Blizzard 1260:n muistista

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 10/2002 » Blizzard 1260:n muistista « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

J.
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 11.34:   
Rupesin tässä miettimään josko voisi vaihtaa nykyisen B1230:n tehokkaampaan B1260:aan. Tuota tehokkaampaa mallia näyttäisi olevan Gentlellä myynnissä ja ilmeisesti Joulukuussa olisi luvassa kohtuulliset veronpalautukset joten rahan ei pitäisi olla ongelma. Mietin vain muistipuolta. Tuossa B1260:ssahan ei voi kai käyttää kaksipuoleista simmiä joten nykyinen muisti taitaisi jäädä redundantiksi (muistaakseni kaksipuolinen). Muistia pitää kuitenkin olla vähintään tuo nykyinen 32 megaa, vähempään en tyydy. Onko tietoa mistä voisi saada kohtuuhintaan varmasti toimivan muistin ? Voisi hankkia jo muistin valmiiksi odottamaan myöhempää hankintaa.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 14.06:   
huuto.net:ssa näkee kokoajan todella halvalla muistia myynnissä. Itse ostin sieltä kaksi 64 megaista palikkaa oikohanse noin kolmella kymmenellä eurolla viime viikolla.

 

Kari-Pekka Koponen
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 14.37:   
Mulla on tossa B1260:ssa kaksipuoleinen simmi kiinni. Pistin kortin ympäri teippiä jolla kampaa painetaan kiinni :) Hyvin on kestänyt. Lisäksi on sitten se scsi-kortti siellä toisella puolella jossa on toinen kampa. Kortti kyllä näyttää kieltämättä aika TeesseIte(tm) viritelmältä mutta hyvin pelittää. :)

 

J.
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 15.31:   
KPK: Mutta kuinka se toimii ? Ei paljon auta simmin pysyminen kiinni jos kortti ei toimi kunnolla. Onko kaksipuolisen simmin ainoa ongelma että meinaa toisella puolella olevat piirit painaa simmiä irti kortista mutta kontakti kuitenkin toimii ?

Yleisesti: Osaako joku heittää arviota miltä tuollainen 060 tuntuisi 030:aan tottuneella käytössä. Käytännössä taitaisi suurin etu tulla brute force-käytössä tyyliin kuvankäsittely ja 3d-mallinnus ?

J.

 

miksuh
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 15.53:   
No itselläni oli aikanaan b1230 50Mhz, sitten ostin Apollo 040 40Mhz:n joka tuntui valehtelematta käytössä valovuosia nopeammalta kuin 030 ja sitten kun siirryin 040:sta B1260:n niin 040 alkoi tuntua aika tahmaiselta sekin :) Eli kyllä 060 on ihan normaalikäytössäkin kuin toiselta planeetalta jos 030:n vertaa :)

Suurin etu toki tulee raskaassa käytössä, kuten esim mp3:jen soitto taustalla. 030:lla mp3:jen soitto on lähinnä toivotonta touhua, 040:lla mp3:t soi ihan ok monona täydellätarkkudella mutta hirveästi ei jää ylimäärästä tehoa, stereona on turha edes yrittää. 060:lla mp3:t soi stereona ongelmitta täydellä tarkkuudella ja tehoa jää kivasti muuhunkin touhuun.

Yleensäottaen mitä enemmän koneellaan tekee sitä enemmän 060:sta toki on hyötyä, siis ihan jokapäiväsessä käytössä. Kyllä 060:n teho näkyy hurjasti jo vaikka niin yksinkertasessa asiassa kuin jpg:n purku, eli esim kuvien katselu, wb:n taustakuvien latautuminen ja varsinkin webbiselailu on 060:lla paljon nopeampaa kuin 030:lla. Lisäksi yhtäaikaa taustalla voi ajaa huomattavasti enemmän ja raskaampaa softaa kuin 030:lla.

Aikanaan monet valitti myös MUI-ohjelmien hitautta, mutta 060:n kanssa ei mitään tahmomista huomaa, 030:lla kyllä ehkä jonkin verran. Eli tuossakin mielessä 060 tekee koneen käyttämisen mukavammaksi.

 

miksuh
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 16.03:   
Ainakaan ne kaksipuoleiset simmit mitä olen kokeillut ei suosiolla b1260:n mahtunut, tosin enemmän b1260:ssa on tilaa kaksipuoleiselle simmille kuin apollo 1240:ssa. Itselläni on nykyään super-littana yksipuoleinen 64MB simmi tuossa b1260:ssa, enempikin muistia olisi kyllä kiva sen monesti huomannut..

 

jPV
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 17.49:   
J.: kyllä se vaikuttaa ihan jokapäiväisessä käytössä. Ihan buuttinopeudesta lähtien ja wb:n vikkelyydessä jne :) Peleistä ja demoista puhumattakaan. Tosin jos on graffakortti, niin en osaa sanoa kuinka isolta se ero tuntuu.. itse kun upgreidasin reittiä 030+aga -> 030+graffalauta -> 060+graffalauta. Ehkä suurimmalta hyppäykseltä kuitenkin tuntui toi aga:sta graffalautaan siirtyminen... Tosin sitten edelleen agalla pyörivät demot jne ovat ihan eri maailmasta 060:lla kuin 030:lla :)
Sanoisin kyllä, että jos ei ole 060+graffalauta yhdistelmää kokenut, niin ei tiedä mitään Amigan todellisesta potentiaalista :)

 

Kari-Pekka Koponen
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 20.09:   
J: Kortti toimii tuolla teippipatentilla ihan moitteettomasti on ollut käytössä noin 2 vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut tosin kerran kampa irtosi kun lisäsin jotain hardista koneeseen. Siinä kortilla on (jos nyt ihan oikein muistan) se 060 osittain sen muistikamman alla sen takia se tarviis "virallisesti" sen yksipuoleisen kamman. Kakspuoleinen kampa ottaa ihan hyvän kontaktin liittimeen ainut siinä on se että sitä ei ihan saa painettua siihen kiinnityshakaseen mikä painaa sitä kampaa siihen liittimeen, mutta jos sen saa hoidettua muulla tavalla niin se kyllä kestää. Tosin myös simmeissä saattaa olla kokoeroja.

Muuten kyllä olen ihan tyytyväinen ollut 060 nopeuteen kun itse ostin aikoinani B1260:n B1230:n tilalle. :)

 

JPQ
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 20.55:   
Erikois ohuista kaksipuolisista olen kuullut joskus.

Kari-Pekka Koponne: Mimäkääm rn tarvitsisi lisä tehoa kuin äänen ja kuvankäsittelyssä.

 

Kari-Pekka Koponen
Keskiviikkona, 16. lokakuuta, 2002 - klo 12.39:   
JPQ: TeHoA Trrv11 MY0s LhAAA :n PaK-kA7s"
Läppärin ja tv:n syytä jos viestin ulkoasu ei miellytä! Se on sitä moniajoa :)

 

JPQ
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 0.10:   
Kari-Pekka Koponen: Tiedän että tekstini joskus hirveää. Jos siihen viittasit mutta sano mielummin suoraan. Kyllä minä tätä monitorilla kirjoitan mutta kun silmät yms. ei toimi kunnolla kokoajan. Tuo LHA homma korjattavissa paremilla pakkaus softilla koskapa eräs pakkaa paremmin ja pakkaminen suorastaa lentää suhteessa.

 

Kari-Pekka Koponen
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 10.25:   
JPQ: En minä sinun tekstiä kritisoi vaan omaani!
En vaan ihan täysin ymmärtänyt tuota edellistä viestiäsi aattelin vaan että kritisoit sillä minun tekstiäni :) Tarkoitin tuolla että kirjoitin viestiä läppärillä samalla kun katsoin tv:tä
(virheprosentti kasvaa melkoisesti).
Joo se LHA oli vain fixu heitto sillä onhan meillä LZX..

 

JPQ
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 12.16:   
Minä en nipota kirjoitusvirheistä kuin silloin kun
pelkään että joku muu voisi nipottaa ja sekin on ani
harvoin. Joo niin on sitäpä minäkin taisin tarkoittaa.
Ja PC:ltä siirrään materiaalin RAR-paketteina. LHAstakin saisi
nopeamman luulen jos sen optimoisi edes 68020:lle.

 

Tommi
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 14.09:   
Verkkokaupasta saa yksipuolisia 64MB Simmejä... ja toimii 1260:ssa.
(Simple Tech Edoram 64MB module, 71 euroa)

 

JPQ
Torstaina, 17. lokakuuta, 2002 - klo 17.29:   
Tommi: kiitoksia. Ja jos kaksipuolinen riittää
niin niitä saa BullDogista hinta on 64.70euroa
kun viimeksi katsoin.

 

Piru
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 11.19:   
Päivityksistä tuli mieleeni: Itse aikoinani siirryin suoraan B1230 + AGA koneesta BPPC 240 + 060 + BVisioniin.. Ero edelliseen oli "kohtalaisen" huomattava... :-)

 

J.
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 12.29:   
JPQ: Kaksipuolinen kelpaa kyllä jos sen saa toimimaan luotettavasti teippaamalla kiinni. Tosin se saa odottaa, juuri nyt ei ole ylimääräisiin hankintoihin oikein varaa. Kunhan veronpalautus tulee niin sitten...

Piru: Et satu olemaan Harry "Piru" Sintonen (tjsp) ? Itse taidan tyytyä 060:aan, PPC-aika saa odottaa kunnes uuden sukupolven Amigat tulevat.

 

JPQ
Perjantaina, 18. lokakuuta, 2002 - klo 17.57:   
Piru: onhan tuossa pieni ero.
J.: Niin saakin sanoikin kaikille kiinnostuneille itse
hankin ehkä sen tuohon SCSI palikkaan. Joskus myös
yksipuolisen ehkä turboon itseensä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: