MED-musiikkien soittamisesta

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Viestit 2002 » MED-musiikkien soittamisesta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Markus Ketola
Tiistaina, 13. elokuuta, 2002 - klo 19.37:   
Olen käyttänyt konekielisessä pelissäni MED-musiikin soittoon proplayer.a:n versiota 5.004. Se aiheuttaa kuitenkin nykäyksiä muuten tasaisesti vierivään peliini. Rasteriaikaa on kosolti jäljellä. Osaako joku sanoa jotain tarkemmin tuon proplayer.a:n nopeudesta? Entä onko MED-musiikkien soittoon nopeampaa/parempaa rutiinia? Muistelen, että vanhojen MED:ien mukana tuli soittorutiinilähdekoodi, joka liitettiin suoraan tekstieditorilla omaan koodiin. Tuo minun käyttämäni linkitetään omaan koodiin kiinni. Onko kellään kokemuksia vanhemmista (tosin mielummin kyllä uudemmista) soittorutiineista? Se mikä minua kiinnostaa on se, että riittääkö nopeus peliin, jonka menee yhdessä framessa siten, että rasteriaikaa on jäljellä peräti pari sataa lineä (no, välillä 100 lineä).

Oudon hidas tuo käyttämäni rutiini kyllä tuntuu olevan... Vai mistä lienee johtuu nuo nykäykset...

Jos muu ei auta, niin pitänee käyttää protracker-musiikkia...

 

Markus Ketola
Perjantaina, 16. elokuuta, 2002 - klo 14.37:   
Lisätään tähän vielä, että tuo soittamani MED-kappale käyttää pelkästään synteettisiä soittimia. Kokeilin soittaa yllä mainitulla rutiinilla kappaletta jonka instrumentit olivat sampleja ja nykiminen oli vähäisempää, mutta sitä oli.

Kokelin sitten Protracker-musiikin soittoa. Aluksi kokeilin jotain versio 3.00 PT:n soittorutiinia ja nykimistä ei ollut ollenkaan, mutta kyseinen rutiini jumiuttaa näppäimistön. Etuna siinä olisi, että siinä ole DMA-Wait -odotusta busy-loopissa.

Tämän jälkeen kokeilin ptreplay.libraryllä, minkä sanottiin olevan käyttisystävällinen, mutta kyseisen kirjaston rutiini on myös liian hidas, pelini scrollaukseen tuli nykäyksiä. Huokaus.

Jäljelle jäävät vanha, joku 2.1 versio Protracker-replayroutinesta ja superplay.library. Edellisessä ongelmana on DMA-Wait -kohta koodissa; se nimittäin on busy-loop tyyppinen, missä oletuksena DMA-Wait -arvo on 300. Muistelen 040/25MhZ-koneessani käyttäneeni 4-numeroisia DMA-Wait arvoja, mutta tunnetusti 060 on 040:tä vielä paljon nopeampi...

Kokeilin äsken pikaisesti superplay.libraryn mukana tullutta kyseistä kirjastoa käyttävää ohjelmaa ja kun laitoin sillä PT-musiikin taustalle ja käynnistin ohjelmani, niin scrollaus oli tasaista, ilman nykäyksiä. MED-musiikkiani tuo library ei tosin tunnistanut, vaikka sen pitäisi myös MED-musiikit soittaa. Superplay.libraryn dokeista ei kuitenkaan ilmennyt, kuinka systeemiystävällisesti se PT-musiikit soittaa... Hmmm... Osaisiko kukaan sanoa, millaisia DMA-Wait -arvoja PT-replayroutinessa 060-prosessorilla varusteuissa Amigoissa olisi syytä käyttää? :)

 

Jon
Perjantaina, 16. elokuuta, 2002 - klo 15.38:   
Huh :) Kannattaa kokeilla myös

comp.sys.amiga.programmer-nyyssejä jos löytyisi apua..onnea peliprojektiin!

 

jPV
Perjantaina, 16. elokuuta, 2002 - klo 16.40:   
Miten ois Player 6.1 (A)... löytynee Aminetistä tai jostain.

 

Markus Ketola
Perjantaina, 16. elokuuta, 2002 - klo 19.37:   
En löytänyt Aminetistä Player 6.1:stä mitään, mutta löysin paketin nimeltä pt-fixed.lha, missä on Protrackerin soittorutiini versio 1.1 fixattuna siten, että siinä ei ole busy-waittia.
Kerkesin jo kokeillakin sitä, ja näytti toimivan. En tosin kokeillut sitä vielä pelini kanssa...

 

jPV
Perjantaina, 16. elokuuta, 2002 - klo 19.46:   
Pikaisesti katsottuna "player 6.1" hakusanoilla löytyy jotain paketteja...

 

Markus Ketola
Perjantaina, 16. elokuuta, 2002 - klo 20.37:   
Hups, kokelin kiireisesti hakusanalla "player6.1" ilman välilyöntiä. Ihmekkös tuo ettei löytynyt. :) Välilyönnin kanssa löytyi jokin player6.1-library, mutta soittaako se Protracker musiikkia? Sain jostain sellaisen käsityksen, että tuo Player6.1 olisi oma formaattinsa???

 

jPV
Perjantaina, 16. elokuuta, 2002 - klo 21.59:   
No se on sikäli oma formaattinsa, että se ei suoraan soita modeja, mutta siinä on ohjelma jolla ne on helppo konvata p61-muotoon. Tosin mutu:lla sanoisin niiden olevan hyvin lähellä protracker moduulia, kun muistaakseni hippokin soitti kyseisiä pätkiä :) Vai tarviiko sun välttämättä säilyttää biisit just alkuperäisessä formaatissaan?

 

Markus Ketola
Lauantaina, 17. elokuuta, 2002 - klo 9.37:   
Ei tarvitse säilyttää, mutta saatan käyttää HowToCode.lha-paketissa olevaa PT replayroutine 2.2:ta, kun siinäkin on tuo DMAWait-asia fixattuna.

Löysin lisäksi Aminteista uudemman version tuosta MED-musiikkeja soittavasta proplayer.a:sta, mutta se ei kääntynyt PhxAss:n versiolla 4.39...

Harmi, kun olisin niin mielelläni käyttänyt itsetekemääni MED-musiikkia... :) Protracker-musiikkia olen tehnyt kauan sitten, ja ajattelinkin käyttää muiden tekemiä PT-musiikkeja, mitä on tuonne kiintolevylle kertynyt...

 

JPQ
Lauantaina, 17. elokuuta, 2002 - klo 15.18:   
Markus Ketola: Mitä ihmettä teet ? nimimerkki en tiedä liikenisikö moduja enkä edes tiedä kelpaisivatko edes... Mutta silti olisi kiva tietää.

 

Markus Ketola
Lauantaina, 17. elokuuta, 2002 - klo 17.37:   
Teen vertikaalisesti vierivää ampumispeliä... :) Aloitin projektin kauan sitten lukioaikoina, jolloin tein scrollauksen ja vähän sprite- ja bobbirutiineja. Nyt yritän saada pelin valmiiksi... Kunnollinen pelikenttäeditori vain puuttuu... Pitää kai ottaa se seuraavaksi projektiksi... Musiikkina olen tällä hetkellä ajatellut käyttää Tip/Phenomenan tekemää The Final Hyperbase -Protracker moduulia.

 

Teemu I. Yliselä
Maanantaina, 19. elokuuta, 2002 - klo 0.02:   
The Player (6.1)-formaatissa olevat modit on kyseisellä ohjelmalla pakattuja Protracker modeja. Lisää infoa formaatista, ja muista mod-pakkaajista löytyy täältä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: