GUI-suunnittelusta

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Viestit 2002 » GUI-suunnittelusta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Maanantaina, 14. lokakuuta, 2002 - klo 19.19:   
Tämä viestiketju on siirretty otsikon "Millainen kooderi olet?" alta omaksi kokonaisuudekseen.

 

Jon
Torstaina, 3. lokakuuta, 2002 - klo 12.07:   
GUI-suunnittelusta..mitä editoreja te sitten käytätte? Olen kokeillut ReActoria, mutta se ei todellakaan ollut niitä intuitiivisimpia, enkä tiedä tukeeko se muita kuin Stormia?

GUI:n suunnittelun voisi lähteä ihan paperilta käsin liikkeelle, monet "oikeat" firmat käyttävät paperiprotoilumenetelmää softan suunnittelun alussa. Näin löydetään käyttöliittymän puutteet jo alkuvaiheessa.

Luulisin, että kun on selkeä idea käyttöliittymästä, niin sen takominen MUI/RA/jokumuu-ympäristöön ei olisi ylivoimainen tehtävä...?

 

tomppa
Torstaina, 3. lokakuuta, 2002 - klo 12.26:   
Juu selkeästä alkusuunnitelmastahan guin tekeminen ei varsinaisesti ole vaikeeta, ongelmahan on siinä että suunnitelmat saatta muuttua paljonkin. Mulla on henkkoht ongelmana just että jos heti alkuun yrittää suunnitella mahd. joustavan systeemin niin siinä menee liikaa aikaa epäolennaiseen, ja jos toisinpäin niin testailu ja kokonaistoimivuuden arviointi tuppaa vaikeutuu. ja 68k assembleri on kyllä tosi hienoa, luin jostain että 68koot on kaikkien aikojen pidetyimpiä prossuja, helppo uskoa.

 

JPQ
Torstaina, 3. lokakuuta, 2002 - klo 14.09:   
Jon: kyllä olisi koskapa minä haluan kunnon ison guin: Mieluiten juuri ReAction tai Gadtools. Ei MUI koskapa ei kuulu käyttikseen. Mutta sama se minulle on mutta kaikki GUI Editorit olen testanut mitä aminet antaa pistän myöhemmin vaikka listan. Ja testaan vielä VBCC:lläkin nr. Dicellä saattoi yksi erään esimerkki kääntyä isolla valitus listalla mutta kääntyi silti.

Tomppa: Ongelmana on myös ideoimani ohjelman GUIn määrä. Otetan esimerkiksi edes tuo texture editorini siinäkin on kivasti GUIta saati sitten se kuvan käsittely ohjelma ideani. (Aargh)

Matti Kuuva: Hankkikaa lisäksi kokemusta oudoista laite alustoista: Kuten Atari ST (älkää suuttuko kun maitsen tämänkin), Amiga, Commodore64, SGI, Mac, Sun, TI Laskimet.....

 

Jon
Torstaina, 3. lokakuuta, 2002 - klo 16.20:   
MUI:ta kannata harkita kyllä senkin takia että se on ensimmäistä kertaa "tuettu" AmigaOS 4:n myötä, tulee mukana ilmeisesti. On myös MOS:n käyttöliittymän osa.

Tein yhden GUI:n GadToolsilla ja kaikki seuraavat teen jollain muulla. Esim. fontit voivat tuottaa tuskaa vaikka yritinkin saada ohjelman mukautumaan.

Arvelinkin että GUI:n koko voisi vaatia editoria mutta kyllä se siinäkin tapauksessa on syytä suunnitella huolella ennen toteutusta, niin kliseiseltä kun tämä kuulostaakin.

Koneista: Atari Falcon kiinnostaisi mutta ei niin paljoa että ostaisin. Mac on tuttu ja onpa tuota erinäisillä Unix-koneillakin tullut räpellettyä mutta ei se tunnu oikein...kivalta. Ehkä juuri sen vika että kouluilla yms. suuret työasemat ovat erittäin kliinisiä (esim. käyttöjärjestelmän puolesta) ja tarkoitettu sellaiseen käyttöön mikä ei itseä kiinnosta.

 

JPQ
Torstaina, 3. lokakuuta, 2002 - klo 16.34:   
Jon: niinpä niin. Mihinkäs amiga eikai ? peleihin. Nimimerkki Amigahan on ammattimikro jota pelikoneena myytiin... Designer musta taisi osata sovittaa fontti kohtaisesti GUIN. jopa skaalta ikkunat ehkäpä en muista. Mutta se oli musta paras editori. Vaatii tosin suhteuttamattoman fontin kait. Ja toiseksi Tuo 1.55 versio joka meni jakoon vähän aikaa sitten kokonaisena tosi buginen tuohon rajoitettuun 1.53 versioon. Edellinen jälkimäinen on kuin kivijalka ja toinen kuin miina kenttä. PS. Atari Falcon unohtui.

 

jPV
Torstaina, 3. lokakuuta, 2002 - klo 17.29:   
MUI on kyllä niin defacto-standardi, että sitä ei kannata hylätä käyttöjärjestelmään kuulumattomana. Se on kaikilla kuitenkin jo asennettuna ja ilman sitä ei konetta voi käytännössä käyttää nykyään. Se on kuitenkin modernein ja joustavin tapa tehdä ohjelmien GUI:t Amigalla ja kuten Jon jo sanoikin, niin se on kiinteänä osana uusia käyttöjärjestelmiä.

 

JPQ
Perjantaina, 4. lokakuuta, 2002 - klo 1.18:   
jPV: Harkitaan mutta siinä on omat pulmansa. Minkähän takia MUI 3.8 asnnuksekni pykii nykyään.. ELi kaatuu jos asetuksia muokkaa.... menevät muistaakseni silti talteen...

 

tomppa
Lauantaina, 5. lokakuuta, 2002 - klo 16.56:   
Mulla oli muin asetuksien kanssa pientä kaatumatautia joskus, mut meni sitten itellään ohi. ehkä kuunvaiheet tai jotain... millaista muuten macci tai unixi/linuxi (windows?) ohjelmointi on, kun meinasin hankkia kakkoseksi käytetyn mäcin mutta meni sitten linuxpeecee linjalle.

 

JPQ
Lauantaina, 5. lokakuuta, 2002 - klo 21.23:   
tomppa: mulla alkoi itsestään toi MUi tauti. ja Macin koodaus lienee aika pitkälti samanlaista kuin muiden mordernien grafiisten käyttisten.

 

itix
Tiistaina, 8. lokakuuta, 2002 - klo 16.50:   
MUI:n asetuseditori alkaa kaatumaan jos koneeseen on asennettu heikosti toimivia MUI-laajennuksia. Eli kaikki #?.mcp tiedostot pois ja takaisin yksitellen kunnes viallinen komponentti löytyy.

Muuten MUI:lle löytyy MUIBuilder jolla voi väsätä hiirellä kivoja GUI:n raakileita. Mutta se on jo aika vanha ohjelma eikä tue kaikkia ominaisuuksia ym.

 

JPQ
Tiistaina, 8. lokakuuta, 2002 - klo 19.26:   
itix: niin on ja se pulma osin onkin. Mutta tärkeintä on kait se että joku GUI löytyy? Pitää ottaa tuosta jo n. 10:nes urakka tosta GUI editori + VBCC testistä.

 

Anonyymi
Tiistaina, 15. lokakuuta, 2002 - klo 1.28:   
Sellainen apuohjelma olisi kätevä, jolla saisi konvertoitua GUI layoutit (koodin): MUI-> Reaction tai Reaction -> MUI.

Tietysti konversiossa olisi rajoituksensa, mutta silti...ohjelma pyrkisi tekemään parhaansa! :)

Ai mikä tarkoitus tällä olisi:

No ainakin yhdenmukaisuus ohjelmissa, less bloat (MUI on tietääkseni raskaampi, vai?) ja sen lisäksi tuntuisi ainakin loogiselta tukea ohjelmissa käyttöjärjestelmän "ykkösguita", oli se mikä oli! ;)

Tämä apuohjelma olisi siis ohjelmointitarkoitusta varten nopeuttamaan käyttöjärjestelmien ohjelmien kehitystä. Aminetissä on paljon esim.MUI:ta käyttäviä ohjelmia, jotka haluaisin nähdä Reactionille portattuna.

 

Janne
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 6.54:   
Käyttöliittymäsuunnittelun "psykologisesta" puolesta kiinnostuneille suosittelen oheisia kirjoja:

http://www.cooper.com/cooper_books.htm

Etenkin Inmates are running the asylum on helppoa yleisluettavaa (suomennettu Nörttien valtakunta), joka antaa hyviä perusajatuksia käyttöliittymiä tekeville. About Face on sitten spesifisemmin käyttöliittymäsuunnittelun apuväline.

 

tomppa
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 11.30:   
Jep Inmates... on hauska kirja. Lisäks unettomuudesta kärsiville "Amiga User Interface Style Guide".

"Computer Graphics: Principles and Practice": Hyvä kirja 3d:stä, kuvankäsittelystä, et muusta kivasta, jotain pientä GUIstakin. Todella mainio, ehkä paikoitellen vanhentunut (en tiedä mikä on viimeisin editio). Klassikko.

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 14.18:   
Tomppa: Mulla kirja joka oikeastaan parempi kuvan käsittelystä kiinnostneille vaikka tuo onkin hyvä apu teos. Kun on parempi väri järjestelmä osuudeltaan mutta tässä toisessa kirjassa taas paremmin sharpenit yms. Mutta tuokin kirja on tuttu tulee joskus kait hyllyynkin. Ja en vielä nyt kaiva kirjan nimeä esille. Mutta jonain päivänä.

 

Jon
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 16.00:   
Onko tuo se Foleyn kirja? Friedenin Hans-Jörg sitä kehui jossain haastattelussa..

 

tomppa
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 16.30:   
Comp.graphics, P&P:
J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Feiner, and J. F. Hughes. jos sitä tarkoitit.

näppärä kirja, jänniä algoritmejä, ja ainakin toi mun lukema painos sen verran vanha että ei puhuta mitään peeceistä. enimmäkseen isojenpoikien koneista ja mäcistä. melko hardwareriippumatonta perusasiaa.

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 16.33:   
tomppa: tietenkin eihän pc geafiikka kone ole. Ja vaivaa sekin ettei amigastakaan puhuta mitään vaikka Abyss leffa onkin mainittu ainakin tässä painoksessa minkä minä kaukolainasin. Otin tärkeinnät kaavat ylös. Noi rendaus kaavat liikaa minun päälleni.

 

tomppa
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 16.55:   
jep siitä siinä pidinkin että oli keskitytty oleelliseen. noi uudemmat alan kirjat tuppaa oleen sitä että "kunhan haet xxx.dll:llän niin sitten pallo piirretään glutSolidSpherellä..."

aika matemaaginen tosiaan paikoittain, mutta jos munkin päällä perusasiat selvis, niin aika hyvin kirjoitettu. jostain rivienvälistä olin lukevinani jotain Amiga hardistyyppisiä viittauksia, mutta luultavasti kuvittelen. tylsää, koko ajan odotti että koska se mainitaan...

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. lokakuuta, 2002 - klo 23.02:   
Tomppa: Jotkut amigan hardis ominaisuudet on matkittu. HAM kuulemma sotateollisuudesta. Sellainene uusi teoskin piti olla tulossa joka olisi tuollainen rehellinen koodaus kirja. jolle ei ole tullutkin. Täytynee selvitellä.

 

JPQ
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 16.51:   
Sainpahan vihdoin Designerin toimiin ainakin
jotenkin tuon HiSoftC++:ssan kanssa. Eli mun
pulmani ratkesi ainoa joka vaivaa tuo uusin
Designer kaatuu herkästi , ja vanha demo
aminetista poistettu.:(

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: