Amigaan uusia monitaajuusnäyttöjä?...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 05/2002 » Amigaan uusia monitaajuusnäyttöjä? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Teuvo
Lauantaina, 4. toukokuuta, 2002 - klo 10.20:   
Uusi kaikki AGA-tilat näyttävä monitori kiinnostaa. Olisikohan allaolevista malleista mihinkään?

http://www.microvitec.co.uk/products/desk-scan.htm

 

JPQ
Lauantaina, 4. toukokuuta, 2002 - klo 14.14:   
Minä olen melko varma että olisi. Kiitos tiedoista muuten!

 

Phiber
Sunnuntaina, 5. toukokuuta, 2002 - klo 16.36:   
Hmm.. Vielä jos joku toisi noita vielä suomeen, niin... :)

Ittellä olis ainakin kiinnostusta ostaa tollanen 15" malli..

 

JPQ
Sunnuntaina, 5. toukokuuta, 2002 - klo 17.22:   
Itselläkin olisi kiinnostusta jos olisi varaa myöhemmin voisi olla. En löytänyt myyjää edes ulkomaailta. Eikä riitä kielitaito hintojen ja myyjien selvittelyyn.

 

JPQ
Sunnuntaina, 5. toukokuuta, 2002 - klo 17.32:   
http://www.kotec.fi/yritys.html

Tuolta löytyikin sopivasta pikasta kyselemmällä firma josta löytyy Microvitek monitoreja toki paljon varmaan muitakin käsitin että monitoreihin erikoistunut....

 

Kuu
Lauantaina, 11. toukokuuta, 2002 - klo 17.13:   
Otin yhteyttä Koteciin. Firma toki tuo kaikkia
Microvitekinkin malleja Suomeen, varastossa ei ole
Desk-Scan sarjaa ja niitä ei ole pitkiin aikoihin
tuotukaan, toki kaikkea pystyy tilaamaan mitä
Microvitek vielä valmistaa.

Ongelma lieneekin siinä että ottaen huomioon tämän
hetken putkinäyttöjen hinnat, lienee Multisync
monitorin tilaaminen täysin mieletön idea koska
tuo 1402 (14") malli maksaisi yrityksen edustajan
mukaan noin 580 egeä, sillä hinnallahan saa tänä
päivänä vaikkapa jo 19" huippu SVGA:n ja
scandoublerin Boogielta. Näin ajattelinkin ehkä
tehdä.

 

JPQ
Lauantaina, 11. toukokuuta, 2002 - klo 18.00:   
Kuu: Skandoubler Pilaa silmät. Onneksi sentään tuo näyttö on halvempi kuin Sonyn Pro 14" video monitori johon saa RGB sisään. Se on muistaaksenui vain 8200markkaa.

 

ml
Lauantaina, 11. toukokuuta, 2002 - klo 18.11:   
Flicker fixer nostaa myös päivitystaajuutta. Mutta onko ulkoisen mallin tuottaman kuvan laatu kovinkaan hyvä? Nimittäin siinä taitaa olla ana-digi-ana muunnos.

 

JPQ
Lauantaina, 11. toukokuuta, 2002 - klo 20.10:   
ml:lle ja muillekkin: Scandoublerissa taitaa ainaskin olla. Näytti kuten tuolla toisella alueella totesin parempi laatuiselta CVBS:seltä. + raidat sellaiset ylhäältä alas raidat kahdella lähes saman sävyisellä värillä. Mutta tuo monitorin hinta on tosiaan hirveä. Joku kieli taitoisempi voisi katsoa saako niitä jostain päin saksan maata halvemmalla.

 

Joanna
Sunnuntaina, 12. toukokuuta, 2002 - klo 0.24:   
Jotenkin tuntuu että kannattaisi viritys-scandoublerin tai harvinaisen (ja siksi kalliin) putkimonitorin sijasta harkita LCD-näyttöä.. pienempien hinnat ovat laskeneet liki siedettävälle tasolle ja ne ovat kuvan vakaudessa ihan toista luokkaa kuin putket. Itsellä on tässä PC:ssä työn vuoksi saatu Dell 2000 LCD jota ajan vain 60Hz virkistystaajuudella. Kuva on skarppi, viivasuora eikä välky tai väpise.

Lisäksi kokemuksesta voin sanoa että päänsäryt on vähentyneet huomattavasti kun sain tämän entisen (ihan OK) 17" putken tilalle. Vallankin jatkuvaan käyttöön tämmöinen on tosi hyvä.

En ole vielä jaksanut tarkistanut mitä kaikkia modeja tämä näyttö tukisi. Sen olen toki sentään huomannut että tässä LCD:ssä on 4 sisäänmenoa (DVI, 15Dsub, Svhs ja composite video) joista olen napparästi päätellyt ettei videotaajuuksiin synkkaaminen liene suuri ongelma. :)

 

JPQ
Sunnuntaina, 12. toukokuuta, 2002 - klo 1.12:   
Juanna: Patsi grafiikan teossa tuolla eräässä ryhmässä eivät suositelleet. Muuten Litteät näytöt ovat "taivaan lahja"

 

Jani
Sunnuntaina, 12. toukokuuta, 2002 - klo 21.38:   
Kyllä nämä LCD:t (TFT) ovat käypiä myös grafiikan väännössä. itselläni on Sonyn SDM-S81 1280x1024 75Hz, jolla käyttelen Mayaa ja Gimppiä menestyksellä. Enkä kyllä enää putkeen vaihtaisi.

 

Joanna
Sunnuntaina, 12. toukokuuta, 2002 - klo 21.59:   
jpq: Kannattaa muistaa kommentteja lukiessa että LCD:t kehittyy nykyisellään paljon nopeammin kuin putket, eli muutamaa vuotta vanhoihin kokemuksiin ei enää kannata luottaa. Monilla LCD:llä on jonkinverran vaikeuksia ihan tumminpien ja vaaleinpien sävyjen toistamisen kanssa, mutta itse en sellaisia osaa arvioida kun en tarvitse semmoista työtä tehdä. En ole huomannut esim ottamissani digikuvissa vikaa joka tulisi LCD:stä, että jos ongelmaa on niin ei se ainakaan hirveän iso ole.

 

Kuu
Sunnuntaina, 12. toukokuuta, 2002 - klo 23.21:   
Sori tyhmyyteni jos en tiedä, mutta tukevatko
LCD näytöt muka 15khz tiloja?

Ymmärsin alunperinkin että tässä nyt haettiin
monitoria jolla pystytään tuottamaan Amigan
perustilat näkösälle, SVGA:than kaikilta jo
jokatapauksessa löytyy ja suurimmalta osalta
näyttökortitkin.

 

Joanna
Maanantaina, 13. toukokuuta, 2002 - klo 4.01:   
Kuu: No ainakin tämä LCD-näyttö osaa näyttää ihan tavallista videosignaalia.. Manuaalia lueskelemalla selvisi seuravat arvot VGA-liitynnälle:
"Horizontal scan range 31 kHz to 80 kHz (automatic)
Vertical scan range 56 Hz to 76 Hz (automatic)"
Eli näyttäisi siltä ettei sen liitännän kautta pääse 15khz/50hz taajuuksiin, mutta ei se sisäänmenon valinta onneksi ole iso homma jos se pitää valita käsin. Normaalit PC_n boottimessaget ja biossivalikot näkyy hyvin, eli niihin saakka se ainakin toimii.

Seuraavaksi joku sanoo että minun pitäisi kokeilla asiaa käytännössä... Menee hetki ennenkuin saan tuon Amigan pöydälle, pitää ensin siivota muuta roinaa pois tieltä :) :)

(*hetki*)

Ainakin tässä LCD monitorissa tuo video-sisäänmenon käyttö Amigan perustilojen monitorointiin onnistuu.. Minulla on edelleen tämä PC:n näyttö käytössä ja sitten pienenä ikkunantapaisena (Picture In Picture) on tuossa päällä 1200sen Amigan wbscreeni joka tulee videolähdöstä.

Tuon videolähdön kuva ei ole ihan häiriötön, mutta osasyynä voi tulla tuosta välissä olevasta 5metrin RCA-johdosta (= eka jonka löysin nurkista vapaana).

A1200:seen käyvää Vga-adapteria+piuhaa minulla ei tällähetkellä ole joten sitä en voi kokeilla nyt. Sattuuko kenelläkään olemaan ylimääräistä semmoista?

 

Joanna
Maanantaina, 13. toukokuuta, 2002 - klo 4.33:   
Jatkona edelliselle.. Näyttäisi siltä kun olen nyt webbiä selannut ettei 15" LCD:ssä yleensä ole videosisäänmenoa vaan sitä alkaa löytyä vasta osasta 17" malleja. Sääli sinällään, koska isommat on sitten taas senverran kalliita että niitä on itselle paha ostaa.

Toisaalta kun LCD:ssä tuo kuva-ala ilmoitetaan näkyvän alueen mukaan, eikä miten sattuu kuten CRT:ssä on tapana. Putkissahan on yleensä ilmoitettu koko 1-2 tuumaa todellisuutta isompi.

Hmm.. Minkäslainen oli se LCD jota GE myi, ainakin se oli söpö kun sen Sakutapahtumassa näin... Oliko siinä videoliitäntää?

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 13. toukokuuta, 2002 - klo 7.42:   
Millaiselta muuten noissa LCD:issä näyttää videokuva?
Meinaan, niissähän joudutaan tekemään resoluution muunnos,
ja TV-kuvan 576 juovaa vaikuttaisi äkkiseltään ajateltuna
hankalalta tapaukselta muuttaa mihinkään VGA-tyyliseen tilaan
ilman näkyviä virheitä. Mutta onnistuuko käytännössä?

 

Matti Kuuva
Maanantaina, 13. toukokuuta, 2002 - klo 16.48:   
Jarmo hyvä, ei niitä skaalata fullscreen-tiloiksi vaan se on pixel actual size screen tyyppinen ratkaisu.

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 14. toukokuuta, 2002 - klo 4.15:   
Matti: kiitos kehuista ;-) mutta mistäpä meikäläinen tuota olisi
tiennyt kun ei moisiin näyttöihin ole varaa, vaan nytpä tietää,
kun hoksasin kysyä täällä.

Kieltämättä tuo on varmaan parempi ratkaisu kuin että video
skaalattaisiin, koska se voisi lisätä kustannuksia, eikä siltikään
helposti kunnolla onnistuisi. Sitäpaitsi eihän noita tv-käyttöön
ole ensisijaisesti tarkoitettukaan.

 

Joanna
Tiistaina, 14. toukokuuta, 2002 - klo 18.20:   
Tarkistin sen GE:n myymän LCD:n tilanteen samalla kun muutenkin olin yhteydessä. Se monitori ei osaa videotaajuuksia...

Uskoisin ettei se videokuvan skaalaaminen enää nykyään ole niin ongelma kuin ennen. Siis semmoisen filtteriin jolla kuvan saa suhteellisen siististi skaalattua isompaan pikselimäärään tekemiseen ei paljon rautaa tarvita.

 

Jarkko Pienimäki
Perjantaina, 17. toukokuuta, 2002 - klo 22.36:   
Teuvo: Mulla olisi Microvitecin/Amigan M1483s, voisin myydä
jos hinnasta sovitaan?

 

JPQ
Lauantaina, 18. toukokuuta, 2002 - klo 0.17:   
Kyllä on harmi kun noita sopivia monitoreja ei saa järki hintaan. Siinä 400 euroa olisi maksimi mitä 14"-15" Video tilat osaavasta uudesta RGB-näytöstä maksaisin.

 

Joanna
Maanantaina, 20. toukokuuta, 2002 - klo 11.41:   
Sen mitä olen kuullut niin videoyhteensopivien monitorien hinnat ovat karanneet pilviin sen jälkeen kun niitä ei ennä massatuotettu kohtuuhintaisiin tietokoneisiin. Esim videoeditoinnissa niitä tarvitaan edelleen mutta siellä hintaa voikin ottaa eri tavalla :(

 

JPQ
Maanantaina, 20. toukokuuta, 2002 - klo 13.10:   
Joanna: Niinpä on esim. tälläinen fakta noin vuosi pari sitten. 14"-15" Sony Videomonitori joka RGB:tä ottaa vastaan hinta oli suolaiset 8200markkaa... PS. Jäi hankkimatta

 

Joanna
Maanantaina, 20. toukokuuta, 2002 - klo 15.13:   
juuh.. Ei uskoisi kun muistelee mihin hintaan on saanut Amigoihin ja kuuslankkuihin putkia.. No, ehkäpä tilanne nyt sitten A-onen myötä muuttuu senverran että tarvekkin vähenee.

 

JPQ
Maanantaina, 20. toukokuuta, 2002 - klo 21.00:   
Joanna: Niillä jotka voi hankkia amigaonen. Ja ne jotka eivät TV kelpoisia tiloja tarvitse. PS. Digitaali video editointi ilman video toasterin tason laitteita on pelleilyä. PPS. Minä en voi AmigaONEa hankkia kelpaisi kylläkin...

 

Joanna
Maanantaina, 20. toukokuuta, 2002 - klo 22.05:   
No, nykyään ei minulla ole mitään semmoista konetta josta tulevaa Amigaa kannattaisi rakentaa eli ainakin minulle ainut (likimain järkevä) tapa on hankkia A-one sitten kun se joskus on saatavilla.

Itse en ole koskaan videotouhuja jaksanut, eli sen puolen tarpeet ja kiinnostus on hyvin vähissä. Tosin luulisin että nykyään enemmän tehdään pääprossulla ja vähemmän kalliilla lisäkorteilla.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: