Amatöörin kysymyksiä A500:sta...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 05/2002 » Amatöörin kysymyksiä A500:sta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

paikallinen
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2002 - klo 19.33:   
Sain jokin aika Amiga 500:n lisämuistilla ja TV-modulaattorilla. Ongelmana on se, että:

A) Edellinen omistaja on tuntunut järjestelmällisesti hävittävän kaikki vähänkään hyödylliset levykkeet, kuten esim. kaikki WB-levyt. Voisin siirtää ohjelmat PC:ltä Amigalle, mutta Amigassani ei sattuneesta syystä ole pääteohjelmaa. En tunne ketään, jolla ko. levyjä olisi.

B) Kone on fyysisesti muuten täydellisessä kunnossa, mutta levyaseman kirjoitussuojauksen tunnistava piikki on irronnut, eikä levyille siksi voi kirjoittaa. Mietin, voisiko pienellä tinapisaralla saada aikaan pysyvän kirjoitussuojaamattomuuden, vai onko olemassa kenties jokin muukin vaihtoehto kuin uuden aseman ostaminen.

C) TV:n katsominen rasittaa turhan paljon silmiä, ja haluaisin hankkia jonkinlaisen monitorin Amigalle. Mistä kannattaisi katsella ja minkälaista?

Olen viime aikoina innostunut Amigoista erittäin paljon (suureksi osin sen takia, että olen syvästi kyllästynyt PC:iden oikutteluun, ja jopa A500 tuntuu moderniin Windows-PC:heni verrattuna hyvin suunnitellulta koneelta, sekä siksi, että Amigan demoscene tuntuu edelleenkin huomattavasti PC:n vastaavaa mielenkiintoisemmalta) ja olen jopa harkinnut PC:n vaihtamista kokonaan jonkinlaiseen Amigaan jossain vaiheessa. Siiryminen "marginaalisemmalle" järjestelmälle ei juurikaan pelota. Olisiko jotain paikkaa, josta tällainen Amiga-noviisi saisi tietoa "paremmista" Amigoista, tyyliin A1200/A4000 ja niiden laitteista, sekä siitä, mitä mahdollisessa ostotilanteessa kannattaa muistaa/välttää? AmigaOne ei (toistaiseksi) oikeastaan vielä kiinnosta.

 

paikallinen
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2002 - klo 20.05:   
Pahoittelen kahta kirjoitusvirhettäni. =)

 

jPV
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2002 - klo 20.50:   
A) Kerrot missä päin asut, josko joku ystävällinen sielu ilmaantuisi auttamaan :) Tai sitten jos sulla on kaks levykeasemaa PC:ssä, niin niillä kuulemma saa kikkailtua Amigan korppujen kirjoittamisen.

C) A500:lle riittää videomonitori (esim. Philipsin CM8833 tai Commodoren 1084S). Niitä pyörii käytettynä vähän jokaisen nurkissa. A1200 taas pystyy parempiin resoluutioihin jolloin voisi ajatella multisync-monitorin ostamista (esim. Amigan/Microvitecin 1438S). Yksi vaihtoehto on myös scandoubler-palikka Amigan RGB-liittimeen, jolloin voi käyttää mitä tahansa svga-putkea. Laadusta en tiedä, muistaakseni ei mikään huippuhyvä, mutta kyllä se nyt tv:n päihittää. Jos taas käyttää tv:tä, niin ehdottomasti kannattaa kytkeä scart-piuhalla eikä modulaattorin/compositen kautta.

Ehkä paras keino kysellä Amiga-asioista on roikkua IRC:ssä jollain Amiga-kanavalla :) Esim. #amigafin.bak:ltä löytyy avuliaita ihmisiä.. myös #amigafin:ltä, mutta siellä on seassa myös vähemmän avuliaita ex-amigisteja ;) Uutisryhmistä voi myös kysellä, esim. sfnet.atk.amiga ja lontoonkieliset comp.sys.amiga.*. Amiga-raudasta löytyy myös tietoja webistä esim. www.amiga-hardware.com ja amiga.multigraph.com.

 

JPQ
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2002 - klo 23.28:   
jPV: muuten Scandoubler päihitä telkkaa jos telkka on RGB-tilassa. Kokemusta puhun minua toi Scandoubleri teki pään kipeäksi.

 

ml
Tiistaina, 7. toukokuuta, 2002 - klo 0.22:   
B) Kyllä sen kytkimen johdotukset voi juottaa kiinni, varsinkin jos se on tavallinen mekaaninen kytkin. Yhden kannettavan levarille olen tehnytkin niin.

 

Jarmo Piippo
Torstaina, 9. toukokuuta, 2002 - klo 4.44:   
JPQ: Scandoublerit ilmeisesti eivät muuta virkistystaajuutta
ollenkaan, vain juovataajuutta? Meinaan, nykyisillä SVGA-
monitoreilla taitaa 50 Hz vilkkua melkoisesti. Vai onkohan
joissain malleissa sellainen mahdollisuus kuin Picasso IV:n
kanssa, että flicker fixerin taajuuksia voi säätää?

 

JPQ
Torstaina, 9. toukokuuta, 2002 - klo 13.38:   
Jarmo Piippo: Eivät taida juova taajuutta muuttaa. Mutta se kuvan suttusuus (vähän niinkuin parempi lattuinen kuin CVBS) ja raidallisuus tietyillä väreillä ottaa myös silmille. Pilaa jopa läpi viedyn Multiscan tilan tämä palikka mikä minulla oli. Eli ei voi käyttää MULTISCAN
ja EURO72 vakiona tiloina kunnon laadulla ja katsoa huonoa PAL tilaa hätä varana.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 9. toukokuuta, 2002 - klo 17.04:   
Ei koske juovataajuuteen scandoubler, se tuplaa ainoastaan
tuon vaaka-taajuuden 15,75 -> 31,5Khz. juovataajuuden
tuplaava härveli on nimeltään flickerfixer :)

 

Mika Hanhijärvi
Lauantaina, 11. toukokuuta, 2002 - klo 12.11:   
jPV: sillä kahdenlevarin purkkasysteemillä saa luettua PC:llä Amigan levyjä ei kirjotettua. Ainakin noin olen sen käsittänyt.

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 13. toukokuuta, 2002 - klo 7.43:   
Juovataajuushan kertoo montako juovaa sekunnissa piirrellään
(PAL: 15 625), ja virkistystaajuus kokonaisten kuvien
päivitysnopeuden (FPS). Mutta jos noita vaihdetaan enemmistön
päätöksestä, niin mikäpäs mää olen sitä estämään... ;-)

Itselläni on tässä AGA-koneessa Amigan M1438S multisyncci,
joka on onneksi sen verran vanha ettei kovin hirveästi
vilku AGA-tiloissa. En menisi kuitenkaan tätä varauksetta
enää nykypäivänä suosittelemaan, vaikka joku sattuisi
käytettynä löytämään, ellei sitten kyse ole ihan kevyestä
peli- yms. käytöstä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: