Amigan Lämpeneminen

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 07/2002 » Amigan Lämpeneminen « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

JPQ
Perjantaina, 24. toukokuuta, 2002 - klo 0.25:   
Onko kellään lämmöstä tulevia ongelmia esim. seuraavilla yhdistelmillä
Blizzard 68060/50Mhhz + Cybervision 64/3D + Micronik väyläkortti + Delfina Lite tai
Blizzard 68060/50Mhz + Picasso II + Micronik väyläkortti + Delfina Lite tai
Blizzard 68030/50Mhz + CV/643D + Micronik väyläkortti.
PS. "Kone" on NS. Auki
Ja jos on minkälaisia?

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 24. toukokuuta, 2002 - klo 14.13:   
MicroniK voi olla hakusessa.

 

JPQ
Perjantaina, 24. toukokuuta, 2002 - klo 15.10:   
Siis millä tavalla hakusessa?
PS. Siksi "Kone" koska oikeastaaan on kahden eri tornin kanssa pulmia on.

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 24. toukokuuta, 2002 - klo 17.32:   
Tarkoitan, että voi olla hakusessa kokemukset tuollaisesta kun nuo MikroniK-väyläkortit on niin hakusessa. Eli niitä on vähän - todella harvalla. Ja se on muuten aika harva kaveri josta lintu lentää läpi :)

 

JPQ
Perjantaina, 24. toukokuuta, 2002 - klo 21.24:   
Onko kellään tiedossa lämpeneeko nuo yhdistelmät millään väyläkortlla liikaa tai muita kuin 68040,PowerPC jotka tarvitsee eritys jähdytystä.
Mikä väylä kortti sitten yleisin on?

 

jPV
Lauantaina, 25. toukokuuta, 2002 - klo 3.44:   
Veikkaisin, että MicroniK:in väyläkortit ovat yleisimpiä (: Useimmilla jotka tiedän, on MicroniK:in Infinitiv-väyläkortti, seuraavaksi suurin ryhmä on Micronik:in Classic-väyläkortit ja sitten parilla hassulla tiedän RBM:n väyläkortin. Muidenpa valmistamia en ole juuri Suomessa tavannut.. tai no mikäs Power/Elbox towereissa onkaan.. mutta aika vähäisiä nekin.
Tuskinpa toi väyläkortti mitään vaikuttaa lämpenemiseen... Itselläni oli aiemmin B1260/66, CV3D, Micronikin Classic väylä, Delfina Lite ja muuta roinaa. Kone kyllä lämpeni, mutta eiköhän se suurin lämpömäärä tullut neljästä kovalevystä ja kahdesta romputtimesta, jotka olivat tornissa (: Nykyään MicroniK:n väylä on vaihtunut Elboxin ZorroIV + Mediator väyliin ja muuten samat laitteet.. ja Voodoo3, joka lämpenee niin maan perkeleesti (anteeksi ruma sana).

 

JPQ
Lauantaina, 25. toukokuuta, 2002 - klo 12.46:   
jPV: Voodoo3 Tottahan toki se lämpenee. Onko sinulla tuo PCI+ZorroII siksi ettei tarvitse esim. Delfina Litestä luopua?
Mistä nuo Classic ja Infinitiv väyläkortit erottaa?

PS. Tuo Delfina Lite ja Joskus ehkä Delfina Flipper on syyt miksi en halua pelkkää PCI-väylää
koska sen kanssa saa odottaa laatu äänikortti tukea ja edes luxus 2d korteille ei ole vielä tukea. Eli semmoisille jossa olisi kuvan laatu,värimäärät,tarkkuus kohdallaan kaikki.

 

jPV
Lauantaina, 25. toukokuuta, 2002 - klo 13.19:   
JPQ: Juuri Delfinan takia (sekä MFC3). Ja sitten kun löytyi Saksasta halvalla uusia ZIV-lautoja, niin tilasinpa sieltä ZIV+Mediator. Tuli maksamaan postikuluineen kaikkineen yhteensä 1800 mk (ZIV:n osuus 400 mk!).

Muistaakseni Infinitiv-väyläkortissa on pari PCI-slottia (joita ei siis saa aktivoitua), mutta Classicissa on vain ISA-slotteja. Classicissa ei myöskään ole video-slot optiota.

 

Frn
Maanantaina, 27. toukokuuta, 2002 - klo 16.04:   
JPQ: Ainoa lämpöongelma, minkä minä olen havainnut infinitivin backplanella on virtaliittimen järjetön lämpeneminen, siis sen johon tökätään se n. 8 napainen kustomliitin. Tuo lämpö sitten laajentaa ilmeisesti liittimiä jonkin verran, ja virta alkaa pätkiä, minkä huomaa esim. kovalevyjen virheistä ja musiikin pätkimisenä. Tuohon auttaa ainakin se, että nyppii johtimet liittimestä yksi kerrallaan ja puristaa niitä hieman, jolloin kontakti paranee.

jPV: Paljonko oli kuljetuksen osuus, ja tuliko lentäen vai etanana? Kauanko kesti? Onko tuossa Z4-PCI-yhdistelmässä mitään haittapuolia? Vai toimiiko kuten pitääkin?

 

jPV
Maanantaina, 27. toukokuuta, 2002 - klo 18.19:   
Frn: kuljetuksen osuus oli 120 mk ja etanana kai se tuli, kun matkassa kesti vajaa kaksi viikkoa. Muuten toimii hyvin, mutta jostain syystä mulla on ongelmia Voodoo3:n kanssa. Kone tulee epävakaammaksi kuin joku sotkisi muistia, mutta tuo saattaa olla p96:n vika, kun olin huomaavinani samantapaisia oireita cv3d+p96:n kanssa. Pitäisi tutkia joskus tarkemmin vaikka patcheistä tyhjän käyttiksen avulla jne. Eli luultavasti se on vaan mun systeemin vika, kun kenelläkään muulla en ole kuullut vastaavaa ongelmaa, mutta ihan 100% varmuudella en osaa sanoa (: Mutta kuitenkin hyvin toimii muuten, esim. kun zorroissa on CV3D (cgx), MFC3 ja Delfina sekä PCI:ssä verkkokortti, niin mitään ongelmaa ei ole. Verkkokortti pelaa kuin unelma Zorro2 Hydraan verrattuna, siirtonopeudet ovat huomattavasti paremmat, lähellä teoreettista maksimia 10Mbps:lla (: MediatorZIV ja Mediator1200 näyttävät myös olevan yhtä nopeita väylältään. Saman suuruisia lukemia tulee busspeed-testeillä sekä p96speed:llä.

 

jPV
Maanantaina, 27. toukokuuta, 2002 - klo 18.22:   
Niin tilasin noi laudat Eternityltä (www.eternity-computer.de) ja ne tuli ihan postiennakkona Suomeen, eli sai maksaa omalla valuutalla kassatädille postikonttoriin :)

 

JPQ
Maanantaina, 27. toukokuuta, 2002 - klo 18.56:   
kPV: hyvä hätä vara linkki varmaan...
Hyvä tietää tuon kustomi liittimen lämpeneminen?
mitä kaikkea siinä muuten kulkee onko tietoa?

 

Frn
Tiistaina, 28. toukokuuta, 2002 - klo 0.31:   
jPV: Hyvä tietää, olen itsekin harkinnut tuon yhdistelmän hankkimista.
Mulla kyllä tuntuu toimivan CV64/3D P96:lla ihan hyvin (ja nopeammin
kuin CGX:lla). Lähinnä tuohon Voodoo-käyttöön nuo PCI:t tietysti.
Tunnetko mahdollisesti jonkun vastaavan kokoonpanon omistajan vai
mistä tiedät ilmiön tapahtuvan vain sinulla? Mihin torniin laitoit
rojut ja oliko mekaanisia ongelmia, vai menikö hyvin kortit
paikoilleen? Olen katsellut, että 2 Zorroa jäisi vapaaksi kun PCI:t
pistää täyteen, onkohan näin? Tiedätkö toimiiko tuossa A1200->PCI
DMA:lla? Ainakin Z4:n arvostelussa väitettiin, ettei Zorro 4:t veny
DMA:iin. Kiitos ensikäden tiedoista, noita yhdistelmiä tuntuu olevan
aika vähän.

 

Frn
Tiistaina, 28. toukokuuta, 2002 - klo 0.42:   
JPQ: Jos alkaa ilmaantua kummia ongelmia, varsinkin äänten kanssa,
kannataa likutella varovasti tuota liitintä/johtoja. Yleensä
vaikutuksen huomaa kyllä heti, mikäli syy on siinä. Mulla meinasi
mennä hermot, kun en tajunnut, missä tuo vika piileskeli. :)
Ai niin, joskus myös Zorro-kortit sekoilivat ilmeisesti puuttuvien
jännitteiden takia, mm. CV64/3D.

Liittimessä kulkevat jännitteet selviävät ilmeisesti täältä:
http://www.volny.cz/zdnsoft/Konektor_P8P9/AT_INFINITIV.html

Itse en tiedä, ovatko nuo oikein, joten turha tulla lyömään, jos ei
ollutkaan. Eikös nuo olleet muuten myös infinitivin manuaalissa?

Tuo on tosiaan ainoa lämpö-ongelma, johon olen törmännyt, vaikka
koneessa on joskus ollut useita kortteja ja melko kuumia
(siis lämpimänä käyviä, ei varastettuja:)) kovalevyjä.

 

jPV
Tiistaina, 28. toukokuuta, 2002 - klo 1.37:   
Frn: Olen kysellyt mediatorin postituslistalta sekä irc-kanavilta, mutta kukaan ei ole kuullut vastaavasta ongelmasta. Henkilökohtaisesti en tunne ketään MediatorZIV:n omistajaa.. enkä tiedä onko kenelläkään toisella suomalaisella tällaista. Pariin ulkomaalaiseen olen törmänny, mutta heillä ei ole ollu vastaavia ongelmia. Mulla ei kyllä ole a1200:n emokaan ihan täysissä voimissa (parallel poksunu), että ehkä sekin voisi vaikuttaa... vaikea sanoa missä vika on.

Mulla on MicroniK:n Classic-torni, jossa oli aiemmin Zorro2-väyläkortti. Itse ZIV ja Mediator menivät ongelmitta torniin ja ruuvien paikatkin osuivat about kohdalleen. Pari ongelmaa on tornin takaseinän kanssa, sillä kahdelle alimmalle PCI-paikalle ei ole aukkoa. Tarttis näyttää joskus rautasahaa. Toisekseen zorro&pci-kortit eivät osu ihan tarkalleen takaseinään, vaan ne jäävät vähän koholleen, jolloin niitä ei saa ruuvvattua kiinni. Liittimien ulostuloa tms se ei kuitenkaan estä, joten haitta on vähäinen ja olisi kai korjattavissa jollain väliin laitettavilla kappaleilla.

Kolme ylintä Zorro-paikka jää vapaaksi, jos kaikki neljä PCI-paikkaa täyttää. Eli vaikka ylin PCI-slotti ja kolmas Zorro näyttävät olevan samassa tasossa, niin ne mahtuvat silti yhtaikaa, koska PCI-kortit tulevat "ylösalaisin". Isoa rakoa korttien väliin ei jää, mutta tarpeeksi kuitenkin (:

Tossa on kuva koko hässäkästä: http://jpv.wmhost.com/jpv_computers/a1200t-inside_closeup.jpg

Hmm.. tohon DMA-juttuun en nyt osaa vastata... minusta tuntuu, että Mediator1200:kin pukkaa kamat prossulla, mutta en nyt ole ollenkaan varma asiasta.

 

JPQ
Tiistaina, 28. toukokuuta, 2002 - klo 12.58:   
Kaikille: Onglemani taisivat ratketa osin ainaskin. Mun sekoilut katosi lähes täysin
näin: Poistin AmigaOS3.9 Rom Updatet. Kyllä välillä taitaa silloin tällöin katoilua esiintyä ja gurun jälkeen ainakin. Mutta vähenivät nähtävästi paljonkin.

Päätinpä kuitenkin selvittää tämän lämpötila puolenkin siinä vsiheesdsa kun ei ollut tietoa.
Tästä voimme toki lisääkin puhua jos on jotain sanottavaa. Luulisi että näyttö kortille riittää +5volttia. Genlock tietääkseni taas tarvitsee +12:sta ja -12:sta aika useinkin.
Mitä tuo "Ylösalaisin" tarkoittaa ei täysin selvinnyt kuvasta?

 

jPV
Tiistaina, 28. toukokuuta, 2002 - klo 13.37:   
JPQ: eli ylösalaisin tarkoittaa sitä, että PCI-korteissa se takaseinän liitin ja komponentit tulevat kortin alapuolelle eivätkä päälle kuten zorro-korteissa.

 

JPQ
Tiistaina, 28. toukokuuta, 2002 - klo 14.49:   
jpV: Arvelinkin mutta tuo "ylösalaisin" hämäsi koska ylösalaisin olisi ollut tässä tapauksessa selkeämpää. Mutta toisaalta tuo ainoa vaihto ehto. Minkäköhän takia nuo kortit pitää laittaa väärin päin?

 

Mika Hanhijärvi
Keskiviikkona, 29. toukokuuta, 2002 - klo 9.51:   
Frn: hmm itselläni ei näkynyt tuommoista virtaliittimen
kuumenemisongelmaa Infinitiv+ZII yhdistelmällä. Kuulostaa hiukan
oudolta ongelmalta. Ainut kuumenemisongelma mikä itselläni oli ZII:n
aikaan oli se, että emolevyllä jokin komponentti tuntui kuumenevan ja
se aiheutti häiriöitä AGA-tilojen kuvaan. Häiriöt katosi kokonaan kun
laittoi tuulettimen puhaltamaan tornin alaosasta ilmaa väyläkortin ja
emolevyn väliin. Nuo häiriöt vaikutti aivan samoilta kuin mitä se
yleisesti tunnettu joistain A1200 emoista puuttuva konkka aiheuttaa.
Eli vilkkuvia viivan pätkiä AGA-ruudulla. Outoa että joillain ne näkyy
koneen ollessa kylmä, itselläni tuo oli selvä kuumenemisongelma, koska
tuuletin auttoi. Nykyään on Mediator+Voodoo3 käytössä eikä ole tullut
AGA tiloihin koskettua aikoihin, pitäisi joskus kokeilla onko tuota
häikkää vielä vai katosiko se samalla kun luovuin ZII-väyläkortista.

 

Matti Kuuva
Keskiviikkona, 29. toukokuuta, 2002 - klo 12.36:   
Niin minkä virtaliittimen? Sen U-liittimen takapaneelissa joka menee k/b-adapterille? kö?

 

Tatu Tamminen
Torstaina, 30. toukokuuta, 2002 - klo 11.28:   
Mun koneessa(A1200 ppc + bvision) on edelleen paskamainen vika, että se kaatuilee koko ajan. Lämpö ongelmasta ei ole kyse vaan englannista pitäis tilata kaapeli, joka vian korjais. Ei kellään satu oleen ylimääräistä tai ole antaa tarkkoja rakennusohjeita? Kyse on siis kaapelista, joka tulee ppc:n faniin virtalähteestä.

 

Matti Kuuva
Torstaina, 30. toukokuuta, 2002 - klo 15.15:   
Se on helppo tehdä itse. Otat sille kortille lisävirtaa powerin gnd ja +5V linjoista. Samalla virralla se fanikin käy. Punainen on +5V powerin nelinapaisessa liittimessä. Onko sulla siinä PPC-kortilla ne fanin johdot juotettu vai onko liitin?

 

Tatu Tamminen
Torstaina, 30. toukokuuta, 2002 - klo 19.52:   
Matti: Liittimestä lähtee "piuhat" powerpc prossan vierestä ja menee "alas" fanille. Sekö auttaa jumitteluun? Tarvitaanko mitään muuta esim. lisä jäähdytystä? Keltainen +12V? Onko sama kumman maan ottaa? Sori, hölmöt kysymykset.. :)

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 31. toukokuuta, 2002 - klo 9.12:   
Tatu: Eli nuo piuhat on juotettu, vai? Joo se auttaa tosi paljon jumitteluun - mutta pyydän ettet tule kirves kainalossa kotiovelleni, kun koneesi seuraavan kerran kaatuu eli ymmärrät toki ettei kaikesta pääse eroon. Useimmiten lisäjäähyä ei tarvinne, itselläni on lisäjäähdytyksenä vain siili 68040:lla. Ei väliä kumman maan otat, mutta keltaisesta pysy kaukana!! Sillä hajotat kaiken - eli älä tee kuten minä tein ja käräytin aikanaan 68030:ni (eikös se yleensäkin niin ole että älä niin tee kuin minä vaan kuin sanon). Joo. Niin ja se punainen on +5VDC. Ja vielä yksi asia: tyhmiä kysymyksiä ei ole. Tyhmiä ovat ne jotka vain hymisevät jonkun kysyessä heiltä jotain koska luulevat tietävänsä kaiken. (En tarkoittanut että kaiken tietävät ovat tyhmiä vaan ne jotka luulevat.) Or light, siinäpä noita - kenties velhokin.

 

Tatu Tamminen
Perjantaina, 31. toukokuuta, 2002 - klo 9.58:   
matti: Nyt jäi enää yksi asia epäselväks.. elikkä kun irrotan fanin piuhan ppc:ltä niin syötänkö virtalähteestä virtaa fanille, ppc:lle vai molemmille? jos kytken lisävirran ppc:lle niin fani ei pyöri. Niin fani piuhan päässä on liitin ja liitin piuhaan juotettu. Liitin taas on powerpc prossan vieressä. :) Pitää vielä varmistaa, että tekee oikeet kytkennät ettei mitään pala. :) Eli jos vaan viitit niin tarkat ohjeet kiitosh.

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 31. toukokuuta, 2002 - klo 10.55:   
Piirsin tässä työajalla kuvan. Sori, se on ruma koska paintilla tehty. Onko sinulla sähköpostiosoitetta, johon sen voisin lähettää.

 

Tatu Tamminen
Perjantaina, 31. toukokuuta, 2002 - klo 12.57:   
Pistäppä vaikka tatunkilpa@luukku.com & tx3@iobox.com. Toivottavasti ei ole hirveen iso. :D Kiitos jo etukäteen.

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 31. toukokuuta, 2002 - klo 14.37:   
Matkalla on 27kB.

 

JPQ
Perjantaina, 31. toukokuuta, 2002 - klo 18.25:   
Onko tietoa miksi tuossa Micronik Classic tornissa on kaksi erillistä +5Volttia ja vielä niin että toisesta eli oranssista ainakin minulla tulee vain +4.8volttia? Eli onkohan toinen emolevylle ja toinen väyläkortille?

 

puke skaiwooker
Maanantaina, 3. kesäkuuta, 2002 - klo 21.46:   
Voiko +4.8 V olla power good signaali?

 

JPQ
Maanantaina, 3. kesäkuuta, 2002 - klo 22.07:   
pile skaiwooker: en tiedä. Mutta onko sellaista tornin alkuperäis powerissa?
jpv: käytätkö alkuperäis poweria?
Minkälainen liitäntä on ZIV powerin syöttöä varten?

 

Matti Kuuva
Tiistaina, 4. kesäkuuta, 2002 - klo 9.20:   
Minkä värinen johdin tuo 4.8 on?

 

jPV
Tiistaina, 4. kesäkuuta, 2002 - klo 11.48:   
JPQ: MicroniKin väyläkortin kanssa mulla oli PC:n poweri, johon oli juotettu Amigan muuntajan kaapeli ja se meni A1200:n virtaliittimeen. Väyläkortille ei siis menny mitään vaan kaikki virta tuli A1200:n emon kautta. Eli se on siis samaa syöttääkö emon vai väyläkortin kautta.
ZIV-laudassa on taas ihan standardi PC:n AT-powerin liitin eli kaksi liitintä, jotka tulevat vierekkäin.. olikohan ne merkitty P8 ja P9 vai mitenkähän se menikään. Nykyään mulla on sen kautta eikä a1200:n omaan liittimeen mene siis mitään.

 

JPQ
Tiistaina, 4. kesäkuuta, 2002 - klo 12.30:   
Matti Kuuva: Oranssi tietääkseni.
Jos katsoo tarkemmin minähän sanoinkin sen jo.
jPV: paljon kiitoksia.

 

Tx3
Keskiviikkona, 17. heinäkuuta, 2002 - klo 10.43:   
Voisko joku, jolla on blizzard ppc 040/200Mhz katsoa tornitetun koneensa oikeaa puolta. Siellä pitäisi olla ppc:n fanin piuha kiinni liittimessä. Nyt pitäis kattoo kummin päin tuo kyseinen kaapeli on.. :D Elikkä onko maa prossujen puolella vai koneen taka osaa kohti? Kiitos

 

Tatu Tamminen
Maanantaina, 22. heinäkuuta, 2002 - klo 10.31:   
Matti Kuuva: voitko laittaa mailia mulle(yllä näkyy osoitteet) olis vielä kysyttävää, mutta email osoitettasi en löytänyt enää. :(

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: