa pyörimään millään koneella, mutta 060:lla (50mhz) sen olen jo 'pyörimässä' nähnyt...

Itse vaihdoin jo jokin aika sitten 040 25mhz:stä 060 50mhz:n ja ero oli näissä kuin yöllä ja päivällä...

 

jPV
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 13.51:   
Ibe U: milläköhän ohjelmilla olet mitannut nuo MIPSit? Pahasti näyttäisi, että sysinfo:lla, joka ei edes tunne koko 060 prossua ja näyttää muutenkin MIPS lukemat päin härän pyllyä. Teimme joitain päiviä sitten #amiga-kanavalla testejä SysSpeedillä ja sen mukaan minun 060/66 antaa 88 MIPS:iä. Joku toinen erillinen MIPS-softa antoi lukemaksi yli 100. Ero jonkun muun 040/25:een oli moninkertainen (en muista tarkkoja lukemia enää). Motorolan M68060 User's Manualissa (M68060UM/AD) lukee "1.6 - 1.7 times the MC68040 performance at the same clock rate with existing compilers. 3.2 - 3.4 times the performance of a 25MHz MC68040." ja samaisessa manuskassa "microprocessor offer superscalar integer performance of over 100 MIPS at 66 MHz." MIPS:eihin on kuitenkin syytä suhtautua hieman varauksella sillä lukemat riippuvat suuresti arkkitehtuurista, testiohjelmista jne. Mutta kyllä ne tietyissä tapauksissa antavat suuntaa.

 

jPV
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 13.57:   
TK: Jeps.. eikös ainakin phase5:n turboissa juuri 040:llä ole hitain muistinkäsittely. Jopa 030:lla oli nopeampi.

 

TK
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 16.15:   
Jpv: Näin juuri, esim. jokin suoraan taulukosta piirrettävä efekti näytölle oli blizzardin bppc:ssä (040 25mhz) suurinpiirtein samalla tasolla kuin 030 50mhz:ssä, vaikka itse prossien nopeudessa tietty eroa on.

Nuo pure 040 kortit tietty on nopsempia, ainakin Apollon vastaavat (itselläni on hyllyssä vielä Apollon 040 25mhz joka sai jostain siivilleen eikä sen jälkeen ole kone ks. kortin kans boottaillu). Tuo Apollo oli peruskäytössä paljon nopsempi kuin vastaava P5:n ppc-kortti (040 25mhz) kaikki 68k 3d-pelit ja demot pörräs sillä paljon paremmin (muistinkäsittely).

En tiedä varmasti mutta noissa Apolloissa taitaa olla nopsempi muutenkin tuo muistinkäsittely vrt. Blizzardeihin, vai kuinka on 060-korttien kanssa (eikös niitä löydy Apollo merkilläkin?)

 

jPV
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 16.26:   
On Apollon 060-turbojakin ja taitaa tosiaan olla nopeampi muistinkäsittely niissäkin kuin p5:n vastaavissa, mutta olikohan se saatu aikaiseksi jollain "sääntöjen vastaisella oikaisulla" kovopuolella... Muutoin Apollon kortit ovat huonompia kuin phase5:n. Esim scsi:t ovat ihan onnettomia niissä.

 

miksuh
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 17.48:   
Ibe U: En kyllä voi olla samaa mieltä. Itse sekä 040 40Mhz:a, että 060 50Mhz:a käyttäneenä voin kokemuksesta sanoa, että kyllä noilla on suht reilusti eroa tehossa. Quaken pelaaminen on täyttä tuskaa 040:lla, 060:lla se pyörii jo jotenkuten, mutta loistavasti vasta Voodoo3 + GLQuake yhdistelmällä :) Myös esim tuo mainitsemani mp3 soitto on hyvä käytännön esimerkki noiden prossien tehoerosta.

Joku on joskus sanonut, että SysInfo on Amigan paras satunnaislukugeneraattori :) Toi kertoo jotain kyseisen ohjelman "luotettavuudesta". Varsinkin 060:n kanssa se tosiaan näyttää ihan mitä sattuu.

 

miksuh
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 17.52:   
TK: Pätee Blizzardin 040 turboihin A1200:lla. Joskus oli nopeusvertailuja noista jossain ja itsellänikin ollut Apollon 040 40Mhz turbo A1200:lle oli muistinkäsittelyltään nopein 040 turbo. Harmi, että se nopeus oli sitten saatu jollain rumalla kikalla, joka sai turbon konfliktoimaan zorroväyläkortissa olevien korttien kanssa :P

 

miksuh
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 17.55:   
Joo Apolloissa on blizzardeja nopeampi muistinkäsittely, mutta ainakin 040 turboissa se nopeus valitettavasti on saatu maksamalla se hinta ettei zorro kortit toimi turbon kanssa, sen sain itsekin kokea :P

 

Ibe U
Maanantaina, 21. lokakuuta, 2002 - klo 13.03:   
Ostin juuri Towerhawk kotelon jossa tulee mukaan ZII-lauta.

Mulla tosiaan on Apollon 040 eli tuota zII lautaa ei siis kannata edes kokeilla??

Kyllä Quakesta jaa suht pelattavan 040:lla clickboomin 060:lle tarkoitetulla päivityksellä tulee frame lisää sekunnissa ja tökkiminen vähenee muutenkin.

 

TK
Maanantaina, 21. lokakuuta, 2002 - klo 15.02:   
Noh pelattavuudesta voi aina olla mitä mieltä tahansa, jollei toisenlaisesta 'pelattavuudesta' ole tietoa...

esim. payback:iä en enää koskaan ole 68k puolella pelannut vaikka aluksi sitä pidinkin 'pelattavana' 68k:llakin...

Mutta edelleenkin, so what noille 3d-räiskinnöille AlienBreed 3D 1:n jälkeen ei kunnon yksinpeliä ole tehty...

 

miksuh
Tiistaina, 22. lokakuuta, 2002 - klo 13.40:   
Ibe U: Voithan sitä kokeilla, ei siinä mitään hajoa. Mutta voin aika suurella varmuudella sanoa, että tuolla yhdistelmällä ei valitettavasti toimi. Uudessa RemApollo paketissa näkyy olevan jokin pikkuinen patchiohjelma jota voi myös kokeilla. Jos dokut oikein ymmärsin niin tuo saattaa EHKÄ auttaa joissakin tapauksissa. Itselläni ei ole tuosta kokemusta, koska tuota patchia ei ollut silon vielä kun mulla oli Apollon 040.

Tuosta Apollo-ongelmasta oli aikanaan melkosen paljon juttua netissä ja minut mukaanlukien moni ihmetteli miksei kortit toimi.

Siis esim itselläni kaikki toimi ok, niinkauan kun mulla oli koneessa Apollon 040-turbo ja TYHJÄ ZII-väyläkortti, ei siis laajennuskortteja kiinni. Mutta heti jos kytki siihen esim näytönohjaimen niin eipä toiminut enää. turbosta katosi muisti ja näytönohjain näkyi Early Startup-menussa defected-tilassa. Jos turbo oli irti niin näytönohjain toi ok, jos näytönohjaimen otti irti niin turbo toimi ok, mutta kummankin ollessa kiinni mikään ei tosiaan toiminut.

Väyläkortissa itsessään ei ollut vikaa, koska Apollosta B1260:n siirryttyäni kaikki tuommoiset ongelmat katosi. Eli se oli ihan Apollon aiheuttama ongelma.

 

Petteri
Perjantaina, 8. marraskuuta, 2002 - klo 13.41:   
jPV: Eli tarkoitatko sitä, että Gimp toimii Amigalla ihan suoraan, kunhan vain tuo Xami on asennettuna koneeseen? Vai pitääkö tuon lisäksi olla vielä GeekGadgets asennettuna?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: