CGFX vai P96?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 09/2002 » CGFX vai P96? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Petteri
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 8.33:   
Olen hankkimassa koneeseeni (A1200 MicroniK-tornissa, 030/50MHz-turbo, 16Mt muistia) Cybervision 64/3d-merkkisen näytönohjaimen ja nyt olisi aika miettiä, minkä RTG-softan valitsisin. CybergraphX kuulemma toimisi Cybervisionin kanssa paremmin, mutta olen myös kuullut, että Picasso96 käyttäisi CGFX:a paremmin näyttökortilla olevaa muistia hyödyksi ja tämänhän pitäisi teoriassa nostaa nopeutta, kun ottaa huomioon millainen pullonkaula ZorroII-väylä näyttökortin ja Fast-muistin välillä on. Mutta kertokaapa te, joilla on kokemuksia kyseisistä softista, että kumpi olisi omalle kokoonpanolleni paras vaihtoehto.

 

Teemu K.
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 9.00:   
Zorro2 väyläkortilla kannattaa käyttää ehdottomasti CGX4:sta. P96:nen ei käytä VBL-tahdistusta CV3D kortilla jos se on Z2 väylässä mikä tekee esim. Warp3D ohjelmien ajamisestia täyttä tuskaa. 2D käytössä ei mainittavia eroja juuri ole joskin P96 tuntui pikkuisen vikkelämmältä.

 

jPV
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 10.57:   
Ehkä p96 voikin tuntua joiltain osin vikkelämmältä, mutta kyllä cgx4 on minusta mukavamman tuntoinen käyttää cv3d + zorro2. P96:ssa mulla tuli jotain pieniä värihäikkiä ja CGX:ssä on enemmän eyecandyäkin supergelsin yms ansiosta :)

 

Petteri
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 13.21:   
Gentle Eyeltä näyttäisi CyberGraphX V4 irtoavan 35,50 eurolla ja kylkiäisenä tulee vielä XI-Paint 4, joten taidanpa sitten hankkia sen, kunhan kortti tulee perille.

 

JPQ
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 14.54:   
Petteri: minäkin harkisten CGX4:seen palaamisita koskapa
saisin kortista lisää irti kait ? ja tämä P96 ei toimi oliko
A/NES emun kanssa ? koko P96 hommani lähti liikkeele kun
luulin että hankin Voodoo3:sen amigaani mutta kun sain Delfina
Liten ei enään Sound Blaster 128:sit kelpaa.:-)
Eikä ole varmaa ZorroII ja PCI väylään yhtä aikaa samassa amigassa.

 

jPV
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 15.23:   
Tuolta sitten kannattaa käydä asetukset läpi, muistaakseni defaulteilla se ei ollut ollenkaan nopeimmillaan: http://www.vgr.com/cybergfx/envvar.html
Ja päivitykset http://vgr.com/v4/
Sitten jos haluaa puristaa viimeisetkin irti kortista hitaassa väylässä, niin sitten vaan kellottamaan cv3d:tä ;) Ei siitä nyt juuri näkyvää nopeutusta tuu, mutta kyllä se jossain benchmarkissa näkyy vähän ;) Itse tein ton joskus, mutta en nyt muista missä ne ohjeet on.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 16.36:   
Täällä toimii CV64-3D ihan ok Cgfx4:n kanssa Zorro3-väylässä. CV64-3D:n vakio kello on 55Mhz, minulla käytössä 67Mhz, toimii vakaasti ilman värivirheitä. 70Mhz toimii myös, mutta siinä alkaa tulla pieniä virheitä, muistit lienee ottavat vastaan jo siinä nopeudessa. Kummallinen juttu on kuitenkin se, että testiohjelmat eivät näytä käytännössä minkäänlaista nopeutusta vaikka kellotaajuus nousee reilut 10% (55->67) mistä sitten lie johtunee. Pitänee varmaan liimailla siilit Virgeen ja muisteihin jos vaikka saisi lisää megahertsejä tauluun.. (nälkä kasvaa syödessä ;)

Siitä puheenollen, tietääkö kukaan mistä saisi noita turbokortteihin sopivia suorakaiteenmuotoisia kiteitä ostaa ja millä hintaa ne tapaavat olla myynnissä?

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 16.38:   
Oho, niin, kellotushan onnistuu ihan ajureilla. Lisäät cvision3d ajurin ikoniin tooltypet "advancedclk=yes" ja "memclock=jotain" niin pelaa ihan sillä rebootin jälkeen.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 20. syyskuuta, 2002 - klo 16.41:   
Spämmätään vielä lisää:

http://www.starnet.com.au/davem/overclock/cv3d.html

Tuolla kerrotaan kaikki tarpeellinen ja tarpeeton kyseisestä asiasta :)

 

KimmoK
Lauantaina, 21. syyskuuta, 2002 - klo 10.24:   
Hei, mitä tarkoittaa "supergels"?

 

Matti Kuuva
Lauantaina, 21. syyskuuta, 2002 - klo 15.26:   
GELS = Graphical ELementS

CGX4:n jokin tehokkaampi optimoitu grafiikankäsittelijä on nyt sitten SuperGELS

 

jPV
Tiistaina, 24. syyskuuta, 2002 - klo 0.52:   
Jani: hmm.. CV3D:tä pystyy kellottamaan vielä muullakin tavoin, kun vaan nyt muistaisin taas yhtään mihin se vaikutti, kun vaihdoin yhden oskillaattorikiteen kortilta. Oisko ollu väylänopeuteen vaikuttavaa :) Pitäisi etsiä missä mulla oli ne ohjeet, kun en yhtään muista paljonko sitä kärsi kellottaa jne...
phase5:n kortteihin käy monesti sekä suorakaiteen että neliön malliset kiteet, suorakaiteita on ainakin minun ollut helpompi löytää. Paikallisessa elektroniikkaliikkeessäkin on jotain, mutta ei yleensä tarpeeksi korkeilla taajuuksilla olevia. Hyviä paikkoja löytää sopivia kiteitä ovat atk-romukopat :) Vanhoista 386/486 emoista, näytönohjaimista jne löytyy mukavasti just kellotukseen sopivia kiteitä...

CGX:n SuperGELS:stä vielä sen verran, että sillä saa mm. aidosti läpikuultavat ikonit ja muut hiirellä vedeltävät objektit, mikä onkin varsin nättiä :)

 

Matti Kuuva
Tiistaina, 24. syyskuuta, 2002 - klo 11.59:   
Tuosta kideasiasta senverran jotta: Suomessa tuntuu olevan vaikeata hankkia niitä, jos silloinkin saa suorakaiteen muotoisia. Siksipä kannattaa penkoa esim. koulun elektroniikkaromuja kuten vanhoja emolevyjä tai puhelinkeskuksia sopivien kiteiden löytämiseksi. Lisäksi olen rakentanut 16-napaisesta DIL-alustasta "slotin" johon käyvät sekä neliöt että suorakaiteet. Eipähän tartte juotellakaan joka kerta kun kidettä vaihtaa.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 24. syyskuuta, 2002 - klo 13.43:   
jPV, ihan tosi? mielenkiintoista. Jos löydät ohjeet niin laitappa maililla
tulemaan.. olisi mielenkiintoista kokeilla moista :) Varmaan tässä ennen joulua
ostan Boogielta Miragen ja siihen Voodoo-kortin, mutta ennen sitä nopeutta ei
ole koskaan liikaa.. ;)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: